Spinner Skrevet August 8, 2008 Share Skrevet August 8, 2008 Lurer på et siste forsøk på en nyere BMW (2000+) før jeg evt forlater merket for godt. Har hatt BMW siden -94 men etter jeg hadde en 2000 E39 er jeg jævla skuffa. De ruster jo værre enn syttitalls Opel`ene jeg hadde rundt 1990, og skal liksom være en bil "av klasse" Så mitt spørsmål; finnes det en modell som ikke ruster "innenfra". BMW tilkjennegir jo ikke at de har hatt et produksjonsproblem, men det er jo helt åpenbart for de med litt snøring. Har lurt på E38, men det er vel samme ulla som E39 & E46 med hensyn til prod. prosesser. Man kan kanskje finne enkelt eksemplarer som fungerer, men det er vel ingen måte å vite hvilke biler som er "bra" på forhånd? Har derfor vurdert en E60, men siden de er såpass nye er det vel i disse dager skavankene evt. begynner å vise seg? Hva merer dere? Min mening: E39- Rustbalje (dører, bakluke, bakskjerm/tanklokk, hjulbuer) E46- Rustbalje (panser, bakluke) E38- ? E60-? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tmice Skrevet August 8, 2008 Share Skrevet August 8, 2008 Makan til negativ omtale, skulle nesten tro du hadde et helt annet merke en BMW.. Har en 1997 E39, NULL RUST! Har en 2000 E46 NULL RUST! Det kommer veldig mye ann på hvordan du tar vare på bilen din, alle merker ruster sund så lenge du ikke gidder å gjøre noe med de, å da er det det samme om de heter BMW, eller OPEL eller AUDI. Finn deg en bil som du går igjennom før du kjøper den, å så tar du vare på den, da kan jeg GARANTERE at den ikke ruster! Det krever selvfølgelig mer en snittet i interesse for å holde en bil med null rust. Mange biler har svakheter som man hører om med rust å slikt, å da er det bare å passe på at disse plassene blir godt rengjort. Lykke til med neste BMW! The Ultimate Driving Machine Børster du tanna dårlig får du nok en lite "rustangrep"... VEDLIKEHOLD! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hoem Skrevet August 8, 2008 Share Skrevet August 8, 2008 Alt er avhengig av bilen du kjøper. Min 88 modell E34 har minimalt med rust, har startet å fått noe langs hjulbuen og på panseret etter steinsprang, det er ikke mye mener jeg og jeg har plukket bilen helt ned! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet August 8, 2008 Share Skrevet August 8, 2008 Jeg trodde det var enkelte bmw modeller med kjente rustproblemer og som det var mulig å få reklamert hos bmw. (Gjerne ikke nå lengre) Ellers så har jo vedlikeholdt alt å si Og blande inn E34 og div eldre biler blir vel ikke rett i denne diskusjonen.. De er så gamle at det utelukkende har med vedlikehold om de ruster el ikke.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steinarn Skrevet August 8, 2008 Share Skrevet August 8, 2008 Tja,best å holde seg til gammel e30 kanskje,der Vet hvor rusta kommer...Neida,sambo`n min hadde en E36 -96 som ble kjøpt ny. Alltid vaska med en gang den ble en anelse møkkete,alltid polert minst 3 ggr i året....Vedlikeholdet kan en ikke klage på,men plutselig kom det blemmer midt på døra og oppå panseret.Det samme har skjedd med en nistrøken E39 hos en kamerat.Ser ut som det går på flaks,og ustabile prod.prossesser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turn-in Skrevet August 8, 2008 Share Skrevet August 8, 2008 Kjøp en bil det er igjen rustgaranti på. Da må du opp i en 2003-2004 modell eller nyere(6 års garanti), avhengig av hvor lenge du skal ha bilen. På de aller nyeste nå er det vel 12 år, så da er det enda mer å gå på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spinner Skrevet August 8, 2008 Forfatter Share Skrevet August 8, 2008 Den negative omtalen kommer av at jeg har sett MANGE E39 & E46 med rust ved kittstripene i dører, bakluke og panser. Dette er ikke av ytre påvirkninger men kommer innenefra av en eller annen årsak. Det hadde nok rustet om du så hadde bilen i stua. I tillegg kommer den unnvikende holdingen til BMW sentralt, var selv i kontakt med BMW Norge ang. dette men de katergorisk avviser biler selv kun en måned over 6-års "garantien" Til og med BOS / Mercedes utvidet rustgarantien etter press fra NAF, det hjelper å organisere seg. http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel ... tid=261744 Ellers er jeg enig i at vedlikehold er påkrevd for å holde husbukken unna, men uansett skal ikke biler av denne typen ruste på under 6 år. Jeg har inntrykk av at mange kjører rundt i "rustfrie" eksemplarer som er så langt derfra om en bare ser på de rette plassene. Jeg har iallfall nesten fått folk på gråten ved å vise de hva de har av bobler her og der. Selv om det er rustgaranti igjen vil det jo bare være å utsette problemet da årsaken ikke er tatt hånd om. Jeg ønsker meg en nyere bil med forusigbarhet som de gamle E30 & E34 hvor du i større grad selv styrte om rusten kom eller ikke. Lurer på en E60 selv om jeg ikke er helt komfortabel med designet kun pga rustproblemet med de andre. Hvis noen har en rustfri E39 som de vil kvitte seg med, som også har vært rustfri siden ny, kan jeg være interessert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet August 8, 2008 Share Skrevet August 8, 2008 har selv en 99mod e46, ikke noe rust på den. Den har fortsatt orginalt panser og bakluke også... ikke antydning til rust der... har en kamerat med en 96mod e38. heller ikke antydning til rust noen steder... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2000Touring Skrevet August 9, 2008 Share Skrevet August 9, 2008 Har en 99 e-46 og den har rustent panser langs kanten. Var i kontakt med lokal BMW-forhandler og spurte om det var noe form for utvidet garanti/reklamasjon for dette, i og med at det er et kjent problem. Det var det ikke. Så da er det vel bare å skaffe seg et nytt panser da? Så vidt jeg husker koster ikke et panser så veldig mange tusenlappene(2500 på GS) nytt, men lakkeringen må jeg betale ca 4000kr for her i Kongsberg(syntes det var dyrt). Men dette påvirker ikke min holdning til BMW - Har ALLTID hatt BMW, og kommer ALLTID til å ha BMW! Inge B. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW89 Skrevet August 9, 2008 Share Skrevet August 9, 2008 Har en 99 e-46 og den har rustent panser langs kanten. Var i kontakt med lokal BMW-forhandler og spurte om det var noe form for utvidet garanti/reklamasjon for dette, i og med at det er et kjent problem. Det var det ikke. Så da er det vel bare å skaffe seg et nytt panser da? Så vidt jeg husker koster ikke et panser så veldig mange tusenlappene(2500 på GS) nytt, men lakkeringen må jeg betale ca 4000kr for her i Kongsberg(syntes det var dyrt). Men dette påvirker ikke min holdning til BMW - Har ALLTID hatt BMW, og kommer ALLTID til å ha BMW! Inge B. jeg er sikker på at du kan få det biligere en 4 i kongsberg. hvis ikke er det bare og kjøre litt så får du det garantert biligere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steinar84 Skrevet August 9, 2008 Share Skrevet August 9, 2008 er vel et kjent problem med panser dører og bakluke. min hadde det på panseret og tror forige eier skifta dørene. men kjøp deg en bil med rustgaranti da. etter 2002 tror jeg de utvida rustgarantien fra 6 til 12 år. men finn deg hvilken som helst bil. ingen er feilfrie. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 9, 2008 Share Skrevet August 9, 2008 Jeg har en "dansk" 2003 E46 318d Touring som nå har kjørt ca. 160000 Km og den har faktisk ikke rust... og det tiltross for at den har kjørt store deler av tiden i fuktige Danmark. Den står utendørs 365 dager i året (i Århus eller i Oslo), er ikke ekstra rustbehandlet og brukes til pendling mellom Århus og Oslo 2-3 ganger i måneden hele året (les: E6 i Sverige er en eneste stor saltlake om vinteren). Rust på E46 forekommer dessverre også i Danmark, men det er iht. til BMW her i Århus ikke et typisk problem... iallefall ikke et større problem enn på de andre samtidige BMW modellene som f.eks E38 og E39. Jeg har selv kikket på mange E46 modeller her i Danmark og rust er ikke det største problemet jeg ser... da heller slitte og dårlig vedlikeholdte biler. Manglende servicer, slitte interiører, bulker og stygge riper er langt mer alminnelig enn rust når det gjelder E46. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet August 9, 2008 Share Skrevet August 9, 2008 Jeg tror Fredrik er inne på noe her; vedlikehold og oppfølging i de første årene i en bils liv er viktig, og det hjelper lite hvis eier to og tre er store entusiaster, dersom den første tillot forfallet å starte. Flunkende nye biler er nok ikke alltid så vedlikeholdsfrie som mange eiere legger opp til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 9, 2008 Share Skrevet August 9, 2008 Jeg tror Fredrik er inne på noe her; vedlikehold og oppfølging i de første årene i en bils liv er viktig, og det hjelper lite hvis eier to og tre er store entusiaster, dersom den første tillot forfallet å starte. Flunkende nye biler er nok ikke alltid så vedlikeholdsfrie som mange eiere legger opp til. Min "oppskrift" for å unngå rust har vært å rengjøre bilen grundig et par ganger i året (dvs. å vaske absolut alle synlige overflater inkl. under/bak dører og panser etc.) + polere bilen 2-3 ganger i året grundig. Ellers har jeg gjort som Taxieierne... holdt bilen nogenlunde ren gjennom vinterene. For å være helt ærlig tror jeg imidlertid ikke at mitt vedlikehold har stort å si for hvor mye rust bilen har eller ikke har. Problemet mhp. på rust er en ujevn kvalitet på M3 grunningen BMW brukte på hhv. E39 og E46... noen biler er som de skal være... andre er dessverre rustbaljer... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E30 ex Skrevet August 9, 2008 Share Skrevet August 9, 2008 Fra medio 04 ble rustgarantien utvidet til 12 år på e46.(husker ikke fra hvilke mnd) Sendte mail til BMW Norge og spurte, fikk svar at min 04 var inkludert i 12 års garanti. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå