Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Statoil stasjonene har jo plasthanske for de som fylle råolje :)

De har samtidig høyere bio-innblanding enn konkurrentenen, dvs 7% mot 5% hos resten, noe som fører til at jeg boikotter dem. Da lever jeg heller leve med litt diesellukt av fingrene. Ekte menn nyter ikke fin vin, de drikker diesel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statoil stasjonene har jo plasthanske for de som fylle råolje :)

De har samtidig høyere bio-innblanding enn konkurrentenen, dvs 7% mot 5% hos resten, noe som fører til at jeg boikotter dem. Da lever jeg heller leve med litt diesellukt av fingrene. Ekte menn nyter ikke fin vin, de drikker diesel...

eeeh, sist jeg sjekket var jeg skikkelig mann, og jeg nyter vin som bare det. Faktisk, ett glass hver dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har klart å få godkjent 20' Gs Concave felgene inn i vognkortet ?

Er nå slikt at senkesettet skal monteres på min e61 så fort temperaturen ute er "ok", og regner med at jeg monterer på sommerskoene til bilen også. Men, så fort jeg skal godkjenne dette inn i vognkortet er jeg redd for at satans vegvesen vil si nei og fy, samt vil ha TUV på dette.

Hva mener dere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kun bensin før jeg kjøpte min første diesel. Det er en meget god bruksbil, men det er noe som mangler. Savner lyden og draget fra bensinen. Jeg har ikke så mye imot diesel, men alt til sitt bruk. Skal jeg ha diesel igjen må det bli med litt power og aller helst sekser. Skal selge min 520d i vår og diesel står ikke øverst på lista.

Når det gjelder diesellukt på fingrene etter fylling har det aldri plaget meg.

Odd-M: Kjenner du til konsekvensene ved (langvarig) fylling med mer enn 5%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte forbi en statoil stasjon i går og da var bensinprisen over 14, og jeg ser jo av spesifikasjonene til 530i at den bruker ganske mye til å være en relativt moderne bil. Men holder den seg under det min M50 bruker så går det an synes jeg. Men diesel er helt klart billigere ja.

Selv i min slappe 520i, så liker jeg at det drar mer og mer etterhvert som turtallet øker. Men tunge oppoverbakker og forbikjøringer tror jeg sikkert er bedre i en diesel bil med moderat motorvolum. Det kan være utrolig slitsomt med 150 hk og automat på langturer med mye bakker og masse tung bagasje.

Hva ville du valgt? 520iA mtech eller 525DA mtech?

Det er ikke noe problem å få et snillt forbruk med en E60 530iA LCI med 272 hk. På langtur og jevn kjøring er 0,7 l/mil fullt oppnåelig og 0,85-0,9 l/mil på blandet kjøring uten å ta særlig hensyn er godt innen rekkevidde. Det er selvsagt ikke noe problem å få den til og bruke mer, men da begynner det å flytte så godt på seg at det siste man tenker på er bensinforbruket. Det draget man har opp til 7000 o/min kan man bare drømme om i en dieselbil.

Det å ha bil er så dyrt i utgangspunktet med verdifall, renter og alt vedlikehold at det om en bil bruker 0,7 l/mil eller 0,9 l/mil i snitt har lite å si i den store sammenhengen.

Livet er for kort til å kjøre bil med dieselmotor. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd-M: Kjenner du til konsekvensene ved (langvarig) fylling med mer enn 5%?

Nei egentlig ikke, foruten at store mengder ikke er bra og at en vanlig diesel ikke kan gå på ren bio. Sikkert bare jeg som er sær på dette punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det kan godt hende at det påvirker DPF feks. Men det har ikke jeg, så det bryr ikke meg noe som helst.

Men i følge bmwfans.info så finnes ihvertfall min bil/motor som Rape Methyl Ester også. Det fremkommer da endel deler har denne merknaden. Nå har ikke min det, men jeg har ikke akkurat en høyteknologisk motor med ekstremt høye krav på drivstoff heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at det stortsett bare er trøbbel med disse partikkefiltrene. Spiller liten rolle at årsavgiften og drivstoffet er litt billigere når det koster fort 20000 for et nytt filter. Greit at disse filtrene er selvrensende, men da må du ha kjøremønster deretter og. Kan fort bli skummelt å kjøpe halvgamle, småkjørte biler som ikke har byttet partikkelfilter ikke bare med tanke på kostnaden av et nytt filter, men også konsekvensene dette får for motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to store fall gruver om du skal kjøpe deg en BMW 5 serie.

1. Stoff interiør

2. Stor bensin motor*

*M5 inngår ikke.

Hvorfor er det å kjøpe en stor bensinmotor en fallgruve (vi snakker vel om bruktbil)? Fordi man ikke har flere hundre "like" biler å konkurrere med når den skal selges?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel fordi folk vet hva de vil ha. Hvem kjøper 5 serie i Norge. Jo, de som trenger bedre plass en 3 serien tilbyr.

Diesel har bedre ytelser en de fleste bensin motorer. Ligger langt under i pris osv.

En 3 serie cupe f. Eks ville nok jeg hatt med en større

bensin motor.

Det som er viktig her er jo å ikke sammenligne en 520d med en 530i. Den som må sammenlignes er nok en 535d og en 530i.

Dette er ikke bare min mening. Les review på Broom.no

Snakker vi M5 osv snakker vi bensin bil for veldig få mennesker i Norge (dessverre). Alle ville valgt stor bensin motor i Norge om systemet hadde vært likt som i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget til Snappy79 ganske godt jeg dersom det er nogenlunde basert på:

1: Ikke stoff interiør:

De som kjøper 5 serie er "pengesterke middelsklasse" folk. Stoff signaliserer ikke det en 5-6-7-x serie skal gjøre (om man inrømmer det eller ei er det ett status symbol) På samme måte som en stoffsofa fra Bolia og en skinnsofa fra Bolia er to helt forskjellige sofaer. Skinn/delskinn (delskin gir noe mer komfort i form av ikke kaldt på vinteren/ikke varmt om sommeren og muligens ett noe mer sportslig feel) gir ett mer luksuriøst preg og når man da kjøper en 5 serie så er f.eks navi,skinn,telefon,takluke,AC og litt ekstra gadgets ett must både fordi det er bak mål å kjøpe en under-utstyrt sånn type bil og med tanke på vidresalg. Hvor ofte ser man ikke annonser som starter med "SPEKKET MED UTSTYR" " HER ER ALT DU BEHØVER PÅ PLASS" osv...det er ikke uten grunn.

2: Store bensin motorer er vel "ut" hos den jevne nordmannen som skal ha en kjapp og økonomisk bil. Hovedmomentet er at de er dyre i drift og muligens ikke like underdimmensjonert(??) som en diesel.

En "stor" diesel motor har ALLE fordelene en bensiner har, kjapp, stille, lavt forbruk og råsterk. utover lengere "gir", og en litt annen respons på gasspedalen hva kan en bensin motor tilby som en diesel mangler? og er de to tingene viktigere enn en mer hel-hetlig pakke slik en Diesel tilbyr?

Desverre så har Diesel motorer stygge-per skiltet fra når de var kaklete, bråkete, sotete og kjipe type mercedes 190E diesel-diesel.

Dette stemplet må nå fjernes da det satses kraftig på heftige Diesel motorer nettop pga effekt-potensial, LEVETID, MOMENT og lave forbruk synonymt med høye drivstoffsavgifter her på berget.

Dette er mine tanker rundt de to punktene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...