ioctl Skrevet Oktober 8, 2006 Forfatter Share Skrevet Oktober 8, 2006 ioctl: unnskylder ingen, og hvis du henviser til vindkraft for mer miljøvennlige måter å utvinne energi på, så bør du sette deg litt inn i hva dette innebærer av kostnader, både i kroner og ødeleggelse av miljø. Helt klart. Både vannkraft og vindkraft forurenser igjen på andre måter. Og problemet mitt er ikke at jeg er motstander av gasskraftverk, men at vi har en regjering som profilerer seg som grønn(spes. SV) og ett parti som var stor motstander av gasskraftverk men som nå må hoste opp unskyldninger ala dem du gav Så for all del - bygg gasskraftverk, men ikke kom å lat som om en fjerning av alle bensinbiler skal veie opp for det!(den var til SV og ikke til deg oyvin) Men det er et ordtak som går slik: "no such thing as a free lunch" Om f.eks frp hadde kommet til makten, og gjort som de hele tiden prater om, satt ned bensinprisen, nybilprisen osv, hadde de garantert tatt inn igjen akkurat like mye penger på andre områder. Jeg er ingen FrP stemmer, men jeg mener allikevel at vi f.eks. har et byråkrati som nok kan affektiviseres og at kostnader bør kunne fordeles langt bedre. Pr. idag handler "sosialdemokratiet" om å utjevne mest mulig slik jeg ser det. Det legges inn avgifter, skatter, lønnssatser etc. som gjør at "alle skal ha det likt". Jeg er ikke motstander av sosialdemokratiet, men jeg synes denne politikken dreper det som måtte være av tiltakslyt hos folk. Og dette gjelder jo seff. bare "folk flest". Rikingene greier å sno seg unna uansett Min utopi er flat skatt med et relativt høy innslagspunkt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ioctl Skrevet Oktober 8, 2006 Forfatter Share Skrevet Oktober 8, 2006 Nei... en moderne common-rail dieselmotor med partikkelfilter gjør at problemet med sot og de kreftfremkallende NOX´ene er fjernet. Dokumentasjon takk http://www.fstyr.dk/sw24405.asp http://www.fstyr.dk/sw24442.asp http://www.fstyr.dk/sw24872.asp Og dette mener du dokumenterer at problemene med NOx utslipp fra dieselbiler med partikkelfilter er fjernet? Jeg leste riktignok ikke nøye gjennom, men står det noe der som sier at partikkelfiltre fjerner NOx? Jeg kunne ikke finne noe, og jeg har ikke sett dette påstått andre steder heller. Når det kommer til å fjerne NOx er det vel somregel snakk om at det taes opp i egne katalysatorer. Eneste jeg fant om NOx var: Der skal tillige vedlægges måleresultater for CO, HC, NOx og NO2 ..som ikke akkurat var så opplysende PS. Jeg tar seff. forbehold om at jeg kan ta feil og at det finnes partikkelfiltre som reduserer NOx, men jeg tror det ikke før jeg får se det Her er en artikkel fra samferdsel.no som kan belyse temaet: http://samferdsel.toi.no/article11725-322.html Utslipp av NOx fra moderne personbiler med dieselmotor er ved kjøring av den standardisere (men snille) Europeiske kjøresyklusen i størrelsen 0.4 gram/km. Under ekstrem belastning som forbikjøring og kjøring i 3% oppoverbakke kan utslippene bli tre ganger så store. Det ser ut som 1.5 gram/km er en øvre grense for hva man kan vente av NOx utslipp under ekstremt hard belastning. NOx utslipp har helse- og miljømessige konsekvenser. Det blir en miljøvurdering om disse utslippene er akseptable eller om fjerning av NOx med DeNOx katalysator er nødvendig. DeNOx katalysatorer er foreløpig ikke montert som standardutstyr på noen personbiler, men er under utvikling og utprøving. (EDIT: ser i ettertid at det var en ganske gammel artikkel.