Gå til innhold

Diagnoseverktøy til E39?


Desko-K
 Share

Anbefalte innlegg

Har vurdert å anskaffe diagnoseverktøy til min e39, siden det stadig dukker opp nye elektriske feil. Kan noen anbefale en, evt. forklare litt forskjeller på de som finnes?  

Og hva koster vanligvis en diagnose på et verksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et såkalt K+DCAN interface er ganske rimelig og bra nok til det meste.
Fungerer fint med INPA, DIS, SSS, ISTA Next, Rheingold.

Noen av dem må du "kortslutte" pin 7&8 med f.eks å lodde en ledning imellom,
for å få dem til å fungere 100%. Men en god investering på en E39.

Hvis du ønsker noe heftigere har du jo også ICOM Next, men det koster jo 10x mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over. Bruk pc og kabel, håndholdte scannere er bare jalla og viser lite/ ingen informasjon.

Med DIS for eks får man feilkoden og detaljert beskrivelse av hvilken sensor ellerv modul som tuller seg osv. Samt mange egenskaper en kan gjøre med modulene, test program osv. 

INPA er genial på livedata/ sjekk av moduler. Alle disse programmene ble jo brukt av BMW selv og er nå utgått, Rheingold er jo det nyeste og  har samme egenskaper forsåvidt. 

Bruker selv begge to over og fungerer helt utmerket. :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inpa/dis er veldig bra som er nevnt over her. 

Men bmw scanner er også til og anbefale, da det er ganske enkelt program i seg selv og bruke. Koster rundt 100 lappen på ebay og da får du med både kabel og driver + evt overgang som du trenger, men det koster ikke allverden. 

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk "Den store Diagnosetråden". Kjøp kompatibel kabel på Ebays til hundrelapper og last ned den virtuelle maskinen som ligger tilgjengelig. Last ned VMWare Workstation og legg inn den virtuelle maskinen der. Start opp den virtuelle maskinen og plugg i kabelen. Start DIS eller INPA eller hva du har lyst til å bruke.

Har selv brukt dette på E39 og informasjonen man klarer å dra ut av bilen er overraskende god. Da jeg kjøpte min E39 påsto verksted at det var gåene lambdasonder(det er jo totalt 4 stykk), leste av live-data og det viste seg at det ikke stemte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går jeg for å få kjøpt meg kabler og bruke laptop, men finnes det noen butikker i Norge som selger dette? Begynner å få litt dårlig tid pga. EU kontroll.

Og hvis jeg forstår rett så har de gamle E39'ene i Europa ikke OBD2, men en rund 20 pin utgang i motorrommet? Kan jeg brukere samme software som nyere E39'er så lenge jeg har en overgang fra OBD2 til 20 pin, eller trenger jeg eldre programvare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk linken jeg postet tidligere.

Følger med adapter og fungerer med pre-obdII E39, og all software frem til Rheingold (testet selv)

Har tilsvarende kabel og E39 '97

Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Melanki skrev:

Bruk linken jeg postet tidligere.

Følger med adapter og fungerer med pre-obdII E39, og all software frem til Rheingold (testet selv)

Har tilsvarende kabel og E39 '97

Hvor lenge ventet du på din? Ifg. ebay kommer det til å ta minimum 3 uker, jeg har lest om andre som har bestilt fra Kina og ventet i månedsvis. Jeg har EU kontroll nå i april, så begynner å haste litt..

 

Dette er valgene mine:

1. BMW scanner 1.4.0 eller INPA , hvis jeg finner noen selgere i Europa som kan sende fort nok (men kommer til å bli en del dyrere)

2. ES910 Autophix, kan få den til 1 590,- fra GS bildeler

3. iCarsoft BMW Multi-system Scanner i910-II, koster 1 500 fra bildiagnosebutikken.no, kan få den innen 1 dag så det er et pluss. Har også sett folk slukke airbag lampe med den på Youtube. Men er den verdt såpass? Kjekt å investere i noe som jeg kan bruke en stund fremover, og ikke bare til å fikse denne feilen liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke være den, var bare et eksempel.

Så lenge det er en K+DCAN kabel med 20pin adapter går det. Kjøpte min fra Tyskland med DHL express for 400kr.

Denne funker med DIS INPA Rheingold.

Ellers ville jeg anbefalt BMW scanner, meget intuitivt og simpel å bruke, samtidig som den gir deg mange opsjoner.

Håndholdte jeg har vært borti kan slette/lese feil og resette Service. Og ikke så veldig mye utover det.

 

Edit:

Her er en fra Tyskland, bestill idag så har du neste uke. Evt spør om express.

 

Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Melanki skrev:

Må ikke være den, var bare et eksempel.

Så lenge det er en K+DCAN kabel med 20pin adapter går det. Kjøpte min fra Tyskland med DHL express for 400kr.

Denne funker med DIS INPA Rheingold.

Ellers ville jeg anbefalt BMW scanner, meget intuitivt og simpel å bruke, samtidig som den gir deg mange opsjoner.

Håndholdte jeg har vært borti kan slette/lese feil og resette Service. Og ikke så veldig mye utover det.

 

Edit:

Her er en fra Tyskland, bestill idag så har du neste uke. Evt spør om express.

 

"Der Verkäufer hat keine Versandmethode nach Norwegen festgelegt."  - sender ikke til Norge med andre ord. Men skal lete litt rundt etter tyske selgere. Er det stor forskjell om jeg velger BMW scanner eller INPA, når det gjelder funksjoner og brukervennlighet? Trenger jeg noe mer utstyr enn det medfølger bortsett fra en laptop? Og kan begge disse resette service også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw scanner er enklest å bruke, dog INPA har nok flere funksjoner.

Trenger laptop, diagnose kabel, 20pin adapter og programvare. Greit med 12v strømforsyning hvis du skal programmere moduler.

Begge kan resette service telleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...