Gå til innhold

E30 M3 dyrere og dyrere!!:-(


mEhE
 Share

Anbefalte innlegg

Nei, M3 GT er overhodet ikke representativ for E36 M3 som et eksempel på prisnivået… Du finner forøvrig M3 GT-modeller for 70-80.000 på det tyske markedet. Det tok meg ett sekund å finne en til 11.000 euro. Til sammenligning skiftet nettopp en E30 M3 Sport Evo hender for nærmere 850.000 i England, og på det tyske markedet har de bikket halvmillionen... før norske avgifter. En spesialmodell i begrensede eksemplarer (selv om selv denne ikke opplever noen særlig verdistigning) egner seg ikke for å forklare prisnivået på en generell modell, i dette tilfellet E36 M3.

E36 vil jeg beskrive som på en nedovergående kurve, av forskjellige årsaker – sist ut fordi E46 M3 er på vei ned i pris… bilen egner seg derfor dårlig som investeringsobjekt. Jeg vil egentlig fraråde folk å ta ditt tips om denne modellen som et godt kjøp til etterretning…

Det er faktisk den originale E36 M3 (spesielt cab) + GT (begge med S50B30 motor) som idag er mest verdt. Flere tilbys nå til over 30K Euro i Tyskland, men det er et spørsmål om de får dette (som du også påpeker i relasjon til optimistiske finn.no annonser). Normalnivået for fine E36 M3 eksemplarer ser ut til å ligge rundt 26K Euro... eller ca. 200000 kroner i Tyskland.

Akkurat som med E30 M3 kan man få E36 M3 mye billigere, men dette er egentlig ikke så veldig interessant i denne sammenhengen. Vi må i likhet med E30 M3 anta at en høyere pris på enkelte E36 M3 eksemplarer skyldes bedre biler i relasjon til hvor originale de er, kjørelengde, standard etc.

Jeremy Clarkson gjør forøvrig i en Top Gear episode fra juli 2010 et poeng ut av at nettopp den originale E36 M3 modellen har fått klassikerstatus med dertil verdistigning. Tradisjonen tro er allikevel ikke Richard Hammonds eksemplar mye å skryte av. Denne episoden er forøvrig et artig gjensyn med et par andre godbiler fra begynnelsen av 90-tallet... Mercedes-Benz 190E 2,3-16 og Ford Sierra RS Cosworth.

Forøvrig har selvfølgelig ikke noen M-biler hatt en jevn verdistigning siden de var nye (kanskje bortsett fra M1). Det er fine biler, men de er ikke som f.eks Ferrari F40. Akkurat som med E30 M3 hadde etterfølgeren først et reelt verditap for så å hente seg opp igjen. Vi skal imidlertid være klar over at E30 M3 var en temmelig dyr bil da den kom på markedet i 1986. Den kostet i Norge ca. 520000 kroner og dette tilsvarer ca. 1 million kroner i dagens pengeverdi. Det er sannsynlig å tro at noen i sakens natur må ha tapt mange penger på bilen før den igjen begynte å stige i verdi.

Dette er alminnelig og selvfølgelig er det også tilsvarende med E36 M3 selv om den modellen faktisk bare var marginalt dyrere i 1994 (som er det eldste året Skatteetaten opererer med). Den kostet ca. 800000 kroner og dette tilsvarer ca. 1,1 million kroner i dagens pengeverdi. E30 M3 har derfor helt klart vært en bedre investering mhp. på verdistigning enn E36 M3, men det er ingen tvil om at den originale E36 M3 har et godt potensiale for ytterligere verdistigning selv om den neppe noen gang kommer til å ta igjen E30 M3.

På den annen side kan E30 M3 bli for dyr også og da vil folk begynne å kikke etter alternativer og i den sammenhengen er det jo ikke helt usannsynlig at E36 M3 vil oppleve en økende interesse som igjen vil medføre verdistigning. Dette tror jeg er et sannsynlig scenarie.

