-
Innholdsteller
28595 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
81
Fredrik vant dagen sist Februar 22 2024
Fredrik hadde mest likt innhold!
Profile Information
-
Kjønn:
Mann
-
Bosted:
Aarhus
-
Kjøretøy
Citroën C41
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Fredrik's Achievements
-
Fredrik reagerte på et innlegg i et emne:
Den StOoOrE BMW-nevnt-i-media-samletråden!
-
Marius2002 reagerte på et innlegg i et emne:
Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
GreenE36Cab reagerte på et innlegg i et emne:
Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
Standard dimensjon på E46 med en av de mindre motorene var 195/65-15. Motorstørrelsen i seg selv var ikke avgjørende, men fartsressursene motorene ga bestemte størrelsen på bremseskivene foran og dette igjen bestemte minimum størrelse på felgene (f.eks 16").
-
Jeg husker også dette, men jeg var ikke klar over at det var såpass omfattende. Russerne hadde åpenbart behov for å tone dette ned for ikke å vise hvor langt bak de virkelig var rent teknisk.
-
Fredrik reagerte på et innlegg i et emne:
Fredriks alternative bimmerstråd
-
sveigis reagerte på et innlegg i et emne:
Fredriks alternative bimmerstråd
-
Rune-K reagerte på et innlegg i et emne:
Fredriks alternative bimmerstråd
-
Apropos Lada Samara (1984-2013) så er denne videoen ganske interessant. Jeg har ikke kunnet verifisere at alt som kommer frem om bl.a Porsches bidrag til utvikling av bilen er korrekt, men det er etter min mening liten grunn til å tro noe annet. Jeg tror at tyskerne helt frem til krigen i Ukraina virkelig ønsket en nærmere tilknytning til Russland. Dårlig samvittighet etter WW2 var/er selvfølgelig den viktigste årsaken, men også Tysklands gjenforening i 1990 samt de mange hundretusen hjemvendte tyskættede sovjetborgerne etter Sovjetunionens fall i 1991 forsterket dette ønsket. Selv i dag opplever vi at tyske politikere finner krigen i Ukraina som svært vanskelig å balansere følelsesmessig. Uansett så er historien om Porsches bidrag til utvikling av bl.a Lada Samara temmelig interessant.
-
Fredrik reagerte på et innlegg i et emne:
Sveigis sin e61 530 d 2005 modell & e91 318i.Fredagen .
-
Fredrik reagerte på et innlegg i et emne:
Sveigis sin e61 530 d 2005 modell & e91 318i.Fredagen .
-
@Rune-K Tsjekkerne fikk deres første tekniske universitet allerede i 1780 årene og har frembrakt mange eminente ingeniører. Landets beliggenhet klemt mellom langt større nasjoner som Tyskland, Polen og i historisk forstand det Habsburgske imperiet og senere Sovjetunionen medførte imidlertid at de gang på gang ble oppslukt av fremmede nasjoner. I nyere tid gikk de (Tsjekkoslovakia) direkte fra å være okkupert av Nazityskland til å være en del av Sovjetunionens interessesfære for så tilslutt å bli okkupert som en del av Warsawapakten i 1968. Frihet fikk de først i 1991 og dette igjen førte i 1993 til splittelse av staten Tsjekkoslovakia til statene Tsjekkia og Slovakia. Det er ingen tvil om at disse hendelsene har hindret tsjekkerne i å utvikle seg og blomstre som nasjon. At de fleste vet hvem Ferdinand Porsche var, men ikke Hans Ledwinka er et eksempel i denne sammenhengen. Både Nazityskland og Sovjetunionen var imidlertid klar over at tsjekkisk ingeniørkunst var fremragende. Tyskerne gikk for eksempel i krigens begynnelse (etter annekteringen av de tysktalende områdene Böhmen, Mähren og Schlesien i Tsjekkia, dog mesteparten av Schlesien ligger i Polen) ikke av veien for å bruke bl.a tsjekkiske stridsvogner. Biler som f.eks Tatra T87 ble av tyskerne betraktet som bedre enn selv Mercedes-Benz. Den kunne klare en topphastighet på 160 Km/t på den helt nye Autobahn og med en komfort man bare kunne drømme om i tyske biler. Tatra T87 kom på markedet allerede i 1936 og bortsett fra et virkelig revolusjonerende strømlinjet karosseri hadde den også en eksotisk luftkjølt V8 motor på 2,9 liter. Etter min mening skal vi helt frem til 1955 og Citroén DS før noe lignende fremtidsrettet innen bilverden kom på markedet.
