Gå til innhold

Ulyd fra fordemper


 Share

Anbefalte innlegg

Yo. Kjøpte nylig en BMW 3-serie 318I 2007 Sedan. Dagen etter jeg hadde hentet bilen la jeg merke til en ulyd fra høyre forhjul. Det kommer en slags klikke-lyd når jeg kjører over fartshumper og generelt når veien en ruglete og klumpete. Noen som vet hva dette kan komme av? Isafall, vanskelig å fikse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være mye. Alt fra støttestag til svinghjulslager (lager over dempertårn)

Sett den på verksted for diagnose hvis du ikke er alt for bilkyndig (ennå)

Blir litt vanskelig for oss på forumet å gi deg tips om ting å tang uten å ha hørt på lyden selv. Min mening😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjort hva da? Knekt fjær?? Tror ingen på forumet her knekt en fjær med vilje,hehe😊Knekt fjær kan skje når som helst. Trenger ikke å være gammel fjær engang. Er du litt kyndig og har tilgang på verktøy så bytter man det fort på noen timer. Men da må du huske på at du MÅ bytte fjær på begge sidene foran etterfulgt av en 4-hjulsmåling. 

Det er en grunnregel at man alltid bytter begge fjærene samtidig på samme aksel uavhengig av tilstand og om det er foran og bak. 

 

Lykke til😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med e90 sånn sett har ganske lik oppbygging kontra e36 og da skifter man fjæren slik:

1. Løser demperen nede på spindelen, samt løser tårnlageret (toppen på demperen).
2. Løs av alle koblinger som sitter på demperen (bremseslange o.l.)
3. Komprimer/stram opp fjæren. Her fungerer fjærstrammere fra fks. biltema greit, sålenge du passer på at den sitter skikkelig fast på fjæren, skummelt dersom den skulle glippe når fjæren er stram.
4. Skru av tårnlager, mutteren som er i senter av tårnlageret.
5. Ta ut fjæren, og monter ny (den nye må og komprimeres så klart). 

Så er det bare å snu listen, å gjøre det samme ved montering.

Som det skrives over så bør du uten tvil skifte begge fjærene når du driver med slikt. Går selvfølgelig an å skaffe en brukt (helst da fra bil som har noe lik km-stand), men det er ikke optimalt. Så må du sjekke om du eventuelt har M-understell / low slung suspention eller originalt osv. 

Sannsett grei jobb å gjøre, uten om strammingen av fjærene som noen ganger kan være litt utfordrende om det er nye og stive fjærer. Så ville jeg vurdert å kansje kjøpe nye fjærgummi, topplager o.l. da dette er ting som blir slitt, i tillegg som du har kjørt med knekt fjær.

Typen strammere jeg har brukt selv:

koi291-35-6036_0.jpg.3ae16a1fe6481f732c96da4175a64dc2.jpg

:)

Endret av BjornarHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@BjornarHS de fjærklemmene du anbefaler funker ikke på E9x. Jeg sprengte ene demperen min og kjøpte inn deler(tårnlager, OE dempere, og gummi nips). Trommet sammen noen kompiser og vi satte igang. Etter at fjærbeinet var ute av bilen forsøkte vi med de "jalla" klemmene og ikke engang med tre slike fikk vi komprimert fjæra. Det endte med at vi måtte skru bilen sammen igjen og kjøre den på verksted. 

De eneste klemmene som funker koster 2000kr på Biltema. 

 

 

IMG_0297.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eivind320x skrev:

@BjornarHS de fjærklemmene du anbefaler funker ikke på E9x. Jeg sprengte ene demperen min og kjøpte inn deler(tårnlager, OE dempere, og gummi nips). Trommet sammen noen kompiser og vi satte igang. Etter at fjærbeinet var ute av bilen forsøkte vi med de "jalla" klemmene og ikke engang med tre slike fikk vi komprimert fjæra. Det endte med at vi måtte skru bilen sammen igjen og kjøre den på verksted. 

De eneste klemmene som funker koster 2000kr på Biltema. 

 

 

IMG_0297.JPG

Jeg har brukte samme fjær spenner som Bjornarhs viser til på e90 flere ganger uten noen problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Eivind320x skrev:

@BjornarHS de fjærklemmene du anbefaler funker ikke på E9x. Jeg sprengte ene demperen min og kjøpte inn deler(tårnlager, OE dempere, og gummi nips). Trommet sammen noen kompiser og vi satte igang. Etter at fjærbeinet var ute av bilen forsøkte vi med de "jalla" klemmene og ikke engang med tre slike fikk vi komprimert fjæra. Det endte med at vi måtte skru bilen sammen igjen og kjøre den på verksted. 

De eneste klemmene som funker koster 2000kr på Biltema. 

 

 

IMG_0297.JPG

De der funker bare på fjærer som ikke sitter på fjærbeinet. (Slik som bakfjærer på E36, E46 og E9X). For å bytte fjærer foran på E90 trenger du dette settet:

19-1355_xl_1.jpg

 

De enkle fjærklemmene funker forsåvidt, men de er ikke særlig brukervennlige, og helt umulige på koniske fjærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...