Gå til innhold

Kaldstartproblem M57


WolfM
 Share

Anbefalte innlegg

Takk for mange gode tilbakemeldinger:

HPI: Takk for tips

Otis: Fin tabell over glødedata for temp.

KIM: Flott at du bekrefter at det ikke er nødvendig å kode batteri.  Ja, Bavaria tok diagnose, den viste kun feil på glødeplugger som nå alle er byttet. Men kan du presisere hva du mener her: "En annen er stor returmenge på en el flere dyser ved kald motor, også normalt. Måle dyseretur kald motor/varm motor(sammenligne) og finne ut om glødingen virker." Er det slik å forstå at ved stor returmengde slipper lite diesel igjennom selve dysen og skaper kaldstartproblem ? Eller for å spørre på en annen måte: Hvis en dyse har mye lekkasje (liten returmengde ?), vil det medføre at det ikke blir nok trykk i railen som er mest problematisk ved oppstart av kald motor? Kan du si litt mer om denne problemstillingen ?

Endret av WolfM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en dyse har høy indre lekkasje så blir returmengde høy. Du kan se det ved å koble glass til returslangene og se om et eller flere glass fylles mer opp enn de andre. Da har du noe mer å gå etter. Hvis en dyse har høy innvendig lekkasje så vil  høytrykkspumpe slite med å bygge opp de nødvendige 250 bar som skal til for å åpne dyse å starte motor.  Dette merkes best på varm motor.

Her er fra jeg tok lekkasjetest på mine dyser

Disse settene koster 1400,- på Biltema

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Dieseltester-common-rail-2000022690/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt kjøpt løs returslange på ebay, 1-2 meter, 6 sluttplugger (som bare har ett hull ut, som på bakerste dyse) og 6 sprøter på 20mL. Kutte slangene like lange så har du et sånt kit til litt rimeligere pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg egentlig klar til å ta dysetest, men det er jo nesten umulig å komme til de innerste dysene på rekkeseksern. Ser ut som om hele luftinntaket til kupeen må fjernes, er det noen som har noen tips på å angripe dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt fantastisk. Nå skjønner jeg litt mindre, kommer sikkert av at jeg ikke vet hva DIS er. 

Hvorfor finner ikke Bavariaforhandleren feilen, har ikke de DIS ??? De fant kun feil på glødepluggene !

Imidlertid har jeg vært på ett lokalt uavhengig merkeverksted som er meget gode på på feilsøking og spurt dem. De sa de ville ta diagnose (allerede utført), hvis de ikke fant noe - kjøre returtest på dysene (som jeg like godt kan gjøre selv).

DIS, er det bare helt spesielle verksteder som har dette, hvor tok du det ? Har sett på videoen og for meg ser det ut til at du bare har sylinder 4 på kritisk rate ?! Sylinder 2 nærmer seg, det var kanskje den andre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være flere årsaker til at ei dyse har høy korrigering, høy retur er bare en mulighet, andre kan være kompresjonslekkasje forbi kobbertetning mot topp. Derfor vil ikke et diagnoseprogram gi samme svar som måleglass. Et diagnoseprogram forteller at det er noe muffens men ikke hva det er.  Måleglass forteller om dysa har høy indre lekkasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DIS er bmw sitt eget diagnoseprogram ,som er greit å finne på feks ebay :)  Skal ikke vere bastant og si at alle biler oppfører seg slik og slik ,men imitt tilfelle var den håpløs å få start på fra 0 grader og nedover. Men som sagt du kan bruke måleglass også ,har gjort det på flere biler ,og funker utmerket . Men er en del mer arbeid å koble til ,og vist en da tilfeldigvis har DIS eller kjenner noen som har ,så er jo de det enkleste :) At den skulle korrigere så mye pga lekkasje på kobberring ,har jeg personlig ingen tro på ,og ville vere ganske enkelt å høre isåfall,da selv en svært liten lekkasje høres rimelig godt . 

Og til sist , dyse nr 4 og 2 vil her være klar for utskiftning , dette er ikke min Video , men hadde lignende resultat .

Er flere firma både i England og Tyskland som overhaler og selger dyser til en mye bedre pris en hva jeg tror du får tak i ,i Norge .  Et kjapt søk på ebay ,så finner du .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ett skritt videre. DIS installert og testet. Se bilde nedenfor, er det samme test som leifegil2007 tok, i så tilfelle er vel ikke resultatet så galt. Betyr det at jeg kan gå ut i fra at dysene er i orden ?!. (Dette er ett stillbilde, men det er minimal bevegelse i verdiene)

Det er forøvrig tørt og fint rundt alle dysene, ingen tegn til lekkasje - høres også helt fint ut. Er dette i så falle en ytre lekkasje, mens en indre lekkasje er mellom ventil og setet i selve dysen ?

 

 

20170131_194737[1].jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...