Gå til innhold

E61 manuell - endre utveksling i diff for kjøring med campingvogn


eehgil
 Share

Anbefalte innlegg

Mulig et litt sært tema men:

Har en 2007 E61 520d manuell. Jeg er nok en "manuell-fantast" og automatgear er uaktuelt. Er veldig fornøyd med bilen og kjører campingvogn med den om sommeren og en del tilhenger resten av året. I fart langs veien med campingvogn er det nydelig. Men i sakte fart og finamanøvrering i motbakke får den problemer, som de fleste biler med manuell uten lavserie. Det blir mye filing av clutch.

Bor i en del av landet hvor det er laaangt til nærmeste motorvei, og i praksis bruker jeg aldri 6. gear.

Leker med tanken på å prøve å få tak i en (billig) differensial fra en 520da (automat), hvis jeg har funnet riktig info har manell diff utveksling 1:2,64, mens automat diff har 1:3,23. Hvis jeg har regnet riktig vil da totalutvekslingen i 6. gear bli tilnærmet nøyaktig lik totalutvekslingen jeg idag har i 5. gear.

Noen nøkkeltall:

-Fart i 1. gear ved 1000rpm, manuell diff: 9,1km/h,    automat diff: 7,5km/h

-Fart i 5. gear ved 2000rmp, manuell diff: 94km/h,     automat diff: 77km/h

-Fart i 6. gear ved 2000rpm, mauell diff: 113km/h,     automat diff: 93km/h

Det blir altså egentlig ganske liten endring i 1. gear, men ganske stor endring i høyrere fart/gear.

Noen som har erfaring med om et slik liten endring vil hjepe i praksis, altså ved finmanøvrering i 1. gear og revers?

Vil jeg på noen måte ellers få noen problemer med bilen? elektronikk? Speedometer går vel på abs-sensorer? En evnt. gearskifteindikator ville vel blitt skipla, men har ikke gearskifteindikator i min.

Vil bilen bli veldig ukjørbar i fart? Vil den føles helt "rar" ved en slik endring av utveksling?

Under er noen tabeller som jeg har prøvd å bruke for å kalkulere hvordan utvesklingsendringen vil påvirke fart. en tabell for 1000rpm og en for 2000rpm:

utveksling diff.jpg

Endret av eehgil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir vesentlig sterkere, men vil bli mye mere slitsom å kjøre til vanlig. En ting er farten i 6, men det blir mye mere giring uten at det blir så mye fart. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.
Du mener altså at den blir merkbart sterkere ved finamøvrering i 1. gear og revers?

I fart, blir det ikke bare naturlig å hoppe over et gear? Mulig du har rett, litt dette jeg lurte på. Denne motoren (M47) har jo et ganske snevert turtallsregister

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du øker jo rationen med 18%, så det blir jo vesentlig mere effektivt dreimoment ut på hjula.

Har du vurdert tuning fra TRF? Tror du vil bli vesentlig mere fornøyd med det totalt sett. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bilen har allerede BSR-tuning. Har en E91 med TRF steg 2. Og ja, har vurdert å få TRF på E61 også. Men også E91 med trf steg 2 har samme tendensene under finmanøvrering med campingvogn/tung tilhenger.

Men for denne denne problemstillingen so tror jeg ikke det er effekten som er problemet. Hvis jeg ligger med f.eks 2000omdr. og slurer så har jeg masse effekt. Men da er hastighetsforskjellen mellom clutch og svinghjul så stor at det føles som det går med en stk clutchpakke per meter.

Er på tynn is nå. Men en diseselmotor har vel lavt dreiemoment rundt tomgang, og spesielt en turbodieselmotor. For å få effekt må man ha turbotrykk og bittelitt turtall over tomgang. I praksis er dette vanskelig å få til å holde et stabilt turbotrykk og lavt turtall under sluring. Tror jeg... Føles det som...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten sammenligning forøvrig så har min bror en Ford Mondeo turbodiesel med liten motor og manuell. Både han og kona har alltid klagd at bilen er livsfarlig hvis de skal skynde seg ut i et kryss fordi det er null krefter til å begynne med og den er også lett og kvele pga dette. 

Så det virker som dette er et fenomen med kombinasjon av liten turbodiesel og manuell. 

Ser for meg at automatkasse ikke har dette problemet fordi den ville vært i sluremodus i samme situasjon.

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ingen tvil om at akkurat under finmanøvrering, spesielt med tung tilhenger, så er automat overlegent manuell. Men jeg er så glad i å geare mauelt at automat likevel er helt uaktuelt for min del. Da får jeg heller prøve slike rare forsøk som jeg foreslår i denne tråden :-)

Har uansett hatt et liten plan om å kjøpe en ekstra differensial til denne bilen, for å montere quaife i, slik at jeg kan montere tilbake originalt og selge den med quaife separat når jeg en gang skal selge bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, S. Gunstad skrev:

Nå er jeg muligens på enda tynnere is enn Hpi her, men har ikke noen biler en slags "demper" på clutchen, som kan gi de symptomene Hpi beskriver og trådstarter beskriver?

Jeg fjernet en restriksjon rett før slavesylinderen. Denne snevret inn clutchslangen, slik at clutchen i teorien alltid skal slippes i samme hastighet. Denne innsnevringen gjorde det nesten umulig å vite akkurat når clutchen tok. Nå testet jeg aldri med rygging og kjøring i lav hastighet med campingvogn, men spesielt å gire fra første til andre, ble mye lettere å gjøre smooth. Delen det er snakk om heter clutch delay valve. Den er veldig lett å fjerne, og det kreves ingen ekstra deler. 

Endret av Eselfjes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere tilbakemeldinger!

Ja, dette med clutch delay valve er noe jeg har lest om tidligere på eneglskspråklige forum. Tror kanskje det ikke vil hjelpe på hovedproblemet mitt, men kanskje gjøre det lettere å kontrollere sluringen på litt over lavt turtall. Og uansett en fin oppgradering å ta for daglig kjøring. Veldig enkelt å fjerne? Må man lufte clutchen etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig enkelt å fjerne. Men clutchen er skikkelig dritt å lufte. Jeg endte med å fylle en smørekanne med bremsevæske, og pumpe væska inn fra slavesylinderen. Jeg klarte rett og slett ikke å lufte clutchen på den vanlige måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...