milhouse Skrevet Mai 25, 2008 Skrevet Mai 25, 2008 Jeg kan fortelle at den er helt rå å kjøre. sportskligheten er bedre en x5 å den oppfører seg nesten som en sportsbil. Men den er fremdeles stor og tung. En ting som er litt klønete er oversikten bakover. Bilen MÅ ha ryggekamera og jeg følte at man måtte følge ekstra med når man skal bytte fil osv i fart. En annen ting er at du skal være glad i å bli sett på, mange biler som kjørte opp på siden, folk tar bilder samt filmer bilen. Det går garantert over, men det var litt slitsomt.
Diesel power Skrevet Mai 25, 2008 Skrevet Mai 25, 2008 Er spent på den bilen der, men tror det blir lenge før jeg får anledning til å prøve en Hører flere som har sett den live nå, og gjenngangeren er at bildene som verserer nettet ikke klarer å gjennspeile bilen godt nok. Den ser vistnok langt bedre ut live enn på bilder ENDRET: Jeg kan fortelle at den er helt rå å kjøre. sportskligheten er bedre en x5 å den oppfører seg nesten som en sportsbil. Men den er fremdeles stor og tung. En ting som er litt klønete er oversikten bakover. Bilen MÅ ha ryggekamera og jeg følte at man måtte følge ekstra med når man skal bytte fil osv i fart. En annen ting er at du skal være glad i å bli sett på, mange biler som kjørte opp på siden, folk tar bilder samt filmer bilen. Det går garantert over, men det var litt slitsomt. Misunner deg den turen, men når det gjelder sikten bakover så ser ikke jeg på det som ett problem. Kjører daglig bil uten sikt bakover annet en i sidespeilene og har gjort dette så lenge jeg har hatt lappen. Og jeg kan ikke komme på en eneste farlig situasjon som skyldes dette i farten ihvertfall. Å kjøre uten sikt i bakruten er bare nok en egenskap man meget kjapt tillegner seg med litt erfaring. Enkle detaljer som parkering/rygging hvor man automaisk danner seg en oversikt over feltet man skal inn i. En annen ting er at jeg nesten utelukkende parkerer med snuten ut, slik at jeg slipper å rygge ut fra parkeringen. Dette gjør jeg med BMW`n også forøvrig. Ikke noe pes det der. Får bare håp at BMW putter en X6 inn i caravanen kjapp som fy
Saltkjelen Skrevet Mai 27, 2008 Skrevet Mai 27, 2008 Jeg syns X6 er knalltøff og gleder meg virkelig til å se modellen live. Hadde jeg hatt penger er dette en bil jeg utvilsomt ville hatt i en HARTGE versjon.. Her er forøvrig et bilde av X6 xDrive 35d HARTGE! http://www.xbimmers.com/forums/showthread.php?t=144957
Ron Jeremy Skrevet Mai 27, 2008 Skrevet Mai 27, 2008 Jeg syns X6 er knalltøff og gleder meg virkelig til å se modellen live. Hadde jeg hatt penger er dette en bil jeg utvilsomt ville hatt i en HARTGE versjon.. Her er forøvrig et bilde av X6 xDrive 35d HARTGE! http://www.xbimmers.com/forums/showthread.php?t=144957 Enig, lest 7-8 tester av denne bilen her, og imponerende tilbakemld mht handling og kjøreglede, vi snakker tross alt om 2.2 tonn.
Fredrik Skrevet Mai 27, 2008 Skrevet Mai 27, 2008 Enig, lest 7-8 tester av denne bilen her, og imponerende tilbakemld mht handling og kjøreglede, vi snakker tross alt om 2.2 tonn. OK... så hvis X6 hadde veid 3,2 tonn så hadde den vært enda mer imponerende... eller ?... Hvis vekten hadde stoppet på 1,6 tonn... med tilsvarende kjøreegenskaper som f.eks en 25 år gammel Porsche 928 S4... da hadde jeg blitt imponert...
