Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Tror ikke du kan kode bort pdc foran, da denne bilen kun ble levert med foran og bak. Kanskje man montere den andre boksen som kun gir pdc bak? 

Feil på nødknapp kan være feil på blåtann modulen i bagasjerommet. Virker blåtann? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noen som kan gi meg en kjapp howto på å fjerne IBS-kabelen? Byttet batteri i sommer og det er helt i orden med tanke på spenning, men opplever symptomer med kupévifta. Tenkte å koble ut IBS for å se om det løser problemet. 

Er det så enkelt som å trekke ut kabel 2?

ibs.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er symptomene på viften da? 

Starter den av og til, slår seg ikke på, virker ikke på regulering, blåser lite, dårlig varme er symptomer på snart defekt vifte. (Skjedde hos meg for noen år siden) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ingen økt effekt om jeg skrur opp hastigheten på viften over hakk 4 (eller 5). Hadde samme symptom i fjor, så jeg bytta batteri i sommer. Da ble det bedre helt i starten, men nå er det tilbake til gamle tendenser. Har naturligvis forsøkt å lade batteriet. 

Jeg sier ikke at jeg er sikker på at det er IBS, men det hadde vært greit å sjekke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da spekulert litt mer på PDC feilen min. Da den har brukt og komme og gå, men er nå konstant når jeg skrur på bilen. Går jeg innpå INPA og sletter feilkoden, så funker gjerne pdc i 1 min eller noe, får då opp avstander osv. Men virker som om venstre sensor bak ikke fungerer som den skal..
Feilkoden jeg får opp er 9e2b. Power HL (tror jeg det står )

PDC knappen blinker etter jeg får opp feilkoden.

Har åpnet PDC modul og denne ser strøken ut innvendig, og har renset stikkene så godt som det lar seg gjøre. Er dette garantert PDC modul eller kan det vere noe i veien med ledningsnettet til venstre sensor bak?

Noen mulighet for og utelukke noe av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket alle sensorene?  dersom en eller flere ikke virker sikikkelig så slår hele systemet ut, men sensorene tikker fordiom. Dette kan også være ledningbrudd. Men siden du sier systemet virker av og til så vil jeg sjekket om alle sensorene tikker skikkelig og skifte det som diagnosen sier. En ordentlig diagnose sier hvor sensoren er plassert som har feil på seg. En ny sensorferdig lakkert koster rundt 5-600.- på ebay.

Får en PDC feil, blinkende knapp og ingen tikkene sensorer så er det mest sannsynlig defekt modul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diagnose med Inpa viser ingen sensorer som er feil på feilkoder. Men er det slik at om jeg setter bilen i revers, så skal alle sensorer tikke, uansett om det er feilkode på pdc og knappen bare blinker?

Og om en sensor da ikke tikker er det enten sensorfeil eller feil på ledninger til denne sensoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Skulebollen skrev:

Diagnose med Inpa viser ingen sensorer som er feil på feilkoder. Men er det slik at om jeg setter bilen i revers, så skal alle sensorer tikke, uansett om det er feilkode på pdc og knappen bare blinker?

Og om en sensor da ikke tikker er det enten sensorfeil eller feil på ledninger til denne sensoren?

Hmm..rart, det skal jo ligge feilkode i minnet.

Alle sensorene som er i orden skal tikke når PDC er aktiv. Trykk på p- knappen, gå rundt bilen, kjenn og lytt på alle sensorene, skal kunne høre tydelig tikkelyd. Sensoren(e) som ikke tikker, eller tikker mye svakere enn de andre er defekt/snart eller ledningsbrudd. Det er ofte slik at en delvis defekt sensor fungerer av og til, slukner helt til slutt.

Om ingen sensorer tikker og knappen blinker og feilkoden er aktiv så er det mest sannsynlig defekt modul. (mer sjeldent) 

PDC systemet fungerer akkurat som en gammel julelys lenke, tok en ut en pære så ble hele lenken mørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sjekket opp i dette.  Det er ingen tikking på venstre sensor bak. Da er det garantert ikke modul? Det kan ikke vere modul som ikke sender ut signal til venstre sensor bak feks.? Alle andre tikket fint.

Jeg mener og huske jeg har hatt problemer med denne før.. Tror jeg har skiftet sensoren, da var det original Bmw sensor kjøpt på ebay jeg brukte. ( Skulle vertfall vere original )

Er det noen mulighet for og sjekke om det er sensor eller ledning uten og bestille ny sensor?

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Skulebollen skrev:

Da har jeg sjekket opp i dette.  Det er ingen tikking på venstre sensor bak. Da er det garantert ikke modul? Det kan ikke vere modul som ikke sender ut signal til venstre sensor bak feks.? Alle andre tikket fint.

Jeg mener og huske jeg har hatt problemer med denne før.. Tror jeg har skiftet sensoren, da var det original Bmw sensor kjøpt på ebay jeg brukte. ( Skulle vertfall vere original )

Er det noen mulighet for og sjekke om det er sensor eller ledning uten og bestille ny sensor?

Da er det nok mest sannsynlig defekt sensor. Men det kan også være ledningsbrudd til den sensoren. Da må du sjekke ledningsnettet fra modulboksen og frem til første skjøt. En av kontaktene er til bak og den andre til sensorene foran. Inni fangeren er det eget ledningsnett som er skjøtet mot ledningnettet til bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...