Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

On 14.1.2018 at 23.28, Otis skrev:

Ang montering av dab antenne i bakvindu med soting så er dette hle uproblematisk på min e61. Virker som bare det. Ramler ut i et sekund eller så noen få plasser I Trondheim og inni garasjen, ellers gulle godt!

Original soting? Jeg har også montert i siderute bak, funke 710. Jeg har totalt fraværende signal.. dette er dog uoriginal sotfilm.. men har hørt at funke 710 ofte streiker fra fabrikk så undres om det kan vere det som er problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skulebollen skrev:

Original soting? Jeg har også montert i siderute bak, funke 710. Jeg har totalt fraværende signal.. dette er dog uoriginal sotfilm.. men har hørt at funke 710 ofte streiker fra fabrikk så undres om det kan vere det som er problemet

Original soting ja.

Du kan jo se om den har det lille røde lyset i nedre kant på seg? Det skal visstnok indikere om den er ok eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kan jo bidra i denne tråden siden jeg akkurat har fått inn DaB selv i bilen min. Lagde en egen tråd for dette men så denne tråden etterpåså legger inn her også

Dette gjelder en X3 som jeg kjøpte med original stereo. 

Fant ut at jeg kunne kjøpe en slik DAB-boks som kunne monteres «usynlig» inni bilen. Kostnad ca 3000.- Siden jeg er litt teknofreak så ville jeg dog ha stor skjerm og mange fler muligheter enn en slik løsning ville gi så jeg gikk for å skifte ut hele anlegget

Det er mulig å sette inn 1din så klart men jeg gikk for 2din

Det er laget et innbyggingskit til X3 -E83 (og sikkert andre modeller også) til dette formålet og kittet viste seg å passe perfekt og det er ikke en billig Kina-følelse men det ser kvalitetsmessig bra ut

For å få plass til en slik stor 2din-spiller måtte en del innmat sages løs og tas ut og noen metallholdere slåes nedover...så vær klar over litt «brutal mekking» underveis. Det skal dog være mulig å sette original spiller tilbake igjen dersom dette skulle være ønskelig senere

Lokket på dashbordskuffen ble byttet ut med holder for temperaturreguleringsopplegget. Dette havner da altså helt øverst. Det virker mer naturlig kanskje å ha selve skjermen der men dette er altså løsningen de har laget til denne bilen. Lokisk tenking sier jo at en stor skjerm i annet fall ville bygget for høyt opp og forstyrret sikten i ruta så det er nok grunnen til det. Det ser dog greit ut og bedre/mer naturlig ut enn hva som kommer frem på vedlagte bilder

Jeg er ikke høy så for meg funker det bra med spilleren jeg har valgt (Pioneer SPH-DA230DAB) men for høyere personer vil jeg nok anbefale en spiller med vinklbar skjerm da de uten nok kan føles litt for rette/hellende for lite oppover. Et lite ekstratips er å kjøpe en pennholder på feks Mekonomen til 15.- og bruke slike pekepennen på skjermen...føler at det for meg i allefall fungerer bedre enn å bruke fingrene (men jeg har lange negler som ant er litt grunnen til det) Den passer perfekt på rammesiden til skjermen

Spilleren er på plass og alt av rammer etc sitter korrekt og ser bra ut. USB-ledning for anleggsmottak av bilder, musikk etc ligger i handskerommet

Kittet koster fra ca 1750.- til 2000.- avhengig av innkjøpssted. Det følger med kabler til rattkontrol etc. Det går maks en 7» skjerm  i den (hvilket jeg har)

Påmontert så virker knapper på rattet... for blaing av favorittkanaler, telefon etc

DAB-signalene er jo i en klasse for seg...en kompis kaller DAB for BAD og det sier jo sitt, men nå er det i allefall på plass. En får håpe på bedre dekning og lyd på DAB-etterhvert. Men nå skal det sies at jeg ikke har klådd for mye på anlegget ennå så jeg kan nok få litt mere stabile forhold etter en runde der

Et spørsmål...Anlegget har valg på DAB 1, 2 og 3....hva menes med det tro?

9B1390FA-AE7C-45D6-A8AB-5205E6F6D233.jpeg

A65E996C-0660-44AE-9F93-931BDF78BB65.jpeg

0D17CCAB-02F9-4830-A765-0AD364895961.jpeg

F77F71A1-1A10-4A1C-99A2-F8386741E0E7.jpeg

81044BF9-FED7-4477-8210-DC7A03338D44.jpeg

377DB1BC-F2F9-47BE-B5AF-3626740AD899.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har også en E83, og har hatt bilen inne hos Bilradiospesialisten i Trondheim. Jeg tankte å montere en Din1-spiller.

De har ett problem, og det er en dings som gir signal til signalforsterkeren slik at den ikke skal skru seg av. Dette var visstnok en dings som var vanskelig å få tak i. Noen med erfaringer rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har noen montert dab+ i for eksempel 2014 Bmw X5 fra usa? Har nå satellitt radio i usa bilen. Kufatec hadde ikke adapter til usa bil? Hva med å kode inn "ny" hovedenhet? Hvilken hovedenhet bør man i så fall få tak i?

 

Håper på svar fra noen som har gjort dette før og som ikke bare tror. Hørt om et tilfelle der man ikke klarte å kode inn ny bytte enhet fra bmw. Mulig dette var hos forhandler. Var snakk om at man ikke fikk kjøpt VO? kode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*PROBLEM LØST* Løsning nederst i svaret

Hei alle DAB-eksperter!

Jeg gikk i gang med montering av mObridge i F11 2011 mod med CIC pro, med erfaringer fra E90 LCI med CIC pro - to forskjellige oppgaver på kodefronten.

Alt er innstallert riktig, får opp gode antennesignaler i mObridge DAB Basic, finner kanaler, frekvenser osv., og har aktivert SDARS og SDARS_EXBOX, får opp satelittradio på HU, men ingen kanaler eller noe - selv om mObridge sin programvare finner den. 

Jeg vet de legger inn ny FSC-kode på 655 i USA, men trodde det var unødvendig her, siden de har satelittantenne som standard på disse modellene hvor vi kun har mulighet for tilleggstuner/DAB-tuner. Noen som har gode råd? 

Har forsøkt å resette mobridge, oppgradere programvare, forskjellige dip-innstillinger. 

Den er innstallert på v. side bak i MOST-sløyfen, jeg har lyd på FM/AD2P/CD/AUX, antennen er en Connects2 SAD-5 montert i sideruten. 

 

Takker for alle gode tips på forhånd! 

OPPDATERING:

La inn kode 655 i VO for å være 100% sikker, og prøvde for morro skyld å sette "RADIO_SDARS" til nich_aktiv i HU_CIC, og da forsvinner Satelittradio fra HU, men når begge er aktiv får jeg opp "No entries" hvor kanalene skulle vært, og mens 655 er deaktivert og RADIO_SDARS er aktiv står det kun kategori-valget. 

Så nå er altså alt aktivert: 
RADIO_SDARS aktiv
SDARS_EXBOX
655 lagt inn i VO
Mobridge har signal, strøm, lys, koblet riktig, siste oppdatering, dip-switch er riktig og software registrerer Europa, BAND3 er valgt - fremdeles ingen kanaler, men lyd i systemet. 

Kan det være en gåen mobridge? 

 

LØSNING:

Mobridge-adapteret var låst i "bypass mode", og sendte derfor signalet rett gjennom boksen uten å sende ut lyd, for å bryte ut av bypass mode så må man skru av og på bryteren 5 ganger. Dette står ikke en eneste plass i anvisninger, nettsider eller noe - fikk info ved å kontakte mObridge Australia. 

Så da var det så rett frem som jeg trodde i utgangspunktet :)
Jeg slapp også kodingen med 655 i VO, ettersom jeg hadde valget med RADIO_SDARS AKTIV/NICHT AKTIV i FDL-koding, fjernet 655 for moro skyld for å se om det fremdeles lå i HU og det gjorde det. 

