Gå til innhold

Hjelp - min E60 520i vil ikke starte !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville ha koblet fra minuspolen... dog vet jeg ikke hva det evt. medfører av problemer... :? ... Jeg kan forøvrig ikke fri meg fra å reflektere over hvor mye enklere det var før i tiden... det var f.eks ikke like vanskelig med en E28 M535i... :roll:

Skrevet

Dersom bilen din ikke starter, må den inn på verksted. Dersom du kobler fra batteriet, har du to utfall: den starter forsatt ikke og må forsatt på verksted. Ibeste fall starter den, og du har redda bryllypet.

Skrevet

kobl av minuspolen i 30 min... Batteriet er på høyre siden bak,

har du sedan så må løsne 2 plast "plugger" som sitter i gjennom sidedekslet. så tar du ut bagasjeroms matta for å få dekslet enklest mulig ut.

På stv så vipper du ut dekslet som fortsatt sitter på H. side...

så løsner du en oppbevaringsboks i sort plast som sitter dær nedi.

Da kommer du greit til MINUS polen...

Eneste dataen som du mister er : klokke/dato/radiokanaler.

Er ingenting annet som blir borte.

Håper du får bilen til å fungere, ellers er neste stopp BMW verksted å diagnose sjekk...

Skrevet

Hei og tusen takk for alle svar. Jeg har bitt i det sure eplet og fått lånt meg en Audi A4 2007, pføy!!! så dagen i morgen er reddet.

Har koblet fra batteriet nå og filmet servicedataene for de er visst noe man risikerer å miste.

Lot bilen stå i 10 min, testet ingen forskjell men ting var heller ikke nullstilt.

Lot bilen stå i 30 min samme resultat som over.

Nå lar jeg den stå i et par timer og tester igjen. Det er 15 mil til nærmeste verksted så jeg vil helst slippe å sende den dit :roll:

Kvasin

Skrevet

jupp, litt eldre biler er best:) ikke så mye dill dall... finni ut av feilen??

Skrevet

Ta den på verksted og ta en diagnosetest, finner det nok da. Synd med Audien, nesten grunn til å utsette bryllupet :lol::lol:

Skrevet

Nei folkens dette synes jeg er skikkelig ille. At bilen ikke vil starte pga feil på aribagsensor er ufattelig. Det var ren flaks at dette skjedde på min parkeringsplass og ikke midt på en fjellovergang.

Mens jeg sitter i bilen og leser manual ryker jaggu også koppholderen. Er kvaliteten på disse bilene virkelig så dårlig?

I tillegg finnes det ingen telefonnummer man kan nå bmw på i Norge utenfor åpningstid og helg.

Jeg er skuffet og håper jaggu dette er en reklamasjonsfeil.

Kvasin

Skrevet

Dette høres bare helt katastrofalt ut. Dette kunne i værste fall ført til store konsekvenser om du feks var på en fjellovergang i snø storm.

Skrevet

Tja, nå må vi vel ikke glemme at biler har stått hjelpeløse langs veien siden første bil ble oppfunnet.

Skrevet

Jeg vil påstå at feilen ikke kommer av at airbag slutter å fungere! Det er nok noe helt annet som kanskje også trigger feil-kode på airbag.

Diagnose gir svar! Moderne biler som E60 har et svært avansert selv-diagnosesystem med feillogg. Det tar bare sekunder å lese av på merke-verksted.

Det er trasig at slikt skjer, men driftsstopp skjer idag med alle biler. Ønsker du deg en BMW som starter uansett, så kjøp en BMW 1982mod 518. Disse er kalt; Den tyske Volvo! De starter uansett om motoren er helt utslitt. En kompis av meg hadde en slik bil som sto urørt i 2år i all slags vær. Var gått 360000km. Da han skulle selge den, så satte vi nøkkelen i og vridde om og bilen startet etter 2 turn på startmotoren.

Selv batteriet var iorden!

Han fortalte en gang at mens han kjørte med bilen, så merket han litt fjusking i en liten periode, men det gikk over etter et par km. Da han sjekket etterpå, så oppdager han at luftfilteret var tatt fyr i og har brent opp inni luftfilterboksen. Var bare koks av hele filteret, men motoren stoppet ikke engang :-)

Regner med at du har forsikring med veihjelp på en slik ny bil! Det skal være slik at bilen fraktes til nærmeste merke-verksted! De fleste forsikringsselskap tilbyr dette med å betale en egenandel på 2-300kr.

Takker meg til dette da multi-reima røk på min! Sto der som en tulling! Kan liksom ikke bruke strømpebukse på slike biler!

Lykke til og kom gjerne tilbake og fortell hvordan det gikk med bryllupet og hva som var feil med bilen!

RS

Nei folkens dette synes jeg er skikkelig ille. At bilen ikke vil starte pga feil på aribagsensor er ufattelig. Det var ren flaks at dette skjedde på min parkeringsplass og ikke midt på en fjellovergang.

Mens jeg sitter i bilen og leser manual ryker jaggu også koppholderen. Er kvaliteten på disse bilene virkelig så dårlig?

I tillegg finnes det ingen telefonnummer man kan nå bmw på i Norge utenfor åpningstid og helg.

Jeg er skuffet og håper jaggu dette er en reklamasjonsfeil.

Kvasin

Skrevet
mowz skrev:

Tja, nå må vi vel ikke glemme at biler har stått hjelpeløse langs veien siden første bil ble oppfunnet.

Joa men da var det i alle fall litt enklere og finne ut av feil etc, og det var ikke så mye elektronikk som kunne gå gæli.

Skrevet

Kjedelig å høre. Jeg hadde et liknende problem i 2004 en gang. Ringte BMW Norge og ble veiledet over telefon. Om du har automat fikk jeg beskjed om å dra automatgirspaken fram og tilbake (P, R, N, D) en ca 10 ganger for det kan nemlig være elektronikken som har hengt seg. Et annet alternativ var å gå ut av bilen, låse den for så låse opp og sette seg inn igjen.

Når det gjelder koppholderen ville jeg ha klaget til BMW. Den skal ikke ryke etter så kort tid. Prøv deg med reklamasjonsretten din som er på 5 år (send en mail til forbrukerrådet og forhør deg med de). Arbeidet må du dermed betale.

Skrevet

Fredag kveld kl 23 når fortvilelsen var som størst og jeg hadde koblet fra batteriet noen ganger tok jeg og ringte et BMW servicecenter i New York og der fikk jeg svar etter 2 ring av en serviceteknikersom var ufattelig serviceinnstillt. Han tipset meg om at hvis batteristatus på bilen var i ferd med å bli for lavt ville bilen kunne komme til å gi fra seg mange rare melding. Selv om all eletronikk fungerte fint, inklusiv stereo, navi, viskere osv, ba han meg teste med startkabler og ganske riktig bilen startet med en gang.

Lykkelig over dette tok jeg meg straks en tur for å lade bateriet og etter ca 1 minutt begynte alle feillamper å lyse, servo datt ut, lys gikk av og motoren rykket før alt ble svart. Jeg fikk snudd bilen i mørke og fikk en spennende tur hjem.

Vel tilbake var vi noe bekymret for at noe skikkelig galt var skjedd så jeg ringte Falken som innbefant seg neste morgen med nyt batteri, da vi var rimelig sikre på at dette var grunnen.

Falken satte i nytt batteri og bilen startet men måleutstyr viste at batteriet ikke tok lading. På dette tidspunktet ville Falken ta med bilen de 15 mil det er til nærmeste serviceverksted i Førde. Akkurat da kom en eldre nabo som er pensjonert elektriker og i bilen hadde han sine egne instrumenter. Etter et par målinger ser vi at ladestrømmen kommer til "inntaket" til batteriet men ikke inn. I mellom de to målepunktene var det kun en liten svart boks og ved å åpne den så vi at koblingen inni var løsnet. En rørtang og litt kraft fikk verdens dårligste koblingspatent til å sitte med litt hjelp av litt teip og vips der tok batteriet lading.

Meldingen vedrørende airbagen er ikke forsvunnet men bilen må kanskej resettes for å få den vekk? Litt for tilfeldig at meldingen kom akkurat når batteriet var tomt.

Uansett følgende har jeg lært:

BMW sine patenete på plastikkdeler både på koppholdere og på batterifeste er katastrofalt dårlige. Hadde ikke min nabo kommet forbi hadde bilen forsvunnet inn til BMW og jeg tviler å at den saken hadde blitt billig.

Den kanskje mest skremmende biten med dette er at selv om bilen tilsynelatende har det topp elektronisk så kan batteriet være tomt uten at bilen varsler om dette. Først når batteriet var helt utladet kom det beskjeder om lav batteri. Hvis bilen ikke har batteri til å drive startmotoren burde den jaggu gi beskjed.

Svarer ingen i Norge så ring noen i USA, de er utrolig hjelpsomme og elsker oss nordmenn. Det mest eksklusive som finnes er å kjenne nordmenn der oborte :)

Uansett så fikk jeg nå i full fart vasket bilen, hivd på meg dressen og nådde brudgommen 2 minutter før avtalt. Etter 2 minutters kjøring begynte jeg å irritere meg over koppholderen som stod ut og ved litt fikling fikk jeg den inn, men ut kommer den ikke lenger. Han skammer seg sikkert :)

Når jeg får vekk feilmeldingen og får koppholderne til å funke så satser jeg på at godfølelsen kommer tilbake. Uansett vekte min dønn strøkne 520 med krom grill, 18" 275 dekk og sportsunderstell oppsikt.

Audien gjorde nytte som startkabelfeste og i morgen skal jeg til et Toyota verksted å få fikset det gamle batteriet.

Takk for all hjelp folkens, dere hjalp til som vanlig!!!

Kvasin

Skrevet

Og jeg som trodde E39'ene var følsomme på strømmen! =)

men dette kan sikkert være til stor hjelp for andre etterhvert! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...