-
Marius2002 reagerte på et innlegg i et emne:
Fredriks alternative bimmerstråd
-
Marius2002 reagerte på et innlegg i et emne:
Fredriks alternative bimmerstråd
-
Rune-K reagerte på et innlegg i et emne:
Fredriks alternative bimmerstråd
-
RNJ reagerte på et innlegg i et emne:
Fredriks alternative bimmerstråd
-
Fredrik reagerte på et innlegg i et emne:
Fredriks alternative bimmerstråd
-
@RNJ Jeg måtte slå dette opp, men jeg husket at valgløftene for partiet var litt artige. Første punkt på listen var: Medvind på sykkelstiene. Punkt nummer to var: Bedre vær. Så kom et par punkter jeg ikke kjenner til, men punkt nummer fem var: Fregatten Jylland skal gjøres kampklar. For de som ikke vet det er Fregatten Jylland et seilskip fra 1860 som i dag er museumskip i byen Ebeltoft på Djursland. Videre kommer bl.a et punkt om større julegaver til alle og en innrømmelse til indremisjonen: Man blir liderlig (kåt) av å danse. osv. osv. Til Jacob Haugaard's forsvar så satt han etter sigende tiden ut i Folketinget (fire år) og passet sitt arbeide på en ordentlig måte med entusiasme og få sykedager.
-
Fredrik reagerte på et innlegg i et emne:
Fredriks alternative bimmerstråd
-
sveigis reagerte på et innlegg i et emne:
Fredriks alternative bimmerstråd
-
@RNJ En morsom sketch og er det ikke en relativt ung Finn Nørbygaard? Han var jo mye sammen med Jacob Haugaard fra bl.a Zirkus Nemo som må være noe av den beste slapstick humor fra Danmark. Apropos Skoda 105, som var forgjengeren til Favorit modellen, ser jeg litt på Youtuberen "Seaside Garage". Han (Seppo) reparerer (ikke til å forveksle med restaurerer) virkelig slitte biler. Fortrinnsvis litt spesielle biler som f.eks Skoda 105, men også f.eks Mercedes-Benz W123 og Citroén XM + en hel rekke mopeder. Han er en artig skrue og holder til på Helnæs mellom Fyn og Als. Et virkelig naturskjønt område av Danmark. I denne videoen ser han tilbake på et prosjekt med en Skoda 105.
-
Fredrik reagerte på et innlegg i et emne:
Fredriks alternative bimmerstråd
-
Rune-K reagerte på et innlegg i et emne:
Fredriks alternative bimmerstråd
-
@Rune-K Godt poeng med at tsjekkerne alltid har vært glimrende ingeniører. Ingen Tatra T87 sannsynligvis ingen Porsche 911. Ingeniører som Hans Ledwinka sto f.eks ikke tilbake for mer kjente Ferdinand Porsche, som forøvrig begge kom fra områder i det Østerisk-Ungarske kongedømme (restene av det Habsburgske imperiet) som var kulturelt blandet mellom tsjekkisk og tysktalende. Vedr. Lada Samara er jeg enig, men det er liten tvil om at modellen konsept og designmessig var langt mer moderne enn de såkalte "Zhiguli" modellene (Fiat 124 baserte varianter). Dette deler den med f.eks Skoda Favorit som var langt mer moderne enn forgjengeren. Om de reelt var bedre biler kan imidlertid diskuteres, men de var begge en slags siste krampetrekning før Sovjetunionens endelik på å modernisere bilprodusentene etter vestlig standard. Det gikk naturligvis ikke med bl.a manglende økonomiske ressurser og en arbeidsstyrke som ikke var motivert.
-
Fredrik reagerte på et innlegg i et emne:
Fredriks alternative bimmerstråd
-
Fredrik reagerte på et innlegg i et emne:
Fredriks alternative bimmerstråd
-
Fredrik reagerte på et innlegg i et emne:
Fredriks alternative bimmerstråd
-
For 30-40 år siden sa man litt humoristisk "Hvorfor kjøre Skoda når du kan gå da?" Jeg tror ikke at det er så mange som sier noe slikt i dag, men Skoda var virkelig ikke spesielt gode biler den gangen. I dette tilfellet er selve konteksten endret med årene, men historisk endrer ord og meninger seg faktisk relativt hurtig. Jeg leste for en tid tilbake en artikkel i Aftenposten at ungdommer i Oslo oppfattet det å gjøre noen en bjørnetjeneste som positivt. Dette er nytt og skyldes trolig manglende erfaring og forståelse for språket hos f.eks innvandrere. Opprinnelig kommer uttrykket fra en fabel av La Fontaine om den tamme bjørnen som med en sten forsøkte å slå ihjel en flue på sin sovende herres hode, men istedenfor drepte ham med slaget. Fabelen eksisterer på ganske mange språk og moralen er alltid den samme at en bjørnetjeneste er definitivt negativt. Det er ellers svært mye historieløshet og misforståelser i sosiale medier. Ofte er det relativt uforskyldt blandt unge mennesker, mens andre ganger utnyttes det grovt av folk med f.eks politiske og/eller religiøse hensikter. Hva som er sannheten eller korrekt blir mer og mer diffust. Det hjelper heller ikke at sosiale medier ofte er et ekkokammer. Kunstig intelligens i sin nåværende form fungerer på den samme måten, men vil mest sannsynlig bli bedre med årene. Såvidt jeg forstår henter f.eks ChatGPT i dag 60-70% av svarene fra Wikipedia og min egen erfaring er at dette også trolig gjelder for Google Gemini.
-
Jeg har som tidligere nevnt alltid hatt litt sansen for Lada Niva, men det er mer som en akademisk interesse enn en praktisk. Jeg har hatt tre stk. Land Rover Serie III (to korte og en lang), men selv om konstruksjonen er betydelig eldre enn Niva falt det meg allikevel aldri inn å bytte bilmerke. Få bilmodeller har mer sjarme enn disse gamle Land Rover modellene. Jeg ville også heller ha kjøpt f.eks en Dacia Duster enn en Niva i dag og dette mener nok ganske mange andre også. Niva er for veldig spesielt interesserte og det er før vi begynner å drøfte hvor moralsk forsvarlig det er å kjøpe russisk i disse dager. Dacia Duster har forøvrig med den tredje generasjonen anno 2023 blitt en ganske fin bil, men den har dessverre også blitt for overkomplisert etter min mening. Den er heller ingen "ekte" 4x4 med høy/lavgear som f.eks den første Porsche Cayenne generasjonen (utrolig nok når vi tenker på Cayenne i dag). I likhet med de fleste andre firehjulstrekkere i dag har den istedenfor elektroniske kjøreprogrammer (automatgear) og et ekstra lavt førstegear for offroad (manuelt gear). Den tilbys dog med manuelt gear og det er bra i denne konteksten. Det meste av drivlinjen samt mange andre komponenter er hentet fra Renault som forøvrig også eier Dacia.
-
Vedr. Lada Niva var den og tildels er den en ganske imponerende konstruksjon. Ikke bare har den vært kontinuerlig i produksjon i nesten 50 år, men den var også den første ordentlige og masseproduserte firehjulstrekkeren med et selvbærende karosseri. Altså ganske fremtidsrettet i 1977 der f.eks 4x4 biler som Land Rover Serie III var normen. Drivverket hadde kontinuerlig firehjulstrekk i kombinasjon med tre differensialer samt høy/lavgear. Det var spiralfjærer rund baut med uavhengig fjæring foran. Vadedybden var 510 mm. Bensinmotoren var VAZ egen, mens dieselmotoren var PSA's slitesterke XUD9. Gearkassen hadde fire trinn tom. 1993 og senere fem trinn. Niva ble umiddelbart populær i store deler av verden og selv om den primært var utviklet for hjemmemarkedet valgte Kreml å prioritere eksportmarkedet for å få inn tiltrengt utenlandsk valuta. I Sovjetunionen ble det etterhvert lang ventetid for å kunne kjøpe bilen. Niva ble produsert i en rekke land inkl. kanskje overraskende land som Uruguay og Ecuador. I dag blir bilen kun bygget i Russland, men pga vestlige sanksjoner er produksjonen begrenset. I likhet med f.eks Dacia Duster er Lada Niva en populær bil i enkelte kretser selv her i Vesteuropa. Den er teknisk simpel, men kan relativt enkelt gjøres til en kapabel firehjulstrekker ikke minst fordi den er ganske lett. En annen lignende bil er Suzuki Jimny. Jeg tror nettopp at fordi Niva er så enkel tiltaler den mange. Færre ting kan gå istykker og skrur man selv er det begrenset hvor kostbare reparasjoner er. Moderne vestlige biler er dessverre ofte et mareritt av overkompliserte komponenter og kostnader.
