Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man trenger ikke å ta av alle de dekslene, det holder å fjerne dekselet over batteriet, så får man sneket den ut.

Skrevet

Hvor lenge varer egentlig automaten på E60'n? Virker helt fjernt at lifetime olja skal gå maks 100k km... Snakket med noen av mine mekanikerkollegaer og de mente at ZF har så store variasjoner at en type går kanskje 100 k km maks før den er utslitt, mens andre går 600k km.

Kan vel ikke holde på med oljeskift til 13 lapper hver 100.000 km ? Noen som har noe dokumentasjon på disse kassene? Jeg har en 520i 2004 mod. Hadde vært greit å fått se litt på serviceboka til den.

Skrevet

Ja jeg så den linken i tråden lenger opp, fin bildebeskrivelse på hvordan man gjør det, men det er ikke touring som det er gjort på. På min bil er det på hver side noen sorte plast deksler, kan kanskje holde å fjerne på ene siden. Dekselet over batteriet er et annet deksel. Uansett kjempebra tips folkens! :)

skal sjekke det ut i kveld!

Skrevet

Ja, dekselet som går over batteriet går vel igrunn ikke så langt ut når du sier det. Har bare for vane å fjerne det da jeg stort sett kobler fra batteriet når jeg skal gjøre noe nedi der. Har uansett vært nedi der mange ganger, og det går fint uten å fjerne dekselene rundt.

Skrevet
Hvor lenge varer egentlig automaten på E60'n? Virker helt fjernt at lifetime olja skal gå maks 100k km... Snakket med noen av mine mekanikerkollegaer og de mente at ZF har så store variasjoner at en type går kanskje 100 k km maks før den er utslitt, mens andre går 600k km.

Kan vel ikke holde på med oljeskift til 13 lapper hver 100.000 km ? Noen som har noe dokumentasjon på disse kassene? Jeg har en 520i 2004 mod. Hadde vært greit å fått se litt på serviceboka til den.

Dette er alt av info jeg greier å finne:

http://admin.webmakerx.net/images/Sites ... otrans.pdf

Der står det på side 6.

GA6HP19Z

E60/61

525i, 530i from 8/03 production to present

The transmission fluid has a Condition Ba

sed Service interval of ap

proximately 100,000 miles;

please refer to S.I. B00 07

02 for further information. Never mix any other oil with this transmission fluid when doing repairs or topping up.

Shell M-1375.4, BMW Part No. 83 22 0 142 516

GA6HP26Z

E60

545i from 8/03 production to present

550i All

The transmission fluid has a Condition Ba

sed Service interval of ap

proximately 100,000 miles;

please refer to S.I. B00 07

02 for further information. Never mix any other oil with this transmission fluid when doing repairs or topping up.

Shell M-1375.4, BMW Part No. 83 22 0 142 516.

Eg ser at på E39 A5S325Z (5HP19) står det at du ikke trenger

å skifte girolje:

E39

525i/iT from 3/01 production to present

530i from 3/01 production to present

No subsequent transmission fluid changes are necessary. Ne

ver mix any other oil with this transmission fluid when doing

repairs or topping up.

ESSO LT 71141, BMW Part No. 83 22 9 407 807.

See S.I. Bulletin B 24 01 98

Skrevet
Ja jeg så den linken i tråden lenger opp, fin bildebeskrivelse på hvordan man gjør det, men det er ikke touring som det er gjort på. På min bil er det på hver side noen sorte plast deksler, kan kanskje holde å fjerne på ene siden. Dekselet over batteriet er et annet deksel. Uansett kjempebra tips folkens! :)

skal sjekke det ut i kveld!

Personlig ville jeg tatt vekk mest mulig får å sjekke hvor mye fukt det er under der.

Da får du tørket resterende opp vist det er noe der. Som jeg forstår så er det en del elektronikk

som er samlet under der.

Ellers er vi veldig nysgjerrige på hvordan dette går så hold oss opdatert. :)

Skrevet

Skal ha bilen på verksted for å justere bakstillingen i håp om å bli kvitt den forbaska slitasjen på innerskulderen på bakdekkene,hadde en justering i November men har byttet knirkeforingene siden den gang.Bilen er senket så regner ikke med at det blir helt perfekt men håper det blir bedre enn det er nå. Det jeg nå lurer på er om det lønner seg å justere spissingen ut på maks eller litt over? har lest att noen anbefaler dette, er det noen som har noen erfaringer med dette? ser forøverig på hjulstillings skjemaet at camber på h-bakhjul er utenfor min. spesifikasjoner - det er også på h.siden slitasjen er verst.

Er det noen som har funnet en løsning på dette på sin 5èr?

g7ub7h6ki0ej7m3p65la.jpg

Skrevet

Ja stor var spenningen da jeg løftet ut deksler i res.hjulsbrønnen. Trengte ikke skru av sidedeksler, fikk av bunndeksel bare ved å presse ut på hver side. Det var tørt under der, med tydelige spor etter at det har vært vann der. Man kan se kanten rundt:

v3pf7d1oaqnyieq61qjw.jpg

Micro Power Mudule:

xwjdskyjlarc2dgdrod8.jpg

Her lå Mpm og 2 andre bokser samt 3 relèer:

ojsqb6mu27pzpyd811pw.jpg

Her ligger de nå!

v88vu324di80tvrmaamw.jpg

Kontakten til Mpm er tydelig irret:

04u8eblw3g6dk1c5lkyx.jpg

Fikk renhjort så godt jeg kan og koblet på igjen. Normal amp måles etter dette :D

Nå står batteriet på lading.

