Gå til innhold

APedersen • E53 X5 4.4 • Update s.6! Dension selges!


 Share

Anbefalte innlegg

- APedersen's 2002 BMW X5 E53 -

 

I midten av Juni 2015 havnet min fjerde BMW på gården, det er altså en 2002 X5 E53 med M62TUB44 og steptronic girkasse :) Fargen er Stahlgrau Metallic med stålfargede eksteriør detaljer og lyst interiør med tre-detaljer. Har ikke fått tatt så mange skikkelige bilder av bilen enda, så slenger bare ut et par raske foreløpig.

 

Utstyrsliste:

 

Utstyrsliste1.JPG

 

Utstyrsliste2.JPG

 

Bilder av bilen:

 

IMG_2518.JPG

 

IMG_2520.JPG

 

Planer med bilen:

 

Har foreløpig ikke de store planene med bilen annet enn å få den i best mulig stand og bare vedlikeholde den, men planer dukker nok naturligvis opp etterhvert slik det gjør med hver og en bil man eier.

 

Har sett over bilen med diagnoseutstyr og det eneste som dukker opp der av feilkoder er 1stk PDC sensor bak, Evap tankventil og forvarming på lambdasonder rekke 1 og 2, så her må det bestilles litt deler. Bilen er ellers i god stand, noe som selvfølgelig er motiverende for å få den i enda bedre stand! Har prøvd å fått shinet bilen innvendig og utvendig, men den trenger nok en grundigere rens av interiøret, ellers ser den faktisk veldig bra ut i lakken. Bilen er også bra for rust, stort sett bare et par-tre små rustflekker som skal tas så fort som mulig. I følge kvitteringer er det byttet myye deler på denne de siste årene, og ble godkjent i 2013 med 0 feil :)

 

Ikke vær redd for å komme med innspill :) Oppdaterer nok første posten med nye bilder og tekst etterhvert!

Endret av APedersen
Endring av trådtittel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble veldig glad når du kom til fornuften og bestemte deg for å lage egen tråd om denne bilen!

 

Som du selv har nevnt så er det ikke mange slike biler her på forumet, så det skal bli interessant lesning.

 

Gleder meg til flere bilder.

 

Utstyret i bilen virker til å være en god del også, comfort seter og greier :smoking:

 

4.4 liter bensin, har du noe tall på hva forbruk er på denne ved langkjøring, bykjøring og blandet forbruk?

 

Gratulerer med en flott bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update:

 

Kan vel begynne med det lille jeg har gjort til nå :)

 

Emblemet på bagasjeluken var blitt litt stygt, så tenkte å prøve de hel-sorte emblemene jeg har hatt liggende til 7-serien som jeg neppe kommer til å montere på den allikevel. Har ikke tatt noen bilder av hvordan resultatet ble, men skal få tatt noen bedre bilder av bilen når det blir litt bedre vær. Emblemene ser i allefall slik ut:

 

post-62858-0-71061400-1434492618_thumb.j

 

Disse har jeg hørt ble levert på noen Performance modeller av BMW, uten at jeg vet det helt sikkert. Kanskje noen andre som vet mer? :P

 

Ellers har jeg bare byttet noen pærer, fått tak i nye plugger og et nytt luftfilter som skal monteres i løpet av dagene som kommer. Er litt usikker på om jeg skal bytte plugger før jeg får ordnet de problemene som dukket opp i diagnosen. Den ligger litt høyt på forbruket nå så kommer nok til å bare bytte ut begge lambdasondene foran katalysator for sikkerhetsskyld. LMM ble byttet for ca to år siden og den har vi sjekket at fungerer helt perfekt. Mistenker også at den evap/tankventilen ligger fast i åpen stilling, så er meget mulig at den tuller det til litt. Denne ventilen løser ut gasser fra bensintanken til innsuget for forbrenning da dette ikke slippes ut i friluft slik som det gjorde før i tiden.

 

Skal også få byttet olje og filter også om ikke så alt for lenge :)

Endret av APedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble veldig glad når du kom til fornuften og bestemte deg for å lage egen tråd om denne bilen!

 

Som du selv har nevnt så er det ikke mange slike biler her på forumet, så det skal bli interessant lesning.

 

Gleder meg til flere bilder.

 

Utstyret i bilen virker til å være en god del også, comfort seter og greier :smoking:

 

4.4 liter bensin, har du noe tall på hva forbruk er på denne ved langkjøring, bykjøring og blandet forbruk?

