Gå til innhold

Feilmelding


Nicegay
 Share

Anbefalte innlegg

Dessverre vanskelig å si hva dette kan være uten å lese av feilkoder, men siden bilen er såpass ny er det vel igrunn bare å få den til forhandleren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Denne feilmeldingen fikk jeg nettopp opp på vår F36’en 420d med samme 190hk motor - B47. På vei inn fra Stavanger til Sauda. 

Feilmeldingen kom først opp ved forbikjøring og bilen startet å lugge og jukset seg fremover en stund, men feilmeldingen forsvinner selv om den lugger ved jevnt lavt turtall. Ved pådrag går den som normalt. Plutselig i en oppoverbakke så dauer den helt av og stopper og girkassen går i fri. Vil ikke starte igjen etterpå, bare kinner. Slår av tenningen så starter den som vanlig igjen. Kjører videre uten feilmelding og bilen går som normalt ved fullt pådrag. I nedoverbakke uten gass kommer feilmeldingen igjen og bilen fortsetter i limp mode. Triller inn i ferjekøen og den dauer helt av og stopper og girkassen går i N. Starter igjen på andre forsøket. Står nå å sviver på tomgang uten noen som helst feilmelding, mens vi venter på bergingsbil som tar oss inn til Sauda hvor et verksted kunne ta diagnose i morgen, på en lørdag. 

Det skal sies at jeg fylte diesel på nesten tom tank idag på en Esso i Stavanger før vi satte oss på ferja innover. Kan det ha vært dårlig diesel, vann i diesel etc? 

Håper noen har noen tips her, men som @awt nevner ovenfor her er det vel umulig å komme med noe konstruktivt før en ser feilmeldingene.

Til info: bilen har vært på EGR-kjølerbytte hos Bavaria, men det var flere uker siden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Eivind320x skrev:

Hvordan er tilstanden på EGR ventilen. Minner fryktelig mye om de symptomene jeg hadde i sommer før EGR ventilen ble byttet. 

Det vet jeg ikke. Står å venter på bergingsbil nå. Er det en enkel ting å sjekke for verkstedet i morgen? Fikk du opp feilmelding også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil ligge feilkoder, men feilmeldingen kan komme og gå. Joda EGR ventilen er enkel og kommetil samt rense om du ikke har tilgang på ny. Hvor langt er bilen gått, og hvilke type kjøring ar den hatt før du kjøpte den?

legger ved link til min tråd. Vet det ikke er samme motor, men symptomene er rimelig lik.

 

Endret av Eivind320x
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Denne feilmeldingen fikk jeg nettopp opp på vår F36’en 420d med samme 190hk motor - B47. På vei inn fra Stavanger til Sauda. 

Feilmeldingen kom først opp ved forbikjøring og bilen startet å lugge og jukset seg fremover en stund, men feilmeldingen forsvinner selv om den lugger ved jevnt lavt turtall. Ved pådrag går den som normalt. Plutselig i en oppoverbakke så dauer den helt av og stopper og girkassen går i fri. Vil ikke starte igjen etterpå, bare kinner. Slår av tenningen så starter den som vanlig igjen. Kjører videre uten feilmelding og bilen går som normalt ved fullt pådrag. I nedoverbakke uten gass kommer feilmeldingen igjen og bilen fortsetter i limp mode. Triller inn i ferjekøen og den dauer helt av og stopper og girkassen går i N. Starter igjen på andre forsøket. Står nå å sviver på tomgang uten noen som helst feilmelding, mens vi venter på bergingsbil som tar oss inn til Sauda hvor et verksted kunne ta diagnose i morgen, på en lørdag. 

Det skal sies at jeg fylte diesel på nesten tom tank idag på en Esso i Stavanger før vi satte oss på ferja innover. Kan det ha vært dårlig diesel, vann i diesel etc? 

Håper noen har noen tips her, men som @awt nevner ovenfor her er det vel umulig å komme med noe konstruktivt før en ser feilmeldingene.

Til info: bilen har vært på EGR-kjølerbytte hos Bavaria, men det var flere uker siden.

 

Ble det oppdater software samtidig? Må vist gjøres samtidig med bytte av kjøleren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eivind320x skrev:

Det vil ligge feilkoder, men feilmeldingen kan komme og gå. Joda EGR ventilen er enkel og kommetil samt rense om du ikke har tilgang på ny. Hvor langt er bilen gått, og hvilke type kjøring ar den hatt før du kjøpte den?

legger ved link til min tråd. Vet det ikke er samme motor, men symptomene er rimelig lik.

 

Bilen er gått 37000 nå, og har mest blitt brukt på lengre turer før vi kjøpte den.

56 minutter siden, ahj skrev:

Ble det oppdater software samtidig? Må vist gjøres samtidig med bytte av kjøleren :)

Det vet jeg ikke, fikk egentlig ikke noe beskrivelse/serviceblad av hva som var gjort siden det var garantijobb. Eneste jeg fikk beskrevet ved bestilling av time var bytte av EGR-kjøler.

5 minutter siden, lagunilla skrev:

Det er åpen kampanje på EGR ventil, kjøler og software oppdatering på B48.

Dette er B47 - skriveleif? EGR kjøler har den fått byttet, men ventilen og softwareupdate har jeg ikke hørt noe om.. kan EGR-ventil skape slike symtomer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, papertiger skrev:

Bilen er gått 37000 nå, og har mest blitt brukt på lengre turer før vi kjøpte den.

Det vet jeg ikke, fikk egentlig ikke noe beskrivelse/serviceblad av hva som var gjort siden det var garantijobb. Eneste jeg fikk beskrevet ved bestilling av time var bytte av EGR-kjøler.

Dette er B47 - skriveleif? EGR kjøler har den fått byttet, men ventilen og softwareupdate har jeg ikke hørt noe om.. kan EGR-ventil skape slike symtomer?

Ja, beklager. B47 er riktig. Og ja, hvis EGR ventilen er defekt så får du opp drivetrain lampa.

 

Ventilen byttes ikke ved bytting av kjøleren.

Endret av lagunilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Eivind320x skrev:

Jeg mener den kan det, men så har jeg kun erfaring med N47 motoren. 

Ok, takk for tips :) 

16 minutter siden, lagunilla skrev:

Ja, beklager. B47 er riktig. Og ja, hvis EGR ventilen er defekt så får du opp drivetrain lampa.

 

Ventilen byttes ikke ved bytting av kjøleren.

Ok, da har jeg litt kjøtt på beinet i forhold til i morgen og diagnose. 

Skal også ta kontakt med Bavaria ang kampanje på bytte av ventil samt softwareupdate dersom dette er mulig å få gjennomført selv om ventilen ikke er defekt.

Tusen takk for tips og tilbakemeldinger dere!

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, lagunilla skrev:

Ventilen byttes ikke ved bytting av kjøleren.

Oppdatering:

Verkstedet har nå tatt en runde på bilen. Først tok de diagnose, der kom det opp en haug med feilmeldinger som stammet fra EGR-kjøler-bytte i tillegg til de fra igår. EGR-ventilen var også bytta (stod 17 på den). Feilmeldingene fra igår varslet om for svakt injeksjonstrykk i railen. 

Feilmeldingene ble så slettet og den ble kjørt en tur uten problemer - helt til siste oppoverbakken før verkstedet der det ble mer belastning og pådrag. Da kom samme feilmelding opp igjen, med samme feilkoder som omhandlet trykksensoren i railen og for svakt injeksjonstrykk i railen. 

Trykket i railen ble i tillegg målt med manometer ved tomgang på verkstedet og var helt fint.

Hva kan dette tyde på? De kom med følgende mulige årsaker som høres fornuftige ut;

- forurenset drivstoffsystem (tank, filter etc)?

- feil på trykksensor på railen?

- feil på dyser/injektorer? 

Vi er enige om at dette bør feilsøkes i denne rekkefølgen og at det peker mot en garantisak, men det er ikke noe mer de kan gjøre idag, så vi drar tilbake til Stavanger uten bil i morgen og tar kontakt med Bavaria på mandag. Så får vi ta det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, papertiger skrev:

Oppdatering:

Verkstedet har nå tatt en runde på bilen. Først tok de diagnose, der kom det opp en haug med feilmeldinger som stammet fra EGR-kjøler-bytte i tillegg til de fra igår. EGR-ventilen var også bytta (stod 17 på den). Feilmeldingene fra igår varslet om for svakt injeksjonstrykk i railen. 

Feilmeldingene ble så slettet og den ble kjørt en tur uten problemer - helt til siste oppoverbakken før verkstedet der det ble mer belastning og pådrag. Da kom samme feilmelding opp igjen, med samme feilkoder som omhandlet trykksensoren i railen og for svakt injeksjonstrykk i railen. 

Trykket i railen ble i tillegg målt med manometer ved tomgang på verkstedet og var helt fint.

Hva kan dette tyde på? De kom med følgende mulige årsaker som høres fornuftige ut;

- forurenset drivstoffsystem (tank, filter etc)?

- feil på trykksensor på railen?

- feil på dyser/injektorer? 

Vi er enige om at dette bør feilsøkes i denne rekkefølgen og at det peker mot en garantisak, men det er ikke noe mer de kan gjøre idag, så vi drar tilbake til Stavanger uten bil i morgen og tar kontakt med Bavaria på mandag. Så får vi ta det derfra.

Kjipe greier. Håper det løser seg.

 

Lykke til.

Endret av lagunilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar en liten update her: 

tok kontakt med Bavaria i går. De sørget for, gjennom Mobilitetsgarantien til BMW, å hente bilen kostnadsfritt på bergingsbil og å kjøre den til nærmeste Bavariaforhandler som da var i Haugesund. Gjennom samme Mobilitetsgaranti hentet jeg i går ut en F30 316iA leiebil hos Bavaria Stavanger som jeg disponerer kostnadsfritt til 4’eren er ferdig på verksted i Haugesund. Litt koordinering på telefon ble det igår for å få dette til, men det er stort sett selvforskyldt. Har lært at neste gang trykker jeg på SOS-knappen i taket så ordner alt dette seg selv! :P Er alt i alt svært fornøyd med hvordan Bavaria har håndtert dette, og svært fornøyd med hvordan BMW Mobile Care fungerer!

Oppdatierung følger når jeg hører noe nytt om 4’eren :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...