Vet ikke om dette faktisk har løst problemet, vi får se om noen dager!

Skrevet
Ja stor var spenningen da jeg løftet ut deksler i res.hjulsbrønnen. Trengte ikke skru av sidedeksler, fikk av bunndeksel bare ved å presse ut på hver side. Det var tørt under der, med tydelige spor etter at det har vært vann der. Man kan se kanten rundt:

[ Bilde ]

Micro Power Mudule:

[ Bilde ]

Her lå Mpm og 2 andre bokser samt 3 relèer:

[ Bilde ]

Her ligger de nå!

[ Bilde ]

Kontakten til Mpm er tydelig irret:

[ Bilde ]

Fikk renhjort så godt jeg kan og koblet på igjen. Normal amp måles etter dette :D

Nå står batteriet på lading.

Vet ikke om dette faktisk har løst problemet, vi får se om noen dager!

Wow kjempe flott. Jo det kan faktisk ha løst problemet ditt, ikke altid det skal mer til.

Hadde samme opplevelse på min diversity antenne oppe i bakluka. tørket og gjorde rent

så funket det.

Ser du har skrevet at du har problemer med fjernkontrollen din. Kan du beskrive det her?

Her har du en DIY hvordan du får sjekket kablene dine for brudd og Diversity antennen for

fukt.

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&...47380653,d.bGE

t's really easy to do this.

Open the rear window (only the window, not the entire trunk)

You see 4 plastic covers on the inside at the top of the window, remove them with a small screwdriver or a knife

Now you see underneed each cover a torx screw, remove all 4 of them

Now you can slide the spoiler downwards and it will come off. Be carefull not to harm the flatcables attached to it.

Underneath the spoiler you will see a black plastic box where the flatcables run into, this is the housing of the antenna amplifier

Open this housing by pulling the top lid off

Now you can remove the flatcables from the antenna amplifier, remove the other wires and water hose from the spoiler and put the spoiler aside

The white plastic box is the antenna amplifier. It's bolted to the car with 2 screws in the middle, remove them and remove the box

Now you can open the box and check for corrosion.

Skrevet

Bra at du fikk fikset det :) Vet du noe om hva grunnen er til at det kom inn vann? Jeg har faktisk en feilkode med power til antenna. Mulig det kan ha en sammenheng?

Fehler: Error in the antenna power supply / Madre fault

Code: ABCA

Har ikke merket noen problemer med denne koden, men greit å få orden før det blir problemer :)

Skrevet
Fehler: Error in the antenna power supply / Madre fault

Code: ABCA

Fikk du denne feilkoden ved diagnose?

Har du dårlig radiosignal ?

Tatt fra et annet forum:

Do you have any parallel issues with the range on your key fob? i.e. how close do you have to be to the car before it works?

There are two common issues that affect radio reception on an E61.

1. The diversity unit is housed underneath the rear spoiler. This can get water logged (poor sealed) and affects both radio reception and remote key fob range

2. The cable that links the tailgate hatch to the cars loom is a weak point and elements of it can eventually break after repeated use.

Either of these could be your problem. I had the same issue and got a new diversity unit and a new CCC out of BMW under warranty before they realised it was actually a cable break

Vannet kom inn i diversity boksen hos meg p.g.a 2 ting.

1. Slangen til spylervæsken til bak vinduet hadde hoppet av og spylte mot uniten.

2. Dårlig tetning i boksen gjorde at vannet fant lett veien inn.

Fikset tetningen med sicaflex.

Teipet fast slangen slik at den ikke faller av så lett.

Stappet inn vulctape i mellom kabler og beskyttelsen rundt, slik at kablene ikke

kommer i kontakt med metall.

Skrevet

Hvordan får du et oljeskift til å koste 13K? :shock: Koster 4-6K for flushing, noe som bør gjøres hver 60 000km.

Skrevet

Jeg tror det kan ha kommet vann inn enten via et lite hull i bunnen av brønnen, drenshull? eller så har det kommet via vannlekasjen fra taklukeslangen. Det var vått på hylla over batteriet da jeg holdt på med det problemet. Joda, har hatt fjernstyring til sentrallås som ikke har virket på en stund. Har allerede sjekket kabler i øvre luke. har også sjekket div.antennen. Den hadde litt irr et par steder, fikk rengjort men hjalp ikke. Sjekket egentlig kabler bare på høye side, er kablene til keyfob der?

Uansett så stod bilen på lading i natt, men da jeg skulle starte i stad, var det ikke nok strøm. Tror batteriet har fått seg en knekk pga alt dette surret! Var en tur til Holmestrand i stad, koblet på et voltmeter og fulgte med at den ladet over 14V hele tiden. Var inne hos en kunde ca 1/2 time, startet ikke. Hadde med ekstra batt og kabler. Må nok ha nytt batteri! Eller kan det være starter? Prøver å måle amp nå mellom pol og kabel, gir ikke utslag i det hele tatt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...