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 8, 2006 Share Skrevet Oktober 8, 2006 Og dette mener du dokumenterer at problemene med NOx utslipp fra dieselbiler med partikkelfilter er fjernet? Jeg leste riktignok ikke nøye gjennom, men står det noe der som sier at partikkelfiltre fjerner NOx? Jeg kunne ikke finne noe, og jeg har ikke sett dette påstått andre steder heller. Når det kommer til å fjerne NOx er det vel somregel snakk om at det taes opp i egne katalysatorer. Eneste jeg fant om NOx var: Der skal tillige vedlægges måleresultater for CO, HC, NOx og NO2 ..som ikke akkurat var så opplysende PS. Jeg tar seff. forbehold om at jeg kan ta feil og at det finnes partikkelfiltre som reduserer NOx, men jeg tror det ikke før jeg får se det Her er en artikkel fra samferdsel.no som kan belyse temaet: http://samferdsel.toi.no/article11725-322.html Utslipp av NOx fra moderne personbiler med dieselmotor er ved kjøring av den standardisere (men snille) Europeiske kjøresyklusen i størrelsen 0.4 gram/km. Under ekstrem belastning som forbikjøring og kjøring i 3% oppoverbakke kan utslippene bli tre ganger så store. Det ser ut som 1.5 gram/km er en øvre grense for hva man kan vente av NOx utslipp under ekstremt hard belastning. NOx utslipp har helse- og miljømessige konsekvenser. Det blir en miljøvurdering om disse utslippene er akseptable eller om fjerning av NOx med DeNOx katalysator er nødvendig. DeNOx katalysatorer er foreløpig ikke montert som standardutstyr på noen personbiler, men er under utvikling og utprøving. (EDIT: ser i ettertid at det var en ganske gammel artikkel.) I forbindelse med Euronorm 5 vedr. utslipp fra personbiler er det så langt jeg forstår et krav at partikkelfiltre kombineres med NOx-katalysatorer (altså som en enhet) på dieselbiler. Grenseverdiene for utslipp av partikler skal iht. normen reduseres fra maksimalt 25 mg/km til maksimalt 5 mg/km. Jeg har forstått dette som om bl.a BMW nye dieselmotorer med katalysator tilfredstiller nettopp Euronorm 5, men jeg ser nå at Euronorm 5 først trer i kraft i 2008. Euronorm 5 gjelder først og fremst en signifikant reduksjon av NOx... vedr. CO2 og andre skadelige deler av avgassene er det ingen endringer. BMW´s dieselbiler med katalysator tilfredstiller helt sikkert Euronorm 4 fra 2005... som forøvrig er en betydelig forbedring fra Euronorm 3 anno 2001. Jeg er usikker på om dagens dieselbiler fra BMW tilfredstiller Euronorm 5. Jeg burde nok ha vært mer presis i min formulering, men det er liten tvil om at selv dagens dieselbiler totalt sett er mer miljøvennlige enn bensinbiler. Både den danske miljøvernministeren og Greenpeace anbefaler av samme årsak danske bilkjøpere å kjøpe dieselbiler av hensyn til miljøet. Jeg mener forøvrig at den danske færdselsstyrelses utlegning vedr. dieselmotorer, partikler og partikkelfilter er meget informativ i relasjon til at temaet ikke akkurat er innlysende for folk flest (inkl. meg selv). http://www.skm.dk/publikationer/udgivelser/1346/1351/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet Oktober 8, 2006 Share Skrevet Oktober 8, 2006 Det vi burde få innført er tilbakebetaling av alle avgifter om bilen selges utenlands. (som danmark) Da hadde det fort blitt lettere å eie en entusiastbil, da en ikke var avhengig av å finne en norsk kjøper om en skulle selge. Hadde muligens også sluppet opphopningen av biler her i landet fordi så mange importerer selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ioctl Skrevet Oktober 9, 2006 Forfatter Share Skrevet Oktober 9, 2006 Jeg burde nok ha vært mer presis i min formulering, men det er liten tvil om at selv dagens dieselbiler totalt sett er mer miljøvennlige enn bensinbiler. Både den danske miljøvernministeren og Greenpeace anbefaler av samme årsak danske bilkjøpere å kjøpe dieselbiler av hensyn til miljøet. Joda, det er bra å kutte på CO2 det er det ikke tvil om. Problemet mitt er at jeg synes de begynner litt i feil ende med å presse ned utslipp