Gå til innhold

Hvordan finansierer dere bilene deres og oppgraderinger?

Hitokiri
 Share

Anbefalte innlegg

Det dummeste jeg ser er folk på 40 + som setter de flotte nye bilene sine i vaskehallen på statoil, kjører den i møkk og stein og det gjør ikke noe om guttungen til nabon skulle lage en ripe i siden på grunn av pedalen på sykkelen hans kom borti..

Det er jo NÅ jeg skulle hattt penger så jeg kunne hatt fin bil.. Ikke når jeg blir 40+ og sikkert har andre ting jeg verdsetter mer enn "stål med fire hjul"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det dummeste jeg ser er folk på 40 + som setter de flotte nye bilene sine i vaskehallen på statoil, kjører den i møkk og stein og det gjør ikke noe om guttungen til nabon skulle lage en ripe i siden på grunn av pedalen på sykkelen hans kom borti..

Hehehe... jeg er nå litt stolt av at vi har klart å kjøre vår BMW i snart 5 år og 160000 Km uten å få en bulk og ikke én eneste signifikant ripe. Selvfølgelig mener jeg at man kan ha fine biler når man er ung også, men da bør man ha råd til det. Jeg hadde flere fine biler da jeg var ung og det var selvfølgelig kult, men verden går jo ikke av hengslene fordi man en vakker dag passerer 30 år. Min bilinteresse er nok større nå enn da jeg var i 20-årene, men for tiden prioriterer jeg andre ting fremfor biler. Jeg har imidlertid lovet meg selv at jeg skal ha en Porsche 911 Carrera S (997) før jeg må ha klippekort hos en kiropraktor... så tiden får vise når det blir... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj.. Fredrik.. Satt visst på med en Carerra S i går :P

Har sagt mye rart om Porsche, men tror den bilen er noe av det råeste jeg har sitti på med.. Gode seter, gode bremser (med stor vekt på GODE), fantastisk veigrep og ett interiørdesign som du virkelig må være idiot for å ikke synes at faller i smak.. Skivene.. Aaah God Damn.. Fineste instrumentpanelet jeg har sett noengang..

01.13.00 rundt den nye sløyfa på banen er visst rimelig grei tid.. RÅ maskin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som student har måttet ty til kredittkortene mine noen ganger, men da har jeg visst at det kommer lønn neste måned som jeg kan betale regningen med. Bruker man kredittkort og betaler ned hele beløpet innen 45 dager slipper man renter. jeg gjør ihvertfall det på mitt kort. Så har ikke tapt noenting på å bruke kredittkortene mine. Jeg tjener faktisk på statoil kredittkortet mitt ved å bruke det for handler jeg for mer enn 20 000kr i året får jeg gullkort året etterpå og gratis statoil kopp i posten ;) Så ser ikke no galt i å bruke det da :lol: . Har man derimot ikke råd til å betale regningen når den kommer slik at man Setter seg i gjeld og må betale renter på penger man har lånt til unødvendige ting som styling og festing, blir saken en helt annen. Jeg kvir meg faktisk over at jeg leier leilighet kontra å eie for kaster pengene der rett ut ruta. Men tørr ikke ta boliglån nå som renta bare stiger. Går rørene på badet til helvette har jeg heller ikke 70 000kr å legge ut til reparasjon. Så må safe litt noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er student, og har stipend/lån fra lånekassen... kna ikke tjene mer enn 116k i året, betaler husleie og mat og bilforsikring og diverse... og kjøper m-deler i hytt og pine og poleringsprodukter og bilting hele tia... ikke spørr hvor jeg får råd til alt fra... lån/stip er lite berørt enda...

vurderer snart å selge hvitt pulver, eller rane banker som hagenisse gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få noen rimelig fine biler for under 100 000 kr. Dersom man skal leve med en tankegang som sier at du må ha pengene i lanken før du handler, så blir det jo mye sparing. Fint for de som har muligheten eller tålmodigheten.

Jeg kunne spart meg opp 100 000 kr på 1,5 år, men så lenge vil jeg ikke vente :) Jeg vil ha kjærra NÅ, og jeg er villig til å betale prisen. Det jeg gjør er å selge bilene for minimum det som står igjen på lånet, helst en del mer, og så avskrive renter og gebyrer som det det koster å finansiere moroa.

At andre prioriterer annerledes forstår jeg godt. Man vinner jo ikke noen Nobel-pris i økonomi av å drive sånn. Men det er prisen, så fuckit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener faktisk på statoil kredittkortet mitt ved å bruke det for handler jeg for mer enn 20 000kr i året får jeg gullkort året etterpå og gratis statoil kopp i posten ;)

Gullkort fra Statoil får du faktisk så fort du har brukt 20 lapper. Ikke året etterpå. Forøvrig er det helt bortkastet med Statoil-kort nå. Jeg har to gullkort derfra, og får kun 36 øre rabatt. Med Cresco car eller tilsvarende får man 50-60 øre på alle bensinstasjoner. Mye bedre kort, så jeg bestiller nok et sånt "bensinkort" til hver bil snart, og kaster ut Statoilkortene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo NÅ jeg skulle hattt penger så jeg kunne hatt fin bil.. Ikke når jeg blir 40+ og sikkert har andre ting jeg verdsetter mer enn "stål med fire hjul"

Før tenkte jeg også at "gamlinger" i dyre biler og spesielt cab-er var helt uhørt og at dette burde vært forbeholdt de yngre og sprekere som trengte dette mer, men i voksen alder ser jeg faktisk en større personlig glede i å kunne ha en fin bil enn da jeg var yngre og det er for meg mer enn "stål med fire hjul". Det er også trygghet, sikkerhet, og ikke minst driftssikkerhet. Jeg har idag ikke tid eller råd til å være uten en driftssikker bil slik jeg kunne tidligere.