Diesel power Skrevet Mai 27, 2008 Skrevet Mai 27, 2008 Enig, lest 7-8 tester av denne bilen her, og imponerende tilbakemld mht handling og kjøreglede, vi snakker tross alt om 2.2 tonn. OK... så hvis X6 hadde veid 3,2 tonn så hadde den vært enda mer imponerende... eller ?... Hvis vekten hadde stoppet på 1,6 tonn... med tilsvarende kjøreegenskaper som f.eks en 25 år gammel Porsche 928 S4... da hadde jeg blitt imponert... Det er vel ingen som bestrider at lav vekt er en fordel. Men de beviser vel snarere at det er fult mulig å lage en bil på vel over 2tonn som også imponerer på veihandling. Masse kritiske røster rundt Bugatti Veyron også, men det er vel få som bestrider at det er en brutal bil på sin måte. Sikkert temmelig "kjørbar" i vår målestokk også, tror jeg hadde blitt imponert jeg ihvertfall. Masse personbiler som triller i samme vektklasse som den, og som er regnet som ganske så kjørbart. BMW 5serie er en av dem. Tror ikke X6 er tenkt som en bil for motorsport, men det er vel ikke hensikten med 7serie heller. Røster skal ogå ha det til at Porsche Cheyenne nå virket dvask sammenlignet med X6, og det mener jeg sier litt om hvor kjørbart denne skal være First hand drive av denne bilen tyder nesten på at bilen kjører så bra at de aller aller fleste av oss ville feiget ut før bilen. Og det må jo sies være bra om ikke annet. En kjenning av meg har som nevnt tidigere en Lotus Seven på 508kg med fører og full tank. Liten motor(140hk), men duverden det er underholdene. En annen har en AC Cobra, ikke mindre imponerende, men på enhelt annen måte. Her er det motor i overflod og veigrep på Amerikansk vis. Denne veier vel 1080kg uten at det gir så imponerende veigrep. Denne er nå opprettet og inne hos Cobra fabrikken for montering av nytt karroseri grunnet en nedgiring i motbakke At bilen derimot derimot mulig er lansert på feil tid idisse miljøtider får være en annen sak. BMW har jo historien iorden der ihvertfall, tenker da på 8-serien som ble rammet da den ble lansert på en tid hvor epoken for denne type bil var på ett markert vendepunkt. Får håp de ikke brenner seg på den, foreløpig respons tilsier at de ikke har driti seg ut
Fredrik Skrevet Mai 27, 2008 Skrevet Mai 27, 2008 Røster skal ogå ha det til at Porsche Cheyenne nå virket dvask sammenlignet med X6, og det mener jeg sier litt om hvor kjørbart denne skal være Den må du lenger ut på landet med... for å si det på den måten. Jeg tror absolut ikke at f.eks Cayenne Turbo S med 550 HK virker dvask i forhold til en X6 med små 407 HK. Porsche tilbyr forøvrig også Cayenne GTS med 405 HK, men den modellen kjører helt sikkert ring rundt X6... det er mulig at Cayenne Turbo S er en anelse overmotorisert... For å være helt ærlig tror jeg X6 har like små sjanser mot de mer brutale Cayenne modellene som f.eks E90/92 M3 har mot Porsche 997 GT2 og spesielt 997 GT3.
Diesel power Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 Hehe, feil ordbruk fra min side. Tenkte mer på kjøreegenskaper jeg da, ikke motoreffekt. På området kjøreegenskaper tror jeg faktisk på at BMW kan hamle opp med Porsche når de vil. Jeg er selv stortilhenger av Porsche og det oser respekt av det dette merket har stått for, for ikke å snakke om det som må være en enestående suksess med tanke på hvor lenge de har holdt på i nesten ett segment, rene sportsbiler. Jeg tror faktisk at BMW vil hoste opp en ren konkurent til Cayenne Turbo S ganske kjapt, Cayenne GTS er nok noe raskere på papiret 0-100 men jeg er ikke helt overbevist om at den "handler" så mye bedre faktisk. Jeg kan selvsagt ikke snakke av erfaring her(Fattigmann i den verdenen ), men støtter meg bare på de få tester som hittil har sluppet med X6. Og det er utgangsmodellen de har testet. Sammenliknet med kjøreglade SUVer som blant annet Porsche Cayenne er X6 overlegen Utsagn som dette er sterke, og bør love for en velkjørende bil mener jeg da. Men som sagt, jeg har ikke prøvd X6(selvsagt) og Cayenne har jeg bare sitti på en normal tur. Håper som sagt at de hiver X6 inn i caravanen fort som fy Forøvrig så tror ikke jeg heller at M3 "knekker" alle supersportsbiler, men jeg tror at en god sjåfør i en M3 godt kan kjøre fra en middels sjåfør i veldig mange av disse. Større forskjell er det vel ikke. Jeg har aldri sitti på en virkelig bra sjåfør, men de er vel nesten istand til å kjøre fra den menige mann i en M3 med en Transitt. Var det ikke en dame som kjørte Nürnburgring under 10min i en Transitt? Slik er det vel med Cayenne vs X6 også tenker jeg. Handler mye om sjåføren.
Fredrik Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 Jeg tror faktisk at BMW vil hoste opp en ren konkurent til Cayenne Turbo S ganske kjapt, Cayenne GTS er nok noe raskere på papiret 0-100 men jeg er ikke helt overbevist om at den "handler" så mye bedre faktisk. Bingo... Cayenne Turbo S er lynhurtig... 0-100 Km/t på 4,8 sekunder og en topphastighet på over 275 Km/t, men det er Cayenne GTS som har formidable kjøreegenskaper. Den er bl.a senket 2,5 cm i forhold til den laveste oppsetningen nivåreguleringen på Cayenne normalt har... og den har en manuell gearkasse (i motsetning til f.eks Turbo S som har en automat gearkasse). Jeg tror dessverre ikke at BMW kommer med en X6 som kan hamle opp med Cayenne Turbo S... BMW er ikke i det markedet.
hagenisse Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 "oppfører seg nesten som en sportsbil" Hvordan oppfører en sportsbil seg?
Fredrik Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 "oppfører seg nesten som en sportsbil"Hvordan oppfører en sportsbil seg? Som en Porsche 997 GT3 RS, men hverken X6 eller Cayenne er i den kategorien... så de er nok SUV´er de også... som alle andre SUV´er...
Ron Jeremy Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 Bingo... Cayenne Turbo S er lynhurtig... 0-100 Km/t på 4,8 sekunder og en topphastighet på over 275 Km/t, men det er Cayenne GTS som har formidable kjøreegenskaper. Den er bl.a senket 2,5 cm i forhold til den laveste oppsetningen nivåreguleringen på Cayenne normalt har... og den har en manuell gearkasse (i motsetning til f.eks Turbo S som har en automat gearkasse). Jeg tror dessverre ikke at BMW kommer med en X6 som kan hamle opp med Cayenne Turbo S... BMW er ikke i det markedet Tror du skal være forsiktig med å være så bombastisk Fredrik. Flere av testerne sammenlikner nettopp X6 med Cayenne, og sier i samme setning at Cayenne blir frakjørt. (ja jeg vet at motoriseringen til Cayenne turbo overgår X6 sin, men sammenlikn disse med samme motorstyrke, ei heller sammenlikn X6 med andre typer biler, slik som 911 og andre type sportsbiler. Sammenlign med/mot andre suver. OK... så hvis X6 hadde veid 3,2 tonn så hadde den vært enda mer imponerende... eller ?... Hvis vekten hadde stoppet på 1,6 tonn... med tilsvarende kjøreegenskaper som f.eks en 25 år gammel Porsche 928 S4... da hadde jeg blitt imponert... Vet ikke hva du vil med dette, virker nesten som hatet mot en slik type bil gjør deg tilnærmelsesvis blind/svaksynt...? Hvorfor er du ikke like aggresiv mot Cayenne? Man må jo se ytelsene og handlingen ifht andre type biler i samme kategori, ikke en gammel 928...? Sammenlikne med Cayenne du, eller drar du en sammenlikning mht E46 M3 CSL og Cayenne kanskje?
Diesel power Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 Bingo... Cayenne Turbo S er lynhurtig... 0-100 Km/t på 4,8 sekunder og en topphastighet på over 275 Km/t, men det er Cayenne GTS som har formidable kjøreegenskaper. Den er bl.a senket 2,5 cm i forhold til den laveste oppsetningen nivåreguleringen på Cayenne normalt har... og den har en manuell gearkasse (i motsetning til f.eks Turbo S som har en automat gearkasse). Jeg tror dessverre ikke at BMW kommer med en X6 som kan hamle opp med Cayenne Turbo S... BMW er ikke i det markedet. Æ trur X6 kan hamle opp med GTS, med bakgrunn i tall som du oppgir her. GTS er senket 2,5cm. X6 er 15cm lavere en X5. Sleng på ett sportsunderstell og litt tuning av motor så tror jeg faktisk GTS blir frakjørt. At BMW ikke er i det markedet er jeg ikke enig i. De er ihvertfall ikke i markedet til Mercedes lokomotivene, eller monsterSUV`en Q7. Cayenne er ingen sportsbil, og jeg vil heller si at Porsche ikke egentlig er i sitt rette element jeg da Men dette blir bare synsing egentlig, veldig få som har fått prøvd bilen, og enda færre som har fått testet den/kan teste den skikkelig At de ikke er en sportsbil er jeg særdeles enig med deg i derimot Men det blir en del sammenligninger som ikke kan gjøres fair. Som f.eks M3 mot Gt3. Det blir som at GT3 skal henge på Radical SR8 rundt ringen det
Fredrik Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 Hehehe... det skal ikke mye til for å hisse på seg de samme gamle gutta... ... Vel... ingen av oss vet vel helt hva vi snakker om og jeg forholder meg også stort sett til hva jeg har lest, men når det er nevnt er de fleste seriøse bilmagasiner enige om at akkurat Porsche Cayenne er helt suveren i SUV verdenen. CAR skriver bl.a følgende om Cayenne GTS i en test der den blir sammenlignet med Porsche 997 Carrera, Porsche Cayman og Porsche Boxster RS60 (299 HK): "Unusually for an SUV, the Cayenne corners almost flat and the chassis seems capable of coping with nearly everything the motor can generate. There isn´t much steering feel but the endless grip and traction and huge if incredulous, pleasure to be had in firing this vast projectile down a ribbony Welsh road as fast as any good sports saloon." Tilsvarende skriver CAR ikke om hverken X5 eller X6... selvom de blankt innrømmer at disse bilmodellene absolut også er i den seriøse enden av SUV verdenen. For å understreke dette poenget testet de nettopp X6 mot Range Rover Sport Supercharged og Infiniti FX50S... ikke Porsche Cayenne GTS. Hvorfor sammenlignet jeg X6 med Porsches gamle dronning 928 S4 ? Det gjorde jeg fordi den modellen uten tvil er en ekte sportsbil, men den veier over 1600 Kg. Dette er relativt mye i dag, men det var enormt mye i 1986 da den kom på markedet... en tilsvarende 1986 Porsche 911 fra G-serien veide kun rundt 1200 Kg. Allikevel har en Porsche 928 S4 formidable kjøreegenskaper også etter dagens standard, men den veier altså hele 600 Kg mindre enn monsteret X6. Dette er mye... faktisk 25% av vekten X6 drasser rundt på... og derfor tror jeg ikke at X6 har en sjanse mot Porsches over 25 år gamle mesterverk. Dette bare for å sette BMW´s nye påfunn i perspektiv. Slik jeg ser det er X6 hverken fugl eller fisk... en X5 er en bedre SUV og en E63 er en bedre coupe...
Ron Jeremy Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 Hehehe... det skal ikke mye til for å hisse på seg de samme gamle gutta En frisk diskusjon, om en objektiv er alltid festlig Fredrik, men jeg er redd jeg tror jeg er yngre enn deg, om du mente ifht alder - hehe. Vel... ingen av oss vet vel helt hva vi snakker om og jeg forholder meg også stort sett til hva jeg har lest, men når det er nevnt er de fleste seriøse bilmagasiner enige om at akkurat Porsche Cayenne er helt suveren i SUV verdenen. Helt enig i deg i dette, eller rettere sagt, den var SUVeren, inntil X6 kom. Dog er jeg vant til at du er mer objektiv i dine diskusjoner enn du er ifht X5/X6, du virker til å bli ganske subjektiv i dine vage vurderinger av hva dette er snakk om av biltype og kjøperne er langt på vei idioter, som ikke vet sitt eget beste. I den grad håper jeg du trekker denne sluttningen mht Cayenne også? Man snakker om BMW og økt vekt og at man går bort fra dens kjerne av kjøreglede og handling, og trekker frem E30 og dens kjøreegenskaper (vi snakker her om entusiastene, de ekte som de liker å kalle seg...) Men hva er så Cayenne??? Er det en bilprodusent som virkelig beveger seg ekstremt langt unna den bittelille nisjen de hadde for kun kort tid siden, så er det jammen meg de, og hvordan er Cayenne å ratte kontra en 911, eller for den saks skyld E46 M3 CSL?? Og skulle man tro, Cayenne veier... mer enn X6, hele 2235kg! Du kliker å sammenlikne X6 med en gammel sportsbil (for meg er dette ingen Porsche, men dog) Det er det som irriterer og provoserer mange, hvis man skal sammenlikne må man jo gjøre det med tilsvarende biler. Hva som skjedde for 15-20-25 år siden, og hvor bra den og den bilen var - er fullstendig uvesentlig og irrelevant i denne sammenhengen! I dagens lys, sett ifht naturlige konkurenter å sammenlikne med, blir Cayenne slått ifht X6, som jeg er sikker på at den nye Cayenne (som forøvrig baseres på Q5 (og derved blir betydelig mindre)) vil slå X6 når den tid kommer. De nyeste premium bilene er oftest de beste. Slik jeg ser det er X6 hverken fugl eller fisk... en X5 er en bedre SUV og en E63 er en bedre coupe De forløpige salgstallene viser vel til at ikke alle tenker slik som deg Fredrik, i denne klassen spiller det ingen rolle om man kan putte inn 520l eller 510l i bagasjerommet, eller slike trivielle ting, det handler om look, det handler om image og handling - følelser rett og slett. Og i denne nisjen, tror jeg X6 kommer til å gjøre det meget bra Ikke minst ser den bra ut, Cayenne... ser ut som en frosk, har interiør som ser ut som det kommer fra en Kia, og dens eiere... tror jeg neppe er så veldig mye mer blaserte enn enn X6 kjøper. X6 leverer en unik look og eksepsjonell handling (for klassen Fredrik) og hvis den viser seg å være den suksessen den tilsynelatene later til å bli, tror jeg vi kan komme til å se Porsche og kanskje VW sitt svar på denne etterhvert, da er jeg spent på hva du sier. Og hvis du trekker frem miljøbiten, kan vi godt ta en runde på dette også, spesielt siden BMW her er langt foran alle naturlige konkurenter, her er et eks fra dinside.no på blandet kjøring bruker en 535d 0,69 liter per mil og en 530d bruker 0,68 liter per mil. Co2-utslippet på en 535d stasjonsvogn med 286 hestekrefter, 580 newtonmeter og automatgir er svært lave 182 gram per kilometer. Til sammenligning slipper en Audi A6 3.0 TDI Quattro stasjonsvogn ut 227 gram Co2 per kilometer til tross for betydelig svakere motor enn BMW 535d. Og Som en ren digresjon kan vi også nevne at en Toyota Avensis med 1,8-liters bensinmotor og 110 hestekrefter slipper ut 173 gram. Altså nesten like mye som en dieselmotor med snaut 300 hestekrefter. Det er ved sammenligning av slike tall at avgift på hestekrefter blir det reneste sprøyt.Det tekniske forspranget til BMW begynner her å bli stort når det gjelder utslipp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå