Gå til innhold

Bilvask: Softwash som faktisk fungerer?


noekult
 Share

Anbefalte innlegg

Bare huske på at dette aldri kan erstatte en vanlig god håndvask. Du vil aldri få av trafikkfilmen uten berøringsvask.

Skal du ha skikkelig ren bil må du enten bruke litt tid eller betale. Og hvis du skal betale, tenk på hvorlang tid det tar å vaske en bil. 250 spenn er billig.

Som nevnt over så skal jeg la de som vet hva de gjør, ta seg av grundige vask. Jeg snakker her om avspyling etter kjøretur i regn o.l.

Aldri klaget på prisen (250 kr. ER billig), bare klaget på at det er upraktisk for meg å sette av bilen på bilvasken og vente i timesvis etter hver nedbør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

250 kroner for vask er rimelig for en norsk lommebok, men det ER dyrt for en vask når du får det samme for 20 kroner i utlandet. Det er ikke norske lønninger som er årsaken til denne høye prisen, men norske miljøkrav. Kommersielle vaskesteder har anordninger under bakken som samler opp og skiller ut kjemikalier fra vaskemidlene og fra det som vaskes av fra bilen. Derfor skal du være forsiktig med å vaske i oppkjørselen utenfor huset ditt, for da går giftstoffene i avløpet eller tas opp av naboens frukttrær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

250 kroner for vask er rimelig for en norsk lommebok, men det ER dyrt for en vask når du får det samme for 20 kroner i utlandet. Det er ikke norske lønninger som er årsaken til denne høye prisen, men norske miljøkrav. Kommersielle vaskesteder har anordninger under bakken som samler opp og skiller ut kjemikalier fra vaskemidlene og fra det som vaskes av fra bilen. Derfor skal du være forsiktig med å vaske i oppkjørselen utenfor huset ditt, for da går giftstoffene i avløpet eller tas opp av naboens frukttrær.

 

Hvilke giftstoffer? Er du dum nok til å kjøpe utstyr fra Statoil som er syrebasert så, men ikke når du bruker PH nøytrale produkter. Aldri vært noe problem for meg. 

Jeg vasker min egen bil for hånd i snitt 50 kroner pr gang. Så hvis man gidder å bruker litt lenger tid enn å spyle av så koster det ikke akkurat mye penger eller tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke giftstoffer?

Møkka du vasker av fra bilen er spesialavfall. I Tyskland og andre europeiske land er det forbud mot hjemmevask av bil.

 

Jeg bruker også miljøvennlige produkter når det er praktisk mulig, og tar disse gjerne med til selvvaskeanlegg. Tar litt lengre tid, som du sier, med produkter som ikke er så sterke, men også disse ser jeg helst ender opp i selvvaskeanlegg som er laget for dette, enn i nabolaget.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkka du vasker av fra bilen er spesialavfall. I Tyskland og andre europeiske land er det forbud mot hjemmevask av bil.

 

Jeg bruker også miljøvennlige produkter når det er praktisk mulig, og tar disse gjerne med til selvvaskeanlegg. Tar litt lengre tid, som du sier, med produkter som ikke er så sterke, men også disse ser jeg helst ender opp i selvvaskeanlegg som er laget for dette, enn i nabolaget.

 

Så støff og møkk som jord og slik er spesialavfall? Hvor har du fått det fra hen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel vaskeproduktene som i så fall er spesialavfall. Tror det var det han mente.

 

Nei, for det han skriver er: Møkka du vasker av fra bilen er spesialavfall. Det er ikke vaskeproduktene han refererer til her.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både vaskemidlene og møkka som vaskes av fra bilen kan inneholde miljøskadelige stoffer. Når du må bruke avfettingsmidler for å få bilen ren, så er det jo fordi det er oljerester på bilen, som kan komme fra din egen og andres eksos, og asfaltpartikler.

 

Enorme forskjeller i pris på bilvask mellom Norge og USA

- Årsaken til at bilvask er litt dyrere i Norge enn i USA kan forklares med at vi har strengere miljøkrav og krav til med oljeutskillelse og avfallshåndtering. Under stasjonen ligger det blant annet oljeutskillere. Vi er underlagt strenge nasjonale HMS-krav der olje og skitt og vaskemiddel skilles ut fra vannet og deponeres hos renovatører slik det skal gjøres, sier han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både vaskemidlene og møkka som vaskes av fra bilen kan inneholde miljøskadelige stoffer. Når du må bruke avfettingsmidler for å få bilen ren, så er det jo fordi det er oljerester på bilen, som kan komme fra din egen og andres eksos, og asfaltpartikler.

 

Enorme forskjeller i pris på bilvask mellom Norge og USA

- Årsaken til at bilvask er litt dyrere i Norge enn i USA kan forklares med at vi har strengere miljøkrav og krav til med oljeutskillelse og avfallshåndtering. Under stasjonen ligger det blant annet oljeutskillere. Vi er underlagt strenge nasjonale HMS-krav der olje og skitt og vaskemiddel skilles ut fra vannet og deponeres hos renovatører slik det skal gjøres, sier han.

Altså, vasker du ikke din egen bil hjemme pga du tenker på miljøet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både vaskemidlene og møkka som vaskes av fra bilen kan inneholde miljøskadelige stoffer. Når du må bruke avfettingsmidler for å få bilen ren, så er det jo fordi det er oljerester på bilen, som kan komme fra din egen og andres eksos, og asfaltpartikler.

 

Enorme forskjeller i pris på bilvask mellom Norge og USA

- Årsaken til at bilvask er litt dyrere i Norge enn i USA kan forklares med at vi har strengere miljøkrav og krav til med oljeutskillelse og avfallshåndtering. Under stasjonen ligger det blant annet oljeutskillere. Vi er underlagt strenge nasjonale HMS-krav der olje og skitt og vaskemiddel skilles ut fra vannet og deponeres hos renovatører slik det skal gjøres, sier han.

Definer avfetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...