Hvorvidt det forteller mest om idag eller tidligere vet jeg ikke, men jeg setter langt mer pris på en ordentlig bil nå enn før. Da jeg var yngre var bilen, - for meg, langt mer status og damemagnet enn idag, og jeg hadde ikke verdsatt fine biler så høyt da som jeg gjør nå selv om jeg hadde helt greie biler i ungdomstiden også.

Kanskje jeg setter mer pris på bilene mine nå fordi jeg føler de fruktene etter hardt arbeid gjennom tidene? Iallefall; I voksen alder har jeg en mye større glede av å se 40+ i fine biler enn jeg hadde i ungdomstiden. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik:

Du sier du har utbetalt over 40tusen i mnd, men med tanke på stort hus og familie med tenåringsbarn (???) går pengene fort. Du sier heller ikke noe om kona har jobb, for dersom hun ikke har det blir den totale økonomiske situasjonen ikke like forgylt hehe

Men det virker som du sitter greit i det økonomisk, og ikke har noe problemer med å få råd til det du ønsker. Med en dertil fonuftig bruk av pengene er du jo garantert å ikke få problemer. Når du i tillegg har råd til å kjøpe en relativt dyr bil kontant og da slipper alle renteutgiftene blir det jo enda bedre

Joda... min bedre halvdel jobber også... så vår økonomiske situasjon er vel kanskje bedre enn for de aller fleste (uten at det sier så veldig mye). Mitt poeng er at biler i de aller fleste tilfeller er en svært dårlig investering... en så dårlig investering at det absolut er fornuftig å tenke seg om mer enn én gang før man låner penger til en bil.

Hansh: Jeg kjører ca. 5000 Km i måneden (faktisk hele 20000 Km siden mai måned) fordi jeg jobber i Oslo, men bor i Århus (Danmark). Jeg får 100% fradrag for de direkte reisekostnadene (diesel, ferger og broer), men slitasjen og verditapet på bilen må jeg betale selv. Ergo mener jeg at det er rimelig ekstragavant å kjøre en nyere BMW i det hele tatt, men jeg har en alt for stor bilinteresse til å kjøre i en billigere slengbil som f.eks en billig Citroën diesel eller noe i den duren. Ergo er en E46 318d Touring perfekt til mitt bruk. Vi vurderer imidlertid en ny E91, men den skal evt. ikke brukes som pendlerbil... når vi kommer så langt blir det flyet og evt. en pent brukt "norsk" E30 til hyggeturer i Norge... 8)

`

Bruker selv mye privat bil i jobbsammenheng, men får meg likevel ikke til å sette igjen BMW'en hjemme selv om jeg hadde sittet igjen med mer av kjøregodtgjørelsen da. For meg er da også en viktig del av regnestykket at BMW'en er en større og sikrere bil som også øker sjansen for at jeg kommer hel hjem igjen og får med meg resten av min datters oppvekst. Hovedgrunnen til at vi doblet bilparken med en E39 var også å kunne transportere henne på relativt sikker måte i trafikken, og der føler jeg at en E39 520i gir mye for pengene siden det er en relativt stor og tung bil, med ganske lang avstand mellom ytterkanter og sitteplasser, og faktisk ble levert med ekstra airbager i tillegg til de som var standard, og den har god aktiv sikkerhet i form av gode kjøreegenskaper. Når det største verditapet for lengst har gått utover tidligere eiere og lånet ble nedbetalt etter vel et år så føler jeg at det er en ganske god kombinasjon av fornuft og følelser i vårt bilhold. - Godt bekreftet av min samboer som ikke forstod vitsen med at det skulle være en BMW og bakhjulstrekk nå nekter å kjøre det meste annet en den bilen.

Hvis ting går som planlagt så får jeg meg trolig firmabil til jul og regner med at jeg da ender opp med en E90 318i, tilsvarende min far sin (familiebedrift). Bensin fordi jeg ikke liker diesel og sedan fordi at jeg i en alder av bare 24 da hadde blitt så familiær at jeg hadde risikert å løpe ut og spontankjøpe en labrador, - og fordi min samboer også nekter å ha stasjonsvogn (og sølvfarget bil).

