Gå til innhold

Flowlance
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ny her, og nettopp kjøpt min første bmw (1 serie 2010 modell). Ting er plassert helt annerledes enn hva jeg er vandt med, så beklager nybegynnerspørsmål :P

Jeg fant en boks i bagasjerommet som jeg lurer på hva er:

post-84665-0-14895100-1423467106_thumb.j

Et annet spørsmål jeg har er angående "Auto start stop"-funksjonen. Jeg lurer på om denne ikke virker hos meg? Jeg setter bilen i fri og slipper clutchen, men motoren går fortsatt. Mulig jeg ikke helt har fortstått hvordan den virker?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Combox modulen. Hadde det vært en 2009 mod med det rette utstyret hadde det vært TCU modulen som var utgaven før Combox kom ca 2010.

Auto Start stopp finnes ikke på alle (kun manuell på noen modeller). Hvis du har den skal du ha en knapp for å kunne deaktivere den.

Hvis batteriet ditt har for lav spenning f.eks vil ikke auto start stopp fungere, hvis beltet er av også pluss en del andre ting som det bilen trekker i strøm i det gitte øyeblikket. Den deaktiveres automatisk hvis temperaturen ute er under 3.5 grader også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auto-stop av motoren tar ute-temperatur og en eller annen drifts-temperatur relatert til motoren i betraktning. Jeg har aldri opplevd at motoren stopper om vintern (2009 320d).

Jeg innbiller meg å ha lest at er det under +4 grader så vil ikke auto-stop aktiveres. Men det kan være at det tallet er noe jeg har drømt.. Er det godt med plussgrader så stopper min villig vekk idet jeg slipper opp clutchen og bilen står i fri. Irriterende greie.

Endret av OveN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auto-stop av motoren tar ute-temperatur og en eller annen drifts-temperatur relatert til motoren i betraktning. Jeg har aldri opplevd at motoren stopper om vintern (2009 320d).

Jeg innbiller meg å ha lest at er det under +4 grader så vil ikke auto-stop aktiveres. Men det kan være at det tallet er noe jeg har drømt.. Er det godt med plussgrader så stopper min villig vekk idet jeg slipper opp clutchen og bilen står i fri. Irriterende greie.

Hvis den aldri stopper ved. feks 4 grader og oppover så har du ganske lav batterispenning eller høy last på batteriet (forbruk). Ved 3.5 grader pluss deaktiverer bilen autostoppstart selv pluss en del andre faktorer som og kan gjøre det. Personlig kjører jeg uten hele tiden da det unødvendig belaster motor og svinghjul og er noe BMW er tvunget til å innføre for å få gode tall på utslippsiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den aldri stopper ved. feks 4 grader og oppover så har du ganske lav batterispenning eller høy last på batteriet (forbruk). Ved 3.5 grader pluss deaktiverer bilen autostoppstart selv pluss en del andre faktorer som og kan gjøre det. Personlig kjører jeg uten hele tiden da det unødvendig belaster motor og svinghjul og er noe BMW er tvunget til å innføre for å få gode tall på utslippsiden. 

Jau. Kikka i instruksjonsboka i dag og der er det listet de ulike scenariene som gjør at bilen selv deaktiverer auto-stop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Da har jeg et oppfølgingsspørsmål angående TCUen. Er det mye styr å få spilt musikk via bluetooth? Er jo litt rart at det ikke går, når man kan ha bluetooth samtaler. Er oppgradering til combox det eneste alternativet? Ser for meg at det er en del kabling som må til da. Noen forhandlere som gjør dette offisielt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Da har jeg et oppfølgingsspørsmål angående TCUen. Er det mye styr å få spilt musikk via bluetooth? Er jo litt rart at det ikke går, når man kan ha bluetooth samtaler. Er oppgradering til combox det eneste alternativet? Ser for meg at det er en del kabling som må til da. Noen forhandlere som gjør dette offisielt?

Mener awt hadde en god forklaring på det i en annen tråd, tror musikken krever mer båndbredde av den type blåtannmodul som er i TCU??. Uansett så kan du ikke spille musikk over bt med TCU, men du kan det fra og med Combox. Har aldri blitt 100% klok på TCU som egentlig har masse funksjoner men som ikke er tilgjengelig i Norge.

Har selv vurdert å oppgradere til Combox men har ikke orket anskaffelsen og jobben med koding etc..Spiller over apple kabel og styrer musikken via rattet, funker helt ok med å streame Spotify med et telenorabbonement. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...