Gå til innhold

Webasto - Diagnose/Feilsøking/Spørsmål - Samletråd


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

50 minutter siden, sondre skrev:

Ja, pumpen er nok friskmeldt, problemet ligger nok med glødeplugg/eller noe i tilknytning der...

Har ikke ohmet, er litt usikker på hvordan jeg gjør det (hva skal hvor osv)... Greide å måle V til pumpen da.

Men bør nok få målt ohm både på kabler og plugg til enheten og på selve glødepluggen, må bare finne ut hvordan :wink: (Glødepluggen skal ligge på 0,3 ved 20 grader har jeg fått beskjed om fra Heatco).

Ja, mellom 0.2-0.6 ohm alt etter temp. Mine har ligget på ca 0.4 ohm. Og de har virket fint. Kontakten  til glødepluggen sitter under dekselet der pumpa og vifta er kobla på. Du ser hvilken ledning som går inn i brennkammeret. Så måler du bare i kontakten. :)

 

 

10 minutter siden, F 11 skrev:

Har nettopp kjøpt en 2015 F11 med webasto. 

Er det noe oppskrift på å forebygge evt feil med denne?

At man bør kjøre den x antall ganger ila året etc?

Man bør hvertfall kjøre den noen ganger i løpet av sommerhalvåret, så ikke ting setter seg osv. Så må man prøve og la den gå fult ut, hvertfall en stund så den får begynne og brenne skikkelig og bli litt varm. Om man avbryter den ofte rett etter oppstart vil jeg tro den soter fort igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Alpejohn :-D da slipper jeg kanskje å ta ut og demontere Webastoen, hvis jeg greier å lirke av dekselet på toppen...

Da har jeg testet Ohm på de 2 gamle brennerne jeg har, så da regner jeg med at jeg får gjort det samme på den nye som er montert i Webasto på bilen på onsdag kveld.

 

20160926_190652.jpg

20160926_190734.jpg

Endret av sondre
Edit, testet Ohm måling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilsøkingen fortsetter...

Har nå målt motstand på glødepluggen, den går litt opp og ned men er mye på 0,3 som den skal være..

20160928_182323.jpg

Prøver igjen med den hjernen som satt i bilen originalt og nå er montert i det "nye" huset:

Ingen tikking fra dieselpumpe, ingen dieselos.

Samme feilmelding:

2016-09-28_2239.png

Prøver nå med den andre hjernen jeg har, som stod i den brukte Webastoen jeg kjøpte i fjor på e-bay.

20160928_213106.jpg

Starter - stopper, starter igjen, hører dieselpumpen tikker, kommer litt hvit røyk, så bare viften og stopper etter 2 minutter.

Samme feilkode som over...

Sletter feilkoder, ut med sikring, starter igjen; enda mer aktivitet fra dieselpumpe, hører at det faktisk blir fyr inne i brennkammeret, men etter 5 minutter så var det nok en gang stopp og fortsatt samme feilkode som over...

Sletter feilkoder igjen, går da bare 2,5 min som den skal før den etter 4 min totalt, siste 1,5 min med bare kjøling og stopp, feilkode gjentar seg...

Prøver igjen med dem originale hjernen, men da er det ikke tegn til liv i dieselpumpa. og kun 2 min på vifte før stopp og fortsatt samme feilkode som over.

Prøver nok en gang med den andre hjernen etter å ha slettet feilkoder og tatt ut sikring. Tror dere jaggu ikke at den nå gikk som den skulle i 30 minutter og kupeen ble ordentlig varm! Sletter alle gamle feilkoder og kjører den en gang til, også denne gangen går den som den skal i 30 min og skikkelig govarme i kupeen :-)

Kjører diagnose: INGEN FEIL PÅ Webasto !?!

Så nå skal jeg bare bytte hjerne på brennkammeret, så den som virker kommer på riktig plass, så må jeg nok innse at den som satt originalt i bilen ikke er helt OK. Håper bare at det ikke er noe dårlig kontakt, men at den nye brenneren bare hadde behov for å kjøres inn litt før den ble helt god...

Men oppdaget nå at den ene vannslangen inn til Webastoen har en bitteliten lekkasje, så jeg har bestilt nye slanger fra Koed, i morgen tar jeg ut Webasto og flytter over hjerne. Setter den tette slangen i loop med uttaket til den som er lekk så kan jeg kjøre slik til de nye slangene kommer og montere alt sammen da, og håpe at det fortsatt er liv i varmeren.

Noen som vet om det er mulig å reparere eller få tak i hjerne til denne?

EDIT: Kan selvsagt ha vært problem med luft i dieseltilførsel også i følge Heatco som ser det som en etter deres erfaring mer korrekt årsak til dette over.

Hvordan lufte: 

"Koble drivstoffet av varmeren, så pulser du 12v i drivstoffpumpen.

Pumpen er ikke polaritetsbestemt, så hvor du setter pluss eller minus spiller ingen rolle.

Men spenningen må pulse, legger du inn konstant 12v så vil ikke drivstoffet flytte seg.

Du kan også starte varmeren flere ganger, men hvis det går for mange forsøk så vil varmeren låse seg til slutt, og det vil lagre seg feilmeldinger som kan forvirre ved evt senere feilsøking."

 

Må også skryte av Heatco i Oslo og spesielt Carlos som har vært veldig serviceinnstilt, skaffet brukt brennkammer og vifte hus uten tæring og bistått med tips til feilsøking og oppfølgning hele veien i denne prosessen. Han anbefalte at jeg ikke kjørte en diagnose hos dem, da å sette opp og kjøre test hos dem fort ble dyrt, spesielt på en så gammel Webasto, BMW er litt spesielt i denne sammenheng, mye spesial som ikke er standard Webasto...

Endret av sondre
Ny info fra Heatco.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke usansynelig at det var luft i systemet nei.. :-)
Du  kan btw starte pumpa i INPA og få den til og pulse i en liten periode. Sikkert ment for akkurat dette. :-)

 

Når det kommer til rep av ECU, så er der en kar i frankrike som gjør slikt. Jeg har akkurat sendt 2 ECU'er til han for rep. :)

Den ene var helt koko, og starte vifta med en gang jeg satte strøm på den, den andre som sto i min, virker tilsynelatende fint,
men tuller litt me styring av vifta i oppstartsfasen.. Så håper han finner ut av det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har begge ECU'ene som jeg sendte til frankrike blitt sjekket. :)
Den fra min egen bmw hadde ingen feil (heldigvis), mens den fra e46 som jeg også sendte, der vifta kom på 
med en gang jeg satte strøm på brenneren, der var det feil i viftekretsen. Han byttet 3 resistorer og nå funker
den like fint som den som hører til min bil. :)
Så da har jeg muligens en ECU til E46 tilsalgs.. :)

Så nå må jeg bare henge i og montere telefonstyringa før ECU kommer tilbake, så kan vinteren bare komme. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra Alpejohn :-)

Sannsynligvis har det vært et problem med brenner/glødeplugg også, men siden det er byttet med nytt tar det også kanskje litt tid før diesel også kommer gjennom "filten"?

Jeg venter på nye kjølevannslanger til Webastoen nå, når de kommer monterer jeg den inn igjen. da skal jeg når den fungerer med den som fungerte sist også teste med den andre hjernen for å være sikker på at det ikke var luft som tullet med meg... Sannsynligvis var det ikke det da den som virker faktiskt startet pumpen, det gjorde ikke den som satt i originalt.

Så hvis det viser seg at den ikke er ok, har du kontaktinfo til de som fikser ECU stryring i Frankrike Alpejohn?

EDIT: Bruker bare Rheingold (ingen erfaren bruker), INPA kjenner jeg ikke så vet ikke om jeg kan tvangsstyre pumpa fra det jeg har på laptopen...

Endret av sondre
tileggsinfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sikkert tvangskjøre pumpa i Rheingold også vil jeg tro. Men har ikke testet det selv. :)

Kan sende deg kontaktinfo på PM, det er en privatperson som driver privat tror jeg. Vet ikke om han vil ta på seg fra hele verden, men du kan jo evt sende han en epost og spørre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk fint å tvangskjøre pumpa fra Rheingold, overraskende lett må jeg si :-)

Nye slanger er nå montert, av en eller anne grunn greide jeg å bytte om på de som gikk  inn til bilen, men det var raskt å bytte tilbake til riktig retning...

Startet opp med en gang uten noe strul, gikk en halv time - kokvarmt i bilen. Overraskende lite diesellukt fra eksosen, sto i garasje (med porten åpen) var bare ved oppstart og når den stoppet at jeg kjente dieselos.

Kjørt diagnose, ingen fielmeldinger (bortsett på auxilliary heater som aldri vil bli borte da det ikke er noen pumpe på min bil...)

Klar for vinter nå :-)

Takk for all hjelp herfra og fra Heatco på Ensjø

20161006_204500.jpg.

 

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! :)

Men jeg ville ha skjermen den litt for vann, sånn for sikkerhetsskyld! Jeg fant ut at der var et nedløp rett over der innsugsslangen er, samt 2 dreneringshull rett over webastoen som kommer fra brønnen til bremsekraftforsterkeren. Vannet renner da rett ned på brenneved og det er ikke så gull.. Så jeg laget meg en flapp av gråtape og stripsa fast over innsuget mitt sånn vannet ikke treffer nedpå, tenkte og prøve og henge opp noe plast over den sånn vannet renner ned bak elns. Er ikke rart de kan ta inn vann om alt renner ned på brenneved.. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testa eine webastoen i dag som jeg kjøpte av en kar på facebook.
Funket fint den! Den er ikke bmw tilpasset da, den har en vanlig webasto ecu, og kan kjøres alene.
Jeg prøvde med den som står i bmwen også, men da får jeg feil på dieselpumpa og vehicle spesific bus selv om pumpa er kobla på pinne 6. Så den fikk jeg ikke starta uten at den står i bilen tydeligvis. Men da passer det fint å flytte over ECU fra den andre som kan kjøres alene for og teste om den funker. :)

 

IMAG0335.jpg

 

 

Sjekket med IR kamera:

img_thermal_1475937690515.jpg

 

Har en IR kamera video også, men får ikke til og spille den av, eller laste den opp på youtube.. Er jo mp4 så skulle jo funke men..

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Alpejohn skrev:

 

Det der så jo helproft ut :D Men er det mulig å kjøre det webastodiagnose programmet på en enhet uten k bus? Har en Thermo top S i en 528 som jeg ikke blir helt klok på. Høres ut som den går helt fint men starter og stopper akkurat som den vil og det blir aldri varmt...

Og hvor har du lastet ned det programmet? Har en ibus diagnose kabel som det står at det kan kjøres med. Har funnet en link til det men den er ødelagt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9.10.2016 at 12.58, salnes34 skrev:

Det der så jo helproft ut :D Men er det mulig å kjøre det webastodiagnose programmet på en enhet uten k bus? Har en Thermo top S i en 528 som jeg ikke blir helt klok på. Høres ut som den går helt fint men starter og stopper akkurat som den vil og det blir aldri varmt...

Og hvor har du lastet ned det programmet? Har en ibus diagnose kabel som det står at det kan kjøres med. Har funnet en link til det men den er ødelagt..

Litt usikker på hva denne webasto kabelen støtter desverre. Programmet mener jeg at jeg lasta ned fra webasto sin side, tror jeg.. Men søker du etter det finner du det garantert. :) Man får jo lest av feilkode på webasto med vanlig obd kabel og bmw program, så der kan du jo finne ut litt.. 

 

 

Fikk montert inn igjen webastoen i går, franskmannen hadde byttet en resistor vist nok, syns vifta oppførte seg litt annleis nå en før. I positiv retning altså. :)

Fikk også montert telefon styringa, og den funker knall! Hengte alt opp under dashen ut i sida, over panser opneren. Var overraskande enkelt og få ut en ekstra kabel til brenneren, så det ble som orginalt. :D Så jeg ser for meg at webastoen kommer til og bli enda mer flittig brukt i vinter. :P

 

Et bilde av monteringen, ikke noe fancy festemetode, men var den enkleste måten. :P

IMAG0354.jpg

 

Hullet med ledninger ut til brenneren var lett tilgjengelig når jeg løfta teppet. :)

IMAG0349.jpg

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Otis

Det er denne fra microguard.de :)
Så må du i tillegg ha usb "modem", eller telefon mottaker eller hva man skal kalle det, ligger i bunn på linken der. :)

Veldig enkel og grei måte og få fjernstyring av webasto på.
Kun 3 ledninger som må kobles:

-Pluss og minus: Jeg kuttet av ledningene som gikk ut til webasto (under teppet, avbildet i forrige innlegg), og skøyta inn strøm til denne svarte boksen der. (står beskrevet i instruksjonene at man skal bruke disse ledningene også)
-En ledning fra denne svarte boksen og ut til webasto, til pinne 1 i 6 pin kontakten. Dette for og aktivere webasto, når denne pinnen får strøm.

Så er det bare og programmere modulen med kommandoer over sms, så du får registrert ditt tlf nr (den aksepterer kun kommandoer av godkjente nummre). Så setter du opp for hvilken utgang som skal brytes (det er den orange ledningen), og om du vil ha sms tilbake som bekrefter start/stopp. (da må den grønne ledningen kobles sammen med den orange)

Bakdelen er at manualen er på tysk, og jeg har funnet ut at det ikke alltid er like enkelt og forstå slike manualer, gjennom google translate. Ting gir ikke alltid like mye mening på engelsk fra tysk.
Så jeg har snakket en del med han som har laget/selger denne, han er utrolig god på kundeservice! Svarer innen kort tid, og forklarer på engelsk hvordan man for eksempel setter opp boksen osv. Jeg fikk liltt hjelp til visse kommandoer og slikt. :)

Jeg bruker et kontantkort fra min operatør i denne, eneste som da er, at man må fylle på minst en gang i året for og holde det aktivt. Det er jo i og for seg ikke noe problem. :)

 

Et par andre kule ting, er at man kan koble på "gps mouse" som de kaller det, du vil da kunne be om kordinatene der bilen står, og få dette opp på kart, og du kan koble på temp sensor så du kan spørre om temperatur der bilen står. :)


Så nå kan jeg enkelt "ringe hytta varm" :lol:

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...