Har mange ganger hatt lyst til å kjøpe M-fanger og slikt, men ender alltid opp med å synes det koster mer enn det smaker.. - Ihvertfall på en bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før tenkte jeg også at "gamlinger" i dyre biler og spesielt cab-er var helt uhørt og at dette burde vært forbeholdt de yngre og sprekere som trengte dette mer, men i voksen alder ser jeg faktisk en større personlig glede i å kunne ha en fin bil enn da jeg var yngre og det er for meg mer enn "stål med fire hjul". Det er også trygghet, sikkerhet, og ikke minst driftssikkerhet. Jeg har idag ikke tid eller råd til å være uten en driftssikker bil slik jeg kunne tidligere.

Hvorvidt det forteller mest om idag eller tidligere vet jeg ikke, men jeg setter langt mer pris på en ordentlig bil nå enn før. Da jeg var yngre var bilen, - for meg, langt mer status og damemagnet enn idag, og jeg hadde ikke verdsatt fine biler så høyt da som jeg gjør nå selv om jeg hadde helt greie biler i ungdomstiden også.

Kanskje jeg setter mer pris på bilene mine nå fordi jeg føler de fruktene etter hardt arbeid gjennom tidene? Iallefall; I voksen alder har jeg en mye større glede av å se 40+ i fine biler enn jeg hadde i ungdomstiden. :wink:

Jeg er enig i mye av det du skriver, men jeg føler at jeg har blitt litt misforstått med uttalelsen "stål med fire hjul". Selvfølgelig betyr biler generelt mye mer for meg enn at de bare er et fremkomstmiddel... det er jo derfor jeg kjører en BMW og tidligere har brukt mye penger på div. Porscher og MB´er. Mitt poeng med uttalelsen var kun å presisere at det i en økonomisk forstand er viktigere ting i livet enn biler... spesielt hvis man må ha lån til over skorstenen for å ha bilen. I en etableringsfase er det helt avgjørende at man ikke kommer bakpå med oppbyggingen av en fornuftig personlig økonomi... det straffer seg bare senere når utgiftene øker betydelig. I dagens situasjon er det vanskelig nok å øke inntjeningen i takt med inflasjonen (les: de fleste alminnelige lønnsmottagere får faktisk en negativ reallønn i år)... hvis man ikke skal slite med et et stort lån som bare blir dyrere og dyrere også. Folk flest har fått med seg at man bør finregne på økonomien i det å leie en bolig (de pengene ser man ikke mer igjen etter at leien er betalt), men det er i de fleste sammenhenger ikke en stort bedre investering når det gjelder biler. Hvorvidt man allikevel ønsker å bruke store deler av inntekten/formuen på biler er etter min mening trolig en uheldig kombinasjon av interesse og mindre god økonomisk innsikt. Jeg tror at hvis folk flest hadde satt opp et realistisk økonomisk budsjett ville også den norske bilparken ha sett helt annerledes ut. Nyere biler har en betydelig høyere sikkerhet og det er absolut et fornuftig argument... i tillegg til driftsikkerhet og miljøaspektet (som du er inne på). Det er som alltid flere argumenter som står opp mot hverandre når man skal foreta et økonomisk valg, men det er viktig at man er rasjonell når beslutter seg... ellers blir det ofte dyrt... kanskje for dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo som dere er inne på mye mer spesielt om man når man er 35-40+ kan unne seg en grom bil kjøpt for egne penger. Da kan man virkelig nyte at man er vellykket, og har klart å komme seg unna gjeldshelvetet så mange sitter fast i, i stedet for å tenke på at OK, man er 20 og tror man er dritkul fordi man har en bil til 500.000,-, med 90% finansiering, mens faktum egentlig er at hvem faen som helst kunne kjøpt den bilen om de ville. Alle kan få svært lån og kjøpe dyr bil i dag. Det er ingenting spesielt med det.

Jeg er fast bestemt på å ha et godt økonomisk grunnlag for fremtiden, i stedet for å ha det grommeste av bil. Sånn det ser ut nå, så klarer vi være gjeldsfrie i løpet av relativt kort tid med mindre vi velger å kjøpe oss dyrere eiendom. Bygging av 2. etasje (m/bad) og isolert dobbelgarasje kommer til å sette oss litt tilbake, men regner med lånet kan være nedbetalt i løpet av 2 år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener faktisk på statoil kredittkortet mitt ved å bruke det for handler jeg for mer enn 20 000kr i året får jeg gullkort året etterpå og gratis statoil kopp i posten ;)

Gullkort fra Statoil får du faktisk så fort du har brukt 20 lapper. Ikke året etterpå. Forøvrig er det helt bortkastet med Statoil-kort nå. Jeg har to gullkort derfra, og får kun 36 øre rabatt. Med Cresco car eller tilsvarende får man 50-60 øre på alle bensinstasjoner. Mye bedre kort, så jeg bestiller nok et sånt "bensinkort" til hver bil snart, og kaster ut Statoilkortene.

Greit nok for de som er gamle nok til å få Cresco car.

Jeg som er 19 år, får ikke noen av disse kortene.

Og for å få vanlig statoilkort uten mastercard måtte jeg sende inn lønnslipper. :roll:

Det tok nøyaktig 6 måneder før jeg fikk to gullkort og to kaffekopper i posten. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...