Så da er det følgende oppsett på min F11 2011 med CIC navipro:

mObridge montert i hjulbrønn bak med batteri, koblet inn på MOST-sløyfe v. side bak, antenne i V. siderute bak. 
SDARS_IN_EXBOX satt til exbox (org. inbox)
SDARS_RADIO satt til aktiv (org. nicht aktiv)

Og må få si at E-Sys er en drøm å holde på med sammenlignet med NCS Expert og eldre program til E-serien..  

Endret av kimhaage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Prøver meg igjen med denne:

Har installert en Kufatec DAB modul, men får ikke  DAB valget opp i CCC.

Har lagt til §654 i VO og kodet kodet CAPPL, men i CCC menyen dukker ikke noe opp...

Er det noen som har noen forslag til hva som kan være galt? Evt er det noen i Møre og Romsdal området som har mulighet til å hjelpe?

Bilen er en 06` 525 E60

 

Har også kodet inn AUX ved og legge til +NAUX, endre til mounted og kode CAPPL, da dukket Audio Aux opp i CCC. Så dette var det ingen problemer med.

 

- Frode

Endret av fstandal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fstandal skrev:

Hei!

Prøver meg igjen med denne:

Har installert en Kufatec DAB modul, men får ikke  DAB valget opp i CCC.

Har lagt til §654 i VO og kodet kodet CAPPL, men i CCC menyen dukker ikke noe opp...

Er det noen som har noen forslag til hva som kan være galt? Evt er det noen i Møre og Romsdal området som har mulighet til å hjelpe?

Bilen er en 06` 525 E60

 

Har også kodet inn AUX ved og legge til +NAUX, endre til mounted og kode CAPPL, da dukket Audio Aux opp i CCC. Så dette var det ingen problemer med.

 

- Frode

Prøv å kode alle som har med ccc å gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei

Vet det er irriterende med sammen spørsmål flere ganger i en tråd, men blir ikke helt klok på dab+ alternativene fra fistune og andre tilsvarende produsenter.

Vil se an muligheten til å installere dab+ på en 2011 F11 som har DVD spiller. Ifølge fistune går det ikke an å installere på biler med DVD spiller. Jeg ønsker ikke sånn adapter med et dreiehjul, som man fester på dashbordet en plass. Ønsker det fullintegrert. Og ønsker å beholde DVD, CD spiller, BT og Aux.

Hvilke alternativer har man? Jeg er 90% sikker på at hele shiten må byttes ut med Lci enheten hos Bavaria. Noe som fort kommer opp i 30.000 kr.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Evopower skrev:

Hei

Vet det er irriterende med sammen spørsmål flere ganger i en tråd, men blir ikke helt klok på dab+ alternativene fra fistune og andre tilsvarende produsenter.

Vil se an muligheten til å installere dab+ på en 2011 F11 som har DVD spiller. Ifølge fistune går det ikke an å installere på biler med DVD spiller. Jeg ønsker ikke sånn adapter med et dreiehjul, som man fester på dashbordet en plass. Ønsker det fullintegrert. Og ønsker å beholde DVD, CD spiller, BT og Aux.

Hvilke alternativer har man? Jeg er 90% sikker på at hele shiten må byttes ut med Lci enheten hos Bavaria. Noe som fort kommer opp i 30.000 kr.

Fiksa nettopp dab i en F01 med CIC og DVD veksler. Som awt sier er mObridge eneste mulighet og sette dip switcher til sat radio og så kode om CIC til å ha sat radio også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, awt skrev:

mObridge.

Link :)

 

3 minutter siden, Knutmyr skrev:

Fiksa nettopp dab i en F01 med CIC og DVD veksler. Som awt sier er mObridge eneste mulighet og sette dip switcher til sat radio og så kode om CIC til å ha sat radio også

Regner med 2011 ikke har NBT? Den siste setningen du skrev der er gresk for meg :P  Noen linker til oppkobling diy+ Hva er dip switch? Sat radio er hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...