Evopower Skrevet Januar 15, 2007 Share Skrevet Januar 15, 2007 Vi har en 2002 modell Nissan X trail. Denne er tyskimportert. Allerede har jeg oppdaget store rustproblemer på kanalene. Da jeg gikk til Nissan/Honda forhandeleren her i Haugesund, fikk jeg til svar at dette var en designerfeil, hvor dørpakningene ligger å sliper av lakken hver gang du åpner og lukker døra. Det ser jeg at nok sikkert kan stemme da disse bilene har pakninger på dørene i tillegg til de inni dørkarmen. Selgeren sa at det var rettet på den faceliftede modellen, men for meg så det akkurat likt ut! Bare en liten advarsel til dere som vurderer å kjøpe en slik bil, men ellers er det en kjempebra bil i dieselversjon! Kjøp i hvertfall ikke tyskimportert, for jeg viste til reklamasjonsretten som er på 5 år, og rustgarantien som er på 6 år. Da sier selgeren at de garantiene gjelder bare hvis bilen hadde vært kjøpt ny i Norge, tyske biler hadde røffere bruk og ikke de samme garantiene og derfor gjalt ikke de norske garantiene for tyskimporterte biler i norge! Noen som har noen formening om hvor bra jeg står i denne saken? Er det noen som har hatt lignende problem med samme biltype? Eller noen som har opplevd med en tyskimportert bmw her på forumet å ikke stille like sterkt i slike saker som om de hadde hatt en norsk bmw? Det lyser ikke akkurat troverdighet av Nissan Norge heller, for de av dere som har fulgt med i bladet MOTOR har de nettopp avsluttet en stor rettsak der Nissan oppga at X trail 2 liter bensin i kombinasjon med automat har 140 hk, mens i virkeligheten har den mye mindre! Heldigvis tapte de saken mot forbrukerne... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet Januar 15, 2007 Share Skrevet Januar 15, 2007 Jeg har ikke hatt noe problem med å få utbedret garantisaker på mine BMW`r selv om bilen har vært importert.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Januar 15, 2007 Share Skrevet Januar 15, 2007 Jeg trodde rustgarantiene og slikt var fabrikkgarantier som gjalt uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Januar 15, 2007 Forfatter Share Skrevet Januar 15, 2007 Så jeg kan få utbedret dette på garanti da altså? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E30 ex Skrevet Januar 15, 2007 Share Skrevet Januar 15, 2007 Rustgarantien er nok lik i begge land, men som du sier er reklamasjonsretten kun 2 år i Tyskland. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Januar 15, 2007 Share Skrevet Januar 15, 2007 Har dere kjøpt bilen av en forhandler her hjemme? Hvis dere har kjøpt bilen av forhandler og bilen brukes til private formål har dere 5 års reklamasjonsrett. Hvis du ikke kan lastes for feilene på bilen har dere krav på gratis utbedring i alle 5 årene reklamasjonsretten gjelder, men dere må ha reklamert på feilen innen rimelig tid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kuanov Skrevet Januar 15, 2007 Share Skrevet Januar 15, 2007 Har fått inntrykk at Nissan Norge er fientlig innstillt til importerte biler. Min far har også en -02 2.2Dci, siden den er tyskimortert, så hadde den ikke automatiske kjørelys. Ringte til diverse Nissan-forhandlere, for å høre om muligheter å montere aut. klørelys, og fikk beskjed at datahjernen måtte skiftes...kostet bare 22000,- eller noe... Skjønner ikke NissanNorge, at det er ettermarkedet de tjener på Men hos Nissan-forhandleren på Steinkjer, som også er BMW-forhandler , de fikset det på 15minutter:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 15, 2007 Share Skrevet Januar 15, 2007 Har dere kjøpt bilen av en forhandler her hjemme? Hvis dere har kjøpt bilen av forhandler og bilen brukes til private formål har dere 5 års reklamasjonsrett. Hvis du ikke kan lastes for feilene på bilen har dere krav på gratis utbedring i alle 5 årene reklamasjonsretten gjelder, men dere må ha reklamert på feilen innen rimelig tid. En generell reklamasjonsrett på fem år i Norge er veldig mye bedre enn den tilsvarende generelle reklamasjonsretten i EU som er to år. Det første halve året gjelder reklamasjonretten ubetinget, mens ved de siste 18 månedene ligger bevisbyrden på kundens side. Kunden må kunne dokumentere at det evt. var en feil/mangel ved produktet allerede da det ble kjøpt og/eller at feilen/mangelen ikke skyldes feil bruk av produktet i de første 6 månedene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
milhouse Skrevet Januar 15, 2007 Share Skrevet Januar 15, 2007 Synes det var litt rart. Stenshagen importerte bilen min for meg, men ikke sånn premium selektion. Dvs at jeg bare har standard bmw garanti, ikke noe ekstra greier. Fikk beskjed at bilen måtte leveres en dag senere, siden de synes bremsene var for dårlige. Nå skal også dørhåndtakene byttes pluss ett filter i aircondtion anlegget og det betaller jeg heller ikke noe for. Så i jeg er kjempe fornøyd med Bmw og stenshagen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Andreas| Skrevet Januar 15, 2007 Share Skrevet Januar 15, 2007 Jeg har byttet panser på rustgarantien her i Norge, bilen er importert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Januar 16, 2007 Share Skrevet Januar 16, 2007 Man vil alltid få fabrikkgarantien uansett hvor bilen er kjøpt, men om importøren har en tilleggsgaranti vil man ikke få den selvsagt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars R B Skrevet Januar 16, 2007 Share Skrevet Januar 16, 2007 har hørt det samme med rustgarantien på en importet wag passelat. Ble ikke dekket det heller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind81 Skrevet Januar 16, 2007 Share Skrevet Januar 16, 2007 Meld deg inn i Naf hvis du allerede ikke er det. Så kan du "true" Nissan med naf-advokaten. Bruker å funke;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth520IA Skrevet Januar 16, 2007 Share Skrevet Januar 16, 2007 På min forrige E39 touring hadde jeg rust på bakluken (ganske vanlig). Snakket med andre som også hadde hatt samme problem, som hadde fått dette utbedret på garanti, selv om bilen var bruktimportert. Da jeg tok kontakt med BMW-Norge, var det mulighet for å få dette reparert, helt til han spurte om den var kjøpt ny i Norge. Da jeg sa nei, var det helt uaktuelt. Kanskje det kommer an på hvem du tar kontakt med?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet Januar 16, 2007 Share Skrevet Januar 16, 2007 En FABRIKKgaranti kan da umulig være avhengig av hvor bilen er solgt?? Uansett skal BMW være veldig greie å ha med å gjøre med garanti/service i forhold til f.eks. Møller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå