Fredrik Skrevet August 6, 2008 Share Skrevet August 6, 2008 Du høres litt ut som faren min der du fredrik. Hehehe... hvorfor tror du at jeg høres ut som faren din... kan det ha noe med alderen og den medfølgende erfaringen å gjøre mon tro ?... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FTE Skrevet August 6, 2008 Share Skrevet August 6, 2008 Jeg har alltid lagt av lønnings-penger til div oppgraderinger. Noen ganger har jeg solgt en bil dyrere enn jeg kjøpte den for og da har det som regel blitt mer å bruke på neste bil. Et uøkonomisk eksempel på det var da jeg solgte min "RS500" Cosworth vingebil for 230000,- og kjøpte M3 for 150000,- MYE av differansen der gikk til M3`en. Jeg har vel en helt grei inntekt (ca. 22000,- utbetalt), lån på nesten 1,9 mill på hus som jeg flytter inn i neste uke pluss en E30 325i og en Honda CBR 900 RR. Kjøretøyene er ikke belånt. Nå blir det jo interresant å se hvor mye jeg klarer å legge av til bil-prosjektet framover. Det blir mindre nå framover, selv om vi er to om huset Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet August 6, 2008 Share Skrevet August 6, 2008 en ting som er ekstra surt med lån er situasjonen jeg har havnet i, hvor motoren i bruksbilen har rasa. Takk gud for at lånet ikke er på mer enn 60k for penga må betales uansett. da en 318tds motor er skikkelig vanskelig å få tak i angrer jeg mer og mer på at jeg ikke kjøpte en bruksbil ala 318 el. for lånet må betales okkesom jeg selger bilen i deler for 25k Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet August 6, 2008 Share Skrevet August 6, 2008 Fredrikk: Føler du ga meg et klapp på skulderen i sted! (Men tror jeg kanskje hadde hatt en litt mer spennende bil hvis jeg hadde din livssituasjon, ihvertfall ikke diesel og stasjonsvogn! ). - Med tanke på at vi solgte leiligheten og betalte ned det vi hadde av lån (boliglån på ca. 1 mill. og bilån på ca. 50k) for å unngå stigende renter. Leiligheten var uansett bare tenkt som et investeringsobjekt så er glad vi rakk å selge før markedet virkelig stoppet! Nå leier vi en større leilighet for kun 4000 kr. mnd. fordi Byens dyreste sted å kjøpe hus er et latterlig billig sted å leie, og vi i tillegg holder på å skille ut en tomt vi skal bygge på her etter hvert. Men det lureste vi har gjort økonomisk sett er å alltid ha minst 20 000,- i bakhånd. Det har reddet flere vanskelige situasjoner og muliggjort mange fine ferier! Brukes Mastercard så er det som regel i jobbsammenheng og setter uansett alltid av tilsvarende beløp som jeg evt. er skyldig der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bad_ip Skrevet August 6, 2008 Share Skrevet August 6, 2008 Jeg har en altfor dyr bil i forhold til min alder og inntekt. 285k i lån som min far tok for meg igjennom huslånet gjorde det mulig pga renten. Men målet mitt er nå få betalt ned hele bilen om 1 1\2 år. Banken krever 6k i mnd i lån, men jeg betaler ned så mye som mulig. Har vel betalt rundt 50k siden mai og skal prøve å runde 90-100k til januar... da har jeg regnet ut at jeg må betale litt over 10k i mnd i lån siste året. Er nettopp ferdig med militæret også så har ikke begynt i fast jobb... begynner i slutten av mnd. Å kunne havne et sted mellom 15-20k utbetalt etter skatt burde gå fint. Så da har jeg fortsatt en del tusenlapper igjen som jeg klarer meg fint på til bensin, byn i helgene. Så med litt sparing evnt ikke betaler ned så mye på billånet så har jeg fint råd til oppgraderinger, service osv. Har en del planer for bilen i vinter Dette er kun mulig fordi jeg bor hjemme. Er 20 år. Kunne selvsagt kjøpt meg en gammel bil til 20-30k og flyttet ut, men har ikke noe problem å bo hjemme så ser ikke vitsen enda. Så da klarer jeg å nok å betale ned hele bilen før jeg begynner på studier. Er ikke feil å ha en 330ci som studentbil Satser på å komme inn på politihøgskolen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet August 6, 2008 Share Skrevet August 6, 2008 Fredrik: Du sier du har utbetalt over 40tusen i mnd, men med tanke på stort hus og familie med tenåringsbarn (???) går pengene fort. Du sier heller ikke noe om kona har jobb, for dersom hun ikke har det blir den totale økonomiske situasjonen ikke like forgylt hehe Men det virker som du sitter greit i det økonomisk, og ikke har noe problemer med å få råd til det du ønsker. Med en dertil fonuftig bruk av pengene er du jo garantert å ikke få problemer. Når du i tillegg har råd til å kjøpe en relativt dyr bil kontant og da slipper alle renteutgiftene blir det jo enda bedre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wendel Skrevet August 6, 2008 Share Skrevet August 6, 2008 Jeg prøver alltid å spare litt av hver lønning, men trur jeg enda har tilgode å klare det:) Er 24 år og har har vel ca 20 høvdinger utbetalt hver måned, bor gratis. Har vel ca.. 5.000 i faste utgifter hver måned(lån, forsikring etc).. Men jeg er dog konstant fattig da jeg bruker så og si alt av penger på bilen min (og litt øl av og til!) Har flere ganger tenkt på det at hvis jeg hadde spytta alle de pengene jeg har brukt på deler på bilen inn i lånet, så ville jeg snart vært gjeldsfri (har vel ca bare 140.000 igjen i lån nå) Men men, får vel heller satse på en Lotto gevinst å betale ned lån da:D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jon///M Skrevet August 6, 2008 Share Skrevet August 6, 2008 har lån på atven min, men ellers så betales alt til bil og sånt fra lønna. har brukt kreditkort kun 2 ganger og da er det til uforutsette ting, men prøver og ha en lønning i bakhånda. er egentli altfor flink til og bruke penger, men får jeg lyst på noen, sparer jeg det jeg klarer for og få det så fort som mulig, akkurat i dette øyeblikket sparer jeg til og hente ut noe fra autotrim... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 6, 2008 Share Skrevet August 6, 2008 Fredrik: Du sier du har utbetalt over 40tusen i mnd, men med tanke på stort hus og familie med tenåringsbarn (???) går pengene fort. Du sier heller ikke noe om kona har jobb, for dersom hun ikke har det blir den totale økonomiske situasjonen ikke like forgylt hehe Men det virker som du sitter greit i det økonomisk, og ikke har noe problemer med å få råd til det du ønsker. Med en dertil fonuftig bruk av pengene er du jo garantert å ikke få problemer. Når du i tillegg har råd til å kjøpe en relativt dyr bil kontant og da slipper alle renteutgiftene blir det jo enda bedre Joda... min bedre halvdel jobber også... så vår økonomiske situasjon er vel kanskje bedre enn for de aller fleste (uten at det sier så veldig mye). Mitt poeng er at biler i de aller fleste tilfeller er en svært dårlig investering... en så dårlig investering at det absolut er fornuftig å tenke seg om mer enn én gang før man låner penger til en bil. Hansh: Jeg kjører ca. 5000 Km i måneden (faktisk hele 20000 Km siden mai måned) fordi jeg jobber i Oslo, men bor i Århus (Danmark). Jeg får 100% fradrag for de direkte reisekostnadene (diesel, ferger og broer), men slitasjen og verditapet på bilen må jeg betale selv. Ergo mener jeg at det er rimelig ekstragavant å kjøre en nyere BMW i det hele tatt, men jeg har en alt for stor bilinteresse til å kjøre i en billigere slengbil som f.eks en billig Citroën diesel eller noe i den duren. Ergo er en E46 318d Touring perfekt til mitt bruk. Vi vurderer imidlertid en ny E91, men den skal evt. ikke brukes som pendlerbil... når vi kommer så langt blir det flyet og evt. en pent brukt "norsk" E30 til hyggeturer i Norge... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet August 6, 2008 Share Skrevet August 6, 2008 Mitt poeng er at biler i de aller fleste tilfeller er en svært dårlig investering... en så dårlig investering at det absolut er fornuftig å tenke seg om mer enn én gang før man låner penger til en bil. Mitt poeng er at det er ikke det det handler om. Alt moro koster, og det er ikke om å gjøre å daue med mest mulig penger på bok. Dog, for en ren bruksbil er det ingen vits å overdrive, men for oss som faktisk synes bil er skøy... kjør på! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 6, 2008 Share Skrevet August 6, 2008 Mitt poeng er at det er ikke det det handler om. Alt moro koster, og det er ikke om å gjøre å daue med mest mulig penger på bok. Dog, for en ren bruksbil er det ingen vits å overdrive, men for oss som faktisk synes bil er skøy... kjør på! Akkurat det poenget har jeg stor forståelse for, men jeg setter ikke økonomien over styr for litt stål med fire hjul på... selvom jeg i likhet med de fleste her inne er mer interessert i biler enn folk flest... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet August 6, 2008 Share Skrevet August 6, 2008 Hva er verdt å bruke penger på? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegar br. Skrevet August 6, 2008 Share Skrevet August 6, 2008 Alle har som regel en hobby, som det går en del penger til.. Min hobby er bil, Hva er vel bedre enn å kombinere hobby og nytte? Er slik til meg i allefall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet August 6, 2008 Share Skrevet August 6, 2008 Jeg forstår også den tanken, men problemet er når man sitter der og ser på betalingsoversikten på huslånet for de neste 22 årene, og ser at man faktisk skal betale mange hundretusener bare i renter og møkk. Utrolig sure penger når man kanskje heller kunne utsatt den dyre bilen noen år, betalt ned huslånet, og så handlet bil for penger man faktisk har. Har man som husholdning to OK norske lønninger og nedbetalt hus, så har man mye penger å rutte med. Da går det fort å spare penger til akkurat hva man måtte ønske. Og livet med banekjøring etc. trenger ikke akkurat være over selv om man er 35+ (noe NSK og BMWCCN-treffene pleier å være bevis på). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 6, 2008 Share Skrevet August 6, 2008 Hva er verdt å bruke penger på? Det er et godt spørsmål, men jeg prioriterer relativt fornuftige investeringer som nedbetaling av gjeld, videreutdannelser, privatskole til barna, pensjonsoppsparinger, oppsparinger til barna, forsikringer, sund mat, landsted/hytte, ferier til spennende steder... og eksplisitte investeringer som ikke øker den ligningsmessige formuen som kunst, smykker til min bedre halvdel, antikviteter, kvalitetsmøbler, bøker etc. Dette er jo i aller høyeste grad en personlig prioritering og for andre kan fine biler ha en høyere verdi enn mine valg... og det respekterer jeg naturligvis. Jeg poengterer kun at en bil kan koste for mange penger også... spesielt hvis man har dårlige låneavtaler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå