Gå til innhold

SweetBMW's 2007 E60 " ///M " Bitteliten video 02.10.2015


SweetBMW
 Share

Anbefalte innlegg

Takk for hjelpen Lasse. Det hjalp veldig.

 

Ja gutta, da er det på tide med update...

 

I dag har jeg faktisk endelig begynt på HUDen ordentlig. Gikk rimelig fort egentlig, etter en time var dashen demontert og jeg begynte vemodig å kappe i den. jeg klarte dessverre å bomme litt på kanten nederst, men jeg håper jeg klarer å reparere dette slik at det ikke blir synlig :)

 

Mangler da også selvfølgelig to muttere til å feste HUDen med til torpedoveggen\ramma, fordi de var restet etter forrige bestilling og tydeligvis glemt.

 

Det var da heller ingen som hadde disse på lager, så jeg krysser fingra for at de rekker komme hit fra Sverige i morgen :)

 

Se litt bilder under i mellomtiden for underholdning :)

 

 

post-52243-0-84084400-1388696605_thumb.j

 

post-52243-0-25720200-1388696614_thumb.j

 

post-52243-0-42540200-1388696772_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var man plutselig i gang igjen vettu :)

 

Nå er både HUD og Top HiFi Logic7 anlegg i drift :)

 

Utrolig nok funket alt på første forsøk, nå venter jeg bare på ny rute på fredag. :D Blir spennende.

 

Har kodet inn M5 HUD på denne slik at jeg kan switche mellom vanlig standard HUD og med turteller og girindikator :)

 

Skal ta litt bedre bilder av alle nye skjermer og deler på fredag når bilen er helt ferdig samlet.

 

Se forskjellen på bildene for en illustrasjon.

 

AWT: Jeg vet at man egnetlig må bytte RLS for at HUDen skal virke optimalt, men når jeg leste trace fila for RLSen min så hadde den alternativ for HUD, og den godtok kodinga. Noe peiling?

 

 

DSC_0060_zpsbwulelvi.jpg

 

1389196239753_zpst11ggt6d.jpg

 

 

Hvis noen lurer på hvorfor jeg har en batteriklype på bildet så er det for å ha stabil strømforsyning under koding av bilen. Juuuust in case :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk. :)

 

Hvordan fungerer turtelleren på M HUD kontra den i bilen? Har du kodet den om slik at turtallet stemmer? Jeg har kun funnet de riktige tallene for dieselsekser her, og ikke noe annet, men ser for meg det skal gå greit om jeg setter meg litt inn i det.

 

AWT: Jeg vet at man egnetlig må bytte RLS for at HUDen skal virke optimalt, men når jeg leste trace fila for RLSen min så hadde den alternativ for HUD, og den godtok kodinga. Noe peiling?

 

Nei, dessverre, men du kan jo alltids forsøke uten å bytte denne. Hos meg er HUD umulig å se i dagslys med den originale, så her er det liten tvil om at den må byttes. Ettersom jeg har LCI er det dessverre ikke bare å bytte for min del, så jeg må bytte rute for å kunne montere den "nye", da den har en helt annen fasong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turteller er sånn at grønn og gult felt følgjer turtallet frem til rødfeltet i hud. Legg merke til at rødfeltet er veldig stort. Men bevegelsen er riktig.

Min så du greit i dagslys. Kunne vært litt skarpere. Men det trur jeg er pga ruta.

Får se imorgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update:

 

Etter rutebytte ble HUDen veldig svak i dagslys. Bestilte meg ny RLS i dag :) Burde vel komme snart.

 

 

Jeg har også støy på en høyttaler (faen), så det blir litt feilsøking der og... argh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samleinnlegg #1

 

Jeg velger her å skrive et samleinnlegg som viser modifiseringene jeg har gjort på bilen hittil da det var litt trøblete å finne alle innleggene mine i tråden samt at jeg har ikke lagt ut alle bildene jeg har. Så jeg får begynne et sted også linke denne posten opp i 1. post.

 

Da begynner vi:

 

LCI Lykter:

 

Min bil kom uten Xenon fra fabrikk og lyktene jeg hadde var fulle av kondens. Noe som ikke er ukjent for E60 rekken av BMW.

Jeg fikk med LCI lykter med Adaptiv Bixenon fra selger og jeg hadde full tro på at jeg kunne montere disse. Det viste seg at det skulle ikke være bare bare å montere disse. Man trengte kode om bilen for at den skulle kjenne igjen lyktene samt den adaptive funksjonen. Jeg måtte derfor sette meg inn i dette.

 

For å oppdatere bilen (kommandoen er spesifik for E60) til å godkjenne LCI lykter så må man legge til en streng i bilens VO (Vehicle Order). Dette er en tekst\tallinje som beskriver hva bilen kom med av utstyr fra fabrikk. 

 

+MUEB heter kommandoen du legger til i VO koden for å si at du har oppdatert til LCI lykter foran og bak. Dette går ikke om du bare bytter foran eller bak. Deretter etter man har lagt opp ledningsnettet som man får kjøpt fra BMW så koder man bilen og alt er tipp topp. :)

 

Det skal sies at min bil som er produsert i 10\2006 har den andre utgaven av lysmodulen og jeg slapp unna uten å bytte denne. Biler før denne datoen må bytte lysmodul også.

 

I tillegg måtte jeg skifte kontakter på lyktene foran men disse følger også med i settet man får fra BMW :)

 

Dersom noen har noen spesifike spørsmål til denne ombygging så svarer jeg gjerne på det. Men det er relativt mye for å skrive en guide i det som er en prosjekttråd om min bil.

 

Se bilder under:

 

post-52243-0-41890800-1389839932_thumb.j

 

post-52243-0-17673100-1389839940_thumb.j

 

post-52243-0-45284500-1389839946_thumb.j

 

post-52243-0-41679100-1389839953_thumb.j

 

post-52243-0-02934600-1389839961_thumb.j

 

 

Cruisecontrol:

 

Her glemte jeg faktisk å ta litt bilder, men kort fortalt så måtte jeg ta av rattet og dekselet foran sleperingen som sitter bak rattet. Der var det en åpen slot som man setter inn selve armen for cruisecontrol og to skruer å skru den fast med. Deretter var det samme som alle andre retrofits, legge inn en streng i VO og kode bilen. Koden for standard cruisecontrol er $540.

 

En ulempe med dette er at med instrumentet som sitter i bilen min fra før så får jeg ikke den lille bippen inni speedometeret som sier hvor cruisecontrollen er satt hen. For dette må jeg skifte programvare i instrumentet, men dette har jeg ikke turt enda i frykt for å ødelegge det. Derimot har jeg byttet til et annet brukt dieseinstrument som hadde rett software fra starten. Min opprinnelige KM stand vises riktig i dette instrumentet og det var derfor ikke noe problem å kjøre med et brukt mente jeg.

 

 

IHKA Automatisk Klima

Denne moden var noe jeg virkelig hadde lyst på. Jeg syntes det var feil at en E60 hadde vriknotter for klimastyringen. Jeg valgte her også å gå for LCI utegaven, som har andre knotter og litt fler funksjoner. Dette var egentlig ganske plug n play, annet enn at jeg måtte legg opp en liten +12V til og jorde en annen ledning. I tillegg flytte om på 2 ledninger. I grunn ikke store operasjonen om man har tilgang til koblingsskjema.

 

Problemer oppsto selvfølgelig i etterkant, som at motorvifta blåste på fullt og AC fungerte ikke. Dette var jeg som dreit meg ut og ikke undersøkte skikkelig. Løsningen var jording av en ledning til pga forskjeller i styringen for vifta på Pre-LCI kontra LCI.

 

Løsningen på AC var å kode om styreenheten for IHKA panelet. Dette fordi en LCI AC kompressor har et mangetclutch av annen utforming enn Pre-LCi.

 

Her er det litt mer enn å legge til en streng i VO koden, du må fysisk hente ut kodeteksten fra modulen og endre her.

Strengen du skal endre er:   Kompressorkuppling   fra aktiv til nicht_aktiv.

 

Dette er for de som vet hva dette dreier seg om, men det kan være lurt å nevne tenkte jeg :)

 

Bilder av dette kommer men det er på den andre maskinen min.

 

Head-Up Display

Dette var en av moddene jeg hadde virkelig lyst å begynne på, men kviet meg mye for. Skjære i dashbordet, kobling av fiberledning, nei huff.

 

En dag så kom arbeidslysten over meg og jeg satt i gang. Det var virkelig ikke så vanskelig som man skulle tro. Dashbordet var ute på en times tid, og deretter begynte monteringen og justeringen av selve HUD enheten. Denne skrues inn i to tomme hull i torpedoveggen. Takket være Saltkjelen så fikk jeg målt litt på hans dashbord som har HUD originalt og brukte disse målingene til å skjære ut mitt.

 

Jeg klarte selvfølgelig å bomme litt, men dette er ikke noe man ikke kan fikse siden :)

Selve fiberkoblingen var også en lek, strekke to ledningen til bagasjen til Logic7 forsterkeren siden denne også er på MOST (fiber) nettverket. Så videre to fra HUDen til MASK\CCC (spilleren i bilen). to strømledninger, to jordinger, og to KCAN ledninger senere var HUDen klar å kjøres i gang.

 

Her kreves det selvfølgelig også at du har lysbryter med HUD knapp. Denne kjøpte jeg fra Ebay for nette sum av 45 kr :)

 

Igjen, legge til streng i VO koden, $610 for HUD. Kode bil. Ready to go! :)

 

Enheten lyste opp med en gang og jeg fikk  "  ! Ignition turned on " i displayet. SUKSESS!

Etter dette krevdes ny regnsensor og ny frontrute da det er egne enheter for HUD utstyrte biler. Jeg hadde heldigvis en sprekk i min rute fra før så denne ble da byttet og jeg slo to fluer i en smekk.  Grunnet til at man må bytte regnsensor er for å få rett lysstyrke på HUD-displayet i dagslys. Denne er på vei.

 

Se bilder under:

 

post-52243-0-49085600-1389840724_thumb.j

 

post-52243-0-55679800-1389840731_thumb.j

 

post-52243-0-64126500-1389840735_thumb.j

 

post-52243-0-14242200-1389840741_thumb.j

 

post-52243-0-08200100-1389840748_thumb.j

 

post-52243-0-76205300-1389840754_thumb.j

 

post-52243-0-88220500-1389840758_thumb.j

 

post-52243-0-78942200-1389840765_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samleinnlegg #2

Individual M5 Interiør:

 

Dagen kom plutselig da jeg følte for helelektriske seter med memory, samt litt mer støtte i sidene. Den dagen ringte tilfeldigvis Bjanne og sa han hadde et M5 interiør på hånden. Etter litt snakk frem og tilbake sto interiøret plutselig på hengern min.

 

 

Gikk ikke lange tiden før det var i bilen heller. Dette var en relativt lett mod, måtte legg opp 4 ledninger til hver stol og deretter kode bilen. 

 

Mer enn det er det vel ikke å si annet enn at tydelivis har noen hatt ut seteryggen bak før, fordi skruene var rundet og jeg måtte derfor borre disse ut. Til min STORE frustrasjon.

 

 

Komforten i disse i forhold til de standard sportsstolene er en helt annen verden. Måten sidestøttene klemmer deg fast mens du sitter der og hvordan de er formet til ryggen er sinnsyk. Mange synes kanskje dette er en unødvendig luksus å ha i bilen fordi "et sete er vel et sete?".

 

Vel, de har ikke prøvd disse.

 

 

Se bilder under:

 

 

post-52243-0-28961500-1389841231_thumb.j

 

post-52243-0-39718500-1389841238_thumb.j

 

post-52243-0-71738100-1389841246_thumb.j

 

post-52243-0-78943400-1389841252_thumb.j

 

post-52243-0-45508200-1389841260_thumb.j

 

post-52243-0-47516600-1389841269_thumb.j

 

post-52243-0-19661100-1389841275_thumb.j

 

post-52243-0-77261600-1389841281_thumb.j

 

post-52243-0-18400500-1389841288_thumb.j

 

 

Solgardiner i bakdører

Disse er det ikke så mye å si om. her er det utsparinger i de originale dørlistene man kan skjære ut for å feste krokene til gardinene. Disse fulgte med i interiøret fra M5en.

 

Bilder kommer

 

Klimakomfortrute

Denne fikk jeg tilfeldigvis satt inn ved en feil av rutefirmaet da jeg trodde det han mente var med et slikt farget felt øverst i ruta. Nei da. Denne ruta hadde en duggsensor innebygd i ruta for biler som hadde denne funksjonen i klimapanelet sitt. Oi, det hadde jo jeg nå  :smoking:

 

Så jeg fikk lagt opp de 3 ledningene til denne og koblet de til IHKA panelet. Meningen med denne er at den skal merke når det er dugg på ruta og da automatisk sette på frontruteblåsern. (Glemt hva det egentlig heter). Denne fungerer overraskende bra :D

 

Ingen bilder av dette dog da det ikke er noe vise annet enn ved video på en duggete dag.

 

Airbag i sidedører bak

Disse fulgte også med interiøret fra M5en. Her fikk jeg kjøpt eget reparasjonsledningsnett fra BMW og dette var da bare å trekke til dørkontakten og legge inn i dørene bak. Samt kode MRS (Multiple Restraint System) enheten. Dette har blitt sjekket opp av BMW verksted i etterkant og de er 100% ok.

 

Harmann Becker Logic-7 Top Hifi Anlegg.

Dere kan jo gjette? Ja dette fulgte også med i interiøret fra M5en. Om selger var klar over dette eller ei er meg uvisst da jeg ikke så det før jeg kom hjem :P

 

Dette er BMWs topp lydanlegg (før Invididual Audio System kom på LCI utgavene) med 11 høyttalere og 2 subwoofere.

 

Anlegget består da av

  • 800W Harmann Becker L7 DSP forsterker (DSP = Digital Signal Processor)
  • 2x100W Subwoofer under hvert frontsete
  • Diskant og mellomtone i hver frontfør
  • Senterhøyttaler i dashbordet
  • Mellomtone i bakdører
  • Diskant og mellomtone i hattehylle.

Denne jobben var mer omfattende enn jeg trodde. Her måtte jeg legge ledninger til alle høyttalere fra forsterkeren i bagasjen. Samt trekke strøm til forsterkeren og fiberkabler. BMW er veldig flinke på føringsveier fra bak til fram så selve ledningstrekkingen var ikke noe problem. Det var å komme til kontaktene til høyttalerne som var omfattende. Innebærer mye demontering. 

 

Koding av bilen etter at alt er montert. Kode $677 for Top Hifi.

 

Å gå fra et standard stereo anlegg med 4 høyttalere opp til dette var et ganske stort steg frem. Lydbildet endret seg såpass mye at jeg tenkte på hvorfor jeg ikke har gjort dette før?!?

 

Morsomste biten var jo DSPen hvor man kan endre lydbildet ut i forskjellge utgaver, slik som Concert Hall, Arena, osv.

 

Jeg har hørt mye anlegg i løpet av mid i bilverden, og det er mulig jeg er litt inhabil på å dømme dette. Men jeg synes ikke jeg har hørt noe så bra noen gang. Mange har satt sammen sine egne anlegg og jeg hører Cervin Vega meg her og meg der, men likevel, Harmann vet hva de driver med.

 

Jeg har bilder av dette og, det kommer. Dog er det kanskje ikke så mye å se men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samleinnlegg #3

Lyspakke:

 

Vanligvis så innebærer jo lyspakka litt mer enn den biten jeg har, men det er noe jeg planlegger å fullføre når jeg får kjøpt inn speila.

I dørtrekkene mine så var det ledpærer ned i dørlommer og på dørhåndtak. Disse gjør egentlig ikke så mye annet å lyse opp det jeg akkurat nevnte, men det gir en litt kul atmosfære :)

 

 

Bilder kommer.

 

Sportsratt med paddler:

Jeg hadde det standard kjedelige rattet når jeg først kjøpte bilen. Dette var hardt å holde i, kaldt og fryktelit stygt for å si det mildt. Kom over et LCI ratt med paddler på Ebay for en liten sum og kjøpte dette. Tenkte at det skulle være lett å få paddlene i gang også, men dette har vist seg å bli mer vanskelig enn jeg trodde. Må visste modifisere den fjærklokka som er bak der og så langt har jeg faktisk ikke kommet enda, men jeg er ikke noe fremmed for å åpne sånne bokser heller.

 

Jeg regner med at det vil bli fikset i fremtiden men det er ikke 1. pri nå om dagen.

 

post-52243-0-09962600-1389954575_thumb.j

 

Avblendbart innvendig speil med Homelink:

 

For de som ikke vet hva Homelink er så er det garasjeåpner integrert i speilet. Akkurat denne biten var rimelig simpelt, bare å legge 12V opp til speilet så var det i gang.

 

Har ingen bilder av dette da speilet ser helt likt ut som det andre.

 

 

Alarm:

Dette valgte jeg å legge opp det var nødvendig for å få lys i den LEDen i speilet hehe. Ja det var faktisk grunnen, jeg hadde en lampe det ikke var lys i, og det skulle det bli. Fikk kjøpt inn DWA modul og sensorer samt alarmen og har trekt opp ledninger til dette men ikke helt ferdig enda. 

 

FDC:

FDC står for Fahr Dynamic Control, og er en miniutgave av M3ens sportknapp som mange kjenner fra før. Denne har som oppgave å stramme opp styringen og øke gassresponsen. samt litt andre små mindre merkbare ting. Legges opp med 3 ledninger fra midtkonsoll-bryterrekka og til sportknappen.

 

I tillegg får man et fint lite "SPORT" symbol i instrumentet. Meget spennende! He he.

 

post-52243-0-15688600-1389954783_thumb.j

 

post-52243-0-15688600-1389954783_thumb.j

 

post-52243-0-51452500-1389954797_thumb.j

post-52243-0-28976100-1389954790_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samleinnlegg #4

 

Dette innlegget blir en liten oppsummering av eksteriørmods, eksos, felger og fangere da alle bildene går litt i hverandre :)

 

Eksteriør:

Fangerne er kjøpt fra Koed begge to, men den fremre er uoriginal og den er noe verre møkk.

 

  • Passer ikke flush med kanter på hverken standard skjermer eller OEM M5 skjermer.
  • Lykterspyler deksler passer ikke så disse må man fysisk koble ut, og bare smette deksler på plass. Upraktisk nå som lyktespylere er 2er feil på EU kontroll.
  • PDC følere passer ikke hverken på innfestning eller størrelse på hull. (Nei denne er ikke ment for LCI, den er ment for PreLCI og det var derfor jeg syntes dette var utrolig dårlig.
  • Det står at fangeren er ment for bruk på M5 men luftekanaler for bremser og radiator passer ikke uten modifisering.
  • Plastkvaliteten er generelt dårlig.

Så kort fortalt, styr unna M5 kopi front og kjøp original som jeg skal nå.

Ellers er M5 skjermene originale og passet som fot i hose. Dette gjør faktisk utrolig mye for bilens "stance" på veien da den ser meget bred og sint ut når den kommer i speilet bak deg. Dette kombinert med 4 rørs eksosen og 20" felgene gjør alt bare bedre, dog vurderer jeg å gå fra grått senter til sølv senter ila våren som kommer når. Dette fordi jeg syntes felgene forsvant litt inn i bilen.

 

post-52243-0-97833900-1389955804_thumb.j

 

post-52243-0-84343400-1389955813_thumb.j

 

post-52243-0-00469200-1389955823_thumb.j

 

post-52243-0-60312500-1389955831_thumb.j

 

post-52243-0-47178100-1389955841_thumb.j

 

Eksos:

Eksosløsningen jeg har valgt å gå for er fra Schmiedmann. Den heter SCM604D og er ment for dieselbiler. Lyden var fenomenal, ble ikke for høy eller for lav, men en perfekt liten rumling med litt snerr på. Rustfritt stål hele veien og 4x86mm utblås med ordentlige potter på begge sider. Her ryker det også likt av begge sider noe som jeg satt som et krav.

 

post-52243-0-28860600-1389955676_thumb.j

 

post-52243-0-17882700-1389955687_thumb.j

 

post-52243-0-45404500-1389955693_thumb.j

 

post-52243-0-81576200-1389955705_thumb.j

 

post-52243-0-55639700-1389955712_thumb.j

 

Felger:

 

Her dekker jeg både sommer og vinterfelger. Er ikke så mye å si om dette da annet enn dimensjonene som jeg har nevnt i første post. Vinterhjulene kjøpte jeg fordi denne bilen KAN ikke stå på 16" OEM piggdekk som alle andre har hehe. Måtte space ut rimelig mye for å fylle forskjermene da. Så tror jeg må finne meg noen vinterfelger opprinnelig fra M5 for å få riktig innpresset.

 

 

Interiør:

 

Hvis det var noe jeg følte jeg trengte, så var det sort taktrekk. Dette kom opp på Koed en tilfeldig dag, og da måtte jeg jo kjøpe dette. Det det dog IKKE sto noe som, var at dette hadde blitt innrøyka så fryktelig at det ikke går an!! Jeg måtte gå over med tepperenser blanda inn med 50\50 vann og Softlan vaskemiddel 5 ganger for å få vekk lukta. Dette er det verste jeg noen gang har vært med. Vannet var helt gult når det kom ut selv ved siste skylling. Men dette tok da altså knekken på dette. Så en fjorten dagers tid etter vasken luktet det ekstremt mye eple i bilen, men dette var bedre enn gammal sur røyk.

 

Bilder har jeg ikke fått tatt enda pga mangel på skikkelig lys, men det kommer. Det er jo ikke akkurat som noen ikke har sett et sort taktrekk før.

 

Jeg valgte å lakkere mine grå titan (plast) lister i sort høyglans. Dette fordi jeg syntes at det sto mer i stil med interiøret og bidro til atmosfæren i bilen. Kan vel ikke si noe mer enn det?

 

 

Her ser dere et snitt av listene :)

 

post-52243-0-68233700-1389955877_thumb.j

 

 

Passive Radiatorspjeld:

 

For de av dere som ikke vet hva dette er så er det den spjeldrekka som sitter foran radiatoren bak nyrene for å gi bilen en raskere oppvarmingstid. Disse kom ikke på alle biler, og jeg kan heller ikke si sikkert hvilke biler som kom med og uten. Det er mange teorier om disse.

Dette var en relativt enkel bolt on mod, skrues fast i fronten av radiatoren med 4 skruer og en kontakt som går til bilens motorstyring. Denne styrer en magnetventil som sitter på spjelda som da holder disse lukket igjen slik at radiatoren ikke får kald luft direkte utenfra. Dette hjelper veldig godt på varmen spesielt i dieselbiler.

 

Er noen kriterier som styrer ventilen:

  1. Motortemperatur over 90c
  2. Hastighet på kjøretøy overstiger 120km\t
  3. Girkassetemperatur over 100c
  4. Radiatorviften går

Jeg slet litt med å få ordentlig driftstemp i bilen min når det var skikkelig kaldt ute, og kan si at denne modden hjalp veldig :)

 

På LCI biler så styres denne litt mer aktivt. Der er det en motor som fysisk åpner og lukker spjeldene, mens på Pre-LCI så er det en vifta selv eller luften som blåser på bilen som åpner disse. Det skal nemlig ikke mye til for å åpne de, derav magnetventilen som holder den låst :)

 

Se bilder under da de ikke synes godt på min bil.

 

2-2.jpg

 

1-2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...