Her var det endel rare synspunkter, jeg skal forsøke å adressere hver enkelt av dem:

Det er faktisk den originale E36 M3 (spesielt cab) + GT (begge med S50B30 motor) som idag er mest verdt. Flere tilbys nå til over 30K Euro i Tyskland, men det er et spørsmål om de får dette (som du også påpeker i relasjon til optimistiske finn.no annonser). Normalnivået for fine E36 M3 eksemplarer ser ut til å ligge rundt 26K Euro... eller ca. 200000 kroner i Tyskland.

Dette stemmer ikke, jeg aner ikke hvorfor du opererer med så feilaktige tall. Hvis du tar en titt på hva slags priser E36 M3 legges ut for ( merk at dette er asking price, vi kan anta at bilene kanskje går for 10-20% under dette) – Ligger E36 M3 fra 1993 til 1997 ute for i i gjennomsnitt mellom 5000 og 8000 euro for biler i grei og gjennomsnittelig stand.

Akkurat som med E30 M3 kan man få E36 M3 mye billigere, men dette er egentlig ikke så veldig interessant i denne sammenhengen. Vi må i likhet med E30 M3 anta at en høyere pris på enkelte E36 M3 eksemplarer skyldes bedre biler i relasjon til hvor originale de er, kjørelengde, standard etc.

Dette er med respekt å melde vås, det er nettopp hva den gjennomsnittelige bil ligger ute for som kan fortelle oss noe konkret om prisnivået. Hva M3`en til Elton John eller biler med en km. Stand på 10.000 ligger ute for er av svært begrenset interesse, da dette representerer unntak heller enn retningslinjer for den aktuelle modellen. Du skjønner selv at det blir for dumt å finne en samlerbil i tidsmaskin-stand til 30.000 Euro for så å argumentere for at bilene starter på dette nivået.

Til sammenligning begynner E30 nå på 16-17.000 euro i europa, dette er da bunnen i tønna og de mest lurvete eksemplarene. Hovedtyngden av E30 M3`er til salgs ligger nå mellom 20.000 og 30.000 euro avhengig av tilstand og spec, dette er 4-5 gangen prisen av en E36 M3.

Jeremy Clarkson gjør forøvrig i en Top Gear episode fra juli 2010 et poeng ut av at nettopp den originale E36 M3 modellen har fått klassikerstatus med dertil verdistigning. Tradisjonen tro er allikevel ikke Richard Hammonds eksemplar mye å skryte av. Denne episoden er forøvrig et artig gjensyn med et par andre godbiler fra begynnelsen av 90-tallet... Mercedes-Benz 190E 2,3-16 og Ford Sierra RS Cosworth.

Clarkson og top gear er uinteressant og irrelevant som kilde i forhold til en seriøs bildebatt.

Det er et underholdningsprogram med biler som bakteppe. Det er faktisk nærmere politisk satire enn det er et program om biler. Noter likevel at de finner en E36 M3 for tilnærmet vrakpant. Du finner ikke en E30 M3 for under 100.000 lenger i noe europeisk land, nærmest uansett tilstand.

Det er ingen tvil om at den originale E36 M3 har et godt potensiale for ytterligere verdistigning selv om den neppe noen gang kommer til å ta igjen E30 M3.

På den annen side kan E30 M3 bli for dyr også og da vil folk begynne å kikke etter alternativer og i den sammenhengen er det jo ikke helt usannsynlig at E36 M3 vil oppleve en økende interesse som igjen vil medføre verdistigning. Dette tror jeg er et sannsynlig scenarie

Det er nok relativt stor tvil om E36 sitt fremtidige potensiale som investeringsobjekt. Det er fine biler som tilbyr stor kjøreglede, men om det holder til å sikre den en klassikerstatus med tilhørende avkasting gjenstår å se. Jeg er enda litt på gjerdet ifht. Hvordan jeg tror prisnivået vil utvikle seg – men de siste årene lover ikke så godt. E46 M3 sitt fall i pris hjelper absolutt ikke i så måte.

