Gå til innhold

Brumming bak på 520D, 2011 mod.


520dlier
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjøpte i september en BMW 520d 2011 mod 184 hk. Bilen er importert fra Tyskland via Sandven. Garantien utløp 30.11.2015.

Problemet er at jeg spesielt ved oppstart og ved tomgangkjøring hører kortere perioder med en kraftig "brummelyd" fra høyresiden bak på bilen. Lyden kommer og går med ujevne mellomrom, og er mest fremtredende når det er kaldt ute. Den kommer også under kjøring. Varer ofte i 3-6 sekunder. Lenge har jeg trodd at dette var en ulyd fra stereo eller lignende. Her om dagen stoppet jeg motoren akkurat da lyden kom. Gikk raskt på baksiden av bilen. Ulyden varte 2-3 sekunder etter at motoren var avslått, og endte med et lite "lufttrykk" som kommer ut av eksosrøret bak. Det mest beskrivende er som å slippe "gassen" ut av en brusflaske.

Har noen en eller annen formening om hva dette kan være? Kan det være luftfjæringen eller kompressoren til denne? Eksos/Katalysatoren? Andre ting? Det har ikke kommet noen alarmer eller lignende på dashbordet, og jeg har heller ikke merket noe på komforten i bilen. Tenkte å sjekke om det er vesentlig forskjell på høyden på bilen når jeg setter den fra meg etter endt kjøretur, og morgenen etter når jeg starter opp. Om det er det, er vel fjæringen en sannsynlig konklusjon?

Kom gjerne med innspill :-)

Mvh en sålangt lykkelig BMW-eier, bosatt i Lier.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for svar. Da jeg kom hjem nå ser jeg at bilen er lavere på venstre side bak enn høyre. Har merket svært lite/ingenting på stabiliteten på bilen, så det tyder kanskje på at det er et lite hull i belgen(?) Nå snakker jeg som om jeg har "peiling", noe jeg absolutt ikke har...

Kjøpte bilen i september og garantien utløp 30. november. Det kjedelige er at feilen sannsynligvis var der før garantien utløp. De hadde også bilen inne (før utløp) for å fikse noe annet. Men så var problemet å bevise det da...😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venstre side av bilen har tydeligvis et problem, da svært mange F11 har fått skiftet nettopp venstre side.

Ellers kan jeg opplyse deg om reklamasjonsrett, noe du har i inntil 5 år etter kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for raskt svar. Bilen er importert av Sandven og jeg kjøpte den av en privatperson. Har du anbefalinger om hvor en foretar slike reparasjoner? Bor i Lier (midt mellom Asker og Drammen). Må man forholde seg til merkeverksted, eller kan Snapdrive, Mekonomen etc gjøre det? Når man googler det, virket det ikke å være det verste problemet.. Merkeverksted har via tlf antydet 7-8000 kr om det er den ene belgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme sak på min 2012 F11. Skjer kun når det er en del minusgrader. Har ikke registrert nivåforskjell på noen av sidene. I plussgrader skjer det aldri, i alle fall så langt. Er fortsatt under garanti så jeg får få det sjekket før den går ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har hatt en del med luftfjøring siste 2 år.Bilen sank sammen på ene siden,kompressor gikk for harde livet.Hadde gnissset hull på gummibelgen.Byttet venstre fjær på ca 70000km og høyre et år etterpå.Enkel jobb hvis en har skrudd litt.

Denne uka sank hele ræva ned,begge sider.Ingen feilmelding.Sikring nr 182 i boksen bak hadde gått føyken.Byttet og den løftet seg igjen.

Iflg merkeforhandler hadde de hatt noen biler inne i vinter med kaputte sikringer.Tipper kulda og isen tærer på plastslangene og gir små lekkasjer,så komp. går mye.Håper sikringen holder ei stund...

Har også hatt den ulyden 520dlier nevner.

Forhandler kjente også til denne: Et hardplastdeksel isolert med skumplast ligger rundt kompressor.Når vann og møkk som har trengt inni denne fryser til,blir det til en hard kladd som vibrerer inntil andre deler når kompressor går.Bør rengjøres og evt bores drenshull i....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...