Gå til innhold

Hvordan Fotografere Bilen Proft?


tmice
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 9 months later...

Jeg har ikke lest hele denne tråden, men aner at fokuset etter hvert har blit fototeknisk. Altså hvikle innstillinger for å få de ønskede effekter.

Hvis man ser bort i fra dette - hva bør man tenke på når man skal f.eks ta bilder til en annonse på finn.no for å selge bilen? Da tenker jeg mer på vinkler, plassering, hva som bør tas bilder av etc

Jeg skal selge en 525 dat - sort

1. Hvilket type bilde /vinkel ville dere valgt som hovedbilde?

2. Hvilken setting bør bildene tas i - pr nå er det vinter her jeg er, og snø slaps stort sett over alt. Jeg liker type fabrikkområde pr default, men kom gjerne med forlslag

3. Bør man ha vidvinkel for kupebilder? Jeg har en illusjon om at det typiske bildet tatt fra baksetet mellom framsetene med vidvinkel for å få med mest mulig av førermiljøet er et must?

4. Hvilket lys bør brukes for kupebilder? Hvilke innstillinger på kamera (speilrefleks med kit-objektiv) Blits, eller ikke blits?

5. Hvilket lys for utvendig? fått med meg at mørke biler ikke bør fotograferes i dagslys, men heller i skumring. Stemmer dette?

6. Noe av det jeg liker visuelt med min bil er lysene. Hvordan få frem dette best mulig på bilder?

Håper noen av dere proffer kan hjelpe meg her.

Kommer til å bruke litt tid på å få tatt best mulig bilder, da jeg er hellig overbevist om at det er verdt det.

PS! Jeg har de kjedelige vinterdekkene på nå. Vil det se helt nållis ut å legge på sommerdekk dersom det er vinterlig bakgrunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, annonsebilder på denne tiden av året er jo ikke ideelt.

Hovedbilde bør vel vise bilen skrått forfra synes jeg.

Ellers så er det jo bare til å ta mange bilder fra forskjellige vinkler, men jeg ville unngått for mye vidvinkel på eksteriør bildene.

På kupebildene må du jo nesten bruke vidvinkel for å få med hele interiøret.

Tar du bilder av interiør når det er mørkt ute, så er det en stor fordel å unngå direkte blitz lys.

Sett kameraet på stativ og bruk bilens kupebelysning som lyskilde.

Og jeg synes det er helt greit å sette på sommerhjula selv om det er vinter for å vise hvordan bilen ser ut med de på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å gjøre en del gjennomsiktig i photofiltre? Tenker først og fremst på denne gjennomsiktige panser-metoden som jeg ser flere og flere bruker på sine photoshoots.

http://farm1.static.flickr.com/225/4749 ... 80f5f8.jpg

Det er gjort i photoshop i ettertid. Det krever stativ og to bilder, éne med panseret nede og det andre med panseret oppe. Ettersom man har brukt stativ er bildene akkurat like, og man legger bare "panser-nede"-bildet over det andre. Deretter gjør man panser-biten gjennomsiktig :) Ikke hokus-pokus, men man må være nøye for at det skal bli bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt opp stativ og brukte et enkelt objekt jeg hadde tilgjengelig. I dette tilfellet ei skateboardplate, men er samme prinsipp med bil etc.

Jeg tok to bilder som ser slik ut:

8hmkqo87l939t35xgsmo.jpg

lsmkv722ia7afpb9x3n7.jpg

Legg så bildene over i Photofiltre.

vxnzuimtvxie1bckpqmo.jpg

Velg så "Selection" -> Select all på det bildet som skal være gjennomsiktig. I mitt tilfelle er det skateboard-bildet, men på en bil vil det være det bildet med panseret nede.

Det med Select All er kun i tilfeller slik som dette, på et panser må man kanskje velge manuelt eventuelt små justeringer. Jeg har ikke nok kunnskap i dette programmet for å kunne gjøre dette enda. Da jeg er vant med Photoshop.

8f1d7ur9d4lhf8u58m3o.jpg

Kopier så dette bildet over til det andre bildet og du vil ha noe som ser ala slik ut:

caiua8qj52ilz3g1a5w1.jpg

Pass på at den delen du limte inn fortsatt er market og trykk på Edit -> Paste options...

7yutotuvcv894c771e0m.jpg

Da skal denne komme opp:

7wg6tntkbxzrs653q8qd.jpg

Da velger du å stille ned Opacity til ønsket gjennomsiktighet. Det vil ikke vises underveis hvor mye så man må nesten bare prøve seg fram. Trykk så på OK.

Da vil photofiltre-vinduet ditt se slik ut(har lukket det bilde jeg ikke bruker):

9t5y8dos2bqqic6ndxwd.jpg

Og ferdig bilde:

d6dm4wlw0j6sia1nuvso.jpg

Håper dette var til hjelp og at det var slik du mente :-)

Edit: Jeg prøvde meg på fler bilder, f.eks. kjøleskapet (åpent/lukket) slik at man kan se igjennom. På en måte slik som panser åpnet/lukket. Problemet mitt oppstod da jeg måtte "viske ut" døra på kjøleskapet slik at døra ikke vises at den er åpen når det er på gjennomsiktig. Jeg prøvde å kopiere enkelte deler, men ble fort vanskelig å få dette plassert korrekt. Problemet jeg fikk da er at det ikke er "Layers" i programmet. Men om du får det til uten eller om andre vet om noe er jo det supert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg må skrive ett innlegg i tråden slik det blir lettere og følge med.

Jeg handlet meg nettopp ett Canon 1000d med 18-55mm linse.

Prøver meg på det rimeligste kameraet før en evt oppgradering, må se an interessen.

Må si det er virkelig spennende dette med lukkertid, blender og iso.

Mye og sette seg inn i.

Stativ blir første oppgradering, deretter fjernutløser.

Noen tips på hvordan ta gode bilder i skumringslys, med kjapp lukkertid uten blitz, de jeg har tatt til nå blir veldig mørke. Redigering som må til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg må skrive ett innlegg i tråden slik det blir lettere og følge med.

Jeg handlet meg nettopp ett Canon 1000d med 18-55mm linse.

Prøver meg på det rimeligste kameraet før en evt oppgradering, må se an interessen.

Må si det er virkelig spennende dette med lukkertid, blender og iso.

Mye og sette seg inn i.

Stativ blir første oppgradering, deretter fjernutløser.

Noen tips på hvordan ta gode bilder i skumringslys, med kjapp lukkertid uten blitz, de jeg har tatt til nå blir veldig mørke. Redigering som må til?

Om bildene er for mørke er vell lukkertiden for kjapp, objektivet får ikke inn nok lys :) Tror jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...