Gå til innhold

Webasto - Diagnose/Feilsøking/Spørsmål - Samletråd


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Om den kutter pga høy temp så går den i lås og vil ikke starte igjen. Da må du ta sikringa. Skjedde med meg d jeg hadde montert i bilen igjen, uten å ha starta motor osv. Åå var det mye luft i slangene og da gikk de seg varm. Har faktisk skjedd en gang etter det også.. Jeg har også feilkode på pumpa.. Åå mistenker at den av og til ikke funker sånn den skal..

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan stemme det, jeg den starter og det kommer dieseleksos ut fra eksosrør til Webasto, holder på i 4 til 5 min før det stopper. Kan være at jeg skal sjekke kjølevæskenivå, jeg ikke har fylt på etter å ha byttet aux. valve. Hvor mye skal det være i ekspansjonstanken, helt fullt?

 

EDIT: Har nå gjort følgende:

1. Tatt ut sikring til Webasto med motor i gang (et par min før jeg satt den tilbake, glapp den når jeg tok den ut så jeg måtte knote litt nede ved batteriet,,,).

2. Fyllt på kjølevæske i ekspansjonstank, helt opp.

3. Tenning på og varmeapp på maks grader lav vifte noen min

4. Kjørt motor i 10 min på tomgang og fulgt med på kjølevæske i eksp. tank

5. slått av motor, startet Webasto.

 

Kjører nå som den skal i 30 min. Blir spennende å se i overimorgen når jeg setter timeren på....

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd det hær :)

 

Driver å skal overhale Webasto'n (Thermo Top C/Z) på min 02' E39 530D... Jeg kjøpte bilen for ca. 4 måneder siden, og Webasto har mest sannsynlig ikke gått på et års tid, eller lengere :---)

 

Har nå demontert hele dritten til minste detalj, og har funnet ut hva jeg trenger (tror jeg), men sliter litt med å finne delene jeg trenger. Jeg fant ut at kretskortet som sitter på Webasto'n var ganske irret (se bilde), så skulle fått tak på et nytt et, uten at jeg klarer å finne det på nett...Noen som vet om sider de har ALT av deler? har ikke funnet det kretskortet på Ebay :blink: dog, ny brenner skal jeg kjøpe fra Ebay. Skulle også hat en haug med nye pakninger rundt kretskortet osv, som jeg ikke finner noen steder...?

 

 

Tenkte evt. på å kjøpe en brukt Webasto av samme typen, å satse på at kortet på den er i orden.

Koblet manuelt strøm på combustion vifta, og den funker, men har en liten ulyd. Kobla også strøm på glødepluggen, og den gløda som farken :devil:...samme med vannpumpa på Webasto'n. 

 

Alle relative tips og triks mottas med takk :)

post-71933-0-20332900-1452111510_thumb.j

post-71933-0-81921900-1452111530_thumb.j

post-71933-0-43852300-1452111571_thumb.j

post-71933-0-51086800-1452111645_thumb.j

post-71933-0-60281500-1452111667_thumb.j

post-71933-0-45548300-1452111699_thumb.j

post-71933-0-49872800-1452111718_thumb.j

post-71933-0-97936100-1452111738_thumb.j

post-71933-0-96412600-1452111755_thumb.j

post-71933-0-97439200-1452111784_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glødepluggen skal ikke ha 12 volt, den blir regulert av ecu mener jeg. Så vær forsiktig med det. Bedre og ohme den.. Tror den skulle være 0.3-0.4 ohm elns.. :)

Jeg gjorde bare pakningene rundt ecu reine, så hadde jeg på pakningstoff over og under før jeg satte sammen. :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bra tråd dette :) Jeg testet istad og da hører jeg konstant piping (Det samme som når man dauer motoren og det fortsatt er en vifte som sviver) når den står på og vifte som kjører, men som sagt ikke noe varme nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK skal forsøke med sikringen idag :) Men er det kun min bil det står en vifte på etter jeg har skrudd av bilen? F eks idag etter 30 minutts kjøring parkerer jeg, 2 minutt tomgang, skrur av bilen og går ut. Vifte står på med konstant pip. Bare lurer på om dette er normalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare være at viften går for å kjøle ned kammeret, mener at den skal gjøre det når den stopper så det er nok "as designed", forutsatt pip ikke er bokstavlig, at det er en pipelyd, jeg hører bare vifta gå litt før den stopper etter en liten stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal bruke viften til webasto i 3 min til å avslutte en brenning for å avkjøle webasto.

Min lager absolutt en pipelyd når bare viften går.

På e6x hjelper det ikke å ta ut sikring på webasto, den sletter ikke noen feilkoder eller låser den opp. Må inn med diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal bruke viften til webasto i 3 min til å avslutte en brenning for å avkjøle webasto.

Min lager absolutt en pipelyd når bare viften går.

På e6x hjelper det ikke å ta ut sikring på webasto, den sletter ikke noen feilkoder eller låser den opp. Må inn med diagnose.

 

Ok takker igjen :) Får se imorgen hva jeg får til på diagnosen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glødepluggen skal ikke ha 12 volt, den blir regulert av ecu mener jeg. Så vær forsiktig med det. Bedre og ohme den.. Tror den skulle være 0.3-0.4 ohm elns.. :)

Jeg gjorde bare pakningene rundt ecu reine, så hadde jeg på pakningstoff over og under før jeg satte sammen. :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Ja, mistenkte det, men blir å bytte brennkammer uansett (følger med plødeplugg), så bare prøvde :P

 

Klarte å få litt rustløser på en av pakningene til kretskorte, så den svella ut litt på et punkt  :|

 

Men skulle gjerne fått tak på nytt kretskort på den... noen som vet noe om det?

Evt; hvordan kan jeg teste kretskortet, så jeg vet 100% sikkert om den funker eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en merkelig lyd på min webasto TT Z/C. Den uler liksom når den brenner, høres ofte best rett etter oppstart. Men også om i videoen under kan man høre uling ofte.

Hørest ut som det kommer fra eksosen eller noe.

https://youtu.be/dbJL2Ttg2Zw

Combustion air fan er bytta da den gamle bråka og hadde gåent lager. Trodde først det var denne, men ble ikke borte ulinga etter bytte. Den går dog vesentlig stillere en før med ny vifte. Sett bort i fra ulinga. :) Ganske høylytt også til tider.. Hadde vært fint og blitt kvitt den lyden.. :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er resonans fra innsug røret. Du har sikkert flyttet eller rørt på den. Kan også hende du har byttet røret til alu rør? På lastebilene måtte vi bytte alle innsug rørene pga den uling fra eksosen. Byttet til papprør.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Endret av Aroid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden har vært der før jeg i det hele tatt hadde gjort noe som helst med den. Var ikke sånn når jeg kjøpte bilen.

Og nå har jeg også montert innsugsdemper, men virker ikke som lyden har forandret seg.. Syns det hørest it som eksosen jeg.. :/

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...