E30 M3 er allerede i ferd med å bli for dyr som bruksbil, jeg vil påstå at toget er gått for den modellen som investeringsobjekt. Interessant nok er prisene i norge litt etter europa og spesiellt england – ihvertfall om man tar høyde for engangsavgiften og moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... her er det åpenbart virkelig om å kverulere ser jeg og jeg vil selvfølgelig følge opp med et par kommentarer jeg også... :)

Dette stemmer ikke, jeg aner ikke hvorfor du opererer med så feilaktige tall. Hvis du tar en titt på hva slags priser E36 M3 legges ut for ( merk at dette er asking price, vi kan anta at bilene kanskje går for 10-20% under dette)

Som du sikkert ser skriver jeg nettopp følgende: Flere tilbys nå til over 30K Euro i Tyskland, men det er et spørsmål om de får dette. Hva bilene rent faktisk selges for vet ingen av oss. Jeg har bare lagt meg nettopp 10-20% under prisen på premium eksemplarer i Tyskland.

Dette er med respekt å melde vås, det er nettopp hva den gjennomsnittelige bil ligger ute for som kan fortelle oss noe konkret om prisnivået.

Å påstå at jeg farer med vås er bestemt ikke en opptakt til en god dialog og diskusjon. Jeg trodde at du visste bedre siden du for kort tid siden minnet meg om hva som er viktig i denne sammenhengen. Forøvrig har jeg tatt et gjennomsnitt av de bra eksemplarene i Tyskland. Jeg er kun opptatt av de virkelig gode objektene med lav kilometerstand. At man evt. kan kjøpe et mindre fint eksemplar mye billigere er ikke interessant for meg i denne sammenhengen.

Clarkson og top gear er uinteressant og irrelevant som kilde i forhold til en seriøs bildebatt.

Synes du virkelig at dette er en seriøs debatt? Det synes ikke jeg, men la gå... Top Gear er et underholdningsprogram og vi får ta programmet for hva det er. Jeg tror imidlertid ikke at Clarksons uttalelse er direkte feil. Han vet nok om BMW til å vite hva han snakker om når det gjelder M3.

E46 M3 sitt fall i pris hjelper absolutt ikke i så måte.

Dette er et viktig poeng i relasjon til den fremtidige verdien på E36 M3. Som også Hagenisse er inne på er modellene essensielt ganske like og hvis man bare skal betale litt mer for E46 M3 vil mange ganske sikkert heller kjøpe den og det er ikke positivt for E36 M3. Finanskrisen vil definitivt også påvirke klassikermarkedet for biler i Europa, men mange biler blir nok solgt til andre verdensdeler så kanskje vil verdien på de resterende bilene i Europa allikevel holde seg sånn nogenlunde. Resten av avsnittet er jeg enig med deg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E36 M3 er jo ikke like fokusert som det E30 var, som var en ren racer.

Ren racer? :shock:

Vel....alt er relativt :)

Hehe... Som den rasistiske anti-e30m3med4er som jeg er, så bet jeg meg merke i dette :)

Ja, den må vel sant sies ha UTSEENDE som en ren racer i det minste.... Utseende på E30M3 er jo et tøft chassis.

(Men motoren kan de jo bruke til startmotor, i en ren racer-motor :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når var det BMW begynte med lettmetallblokker igjen? Jeg mener å huske at det var problemer med nikasilforingene (enkelte markeder) på de aller første lettmetallblokkene og at dette var på midten av 90-tallet en gang. BMW hadde vel i denne sammenhengen egentlig ikke så mange andre muligheter enn S14 motoren hvis E30 M3 samtidig skulle hatt tilsvarende fantastisk balanse som den hadde. Man merket tydelig forskjell bare man satte seg i en 325i og hvis den igjen skulle hatt en M30 motor for mer effekt ville det ha blitt en helt annen bil. BMW i Sydafrika bygget en E30 variant med M30B32 motoren (333i), men jeg kan aldri tenke meg at den hadde en fornuftig balanse i forhold til E30 M3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med s14 er vel vekten og hvor perfekt vektbalanse man får i E30 med den motoren.

