Gå til innhold

Spørsmål rundt spraybokslakkering


Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har noe overflaterust nederst på dører og kanal på ene siden av prosjektbilen min. Tenkte dette kunne være en fin mulighet for meg for å prøve ut litt bokslakkering. Tenkte da å pusse ned, bruke noe ruststopp-greier og deretter grunne og lakkere. Trenger dermed tips til produkter? Hva skal man helst pusse med, hva skal jeg bruke på resterende rustflekker, hva slags grunning må jeg ha og hvor får jeg tak i fargematchet sprayboks? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gabz skrev:

Hei. Har noe overflaterust nederst på dører og kanal på ene siden av prosjektbilen min. Tenkte dette kunne være en fin mulighet for meg for å prøve ut litt bokslakkering. Tenkte da å pusse ned, bruke noe ruststopp-greier og deretter grunne og lakkere. Trenger dermed tips til produkter? Hva skal man helst pusse med, hva skal jeg bruke på resterende rustflekker, hva slags grunning må jeg ha og hvor får jeg tak i fargematchet sprayboks? 

Jeg ville prøvd St.haugen farvehandel i Oslo, de er spesialister på billakk så de burde klare å ordne sprayboks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært innom der en gang med førstebilen for å kjøpe lakk til han som skulle ta frontfangeren. Vet du hva det koster for en boks? Kan jo forsåvidt demontere tanklokk eller et eller annet sånn at de kan sjekke fargen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg noe enkelt sandblåsingsutstyr, eller en god stålbørste til vinkelsliper eller drill. Det er det eneste som fjerner rusten godt nok til at det skal være noe vits å lakkere. Ellers har jeg god erfaring med denne grunningen:


CorroProtect-Rust-Stopp.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På verkstedet brukte vi mellom P600-P800 når vi mattet ned vanlig lakk eller grunning. P600 KAN gi litt striper gjennom lakken, om du pusser for hardt enkelte steder. Grunning går kjapt, mens lakk er seigt og bruker masse papir. 

Støtter K-E med stålbørste på vinkelsliper. Veldig kjapt og bra. Du må sparkle etterpå. Bruk kvalitetsparkel fra mekonomen (lakkspesialisten) e.l. Husk herder. Sparkelet kan du pusse diagonalt. Brett papiret rundt en jevn trekkloss elns. som er større/lengre enn området du retter. Begynn med ruststopp, la herde,  så sparkle. Puss sparkel med f.eks. P120, så P240, så P320, så kan du kanskje begynne å tenke på fillergrunning. Da ser du lettere små porer. Kanskje gå lett over grunning  med noe mellom P400-P500, så matte ned til lakk med P600-P800. Viktig å ikke hoppe for langt opp til neste korning, for da får du ikke slipt vekk hele dybden til stripene fra forrige og grovere papir. 

Det er lett å tenke at en liten ripe i grunningen kanskje forsvinner når du mater på med base osv., men som regel blir ripen lik eller eller kanskje verre etter klarlakk. Får lett innsynkninger når lakken har tørket litt. 

Det er også lurt å kjøpe silikonvask til å vaske over før/etter grunning. Silikon eller fett får du ikke nødvendigvis pusset bort, så da risikerer du at lakken tørker og så har du masse nålehull/øyne i lakken. Stygt.. Ser ut som en pannekake og du må lakkere på nytt. :(

Ellers er det viktig med en god tut/dyse.  Dette kan du kjøpe løst på mekonomen lakkspesialisten. Sånn egentlig er det jo fy-fy å lakkere utendørs mtp støv og dritt i luften, ikke minst insekter, men det er mye lettere å få klarlakken bra i direkte sollys, midt på dagen. Så kan du vannslipe og polere for å jevne ut verste appelsinhuden. 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt lakk på gs. Lakkoden din står vel på en lapp i motorrommet sammen med vin? Hvis du ikke vet allerede.

ikke glem at det ofte er rust på innsiden av døren og, akkurat i falsen. Må du ta av pakningene på innsiden, ødelegger du sannsynligvis klipsene og. Fåes billig på ebay.

Sparkel og grunning suger vel vann, så det kan ikke regne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, kan prøve der og. Men ofte er det flere nyanser av samme farge, surt om jeg ikke får riktig. Og med individualfarge er det sikkert en del bestillingstid også. Jepp, skal være forsiktig med det. Men om jeg får sparklet, pusset også grunnet i samme omgang så går det vel greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigeste er 2k toppstrøk enten det er klarlakk eller tett basefarge. Her syndes det veldig mye på hobbybasis. 

Så bør du glemme alt som heter arcanol, owatrol etc mtp rust. Bruk litt mere moderne ikke oljebaserte produkter som brunox o.l 

Kan få ett veldig bra resultat på mindre flater med boks, men ikke med noe biltemagreier. Koster fort 350,- boksa for det som er greit å sprøyte med og er holdbare. Handler selv både lakk på liter til sprøyte og boks til mindre prosjekter på ødegård lakk ( nettbutikk for ikke lokale) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, har hatt bil med 1k klarlakk som jeg fant ut av på den harde måten (ræva lakk + avfetting = blå). Den boksen nevnt over her da? Tenkte å ta en tur på Mekonomen en dag og handle sånne, samt sparkel, grunning, klarlakk etc. Også finner jeg lakk hos GS eller hos St Haugen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Hawkon88 said:

Det spørs vel litt på hvilke klarlakk man velger. Bmw´s orginale utbedringslakk på boks er 1k. Det jeg har kjøpt på koed og gs oppgjennom har også kun vært 1k.

Det at bmw setter navnet sitt på det gjør ikke til ett bra produkt. 

Lakk handler man på lakkverksted. Det dem selger på koed er beregna til ytterste linja med hobbylakkering, vil man ha holdbart resultat velger man 2k toppsjikt og helst også grunning. 

Kjøp også alle produkter samme plass slik ikke man havner i coctailfella med produkter som ikke liker hverandre med følgendes kok og spennendes reaksjoner :) 

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...