Gå til innhold

Verdien av nybilgaranti?


mbergan
 Share

Anbefalte innlegg

Har besluttet å bytte bil i løpet av året da min gamle M3 ikke har dab radio og nærmer seg 85k km. Etter snart tre år så er det greit med noe nytt også.

Uansett så er en F80 M3 på listen av aktuelle biler. Det finnes bra med tilgjenglige biler i Norge og det er selvfølgelig også muligheten for å hente en fra tyskland.

Slik jeg har forstått det er så kun norske biler som har 5 års nybilgaranti, mens importere biler har 2års garanti.

Så spørsmålet er. Hva er egentlig verdi av "nybilgarantien"? Er det noe poeng egentlig å kjøpe en norsk bil med 5års garanti?

Usikker på hvor mye mer man må ut med for en norsk bil, men det ser fort ut til at det er mer enn 100k ekstra for en norsk bil kontra enn tysk bil.

Å bestille en ny M3 er ikke aktuelt da selv med de nye avgiftene så er prisfallet ganske så brutalt første året. Så ser for meg en 2016 modell med maks 10k km på telleren..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er regnestykket enkelt. Er det 100k i forskjell så kan man tenke slik; er man bekymret for feil på bilen som kommer opp mot prisdifferansen så kjøp med garanti. Er du ikke det,  så kjøp uten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange tilfeller så kan man jo tegne Kasko+ eller lignende som dekker det meste ? Mange forsikringsselskap tilbyr jo dette. Men kan nå hende det blir vanskelig og dyrt når de hører ordet "M"?

Endret av Tony Soprano
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet at veldig mange bilimportører tegner forsikring som dekker de tre resterende årene på samme måte som garanti. 
Og etter hva jeg har hørt så er godkjenner de like lett som det importørene tar på garanti, eller ville de hatt problemer med å selge de. 

Så jeg hadde eventuelt sjekket opp mulighetene for en slik forsikring, hvis den er like god som garanti faller argumentet med bare to år garanti bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også være muligheter for å få BMW til å ta inn en via sine kanaler, dvs. Premium Selection? Med mindre prisen de tar for dette spiser opp besparelsen ved å importere bilen i utgangspunktet da... Jeg tenkte som så når vi kjøpte bil: Om bilen er såpass ny at den fortsatt ville hatt nybilgaranti i Norge, mener jeg det er en verdi av å kjøpe norsksolgt bil. Om den er allerede er for gammel til det (over 5 år) er det vel hipp som happ. Syns det var utrolig bekymringsfritt når vi hadde leasingbil å bare levere bilen inn til forhandler om det var noe krøll med den. Men når det er sagt - om det er en besparelse på så mye som 100k skal du ha ganske mye trøbbel med bilen før det ikke lengre svarer seg å importere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at på M3en nå så har jeg Bilpluss som også dekker motor og drivverk. Så det å forsikre en F80 M3 med samme løsningen er nok ikke no problem slik at det kan ende med noen tusenlapper mer i året for å være helt sikker på at det ikke skjer noenting. Rask sjekk på If.no så blir M3en med superforsikringen dems 4000kr dyrere per år enn med vanlig kasko.

Usikker på om det betyr så mye i forhold til salg igjen om den er norsk. Det er nok definitivt flere M3er som er kjøpt nye i Norge nå enn før. Når jeg kjøpte E92en så var det bare tyske biler å oppdrive omtrent.

Regner med at jeg skal ha den i tre år og vil selge igjen på ca 40-50k km.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tony Soprano skrev:

I mange tilfeller så kan man jo tegne Kasko+ eller lignende som dekker det meste ? Mange forsikringsselskap tilbyr jo dette. Men kan nå hende det blir vanskelig og dyrt når de hører ordet "M"?

Vedr forsikring som dekker motor/drivverk så vær obs på at noen selskaper, om ikke alle, krever at bilen skal ha vært registrert i Norge minimum 1 år før det kan tegnes sånn type dekning. 

Det finnes dog andre garantiordninger som kan kjøpes, men da må bilen tas inn via forhandler.

Personlig så bryr det meg null og niks om en bil er importert eller ikke, så lenge den har ryddig historikk hele veien.

Endret av Torek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk garanti var ett av kriteriene mine da jeg skulle ha meg ny bruksbil. Letet konsekvent etter norsksolgt F30. Snakket så med en bekjent som jobber som selger hos Bavaria som også sa dette med at hvis de fant en Premium Selection i Tyskland og de tok den inn for meg, ville den bli levert likt som en norsksolgt med 5 års garanti.

Ble ingenting av siden det ikke var noen aktuelle i Tyskland da og jeg i stedet kjøpte en norsk bil av ham :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Torek said:

Vedr forsikring som dekker motor/drivverk så vær obs på at noen selskaper, om ikke alle, krever at bilen skal ha vært registrert i Norge minimum 1 år før det kan tegnes sånn type dekning. 

Det finnes dog andre garantiordninger som kan kjøpes, men da må bilen tas inn via forhandler.

Personlig så bryr det meg null og niks om en bil er importert eller ikke, så lenge den har ryddig historikk hele veien.

Gjensidige hadde ingenting rundt at den måtte ha vært registert i Norge i et år.. Jeg fikk fra førstegangsregistering i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, mbergan skrev:

Gjensidige hadde ingenting rundt at den måtte ha vært registert i Norge i et år.. Jeg fikk fra førstegangsregistering i Norge.

Bra! Det er kjekt å vite. Vet noen selskaper praktiserte 1 års "karantene" på importerte biler tidligere, men da gjelder tydeligvis ikke det Gjensidige :)

Endret av Torek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...