Ja... og S14 motoren var rimelig imponerende da den kom i 1986. 195-215 HK (litt avhengig av markedet og tidspunkt) var meget bra i 1986 for å være en selvpustende produksjonsmotor på kun 2,3 liter. BMW klarte jo også å klemme hele 192 HK ut av en S14B20 variant til E30 320is. Senere kom S14 motoren også med 220 og 238 HK.

Jeg husker imidlertid at det var kritikk mot at motoren bare var en rekkefirer. Porsche hadde på denne tiden allerede fått gjennomgå i nesten 10 år for det samme med 924 og 944 modellene. Det er imidlertid verdt å huske på nettopp vektbalansen i alle modellene (M3/924/944) praktisk talt var/er perfekt... :)

En gammel klassiker...

Jeg fant forøvrig en artikkel fra Autocar (4 august 1993) der den helt nye E36 M3 blir omtalt. Dette er interessant lesestoff i relasjon til denne diskusjonen.

c6kzmcwtvuq20a5ifer3_thumb.jpg3vxtoo2w2vkexe4a20te_thumb.jpgaop9srvvoswiwpft8gzj_thumb.jpgb66lwn61wol05uu7g7nl_thumb.jpgxc879y763saqu48iao79_thumb.jpg0o5l2vad0qzdvo5ypshe_thumb.jpg206fpjgg1wedcl5rn2vv_thumb.jpgn08awpyvbgis1b2i9a35_thumb.jpgezlxuuc5gtzl90b1uevn_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der lærte jeg noe nytt idag også. Takk for informasjonen. Jeg må imidlertid si at jeg synes at uttalelsen virker strategisk litt merkelig med tanke på nettopp M3 som konsept. Det er jo ikke det smarteste man gjør som leder hvis man i den grad undergraver tidligere viktige strategiske avgjørelser som ikke kan reverseres. Man bør selvfølgelig kunne ta selvkritikk, men ikke offentlig på denne måten synes jeg. Det var jo tross alt over 71000 stk. som kjøpte modellen for dyre penger i perioden 1992-99. Disse får mildt sagt lite ut av en slik uttalelse og dette burde Kalbfell ha visst før han uttalte seg. Uansett så er den originale E36 M3 modellen med S50B30 motor attraktiv idag og verdien vil etter min mening bli ved med å stige... :)

Nei..det er ingenting merkelig med denne uttalelsen, den faller naturlig inn med den visjonen BMW har hatt med M hele tiden – som er å gjøre bilene mykere og mer anvendelige i det hverdagslige.

E36 M3 er jo ikke like fokusert som det E30 var, som var en ren racer. At M3 navnet på den tiden fordret skikkelige racingegenskaper var en selvsagthet og E36 M3 på det tidspunktet passet ikke med hva begrepet M3 sto for. I dag er emblemet adskillig mer utvannet og som sådan er det kanskje vanskeligere å svelge at E36 M3 ikke på den tiden ble ansett som en «ekte» M3, men det er viktig med litt perspektiv. Man kan selvfølgelig være uenig, men det er et tankekors at på daværende tidspunkt anså ikke utviklingssjefen for M-division E36 M3 for å være en «ekte M3». Å avfeie en slik tungvekter blir for dumt…

Jeg vil også takke Chicane for kilder til intervjuet og en ellers fin input :)

Ergo, visst man skal følge teorien din, så skulle aldri M5 ha hetet M5...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke 48:52 i vektfordeling E30 M3 har? Dette er vel så nær perfekt vektfordeling som man kan komme. Den samtidige Porsche 944 har 50,7:49,3 i vektfordeling, men spørsmålet er om ikke E30 M3 har en bedre vektfordeling i praksis... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...