Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Så er bilen klar for turen sydover til delstatene Baden-Württemberg og Bayern i Tyskland. Den første etappen går fra Århus til Heidelberg (ca. 900 Km). Det er varslet pent vær med 25-28 grader hele veien. Vi kjører direkte og regner med å bruke rundt 8 timer på turen. Dette blir heldigvis også den lengste transportetappen på hele turen. Det skal bli deilig med en skikkelig roadtrip igjen... :)

pq1bf6xmmumgvb7y26yk.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe...bilen har ikke noe "stuk", men takk skal du ha. Jeg liker komforten 15" felgene tilbyr og bryr meg fint lite om at bilen ikke ser ut. Jeg kan selvfølgelig se at skikkelig senk med 19" felger ser mye finere ut, men det er ikke noe jeg selv vil ha (ihvertfall ikke på E46). By the way... bilen er helt original... slik ble den faktisk levert fra BMW 06.11.2002... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det var nok en liten tone av ironi innlagt der ja, men har sin sjarm at den er original også. Deilig å bare ha alt som det er og ikke tenke så mye på hvordan det ser ut. Synes jo også at det er tøffere med litt felger, senk og diverse småting kosmetisk, men er en del styr med det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... jeg liker at bilen er original på nær skvettlappene foran (bor litt landlig med møkkete veier fra jordbruket av og til). Bilen er en ren bruksbil og blir kjørt rundt 35000 Km årlig. Dette er med andre ord ikke bilen man kjøper mye og kostbar gadgets til. Jeg bruker heller pengene på vedlikehold og deler til motor og understel. Bilen tilbyr store kjøregleder til relativt små penger og dette er det viktigste i tillegg til at den er svært pålitelig og problemfri... :)

Historisk racing med Porsche 917... Ferdinand Piëch´s masterpiece. Som Derek Bell forteller var det en utfordring å kjøre i 396 Km/t på begynnelsen av 70-tallet. Ferdinand Piëch er som kjent Ferdinand Porsches barnebarn gjennom datteren Louise Porsche og hjernen bak Porsche 917, Audi Urquattro, Bugatti Veyron m.fl... 8)

http://vimeo.com/album/2337580/video/69909709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lang vei fra de begjærer seg konkurs til det eventuelt skulle skje, men om man leser litt hva som har skjedd med den byen de siste årene, så er det til å grine av. De har vel nesten 100000 tomme hus, samt en mordstatestikk værre enn noe annet sted i USA, sett på innbyggertall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer in Deutschland mit Museum Sinsheim, Rothenburg, Porsche Museum, Zugspitze (der höchste Berg Deutschlands), BMW Welt/Museum und "ostalgie" am Hotel Pfaffenstieg in Braunlage (Harz).

--------------------------------------------------

Tyskland er et svært grønt land og består i realiteten av enorme mer eller mindre uberørte skogområder. Dette er helt klart vårt hovedinntrykk etter å ha svingt vekk fra den tradisjonelle nord-syd motorveien (Autobahn 7) og satt kursen inn mot den sentrale delen av landet fra Garmisch-Partenkirchen i syd til Hannover i nord. At Tyskland for det meste består av tung granskog og landbruksarealer er for mange overraskende (vi tenker mest storbyer, autobahn og ruhrgebiet), men landet er faktisk utrolig vakkert bare man kommer litt ut på landet.

Det blir for mye å skrive et helt reisebrev, men her er iallefall et lite "potpourri"... :)

Vårt første mål på turen var Sinsheim tekniske museum som ligger mellom byene Frankfurt am Main, Heidelberg og Stuttgart. Samlingen museumet har er litt "hummer & kanari" (litt av alt), men hovedattraksjonene er utvilsomt et eksemplar av hhv. Aérospatiale-BAC Concorde og Tupolev Tu-144 ("Charger"). Concorde er velkjent, men mindre kjent er kanskje at Tu-144 var et resultat av en temmelig omdiskutert industrispionasje rettet mot franske Aerospatiale av bl.a sovjetiske Aeroflot. Den visuelle likheten (samt tekniske ytelser) med Concorde er slående og det er ikke merkelig at flyet fikk kallenavnet "Concordski" i vesten.

Begge flyene er imidlertid utvilsomt imponerende i all deres prakt og spørsmålet er om vi har evnen til å bygge like imponerende fly idag. Concorde (120 passasjerer) hadde en topphastighet på 2180 Km/t og Tu-144 (144 passasjerer) hadde ditto en topphastighet på 2120 Km/t.

hqmlwrd1q21adee3cg8a.jpg

gush6kcbc8vyeayniy8t.jpg

Museumet har ellers en imponerende samling "memorabilia" (stridsvogner, våpen, uniformer og effekter) fra den annen verdenskrig. Det meste er relativt beskjedent presentert (naturlig nok), men hvis man leter finner man imidlertid interessante ting som f.eks litt kanon og panserstål fra Tirpitz samt en BMW R12 og en BMW R75 motorsykkel (begge krigsmodeller).

7azi5o8xyczpsqo00jxa.jpg

jw7nrxzoyzfmwiqwtr8p.jpg

prq864rawzojkhxqamsz.jpg

Turen gikk deretter videre til byen Rothenburg ob der Tauber i Franken; som er en helt utrolig velbevart middelalderby. De eldste delene er fra 950 tallet, mens hovedparten stammer fra 1300 tallet. Fattigdom på 1800 tallet og minimal strategisk krigsinteresse under både første og annen verdenskrig ble byens redning og lykke idag. Har man interesse for autentisk byhistorie er Rothenburg utvilsomt verdt et besøk.

s5erfcw9smes97zp55d6.jpg

khbxsq9e001lssivbshg.jpg

xf8in51cuazw0jjqx1c3.jpg

Stuttgart og Porsche Museum var neste post på programmet. Jeg er som kjent mest interessert i de frontmotoriserte modellene (924/944/968 og 928) og jeg ble derfor litt skuffet når jeg oppdaget at hele utstillingen i sommer er dedikert 50 års jubileumet for 911 (naturlig nok egentlig). Anyway... 911 er jo ikke helt uinteressant... :)

q57ypll65603zug6hqxf.jpg

ooeac8istf7o700z5ks0.jpg

Porsche 356 Roadster (nr.1)

2so0q9ujzqe6k30zca3o.jpg

ry9tnqizt6n68dwa25ja.jpg

Porsche 356/2 Coupe

6pu3wopajguejomfao5d.jpg

Porsche 911 2.0 anno 1965 (en av de aller første 911´ene og ikke restaurert)

spmfpl85f2926j3dfnoi.jpg

Porsche 911S 2,7 Coupe anno 1974/75... det blir ikke kulere.

689u717ieil1box0q9yy.jpg

zuwiswty8yc3xpi1jz85.jpg

Porsche 917

cl1ih3ekjikd8usribt3.jpg

Porsche 959 "Paris Dakar"

xt18zesruhof3kz2q21j.jpg

qg0z3zvsrp9cipysb6ok.jpg

Vi satte kursen mot Augsburg som egentlig ikke var så interessant utover rådhuset og dobbeltkirken St.Ulrich og St.Afra. Byen ble dessverre stort sett ødelagt av allierte bombeangrep under den annen verdenskrig. Noen bygninger er tilbakeført til opprinnelig stand, men det generelle inntrykket av byen er at den ikke er spesielt interessant (jeg synes iallefall ikke det).

gb3qvp6q5o8egknux9i2.jpg

Så gikk kursen mot Garmisch-Partenkirchen og Tysklands høyeste fjell... Zugspitze (2950 moh). Det går både tog (tannhjulsbane) og en gondolbane opp til toppen (ca. 50 Euro pr. person). Gondolbanen stiger 2000 meter i løpet av ca. 15 minutter og det er sannelig litt av en prøvelse for folk med lettere høydeskrekk (som undertegnede har), men allikevel litt kult. Vel verdt både tiden (ca. 3 timer tur-retur) og pengene. På toppen kan man bevege seg frem og tilbake mellom Tyskland og Østerrike (grensen går på toppen av Zugspitze) og som man kan se har BMW en liten kommersiell happening på en avsats ca. 350 meter under toppen (kan såvidt skimtes bak skyene)... :)

it9mrcg2h1ghe2387nhk.jpg

cessegn04dcp974lki2s.jpg

2v90cvo3szmo0gduh12p.jpg

mcsqb6dzdfrd7w76f0nq.jpg

7iv637qicloj7mxjhzho.jpg

Neste stopp på turen var BMW Welt og BMW Museum. De aller fleste bilene har jeg sett før og for min del var derfor selve bygningen som inneholder BMW Welt det mest interessante. Arkitekturen er rett og slett helt formidabel og absolutt noe av det aller fineste jeg har sett til dags dato. Helt suverent og spitzenklasse.

qv9qo9wi7bpaqiogn7uy.jpg

Vestibylen med BMW hovedkontor - "Vierzylinder" i bakgrunnen.

rwnzi84y3ea2xzua9e6q.jpg

Utleveringen av biler til de som har valgt å hente den nye bilen på fabrikken eller leie en BMW på stedet.

cv7ffg5906zh59is3oue.jpg

Olympiapark anno 1972 sett fra BMW Welt.

4bo8uh6csdngn17x2yam.jpg

Naturlig utlufting i vestibylen... skikkelig effektivt og et interessant designelement.

uv4z8whlqeuy0e3xhdme.jpg

Rolls-Royce Wraith.

8qmahakpz17clpzdqzic.jpg

3739tp3os14uy7v91c8o.jpg

BMW 2002 "Elektro-Antrieb" anno 1972

7gz4140rqdhdgrgw83dn.jpg

BMW Mmmmmm....1

t0dgya33bh6773emnemy.jpg

cgrwjip8b5bwcwdz3pzs.jpg

BMW M12/13 (Brabham BT52)... 1500 cm2 og opp tom 850 HK (test).

kjlalua0utmi0ojlq7p5.jpg

BMW 003 jetmotor anno 1940 (Messerschmitt Me 262)

wj3hzemmx8zos9aytmr5.jpg

BMW 801 anno 1939 (Focke-Wulf Fw 190)

iso8myzv5uel063hmhwl.jpg

Tidenes fineste BMW?... BMW 328 anno 1939.

3khkkwvkmqpkcpokgsu5.jpg

r6p12tqq2ox9o5fldvl8.jpg

Vi kjørte deretter nordover i retning Nürnberg (Autobahn 9), Leipzig og Nordhausen i det tidligere Østtyskland. Nordhausen er bare en trist studie i østtysk fornedrelse samt et enda mer trist historisk vitnesbyrd om nazistenes ondskap i form av konsentrasjonleieren Mittelbau-Dora. Vi kjørte imidlertid videre mot den lille byen Braunlage midt i Harz skogene. Der sjekket vi inn på Hotel Maritim am Pfaffenstieg og det var litt av en reise 30 år tilbake i tiden i det tidligere Østtyskland. Hotellet er ganske fint på en litt spesiell måte... slik kan man tenke seg at kommunistpartiets egne folk levde i luksus. Ikke bare er interiøret et museum verdig, men også de tyske gjestene som var der var et sosialantropologisk studium verdt (primært folk i 60-70 årene som ville oppleve det de ikke fikk anledning til for 30 år siden). Sjekk spesielt flisene på baderommet... :P

mxc7wyv986rn7j1yawam.jpg

q1rrkoivu0ww8szwps3j.jpg

ifvd28etg9j8rlzh2mpz.jpg

e19auw6hh6bkamxh73lc.jpg

Vi avrundet turen til Tyskland med et panorama i dis mot fjelltoppen Brocken... Blokksberg på norsk... :)

weqlag7oyx7g7dq9au57.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lesing. Overraskende nok, Maritim Berghotel Braunlage var høydepunktet for meg. (Er ikke "maritim" og "berghotel" litt selvmotsigende? :?)

Håper de som har dille på å montere takgrind på 70-tallsbiler kikker på bildene dine og får med seg hvordan det virkelig kan gjøres.

Godt gjort å flette inn ordene "skuffet" og "911" i samme setning, forresten. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... artig kommentar vedr. 911 og takgrind/skistativ. Skuffet og skuffet... Fru Blom. Jeg liker 911, men det er ikke min favoritt Porsche. Selve museet var heller ikke like interessant som BMW´s fasiliteter i München. Hverken når det gjelder presentasjonen av biler/teknikk eller arkitektur. Porsches museum er direkte pinglete i forhold til kombinasjonen BMW Welt og Museum. Når dette er sagt er ikke Porsches museum dårlig eller mindreverdig. BMW´s presentasjon er bare så mye mer moderne og imponerende.

By the way... bilen gjennomførte turen uten problemer av noen art. Nå har den knapt 340000 Km på telleren. Jeg hadde bilen opp mot topphastigheten 5-6 ganger (gps´en viste 208 Km/t) og jeg lå ellers mye i 160-170 Km/t (vi var heldig med trafikken). Oljeforbruket var knapt en desiliter på hele turen (2500 Km). Jeg liker vår E46 318d Touring... så pålitelig og problemløs... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Museumet har ellers en imponerende samling "memorabilia" (stridsvogner, våpen, uniformer og effekter) fra den annen verdenskrig. Det meste er relativt beskjedent presentert (naturlig nok), men hvis man leter finner man imidlertid interessante ting som f.eks litt kanon og panserstål fra Tirpitz samt en BMW R12 og en BMW R75 motorsykkel (begge krigsmodeller).

[ Bilde ]

Panserstål fra TIRPITZ er fremdeles i daglig bruk av Vann og avløpsetaten i Oslo Kommune..

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10105091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...