Gå til innhold

Nybegynner med en E30 drøm


Håvard Loland
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har et ønske om å begynne å skru på bil å har sett for meg en bil type som er av interesse for min del. E30 (sjokk). 

Jeg har ingen stor erfaring med mekk på bil men har et par kompiser som har god peiling på bil å kan være til hjelp, planen er enkel, det skal ikke være noe hastverk....

Bilen trenger ikke vær en M3 men målet er å vite hva man skal begynne med; Modell(316,318,320,325), Motor, Tilstand?? Hvor mye rust kan jeg tillatte meg å ha på bilen når jeg kjøper den? 

For hele planen er at jeg skal lære meg å skru på bil, men det skal like vell være mulighet for å lage en rå sommer bil med min 200-250hk? Dette skal være et "evighets prosjekt" som jeg skal bruke god tid på for å få gjort alt skikkelig å ingen snarveier bare for å få den på veien.

Har en E46 99' 323 med M52B25tu (håper det stemmer.) som jeg lurte på om jeg kunne bruke denne i E30, kan den brukes til å trimmes med? Bilen skal knokses senere. 

Det er sikkert nok av guruer her inne så kan komme med gode tips så håper mange erfarne kunne tatt seg tid til litt råd å tips :)

Takk på forhånd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem å begynne å skru på e30 ivertfall, veldig greie biler å holde på med. Du får tak i all hjelp du trenger her inne, enten ved å stille spørsmål eller ved å søke igjennom eldre tråder og problemstillinger. Nøkkelen er å ikke være redd for å prøve selv, samtidig som du klarer å se egne begrensninger og lese deg litt opp før du begynner på jobbene. Mange sier de ikke skrur bil for de ikke kan det, men da lærer dem heller aldri. tørr å spørre folk om man står fast, samt ikke gå i kjelleren om man gjør feil :) er bare gamle biler. 

Dersom du ønsker å beholde M20 motoren, er jo det klart enklest å begynne med en 320 eller 325. Skal du derimot bytte motor etterhvert, er det like greit å kjøpe en 316 eller 318. Det du derimot må være litt obs på, er akselvekter. Her ligger 320 høyere en 316/318, men dersom du kjøper en faceliftbil er dem uansett så høye at det ikke er noen problemer. Noen preface, har derimot akselvekter som gjør at det blir litt trasig med større motor. m52b25tu er ingen problem å få inn i E30, heller ikke å godkjenne. men gå gjerne for noe litt mer spennende når du først skal bytte :)

Anbefaler å kjøpe ett bra utgangspunkt med tanke på rust, for karroseriarbeid og lakk blir fort veldig dyrt om du ikke ordner det selv. Selv privat, dersom det er skikkelig gjort er det fort 10k for å bytte hjulbuene bak foreksempel, og det uten lakk. Se etter en bil som er bra i utgangspunktet, spesielt karroserimessig. Så kan du heller ta litt smårust, samt overhale hjuloppheng, interiør o.l. Fortsatt enormt mye godt og kjekt prosjektarbeid. Styr unna biler som har vert igjennom rustsveising/fjerning uten dokumentasjon. Det er MYE dårlig arbeid rundtom kring. og det er verre å ta igjen enn rust i seg selv. Gå for en ærlig urørt bil om du ser for deg ett langt eierforhold. Da kan du ta del for del på bilen, og etterhvert vet du AKKURAT hva du har, og hvor det kniper for videre forbedringer. Kjedelig å betale gode penger for en "overhalt" bil, når det viser seg det meste bare er "overmalt" :)

Greia derimot, er at e30 har fått ei bra prisstigning siste åra. Skal du ha en ok bil som du ikke må hellakkere, snakker vi egentlig rundt 60k og oppover. Det er mere fornuftig å f.eks se på E34 eller E36 o.l, men klart det er ikke det samme som en e30 - livets bil.  Annet spørsmål er om du "må" ha 2 dørs, klarer du deg med 4 dørs, cab eller touring får du vesentlig mee for pengene. Spesielt Touring tror jeg kommer til å komme veldig i vinden etterhvert. Veldig sansen for de selv ivertfall. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, hsd skrev:

Ingen problem å begynne å skru på e30 ivertfall, veldig greie biler å holde på med. Du får tak i all hjelp du trenger her inne, enten ved å stille spørsmål eller ved å søke igjennom eldre tråder og problemstillinger. Nøkkelen er å ikke være redd for å prøve selv, samtidig som du klarer å se egne begrensninger og lese deg litt opp før du begynner på jobbene. Mange sier de ikke skrur bil for de ikke kan det, men da lærer dem heller aldri. tørr å spørre folk om man står fast, samt ikke gå i kjelleren om man gjør feil :) er bare gamle biler. 