-
Skifte av våtremmen på vår bil koster ca. 4000 DKR her i Danmark og skal gjøres hvert 5 år eller 100K kilometer (avhengig av hva som inntreffer først). Jeg kommer ikke til å strekke det så langt. Oljeskift er hver 20000 Km, men jeg tenker at det er klokt å nøye seg med 15000 Km inkl. filterbytte hver gang. Det fantes forøvrig også en 155 HK/250 Nm variant av vår motor. Den er imidlertid nå tatt ut av programmet iom. at motoren nå har mild hybrid og 136 HK. Motoren er også endret til å ha kjede istedenfor våtrem. Dette skjedde i forbindelse med faceliften tidligere i år. 8-trinns automatkassen er også tatt ut av programmet til fordel for en 6-trinns DSG kasse. Den manuelle 6-trinns gearkassen er også tatt ut av programmet.
-
Ja og dette er selvfølgelig litt dumt, men overkommelig her i Danmark. Selve den tresylindrede motorfamilien (ulike slagvolumer) kom på markedet i 2012 og er produsert i et stort antall. Motorproblemer pga at våtremmen løser seg opp over tid i oljebadet er en utfordring, men varierer stort. Min svigersønn har f.eks en Citroën C3 pendlerbil fra nettopp 2012 med denne motoren (dog 1,1 liter og uten turbo) som har kjørt 160K kilometer og han har ingen problemer. Jeg ville imidlertid ikke ha kjørt uten en utvidet mekanisk forsikring. Når dette er nevn er det en veldig fin motor etter min mening. Den er sterk i forhold til slagvolumet og minner på mange måter mer om en motorsykkelmotor enn om en bilmotor. Selve bilen C4 kom på markedet i 2020 og deler plattform med f.eks Peugeot 208 og 2008. C4 har dog en form for enkle hydrauliske støtdempere og ganske lang akselavstand (0,5 cm kortere enn 3008 generasjon II og 6,5 cm lengere enn dagens 2008) som gir en vesentlig mer komfortablel fjæring. Jeg liker bilen i forhold til hva den er og hva den koster. Vi kjører ikke så mye lenger og i år har vi kun kjørt 13000 Km. Med to måneder igjen av året når vi kanskje 16000 Km inkl. julefeiring på fjellet i Norge.
-
Jeg har nå automatgear igjen for første gang på 34 år. Forrige gang var med en Mercedes-Benz W124. Selvfølgelig er det en verden til forskjell selv om en 2024 Citroën C4 ikke er en premium bil. Den har dog en 8-trinns automatkasse som Toyota (Aisin) i sin tid utviklet for Lexus og den er rimelig bra. Såpass bra at den lille tresylindrede motoren på 1,2 liter som utvikler 131 HK og 230 Nm faktisk er ganske artig å kjøre. Det som gjør forskjelen er at bilen kun veier rundt 1400 Kg og at motoren yter over 200 Nm fra lave ca. 1300 rpm (mellom ca. 1300 og 2800 rpm). Med hele 8 gear har man stort sett alltid maksimalt dreiemoment og det merkes. Allikevel opplever jeg av og til det samme som deg at jeg ikke er helt enig i valgene gearkassen gjør. Gearkassen har tre kjøreprogrammer og en mulighet er å velge sport, men utfordringen er at den holder gearene i for lang tid og det sinker faktisk aksellerasjonen med mindre hastigheten er relativt lav (f.eks trange fjellveier). En annen mulighet er å geare manuelt med hendlene. Dette fungerer egentlig helt ok, men gir definetivt ikke den samme følelsen som med stikke og clutch. Komfortmessig er det imidlertid ingen tvil om at jeg foretrekker moderne automatkasser 95% av tiden. Ellers er jeg også helt enig i at L322 er en av de bedre bilene Land Rover har konstruert. Alt er imidlertid relativt og avhengig av tid og situasjon. Går vi langt nok tilbake i tid vil jeg mene at Serie III var relativt bedre, men den er i dag gammel og for spesielt interesserte.