 

Gratulerer med en flott bil :D

 

Hehe, kanskje like greit å skille de to bilene jeg har ved å lage en egen tråd til denne. Men føler i grunn ikke at jeg har tid til å bruke så mye tid på forumet lenger.. Men skal i allefall prøve å få oppdatert litt i ny og ned :P Ja, er veldig fornøyd med bilen, hadde aldri trodd at en bil i X-serien skulle være så ufattelig god og artig å kjøre :D Men dette vet jeg egentlig allerede fra en 2008 X3 i familien!

 

Det er uten tvil en stor og tørst motor, men tenker ikke så mye på forbruk hvis bilen gjør opp for det i kjøreopplevelsen :) Har ikke målt noe nøyaktig selv, men har hørt ca. 1 liter på langkjøring, og ca. 1,4 liter på blandet/bykjøring og kan sikkert stemme bra det.

 

Tusen takk for det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice, ja kjøreopplevelsen i slike boler er jeg meget glad i. Jeg liker veldig godt det å kunne sitte høyt i trafikken, man føler at man har en fordel over andre biler.

 

Denne er sikker konge om vinteren også =) Er vell 4 hjulstrekk?

 

Du er vell vandt til slik forbruk fra 728en uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer med flott bruks bil! :D godt du laga tråd på bilen også! for få av de desverre! :P utrulig tøffe biler! :D og hvertfall når du har så helverst motor som du har! :D
følger selvfølgelig med her! :D blir nok morsomt! e38´n skuffer du jo aldri på, så forventer det samme her! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil, følger :)

 

Takk for det :)

 

gratulerer med flott bruks bil! :D godt du laga tråd på bilen også! for få av de desverre! :P utrulig tøffe biler! :D og hvertfall når du har så helverst motor som du har! :D

følger selvfølgelig med her! :D blir nok morsomt! e38´n skuffer du jo aldri på, så forventer det samme her! ;)

 

Takk skal du ha :) Hehe, enig der. Har i grunn alltid syns det har vært noe rart med dette E53 karosseriet, men synes denne ser annerledes ut, synes den ser litt lavere og bredere ut enn de vanlige X5'ene jeg ser til vanlig. Kan være en kombinasjon av fargen, hjulene og de fire utblåsene i hekken. Så jeg ble positivt overaska når jeg henta bilen, disse spesielt ser grommere ut i virkeligheten enn de gjør på bilder :P Såppass ja, takk for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update:

 

Trør til med ny update og litt flere, bedre bilder :) Har fått handla Castrol olje, Denso plugger og et WIX luftfilter. Fikk bytta luftfilteret i går etter å ha rengjort luftfilterboksen, puster nok litt friskere nå ja :)

 

Slenger som sagt ut litt flere bilder :) Felgene er fra X5 E70 og er 20x10" foran og 20x11" bak med 275 og 295/40/20.

 

post-62858-0-06992300-1434648706_thumb.j

 

post-62858-0-95378700-1434648722_thumb.j

 

post-62858-0-13505200-1434648743_thumb.j

 

post-62858-0-88894100-1434648764_thumb.j

 

post-62858-0-05263800-1434648785_thumb.j

 

post-62858-0-01281000-1434648900_thumb.j

 

post-62858-0-41064100-1434648917_thumb.j

 

post-62858-0-43089900-1434648932_thumb.j

 

post-62858-0-77372400-1434648983_thumb.j

 

post-62858-0-17283400-1434648998_thumb.j

 

post-62858-0-87336600-1434649014_thumb.j

 

Noen bilder av interiør og motorrom, har ikke tatt motorvasken enda :)

 

post-62858-0-44050400-1434649034_thumb.j

 

post-62858-0-74633500-1434649053_thumb.j

 

post-62858-0-71415300-1434649087_thumb.j

 

post-62858-0-91922700-1434649106_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en liten V8'er eller et stort motorrom? Haha :D

 

Haha ;) Stemmer bra det Mossing sier, 286hk og 440nm :) I følge X5 artikkelen på Wikipedia er TU motoren med vanos 10hk mer enn den uten, men det vet jeg ikke om stemmer.. 20nm mer er den i allefall :P

 

Nydelig bil og et ganske trivelig og pent interiør!

 

Hvor handlet du oljen fra? =)

 

Finfint å få tatt en slik service rett etter kjøp =D

 

Takk for det :) Handlet fra en lokal bilbutikk som heter Auto Parts AS. Stemmer det, skal bare få handla oljefilter nå så :)

Endret av APedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere med ny bil! Godt å se andre fra Bodø her :)

Heftig motor! Pen utgave, noe annet enn de andre X5'ene i Bodø fra samme tid.

Er det preface eller facelift? Ikke noe spesielt kjennskap til X5.

Skal du gjøre noe med trelistene i bilen? Hadde det vært i min bil ville de ha blitt lakket eller foliert :)

Trelister er ikke min kopp med te

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...