Gå til innhold

Caliper lakk


MBiMMer
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen som har gode erfaringer med noen typer caliper lakk. Lakket caliperene sent på sommeren i fjor. Var egentlig veldig fornøyd med resultatet/utseende, men varigheten var derimot ikke så bra. Jeg brukte en lakk som jeg ble anbefalt på ett lakkverksted. Avbildet under. 

Opplever at bremsestøv setter seg veldig lett fast og lakken tåler ikke så mye. Før lakkering ble det rengjort veldig nøye og vasket med aceton før lakkering. Ønsker nå tips fra noen som har erfaringer fra egen bruk. Jeg ønsker i utgangspunktet å bruke sølv da det er nærmest originalt. Prøvde nettopp å legg på sølv caliper lakk fra biltema.mulig denne fungere bra, men det så ikke bra ut i det hele tatt. Den er ikke sølv som det står på, mer en slags grå..

20170326_121301.jpg

20170326_121253.jpg

Biltema lakk

20160805_201438.jpg

Før lakkering

20160805_204909.jpg

Etter lakkering. Denne fargen jeg ønsker

Endret av MBiMMer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få et holdbart resultat, må kalipperne sandblåses og pulverlakkeres. Selv har jeg prøvd å sandblåse før jeg brukte en slik "600graders lakk", men rusta kom gjennom iløpet av vintersessongen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over at det finnes mange tråder på dette. Men det sier jo ikke noe om hvordan calipere det ser ut etter å ha vært i bruk en stund.

Det er ikke fremgangsmåten jeg lurer på😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk helt vanlig 2k bilakk, eller 2k industrilakk. Sånn 600 +++++ graders 1k hobbylakk er dårlige greier. Det blir tynt, den er ikke tett mot fukt. ( = rust )

Greia er at det er helt feil bruksområde på calipere, enten så bruker du vanlig lakk eller så får du de blåst og pulverlakkert. Ganske sikker på du aldri får noe spesielt med temp i bremsene dine alikevell :)  Blir ikke rødglødendes skiver bare man holder igjen bilen litt ned påskjefjellet.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, hsd skrev:

Bruk helt vanlig 2k bilakk, eller 2k industrilakk. Sånn 600 +++++ graders 1k hobbylakk er dårlige greier. Det blir tynt, den er ikke tett mot fukt. ( = rust )

Greia er at det er helt feil bruksområde på calipere, enten så bruker du vanlig lakk eller så får du de blåst og pulverlakkert. Ganske sikker på du aldri får noe spesielt med temp i bremsene dine alikevell :)  Blir ikke rødglødendes skiver bare man holder igjen bilen litt ned påskjefjellet.

Det blir nok sjelden rødglødende bremser på familevogna ja😀

Det virker som de 600c' lakkene trenger veldig høy temp for å herde og dermed slites nesten bort før de rekker å herde. Er mulig vanlig lakk gjør samme nytten. Har forsovidt tro på at caliper lakk fra biltema funker men som nevnt er ikke fargen særlig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MBiMMer skrev:

Er klar over at det finnes mange tråder på dette. Men det sier jo ikke noe om hvordan calipere det ser ut etter å ha vært i bruk en stund.

Det er ikke fremgangsmåten jeg lurer på😊

Da har du ikke letet godt nok ;)  det gjør det i mitt svar samt med bilde :)  :

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Reef89 skrev:

Da har du ikke letet godt nok ;)  det gjør det i mitt svar samt med bilde :)  :

 

Ok da, jeg overså den😀 holder det seg fortsatt?fargen var mye mer sølv enn det ble hos meg...

Endret av MBiMMer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, MBiMMer said:

Det blir nok sjelden rødglødende bremser på familevogna ja😀

Det virker som de 600c' lakkene trenger veldig høy temp for å herde og dermed slites nesten bort før de rekker å herde. Er mulig vanlig lakk gjør samme nytten. Har forsovidt tro på at caliper lakk fra biltema funker men som nevnt er ikke fargen særlig bra.

folk har prøvd mye rart med denne type lakk, på eksosanlegg som kommer over 600, i herdeovner og liknendes. Resultatet er likt hver gang, det er rett og slett for dårlig. Skal du ha ett skikkelig resultat så må du desverre betale for det. :) Er ikke uten grunn at ei sprayboks koster 80 kroner på biltema og 350 hos en litt mere seriøs lakkforhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, MBiMMer skrev:

Ok da, jeg overså den😀 holder det seg fortsatt?fargen var mye mer sølv enn det ble hos meg...

Fargen er like fin nå ja :) ..trenger ikke å male på nytt denne sesongen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Føyer meg til resten av gjengen her. Men mitt spørsmål er: Er det noen her på forumet (fra Oslo&omegn) som driver med pulverlakkering? Isåfall, er du int i tjene litt penger?

Kommer frem til at poleringskongen.no (eneste jeg har funnet som leverer denne tjenesten), blir for langt for meg å reise fra Oslo..

PM meg om du kan utføre dette eller kjenner noen som kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...