Dersom du ønsker å beholde M20 motoren, er jo det klart enklest å begynne med en 320 eller 325. Skal du derimot bytte motor etterhvert, er det like greit å kjøpe en 316 eller 318. Det du derimot må være litt obs på, er akselvekter. Her ligger 320 høyere en 316/318, men dersom du kjøper en faceliftbil er dem uansett så høye at det ikke er noen problemer. Noen preface, har derimot akselvekter som gjør at det blir litt trasig med større motor. m52b25tu er ingen problem å få inn i E30, heller ikke å godkjenne. men gå gjerne for noe litt mer spennende når du først skal bytte :)

Anbefaler å kjøpe ett bra utgangspunkt med tanke på rust, for karroseriarbeid og lakk blir fort veldig dyrt om du ikke ordner det selv. Selv privat, dersom det er skikkelig gjort er det fort 10k for å bytte hjulbuene bak foreksempel, og det uten lakk. Se etter en bil som er bra i utgangspunktet, spesielt karroserimessig. Så kan du heller ta litt smårust, samt overhale hjuloppheng, interiør o.l. Fortsatt enormt mye godt og kjekt prosjektarbeid. Styr unna biler som har vert igjennom rustsveising/fjerning uten dokumentasjon. Det er MYE dårlig arbeid rundtom kring. og det er verre å ta igjen enn rust i seg selv. Gå for en ærlig urørt bil om du ser for deg ett langt eierforhold. Da kan du ta del for del på bilen, og etterhvert vet du AKKURAT hva du har, og hvor det kniper for videre forbedringer. Kjedelig å betale gode penger for en "overhalt" bil, når det viser seg det meste bare er "overmalt" :)

Greia derimot, er at e30 har fått ei bra prisstigning siste åra. Skal du ha en ok bil som du ikke må hellakkere, snakker vi egentlig rundt 60k og oppover. Det er mere fornuftig å f.eks se på E34 eller E36 o.l, men klart det er ikke det samme som en e30 - livets bil.  Annet spørsmål er om du "må" ha 2 dørs, klarer du deg med 4 dørs, cab eller touring får du vesentlig mee for pengene. Spesielt Touring tror jeg kommer til å komme veldig i vinden etterhvert. Veldig sansen for de selv ivertfall. 

- Er det en spesifikk motor du hinter til si den du sier, noe litt mer spennende :) ? I så fall, hvilken årgang er det vi snakker om, å hvorfor er  m52b25tu kjedelig? :) Eller er det sånn typ, viss jeg finner en brukbar 325 86' f.eks, så beholder jeg den motoren å jobber bare videre på den? Eller hva å å hvilken type ville DU anbefalt? (komplett bil) :D 

Å viss jeg skulle brukt den gamle, kan den tunes med turbo/kompressor kit til å få 200-300hk? Nå vet jeg ikke hva jeg har behov for heller, så dette er bare synsing, men tenker 200 som et minimum må være lov ;)

 

I utgangspunktet, så er alt annet enn E30 udiskutabelt selvfølgelig, jeg føler jeg må bare vite hvor jeg skal eventuelt stoppe(tips?) mtp prisene på disse bilene, har følgt med en god del de siste ukene og det virker som det har gått en del av de de 2 siste ukene til rimelige priser. Om det er lov så legger jeg til denne lenken; https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=121439561     (utav lite erfaring, men ved første øyekast synes jeg dette er et "fint" eksemplar, kanskje litt stiv i pris men viss jeg skulle vist deg noe hvordan type jeg ser for meg, uten å ta med ekstra modifiseringer på "looks" etter oppgradering selvfølgelig... MÅ ikke ha 2 dørs, synes touring er ganske stilig den og, men cab er ikke aktuelt :) 2/4 dørs eller touring (touring er  vell bare stasjonsvogn?) 

