Gå til innhold

N47-motoren - forskjeller, trimming, EGR og DPF


eehgil
 Share

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt en E91 316d touring manuell, produsert 07/2011. Har litt lyst å justere opp effekten og fjerne DPF og bortprogrammere EGR.

 

Er det noen som har god kontroll på hva som er forskjellen på de forskjellige N47-motorene? Både på de forskjellige effekttrinnene, årsmodeller og forskjeller ut ifra hvilken modell de er montert i?

Når jeg har søkt litt på 2011 modeller på GS så ser det ut for at motorene i 316d og 318d er identiske, mens 320d har annen turbo og «swirl flaps» (ikke at «swirl flaps» nødvendigvis er noe problem på denne motoren). Andre mekaniske forskjeller klarer jeg ikke å finne.

Men når jeg søker opp effektsteg på henholdsvis 316d og 318d hos noen tuningleverandører så får jeg opp forskjellige oppnådde effekter, så mulig det er noen mekaniske forskjeller jeg overser?
F.eks:
http://www.tuningservice.no/finn-ditt-kj%C3%B8ret%C3%B8y.html
http://www.eliteremaps.com/

 

Ser de forskjellige tuningfirmaene skiller mellom modeller før og etter 2010, og ikke mellom 2007/2008 (m47/n47), hva er grunnen til dette?

 

Er det noen som har erfaring med fjerning av DPF? Gode erstatningsrør? Har sett noen veldig flotte i syrefast, med disse synes jeg det «oser» modifisert av, det beste hadde vært et rør som utvendig ser ut som det originale, men er «tomme» innvendig. Finnes det, med tanke på motorens ve og vell, noen argumenter for å ikke fjerne DPF?

 

Erfaring med bortprogrammering av EGR? Noen ulemper? Er EGR bare dritt også på N47, eller har den noen fordeler slik at den bør få være i funksjon? Har EGR-kjøleren noen funksjon med tanke på varmeapparatet? Slik at man vil får dårligere varme i varmeapparatet?

 

Evnt. å fjerne hele egr-ventilen og kjøleren? Finnes det deler for å blende av hvis man fjerner den? Det blir jo fort veldig synlig, men også deilig å få det bort.

 

Ser for meg å få til en «pakke» hos en seriøs tuningleverandør der de programmerer bort DPF og EGR samtidig som de justerer opp effekten. Er det noen som har erfaring med seriøse og flinke leverandører som utpeker seg her? Montering av erstatningsrør kan jeg enten gjøre selv, eller de som tuner kan gjøre det, alt ettersom.

 

Har disse bilene/motorene tileggsbrenner for å få ekstra/tilstrekkelig varme i varmeapparatet? Er det evnt en del av «cold climate package»?

 

 

Er det noen andre modifikasjoner man bør/kan gjøre med disse motorene for å gi de et godt grunnlag for et langt og driftssikkert liv?

 

-Er klar over problemene N47 har med registerkjedet, men siden det allerede finnes en lang tråd om dette, så trenger vi kanskje ikke å ta så mye om dette her.

Endret av eehgil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp kjøpt en E91 316d touring manuell, produsert 07/2011. Har litt lyst å justere opp effekten og fjerne DPF og bortprogrammere EGR.

 

Er det noen som har god kontroll på hva som er forskjellen på de forskjellige N47-motorene? Både på de forskjellige effekttrinnene, årsmodeller og forskjeller ut ifra hvilken modell de er montert i?

Når jeg har søkt litt på 2011 modeller på GS så ser det ut for at motorene i 316d og 318d er identiske, mens 320d har annen turbo og «swirl flaps» (ikke at «swirl flaps» nødvendigvis er noe problem på denne motoren). Andre mekaniske forskjeller klarer jeg ikke å finne.

Men når jeg søker opp effektsteg på henholdsvis 316d og 318d hos noen tuningleverandører så får jeg opp forskjellige oppnådde effekter, så mulig det er noen mekaniske forskjeller jeg overser?

F.eks:

http://www.tuningservice.no/finn-ditt-kj%C3%B8ret%C3%B8y.html

http://www.eliteremaps.com/

 

Ser de forskjellige tuningfirmaene skiller mellom modeller før og etter 2010, og ikke mellom 2007/2008 (m47/n47), hva er grunnen til dette?

 

Er det noen som har erfaring med fjerning av DPF? Gode erstatningsrør? Har sett noen veldig flotte i syrefast, med disse synes jeg det «oser» modifisert av, det beste hadde vært et rør som utvendig ser ut som det originale, men er «tomme» innvendig. Finnes det, med tanke på motorens ve og vell, noen argumenter for å ikke fjerne DPF?

 

Erfaring med bortprogrammering av EGR? Noen ulemper? Er EGR bare dritt også på N47, eller har den noen fordeler slik at den bør få være i funksjon? Har EGR-kjøleren noen funksjon med tanke på varmeapparatet? Slik at man vil får dårligere varme i varmeapparatet?

 

Evnt. å fjerne hele egr-ventilen og kjøleren? Finnes det deler for å blende av hvis man fjerner den? Det blir jo fort veldig synlig, men også deilig å få det bort.

 

Ser for meg å få til en «pakke» hos en seriøs tuningleverandør der de programmerer bort DPF og EGR samtidig som de justerer opp effekten. Er det noen som har erfaring med seriøse og flinke leverandører som utpeker seg her? Montering av erstatningsrør kan jeg enten gjøre selv, eller de som tuner kan gjøre det, alt ettersom.

 

Har disse bilene/motorene tileggsbrenner for å få ekstra/tilstrekkelig varme i varmeapparatet? Er det evnt en del av «cold climate package»?

 

 

Er det noen andre modifikasjoner man bør/kan gjøre med disse motorene for å gi de et godt grunnlag for et langt og driftssikkert liv?

 

-Er klar over problemene N47 har med registerkjedet, men siden det allerede finnes en lang tråd om dette, så trenger vi kanskje ikke å ta så mye om dette her.

At du får opp forskjellige tall på 316d og 318d tilsier at du burde holde deg unna de "tunerne", siden de åpenbart ikke vet nok om emnet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2010/2011 ble motoren noe forandret, den fikk bla mottrykksføler i eksosmanifold og en nyere ecu. Uansett en meget potent motor som blir "ny" når alt gjøres riktig. Vi (TRF) har komplett pakke som tilsvarer omtrent det du spør om, "TRF Steg 2" som innebærer nytt bolt on rør uten dpf (men alle sensorer er koblet på) og tilpasset programvare. Ca 190hk og betydelig bedre register enn originalt.

 

PS. Vi jobber også med en 245hk pakke til disse, "TRF Steg 4+".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2010/2011 ble motoren noe forandret, den fikk bla mottrykksføler i eksosmanifold og en nyere ecu. Uansett en meget potent motor som blir "ny" når alt gjøres riktig. Vi (TRF) har komplett pakke som tilsvarer omtrent det du spør om, "TRF Steg 2" som innebærer nytt bolt on rør uten dpf (men alle sensorer er koblet på) og tilpasset programvare. Ca 190hk og betydelig bedre register enn originalt.

 

PS. Vi jobber også med en 245hk pakke til disse, "TRF Steg 4+".

 

Har sendt deg en e-post på info@trf-performance.no :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at noen N47D20 er blokkert for chipping osv.. men ikke alle er de det?

Spurt flere chipping firmaer og de sier de må koble seg på før de kan være sikre.

 

Er det kun tilfeldig hvem som er blokkert og ikke eller går det etter årstall? Har en 318D 136hk 2009 LCI, blokkert/ikke blokkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har med softwareversjon å gjøre (altså hvor ny softwaren er). Og det er det ingen måte du som kunde kan svare på, derfor stemmer det at man ikke kan si om de er låst eller ikke før du kommer med bilen. Men "låst" er den jo ikke uansett, det er bare å ha riktig utstyr og fysisk åpne ecu om det er en "låst" versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har med softwareversjon å gjøre (altså hvor ny softwaren er). Og det er det ingen måte du som kunde kan svare på, derfor stemmer det at man ikke kan si om de er låst eller ikke før du kommer med bilen. Men "låst" er den jo ikke uansett, det er bare å ha riktig utstyr og fysisk åpne ecu om det er en "låst" versjon.

Åja okei, takk for svar!

Og dette er det heller ikke mulig å sjekke via BMW programmer med diagnose ledninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Følger! Er i startfasen med å vurdere det samme på min 320d, men ikke så drastisk til verks. Ved låst ecu er jo f.eks. ESS e-Flash utelukket, uten å kunne vite dette på forhånd.. Så er vel kanskje best å gå til noen som kobler seg på.

De to jeg har hørt med er Sedox Performance i Stavanger, og en som bruker Wetterauer sine maps. Hva som er best av dette vet jeg ikke - noen som har erfaring med disse? Hadde TRF holdt til nærmere Stavanger vet jeg hvem jeg hadde gått til etter å ha lest her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger! Er i startfasen med å vurdere det samme på min 320d, men ikke så drastisk til verks. Ved låst ecu er jo f.eks. ESS e-Flash utelukket, uten å kunne vite dette på forhånd.. Så er vel kanskje best å gå til noen som kobler seg på.

De to jeg har hørt med er Sedox Performance i Stavanger, og en som bruker Wetterauer sine maps. Hva som er best av dette vet jeg ikke - noen som har erfaring med disse? Hadde TRF holdt til nærmere Stavanger vet jeg hvem jeg hadde gått til etter å ha lest her!

 

Har selv vært hos Quickfix (forhandler for TRF) og vil anbefale deg kjøreturen fra stavanger. De gutta der VET hva dem holder på med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
På 20.10.2015 den 0.13, TRF skrev:

2010/2011 ble motoren noe forandret, den fikk bla mottrykksføler i eksosmanifold og en nyere ecu. Uansett en meget potent motor som blir "ny" når alt gjøres riktig. Vi (TRF) har komplett pakke som tilsvarer omtrent det du spør om, "TRF Steg 2" som innebærer nytt bolt on rør uten dpf (men alle sensorer er koblet på) og tilpasset programvare. Ca 190hk og betydelig bedre register enn originalt.

 

PS. Vi jobber også med en 245hk pakke til disse, "TRF Steg 4+".

Er det noe nytt om denne pakken? Hva innebærer den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...