Gå til innhold

Solgt bil, turbohavari.. Forbrukerråd.


Magnus.
 Share

Anbefalte innlegg

Ja det er mitt inntrykk også selv om jeg bevisst unnlot å skrive det :)   Flere og flere E39 blir overtatt som ungdomsbiler etter hvert som de blir stadig eldre og billigere.  Når de da får seg led-lys overalt og M-fanger foran så ser de så bra ut at det kommer som et sjokk at de krever utgifter utover å bytte led-pærer og montere 2-din spiller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke gitt han en krone. Som kjøper har du undersøkelsesplikt som går lenger enn din opplysningsplikt, for ikke å glemme å nevne at du solgte den under markedspris. Slike folk leter bare etter å gjøre en veldig god handel, hvor de prøver å "lure" folk med å si at de skal anmelde og gå til forbrukerrådet ved mindre man føyer kravene deres. 

Endret av stoltbmwelsker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, Hpi said:

Ja en ser det godt i f.eks E39 gruppene på FB. Jevnlig ser en kommentarer om hvilken "møkkabil" dette er når det blir 2-3 ting som må repareres i løpet av en kort periode. Det faktum at de har kjøpt seg en 20 år gammel bil som koster mindre enn 10% av det den gjorde som ny ser ikke ut til å ofres en tanke.

Men er det ikke noe som kan tas med i en kontrakt som slår slike patetiske forsøk i bakken en gang for alle? Jeg kjøpte selv en gammel Toyota for noen år siden som jeg bare skulle ha en kort periode og da ble vi enige om å skrive kjørbar delebil fordi selger var nervøs for at jeg skulle klage i ettertid.

 

Jo man kan skrive at kjøper fraskriver seg retten til så og si alt, men det må spesifiseres ned på paragraf nivå. Her er en fin tekst fra en standard kontrakt på side 4 om fraskrivelde av rettigheter. Jeg kjører den der ufravikelig, men er heller ikke urimelig når jeg selger. Opplyser om det jeg vet om og prøver å fikse mest mulig i forkant for å få en ok pris. 

http://fbrno.climg.no/wp-content/uploads/2015/09/Forbrukerrådets-kontrakt-ved-kjøp-av-bruktbil-mellom-private-24.11.2015.pdf

 

 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Hpi skrev:

Ja en ser det godt i f.eks E39 gruppene på FB. Jevnlig ser en kommentarer om hvilken "møkkabil" dette er når det blir 2-3 ting som må repareres i løpet av en kort periode. Det faktum at de har kjøpt seg en 20 år gammel bil som koster mindre enn 10% av det den gjorde som ny ser ikke ut til å ofres en tanke.

Men er det ikke noe som kan tas med i en kontrakt som slår slike patetiske forsøk i bakken en gang for alle? Jeg kjøpte selv en gammel Toyota for noen år siden som jeg bare skulle ha en kort periode og da ble vi enige om å skrive kjørbar delebil fordi selger var nervøs for at jeg skulle klage i ettertid.

 

Da jeg kjøpte min gamle Mercedes skrev selger på kontrakt "rep.objekt", han forklarte det med at han ikke solgte biler uten å skrive dette på fordi om det skulle dukke opp noe hadde han alt på sitt. Bilen så grei ut og selger var ærlig og viste meg alle feil/potensielle feil :) På bruktbiler er det ALLTID noe å sette fingern på om man går over med lupe.

Dessuten, hvem har samvittighet til å klage i ettertid på slitedeler som for det første har vært opplyst om og det andre på en gammel bruktbil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter opplysningene som fremgår her, er det ingen tvil om at kjøpers (tilsynelatende) kompetanse taler til selgers fordel. Da du har indikert at det kommer ulyd fra turboen og at det sås tvil om tilstanden på denne, er jeg av den soleklare oppfatning av at kjøpers undersøkelsesplikt inntrer. 

2 timer siden, Hpi skrev:

Men er det ikke noe som kan tas med i en kontrakt som slår slike patetiske forsøk i bakken en gang for alle? Jeg kjøpte selv en gammel Toyota for noen år siden som jeg bare skulle ha en kort periode og da ble vi enige om å skrive kjørbar delebil fordi selger var nervøs for at jeg skulle klage i ettertid.

Joda, det er faktisk mulig å komme seg unna slike kjøpere. Da vi har full avtalefrihet i Norge og kjøpsloven er fravikelig (kjøp mellom private), er det anledning til å avtale seg vekk fra bestemmelsene i kjøpsloven, all den tid en slik avtale ikke vil virke urimelig - da kan nemlig avtalen settes til side jfm. avtaleloven § 36. Det må derfor vurderes i hvert enkelt tilfelle om en slik avtale vil være urimelig, og da er det typisk forhold som gjengs bruktbilpris for tilsvarende bil, hvilken stand den fremstilles i, kilometerstand og så videre som er relevant da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...