Gå til innhold

Varsel om punktering. Hva i allverden har skjedd her?


Amistad
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, jeg har da vært ute en vinterdag før. Punktert har jeg gjort flere ganger. Men at dekket ser slik ut som dette? Det har jeg ikke sett før. Hva har skjedd? 

Har jeg fått sen beskjed om punktering? slik at jeg har kjørt for lenge på dekket, enten flatt eller med for lite luft? Eller har kjørebanen plutselig løsnet fra resten av dekket? 

Og til slutt ... Hvor kjøper man dekk til best mulig pris. Dekkonline? 

Det hører med til historien at de andre tre dekkene er helt fine, og mye mønster igjen ...

IMG_1174.jpg

IMG_1175.jpg

IMG_1176.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runflat dekk? Da kan det hende du får varsel når det allerede er for seint :)

Edit; hvertfall på biler uten TPS, da disse bruker ABS-sensoren til å "bestemme" om det er punktering eller ikke. ( Måler hvor høyt dekket er, lavere dekk = raskere rotering )

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette såg dårlig ut - hadde forventa bedre av Vredesteindekka. Etter hva jeg har erfart pleier de å plinge ganske fort om det er mindre lufttrykk i et dekk (f.eks. når jeg har skifta fra vinter til sommerdekk så er det som regel alltid ett eller to det er litt mindre i, og da tok det ikke lange tiden).

dekkonline tror jeg mange anbefaler her. Sjekk montasjepartner i området, så kan de som regel sendes direkte der. Sjekka dimensjonene (velg etter kjøretøydata - og velg 3 serie 2010-2012 f.eks, og så 19" dimensjonene - da får du rett load index på dekkene; du får f.eks. Goodyear Eagle F1 Assymetric 3 til rundt 6500kr - det er BILLIG. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @papertiger og @scoot

Jeg prøver bare å finne noe logikk på hvordan dekket plutselig kan se slik ut. I går hadde jeg en langtur på ca 5 timer kjøring. Merket ikke noe da. I morges kjørte jeg bilen i 5 minutter til jobb, parkerte og merket ikke noe. Så kjørte jeg hjem. Når jeg hadde kjørt i to minutter fikk jeg varsel. Jeg stoppet, og fikk se dekket slik. I allverden? Det kan jo ikke bare skje helt uten videre? Sånn helt plutselig uten at man merker noe? Jeg klarer ikke å se for meg at de andre tre dekkene plutselig ser slik ut ett og ett ... Det er jo unaturlig. så skjøt jeg inn litt luft i dekket og kjørte forsiktig hjem de tre minuttene det tok. 

Bra du henger med paper, for jeg hadde gjerne bare bestilt dekk på dim uten å tenke noe mer på det. Jeg må tenke på load index, lik rulleomkrets? Grunnet xdrive så bør man skifte alle fire hvis man ødelegger et? eller kan man nøye seg med to nye bak? 

Jeg har jo 255/30-19 bak og noe mindre 225/35-19 foran.  Jeg tar å sjekker ut de du skrev i innlegget over. 

Det hører med til historien at det absolutt ikke er nye fine oppgraderte veier her i Sogn. ujevn og sånn ... Men andre har da store felger og lite gummi. 

 

 

 

 

Endret av Amistad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også vredestein montert bak på 1-serien. En eller annen variant av 255 - noe - 18, mener jeg at det var. Kjørte maaange mil på de. Det var ikke mye mønster igjen på da jeg etter hvert syntes det begynte å være litt vel spennende å kjøre på vått føre, men de var "hele og fine" ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooh. Jeg stod også i valgets kval på dekk, samme dekk som deg. Men valgte Falken Azenis FK510 etter anbefaling fra dekkutsalg, og det angrer ikke jeg på! Et fabelaktig dekk!

Nå har ikke jeg prøvd AS3, men dekkutsalget mente det ikke var like bra som FK510.

Uansett så håper jeg du blir fornøyd!

Jeg betalte 7676,- for mine FK510 ferdig på bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oh Grattis :)  

Jeg fikk høre det motsatte og tok valget mitt derfra :)😂

Uansett kjedelig å kjøpe fire stk når det var et som var ødelagt. 

Ikke kjedelig, bare litt sure penger :) Men så snart de kommer, så er jeg skikkelig skodd med nye dekk. Er jo en god følelse. 

Endret av Amistad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...