-
@Fredrik 90 Det er vanskelig å forestille seg hvor stor forskjell det er på inntektsnivået/levestandarden i Skandiniavia og f.eks Romania, men også enkelte andre østeuropeiske land. Her i Danmark er folk fra Romania (ikke nødvndigvis romaer) en fast del av gatebildet der de selger gateavisen "Hus forbi" (tilsvarer f.eks "Folk er folk" i Oslo). De pendler mellom Romania og Danmark samt tjener tilsynelatende nok til å livnære seg resten av året i Romania. Opprinnelig var det sosialt utsatte (f.eks hjemløse og narkomane) som solgte avisen, men i dag er det stort sett kun folk fra Romania som selger den. Hvordan akkurat dét skjedde vet jeg ikke, men jeg antar at dette muligens reduserer antall innbrudd i biler og hus og at det derfor er politisk motivert. Jeg har observert at de kommer med privatbiler med skilter fra Romania og parkerer på baksiden av vår lokale brugsforening (lokal kolonialforretning) før de stiller seg opp foran inngangen på den andre siden for å selge avisen. Dette er nok ganske bevisst iom. at bildet mange dansker har av disse menneskene er at de er fattigere enn som så. Den sterke danske kronen gjør det åpenbart attraktivt å kjøre hele veien til Danmark for å selge aviser på gaten. Den koster 20 DKR der selgeren typisk beholder 50% (avisen er ikke momsbelagt). Mon ikke de tjener mer på "bigeskjefter" mens de er i Danmark.
-
Det interessante er jo at i Russland er Lada Nova/Riva (opprinnelig VAZ-2101) mest kjent under det mindre snobbete kallenavnet "Kopeyka" den minste pengevaløren i Russland. Tilsvarer norske ører under kroner. Sovjetene hadde andre finere bilmerker som f.eks Zil og Moskvitch. Hele modellinjen basert på Fiat 124 er i Russland kjent under navnet "Zhiguli" etter en fjellkjede ved Volga floden. VAZ står for Volzhsky Avtomobilny Zavod eller Volga Automobil Fabrikk på norsk. Hovedsetet for VAZ ligger i byen Tolyatti i Samara Oblast (fylke) langs Volga floden. Navnet Tolyatti er en "russefisering" av etternavnet Togliatti etter Palmiro Togliatti som var en kommunistisk fagforeningsleder i Italia. Lada Nova var basert på Fiat 124 (kåret til European Car of The Year i 1967), men endret ganske kraftig for å klare russiske forhold. Motoren var en russisk konstruksjon og ny. Chassiset var laget av tykkere stål og forsterket flere steder. Både bremsene og fjærer var kraftigere samt at undervognen var hevet for å klare dårlige veier på den russiske taigaen. Det ble også installert en ekstra manuell bensinpumpe. Jeg kan forøvrig huske at jeg helt på begynnelsen av 90-tallet tok en taxi i Oslo som var en Lada Nova. Det var en ganske interessant opplevelse, men ikke en dårlig opplevelse. Man satt litt høyt bak, men det var ok med plass. Komforten var for tidsperioden også ganske ok. Hverken Fiat 124 eller Lada Nova var dårlige biler. Min mor hadde i mange år en Fiat 127 og den fungerte også ganske bra uten store problemer. I motsetning til et par DAF'er hun hadde hatt tidligere. Vedr. Lada har jeg alltid hatt litt sansen for Niva modellen. Den er imidlertid ikke basert på Fiat 124 selv om den har enkelte komponenter fra Nova modellen.