fra personbilismen og ikke de som bidrar med de virkelig stor utslippene. Og jeg synes også det blir så vodsom fokus på at dieselbiler er så flott og man glemmer ofte bakdelene denne omleggingen av avgiftene fører til. Dette i tillegg til at jeg ikke er fæn av dieselmotorer generallt da EDIT: Nå ser det jo ut til at det blir differensierte årsavgifter for å ta inn miljøavgift på NOx/partikkler. Må si jeg ikke skjønner hvorfor dette skal taes på årsavgiften og ikke i engangavgift... vel, vel, Kristins veier er uransakelige. Jeg mener forøvrig at den danske færdselsstyrelses utlegning vedr. dieselmotorer, partikler og partikkelfilter er meget informativ i relasjon til at temaet ikke akkurat er innlysende for folk flest (inkl. meg selv). http://www.skm.dk/publikationer/udgivelser/1346/1351/ Takk for informativ link Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ioctl Skrevet Oktober 9, 2006 Forfatter Share Skrevet Oktober 9, 2006 Se her ja - ting skal vist jevnes ut i god Norge stil http://www.na24.no/energi/article763937.ece Kjipern for de som driver med lastebil her til lands... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Oktober 9, 2006 Share Skrevet Oktober 9, 2006 Tja. Selvfølgelig blir det dyrere for oss med lastebiler, men husk at vi får rabatt på diesel etc. Håper på at lastebilsjåfører streiker hvis dieselen går opp.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
klebefix Skrevet Oktober 9, 2006 Share Skrevet Oktober 9, 2006 E vel typisk sv politikk.Å få folk til å kjøpe diselbil,å deretter sette opp prisen på diesel Hurra...... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvin Skrevet Oktober 9, 2006 Share Skrevet Oktober 9, 2006 noen som vet hvordan co2 utslippet blir hvis du kjører bilen på gass? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Oktober 9, 2006 Share Skrevet Oktober 9, 2006 E vel typisk sv politikk.Å få folk til å kjøpe diselbil,å deretter sette opp prisen på diesel Hurra...... Partiet SV er en katastrofe for Norge, det blir snakket så mye om FRP og deres penge politikk, men SV vil at sosial klienter skal ha 300.000.- i året... Jeg må spy! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Oktober 10, 2006 Share Skrevet Oktober 10, 2006 denne såkalte rødgrønne (er verken spesielt sosialistisk eller miljøvennlig så hvorfor "rødgrønn" skjønner jeg ikke) regjeringa har vært svært bra. regner med at folk tar til fornuft nå og stemmer annerledes ved neste valg synes nok det var litt tidlig å skrike opp om at alle som vil ha bensinbil ble straffet mens diesel ble myye billigere. å gi med ene hånda og ta med andre er jo kjent politiker taktikk... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ioctl Skrevet Oktober 11, 2006 Forfatter Share Skrevet Oktober 11, 2006 Nå skal jeg snart slutte å mase om dette - men ang. miljøvennlig avgift: VW Passat Sedan: 2,0 TDI Sportline, 159g, -21 718 2,0 TDI DPF Sportline, 165g, -14 087 DPF = Diesel-Partikkel Filter De nye avgiftene skal jo "oppfordre" folk til å kjøpe miljøvennlig. Jepp - vi oppfordres til å kjøpe _uten_ filter(med filter bruker litt mer diesel). (PS. mange av tallene jeg har brukt i denne tråden er stjælt fra VGs bilforum) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenno Skrevet Oktober 11, 2006 Share Skrevet Oktober 11, 2006 Fant denne linken på dt.no idag. "Rush etter bensinbiler". http://dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID= ... 1099/NYHET Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Oktober 11, 2006 Share Skrevet Oktober 11, 2006 Ser ut som om diesel blir totalt enerådene i Norge i åra fremover. Det er til å spy av! http://www.dinside.no/php/art.php?id=342690 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå