Gå til innhold

Citroen C4

nohr
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Over til Citroen igjen. C4 er direkte STYGG sammenliknet med bilen den erstatter, Xsara. Xsara er ikke bare den beste bilen i WRC, det er også den peneste, syns jeg.

Når det gjelder kvalitet har de franske merkene tatt noen syvmilssteg de siste 5-10 årene, ingen tvil om det. Men de har ikke den tyske solide feelingen som jeg liker. Hvis jeg var ute etter komfort ville jeg heller kjøpt Mercedes. Selv en gammel W124 er mer komfortabel enn det meste annet som selges idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv en gammel W124 er mer komfortabel enn det meste annet som selges idag.

En Mercedes-Benz W124 er ikke bare mer komfortabel enn det meste som selges i dag... den er også mer holdbar enn det meste som selges i dag. Den er fra en tid da ingeniørene bestemte hvor høy kvalitet bilene skulle ha... i dag bygger bilprodusentene biler til en bestemt pris. Ta f.eks BMW E60/61 523i... den modellen er patetisk... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt nærmere forklaring på den, forstår ikke helt hva du mener?

Årsaken er først og fremst dreiemomentet... eller mangelen på dreiemoment. E39 523i hadde en M52B25 motor som ytet 170 HK ved 5500 rpm og 245 Nm ved 3950 rpm. Dagens E60/61 523i har også en rekkesekser på 2,5 liter, men den yter 177 HK ved 5800 rpm og 230 Nm ved 3500 rpm. Er det en ting ved en motor som ellers ikke pleier å gå ned i disse tider er det dreiemomentet... dette virker heller kunstig... så min teori er at kynikerne hos BMW nok en gang ikke har spart seg for å konstruere et bevisst mindreverdig produkt tilpasset et bestemt marked og en bestemt pris. Årsaken er naturligvis et primitivt, men effektivt forsøk på å friste folk til å betale relativt mye mer for neste trinn oppover på rangstigen. Selv Mercedes-Benz E 200 Kompressor som har en kompressormatet R4 motor på 1796 cm3 yter 184 HK ved 5500 rpm og 250 Nm ved 3500 rpm. Det mest fornuftige man kan si om BMW´s motiv vedr. E60/61 523i er at den trolig er et resultat av en slags "gentlemen´s agreement" med Audi... iom. at Audi A6 2.4 også har... pussig nok... 177 HK og 230 Nm... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare det at bmw oppgir mindre Nm, for å få ned prisen på bilen da? F. eks på E39 og E46 var det bare èn hk i forskjell på M52B25 og M52B28, bare for å få bilen billigere grunnet avgiftene, mens det i realiteten var mye større forskjell! Det merker du jo selv ved å kjøre begge disse motorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare det at bmw oppgir mindre Nm, for å få ned prisen på bilen da? F. eks på E39 og E46 var det bare èn hk i forskjell på M52B25 og M52B28, bare for å få bilen billigere grunnet avgiftene, mens det i realiteten var mye større forskjell! Det merker du jo selv ved å kjøre begge disse motorene.

Sikker kan man selvfølgelig ikke være, men normalt er motorvolum og hestekrefter det som er avgjørende for div. avgifter... og ikke ant. Newtonmeter motoren utvikler. Jeg tror dette mest av alt handler om en bevisst produktplassering i markedet og ikke på noen måte et forsøk på å bygge et imponerende kjøretøy i relativ forstand. Min påstand er at dette fenomenet etterhvert gjelder for litt for mange av BMW´s modeller... 316i, 318i 320i, 318d, 523i m.fl... altså modeller som selges i et enormt antall og som er BMW´s hovedinntektskilde... :roll:

compact: Du er vel klar over at BMW E90 316i/318d også har 115 HK ?... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 523 er et greit alternativ til 520d om man ikke ønsker en diesel-motor. Skulle vært interessant å hoppe rett fra en ny E60 525 til en E60 523 for å sjekke hvor mye som egentlig skiller de to bilene, da motorene er tilsynelatende like, men fremdeles ikke helt identiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med ekstrautstyrslista på de nyeste bmwmodellene?

På e46 er den hvertfall helt latterlig lang.

Min bil har ekstrautstyr for 120.000, og det eneste jeg kan komme på som skulle vært ekstrautstyr på en så ny bil er sportstolene, sportunderstellet og felgene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":8sr59eg5]hjelpes....

En del av ekstrautstyret er jo ting en "må" ha også, så det blir jo fort dyrt...

Dette er jo ellers typisk BMW... selv ikke lettmetallfelger er standard på de ordinære modellene... verdens eldste og mest primitive salgstriks... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...