Uten at jeg har snakket med svogeren min (som kan lakkere, å har en far som lakkere) så tenker jeg at gode priser er ikke vanskelig å få mtp karroseri arbeid, eventuelt om du synes det er en dum idè at jeg pusser den helt ned å får den hel lakkert som egentlig var tanken også. 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken motor du ønsker, er jo veldig individuelt. Noen liker at ting fungerer teknisk best mulig, andre ønsker at ting er mest mulig originalt. M20 er jo levert originalt i e30 med sekser, somregel i 2l eller 2,5. Mange øker slagvolumet oppover mot 3.0. En motor med sjarm, og fin lyd. men gammeldags, kun 12v og ikke vanos. Veldig kurrant motor om du skal holde den noe lunde original, en 2,5 i grei stand med papir får man for 7-8k. Da har du 170 hester, opp mot 200 med veldig lett sugetrim. Skal du derimot strekke det lengre, så er det derimot ikke økonomisk forsvarlig lengre, men det er jo ikke noe av dette sånnsett. :) Så tenker du kun effekt, er det da mere fornuftig å vende nasa mot foreksempel S50b30/b32/s54b32 (  E36/e46 M3) 

M52b25tu fungerer sikkert veldig bra i en e30, men når du bytter til større motor er jo det både praktisk og økonomisk best å godkjenne den i vognkortet. Er ikke noe stas med stor motor, dersom man ikke tørr å kjøre til byen å kjøpe seg is engang, i frykt for SVV.  Det går fint, men det er en prosess. Poenget, er at den prosessen er egentlig lik, om du har en m52b25 eller en E36 M3 motor på 321hk. Så skal du først bytte, så fyll kvota best mulig opp mot 330hk/350nm ( max i man får godkjent i E30 uten ytterlige chassipapir fra tüv/dekra o.l)  med mindre du vil ha det originalt, som f.eks en m20b25 eller liknendes :) Kan også godkjenne med turbo/kompressor, men da "må" du ha ett chassi som er fra FØR 1989. ( mao <1988) Grunnen til det, var at da kom katalysatorkravet og med det en hel haug med avgassregler. Det er også en helt annen historie både byggeteknisk, samt økonomisk å få noe som faktisk fungerer og er holdbart. 

Om du får bra priser på lakk er jo det flott, men anbefaler å kjøpe en bil som er så pass OK at du kan bruke litt første tiden. Veldig mange begynner på totalrenovering, ribber bilen og når de innser at det faktisk ofte er snakk om flere tusen arbeidstimer så stopper det ofte opp. Lakk er jo ett kapitell i seg selv, men som regel om du pusser ned en bil selv vil ikke ett lakkverksted ta på seg jobben, for man gjør som regel mer skade enn godt om man ikke har holdt på med det en del. 

Syns den svarte bilen så grei ut på bilder, egentlig relativt rimelig. org 325, nytrekt sportskinn og mtech2 ratt. Vær derimot obs på, at mange har fått opp øynene for hva man får for en bra E30. Det er mange som har null interesse av dette, og kun skal gjøre profitt. Selv ville ikke jeg kjøpt bil en sånn entusiastbil av noen som kun har kjøpt den for å tjene penger. 

Selv syns jeg denne virka fin: 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=121506006 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja motor... det er ikke sånn jeg har så mange ønsker fordi jeg kjenner ikke til hva som er bra eller ikke... Jeg ønsket bare å vite om motoren jeg hadde var bra nok til mitt ønske, men ser at det ikke er en typisk trimme motor om jeg forstår deg rett? For planen var å bruke den med enkel sugetrim å få noge turbo/kompressor kit til med arbeid gjort skikkelig selvfølgelig.... men siden du ikke anbefaler det så får jeg snu hode videre til S50b30/b32/s54b32. For målet er jo selvfølgelig å ha en sommer bil som jeg kan reise inn til byen å kjøpe is uten at jeg skal tenke meg for mye om. :) Tanken er at det skal være hel original bil med sportseter, takluke, litt styling (kanskje som din blå E30? bare med alt interiøret inni) og minimum 200hk, sikte var 250hk men om det ikke er problem å få 300-330hk så sier jeg heller ikke nei til det! 

Men hva går disse motorene for? er det mye av dem på markedet? hva skal jeg lete etter? hva bør jeg styre unna?

Trenger jeg en annen diff? Litt børning må det jo være!

Girkasse?

For så vidt enig med deg ang. lakk opplegget, men så har jeg følgt deg litt på dine innlegg, å du har gjort heftig mye bra arbeid! La godt merke til bra understells behandling etc, sånn kunne jeg sett for meg å hatt det i senere tid om jeg får tak i en E30 til rimelig stand å pris, nesten til å få vann i munnen...… ble imponert. Ulempen med den du linket var at jeg ønsker jo den selvfølgelig i en annen farge 😂

Men i hvilken ende hadde du begynt i? Motor å drivverk først?

Takk for svar!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbefaler deg egentlig å ikke stresse så mye med motor i første omgang, e30 er så liten og lett at du klarer fint å kose deg i mange år, selv med liten motor.  Kjøp en bil, få den i teknisk bra stand og spekuler på motorvalg imellomtiden. Karosseri er det jeg ville fokusert mest på, men da mener jeg ikke ny lakk til 40k og helt 100% strøken lakkfinish, men ett helt og fint karosseri, uten noen større rustproblemer eller skavanker.  Polering, kanskje nye forskjermer og lakk samt litt småflekking her og der.  Når det er noe lunde OK, ville eg begynt på understell. Demontert bakstilling, overhalt/oppgradert bremser/med nye tettninger, nye bremserør, bytta til nye foringer i alt, sandblåst og pulverlakkert understell, og eventuelt oppgradert til 188mm differensial ( som modeller over 320i har ).  skivebremser bak og slike ting. KW coilovers på 51mm fjørbein forran. ( som også ble levert over 320i) Innvendig er jo det fort mye også, skal man handle sportsinteriør, mtech ratt, kanskje nytt gulvteppe, male innvendig så går både kroner og timer raskt. 

Kjører du igjennom det, så har du en bil du egentlig kan stole på, og vet er bra. 

Angående motor så anbefaler ihvertfall jeg deg heller å gå mot en mer "bolt on" løsning, ihvertfall i første omgang. Da får du som regel alt du trenger med motor, og så kan du heller oppgradere interne komponenter, eller presse o.l etterhvert. En ting er at man må ha litt byggeferdigheter, men det er også så mange komponenter som gjerne blir glemt. Det er liksom ikke bare ei presse, det er datasprut og justering til 20k, det er nye injektorer til 6-7k, skal du oppgradere motor innvendig med råder, stempler, ventiler, ventilfjører o.l så løper månedslønnene for de fleste fort ut døra :) men, det er klart gøy å bygge noe selv som fungerer bedre enn det gjorde originalt fra BMW. 

E36 M3 3.0 får du for ca 30k, 3,2 for ca 40k og s54 ( e46 M3) for ca 45-50k Er du tålmodig, kan du derimot gjøre veldig bra handler. I tillegg må du ha over 295mm bremser forran, 51mm fjørbein, skivebremser bak og tårnstag bl.a for å godkjenne under "hartge h35 24v" speccen som vegvesenet har lagd seg ei smørbrødsliste på hva som må til for å få det godkjent. 

sånn alt i alt, så ta det med ro. Tenk år framover, ikke 1 vinter. en prosjektbil blir aldri ferdig uansett. er alltid enn ny "topp" eller mål framfor det du ser i dag.  Kjøp en bil, og oppgrader etterhvert. Det er lett å se seg blind på litt mer kjente biler som har "alt" men realiteten er at det er biler som har blitt oppgradert jevnt og trutt over 7-8 år+ og enormt med arbeidstid og kroner. Ikke gå i fellen med å ribbe bilen totalt, for å ta "alt" på en gang. da er det lett å møte veggen om det er første gang. Ta oppgraderingene etterhvert, og bruk bilen innimellom. 

 

Veldig bra tråd av @Hardtop som viser hvor mye plukk det er med å ta en bil skikkelig og samtidig gjøre "alt" selv. :) 

http://bimmers.no/forums/topic/725458-hardtops-e30-superduper/

 

 

 

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra info her HSD! Dette skal jeg ta med meg videre, å følger nok din å han Hardtop sin tråd videre for ekstra kunnskap!

Mye mulig jeg kommer over ting å tang som jeg kanskje vil handle å kanskje spør om råd om det skulle være greit!

Tuuusen takk for hjelpen enn så lenge :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nett komma med ein liten ting her: E30'en som @hsd linka til ser ryddig og bra ut, men den går utafor "grensa" mtp ombygging sidan den er ein 1989-modell og dermed har katalysator slik som blei påkrevd frå og med 1. januar 1989.

Utanom dette so syns eg hsd kjem med mykje bra info som er verdt å merka seg. Finn eit bra utgangspunkt, begynn ein plass på bilen og bli ferdig der før du bynna med nåke nytt!

Akselvektene e somsagt óg ein ting å vera oppmerksom på, men da ser eg har blitt nevnt. Fort du må til med mykje kreativ vektletting for å få tommel opp frå Biltilsynet ved godkjenning av ombygging :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i bunn å grunn så burde jeg forholde meg til 84' til maks 88' modeller?

Det med akselvekt/høyde m.m, viss du skal forklare det enklere, hva må jeg vite nøyaktig mtp bytte av en motor f.eks? Vil jo ikke ende opp med feil type motor, som ikke passer😂

 

M3 motorene går for god pris på finn, skulle bare sjekke, fant bolt-in strøken, 75k.. 😂🤘 men når motor kjøpes så skal hva å hvor mye følge med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Skal du holde alle muligheter for motorvalg opne, så bør du gå for en 88' eller tidligere som nevnt av RF og meg lengre oppe. Dette grunnet avgasskrav. 84-85 modellene er vell også litt spesielle vet jeg, såklart "pre - preface" men jeg har aldri eid en, men vet de bl.a har litt annerledes setebelte bak og litt andre småting.

Akselvekter er viktig, spesielt foran dersom du skal bytte til større motor. Da må du forholde deg til det som står i vognkortet til bilen din -uansett, og dem kan ikke du endre på. Det som derimot er gøy, er at på grunn av ting som styling, takluke, aircondition, gearolje, motorolje, kjølevæske +++ så er veldig mange E30 over den lovlige vekta originalt. Ideelt sett, etter mitt syn ville jeg valgt en E30 med 810kg+ akselvekt forran. Det er en del av de, og da slipper du egentlig å tenke på det. Mange 320 og 325 har dette, + en haug faceliftbiler.

Den E30n jeg linka til over her, har en ganske lav akselvekt på 775kg. Det går, men man må nok til med carbonpanser og andre vekttiltak.  . Mange godkjenner E30 M3 med s50, og dem har alle 790kg forran. Derimot, så har M3 mye tung styling som skiller seg fra vanlig E30. Bare M3 frontfanger er 19kg. mao bør det være håp med selv 770kg forran på vanlig E30. ( men igjen, - gjør det enkelt når du først skal handle :) ) 

Akselvekt sjekker du enkelt på SVV sine sider, utifra regnr. 

image.thumb.png.0737efbd02a0787b57640865267a6db2.png

 

 

Normalt når du kjøper en motor, så får du med alt du trenger for å få motor til å starte. Motor + motorledningsnett og ECU. Somregel, blir det solgt som pakke med gearkasse. Mange gearkasser passer omhverandre, bl.a E36/E46 M3 kasser passer på alle tilsvarendes M3 motorer, uansett hvor mange gir. 

Motorer som ligger på finn til 75k er ikke noe å bry seg om, bare å sitte klar med pengene til det dukker opp ett bra kjøp. Kamerat kjøpte ett strandet prosjekt, solgte litt deler og endte opp med å betale 15k for E36 M3 3.2 motor og gear pakke i veldig bra stand. 

er bare å lese igjennom forskjellige gamle prosjekttråder her, så ser du hva som blir brukt og passer :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal i alle fall ikke stå på hjelpen her!😂

Men er greit å få det gjort skikkelig fra starten😁

Må nesten bu inne på bimmers å finn daglig for å komme over de gode tilbudene. Akkurat som alt annet som er av verdi eller av stor interresse.

 

Fordel eller ulempe med 2dørs eller 4dørs? 

Endret av Håvard Loland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...