Gå til innhold

Powerfilter? Org filterboks?


g0mpzy
 Share

Anbefalte innlegg

Hei alle dere!

Jeg har bare ett par spørsmål om luftfilter.

Har powerfilter på min 328, men har lest litt rundt, og mange mener orginal luftfilterboks er bedre?

Noen som kan gi meg litt veiledning og forklare litt effekten på forskjellen? 

Takk på forhånd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er omdiskutert tema dette her.

 

For å starte fra scratch: det er mengden oksygen inn i sylinderen som avgjør hvor mye drivstoff du greier å forbrenne. Ca. 1/5 av luften er oksygen, så mer luft inn = mer oksygen inn. Dette bringer opp neste problem: tettheten av luft er direkte avhengig av lufttemperaturen. 100L luft ved 10 grader er samme volum som 100L ved 50 grader, greit nok. Mengen luft er derimot ikke den samme. På grunn av at den kalde luften har høyere tetthet så får man inn større mengde luft inn i motoren når luften er kald. Altså kald luft = bra, varm luft = dårlig.

 

Åpne filtre sitter i mange tilfeller ganske nærme motoren og suger inn varm luft. Deres potensielle høyere evne til luftgjennomstrømming går fort opp i spinningen. Skal man ha annen effekt enn endret lydsignatur ved pådrag bør man montere varmeskjold, som nevnt over. Original luftfilterboks vil ofte greie å levere den nødvendige mengden luft motoren trenger og ha lavere temperatur på denne luften, ergo ha bedre ytelse.

 

Et annet problem er at sportsluftfiltre ofte slipper gjennom flere partikler, noe som ikke er ønskelig. En del av disse vil bl.a havne i oljen.

 

På ordinære biler sitter flaskehalsen som regel andre steder enn det originale luftfilteret. På en M52B28 så er innsuget en begrensende faktor og det å bytte til et M50 innsug vil utgjøre mye mer forskjell enn å ha et luftfilter som lager litt mer fancy lyd ved pådrag.

 

Sportsluftfilter på turbobygg med plassproblemer = ok; på biler som har montert varmeskjold = tja, kan være greit; på vanlige biler der filteret sitter rett ved motoren = der lurer man bare seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har varmeskjold på powerfilteret vil filteret suge inn varmluft istedenfor kaldluft da filtetet ofte er rett ved motoren, ergo motoren går dårligere. Org.filterboks gir riktig luftmengde og kaldluft.

Takker for svar! Men er det stor forskjell om det er varmeskjold der, forhold til filterboks? 

Men vis jeg bytterom til filterboks, får jeg vell byttet filteret der til ett slags '' powerfilter '' ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er omdiskutert tema dette her.

 

For å starte fra scratch: det er mengden oksygen inn i sylinderen som avgjør hvor mye drivstoff du greier å forbrenne. Ca. 1/5 av luften er oksygen, så mer luft inn = mer oksygen inn. Dette bringer opp neste problem: tettheten av luft er direkte avhengig av lufttemperaturen. 100L luft ved 10 grader er samme volum som 100L ved 50 grader, greit nok. Mengen luft er derimot ikke den samme. På grunn av at den kalde luften har høyere tetthet så får man inn større mengde luft inn i motoren når luften er kald. Altså kald luft = bra, varm luft = dårlig.

 

Åpne filtre sitter i mange tilfeller ganske nærme motoren og suger inn varm luft. Deres potensielle høyere evne til luftgjennomstrømming går fort opp i spinningen. Skal man ha annen effekt enn endret lydsignatur ved pådrag bør man montere varmeskjold, som nevnt over. Original luftfilterboks vil ofte greie å levere den nødvendige mengden luft motoren trenger og ha lavere temperatur på denne luften, ergo ha bedre ytelse.

 

Et annet problem er at sportsluftfiltre ofte slipper gjennom flere partikler, noe som ikke er ønskelig. En del av disse vil bl.a havne i oljen.

 

På ordinære biler sitter flaskehalsen som regel andre steder enn det originale luftfilteret. På en M52B28 så er innsuget en begrensende faktor og det å bytte til et M50 innsug vil utgjøre mye mer forskjell enn å ha et luftfilter som lager litt mer fancy lyd ved pådrag.

 

Sportsluftfilter på turbobygg med plassproblemer = ok; på biler som har montert varmeskjold = tja, kan være greit; på vanlige biler der filteret sitter rett ved motoren = der lurer man bare seg selv.

 

 

 

Tusen takk for en fantastisk forklaring! :bmw:  Er ikke ute etter lydendringer, vil bare att den skal få riktig kald luft, og ikke varmluft. 

Tror jeg skal anskaffe meg ett m50 innsug som du nevnte!

Ytelse forran utseende/lyd!  :cool:

Endret av g0mpzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kommentere videoen: som jeg sa, så kan et riktig montert kaldluftinnsug gi litt mer effekt. På en E36 blir det noe sånt:

 

9716d1088797641-b-b-performance-line-col

 

 

Har selv planer om å få inn en M52B28 med tiden og M50 innsug, samt cold air intake som på bildet over og evt M3-kammer. Da bør man havne et sted over 200 hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra forklart E.C.!

 

Har sett flere slike videoer på nett, og de får ingen merkbar effekt uansett.
Så du får kanskje litt tøffere lyd, og kan potensielt slite mer på motor pga for dårlig filtrering av luft.

 

Var i starten av mitt E39 liv tenkt og ha meg KN innsatsfilter, men etter et par års lesing rundt om har 

jeg konkludert med at det er fullstendig bortkasta penger. Så kommer aldri til og kjøpe sånt på noen av mine biler

med mindre det er snakk om plassmangell. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at et bommullsfilter av typ f.eks K&N slipper igjennom 18x mer partikler enn standard papirfilter, samt tettes 4x raskere. 

Skulle med andre ord en slik test i benk vise noen form for økt effekt (noe den ikke vil gjøre), forsvinner denne genvinsten temmelig kjapt etterhvert som filteret tettes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...