Yngvejos Skrevet September 13, 2008 Share Skrevet September 13, 2008 Siden jeg har automatiske kjørelys, ser jeg ingen poeng i å skru på tåke/park kombinasjonen manuelt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet September 13, 2008 Share Skrevet September 13, 2008 Folk kjører vel med tåkelys og parklys fordi de synes det er penere... Tror ikke det er noen annen grunn. Er hvertfall derfor jeg gjør det. Bytter litt på det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet September 13, 2008 Share Skrevet September 13, 2008 Jeg kjører med denne kombinasjonen på alle biler som har tåkelys fordi jeg synes det ser penere ut, men med en gang det blir antydning til mørkt/gatelys kommer på, går jeg over til bare nærlys da jeg ikke har et veldig stort behov for bot grunnet feil lysbruk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
antiloop Skrevet September 13, 2008 Forfatter Share Skrevet September 13, 2008 AE ringene mine vises da likevel de selv om jeg bruker tåkelys eller ei.. Ja men du har ikke lov å kjøre med kun "parklys", så derfor er kombinasjonen grei Har 7000k på mine , å med lik farge i tåkelysene så blir det jo praktfult! Jeg mente selvfølgelig park + nærlys. http://avforum.no/gallery/files/2/0/3/3/IMG_0646.JPG Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BRIO Skrevet September 13, 2008 Share Skrevet September 13, 2008 Har den senere tiden sett flere 190e og 230e som kjører med tåkelys og park på. Det er stygt, det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet September 13, 2008 Share Skrevet September 13, 2008 Det er ikke lov til å kjøre med nærlys og tåkelys på, kun parklys og tåkelys, og det kun på lys dag.Det er en grunn til at tåkelysene skrus automatisk av når man skrur på kjørelysene på de fleste bilene nå til dags. Tja, skal være mulig på alle egt, med tanke på at det skal gå ann å kjøre med begge når det faktisk er tåke.. Ja, vet hvorfor dem sitter langt nede og funker best uten fultlys, men skal være mulig.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spiritus Sancti Skrevet September 13, 2008 Share Skrevet September 13, 2008 Et hakk på bryteren og angeleyes og tåkelys slår seg på. Tåkelys står alltid på! Skulle gjerne hatt ettermontert xenon som irriterer antiloop enda mer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet September 13, 2008 Share Skrevet September 13, 2008 Forsåtr virkelig ikke hvorfor man kjører med tåkelys når det ikke er tåke. Om natten er dette direkte farlig av to simple grunner. 1. Man blender andre. 2. Man fokuserer blikket nærere bilen, og ikke lenger frem fordi tåkelys sprer lysene på bakken fremfor å lyse godt fremover. De som kjører med tåkelys får alltid et godt gufs med BI-Xenon når de møter meg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spiritus Sancti Skrevet September 13, 2008 Share Skrevet September 13, 2008 Forsåtr virkelig ikke hvorfor man kjører med tåkelys når det ikke er tåke. Om natten er dette direkte farlig av to simple grunner. 1. Man blender andre. 2. Man fokuserer blikket nærere bilen, og ikke lenger frem fordi tåkelys sprer lysene på bakken fremfor å lyse godt fremover. De som kjører med tåkelys får alltid et godt gufs med BI-Xenon når de møter meg De blender deg ikke hvis du ikke kikker på lysa. Ikke det jeg har sett iallefall. Fokuserer blikket nærere bilen? Det er vel opp til hver og en om de fokuserer langt fram eller opp i ræva til frøken fleskeræv? Det er jo forskjellig fra person til person mener jeg iallefall.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marius325i Skrevet September 13, 2008 Share Skrevet September 13, 2008 Er enig i at tåkelys blender i mørket, spesielt i kombinasjon med nærlys, men alle som har førerkort vet også at man skal se rett frem, og ikke på lysene når man møter en bil i mørket Men uansett, når det er lyst ute kjører jeg angeleyes+spredere, og ved mørkets frembrudd slår jeg av sprederne og over på nærlys. Xenon-pærene (i mitt tilfelle) i nærlysene spares i tillegg, da di svekkes etterhvert som di blir brukt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lagrinn Skrevet September 13, 2008 Share Skrevet September 13, 2008 jeg kjører hovedsaklig med park og tåkelys fordi det er pent, men tanken som har slått meg er at viss mann har exenon, noe som er dyrt i innkjøp av pærer og tennere så vill jo bruken av park og tåkelys spare exenon lysene får veldig mye "slitasje". dette er jo bare en tanke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet September 13, 2008 Share Skrevet September 13, 2008 Akkurat det der med at xeonon blir "spart" ved bruk av park/tåke-kombinasjonen er et veldig godt argument. Jeg har originale xenon i nærlysene på min bil og der har begge høyspentdingsene tatt kveld, noe som medfører at nærlysene slår seg somregel av etter 5-10 min. Slike koster ca. 3000 pr. stk. hos GS og ca. 7000 pr. stk. originale BMW (ihvertfall de prisene jeg fikk på torsdag). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet September 13, 2008 Share Skrevet September 13, 2008 Akkurat det der med at xeonon blir "spart" ved bruk av park/tåke-kombinasjonen er et veldig godt argument. Jeg har originale xenon i nærlysene på min bil og der har begge høyspentdingsene tatt kveld, noe som medfører at nærlysene slår seg somregel av etter 5-10 min.Slike koster ca. 3000 pr. stk. hos GS og ca. 7000 pr. stk. originale BMW (ihvertfall de prisene jeg fikk på torsdag). Har man råd til bilen, har man råd til lyspærer også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet September 13, 2008 Share Skrevet September 13, 2008 Jeg kjører med det fordi jeg syns det er pent og har ingen problemer med at andre kjører med denne kombinasjonen. Det blender ikke meg og jeg føler ikke at jeg har noen dårligere sikt. Synd tåkelysene ikke kan slås på med kjørelysene.. De som kjører med tåkelys får alltid et godt gufs med BI-Xenon når de møter meg ..Og da gir jeg et godt gufs med BI-Xenon tilbake (som forøvrig er mye bedre på LCI E60/E61)... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet September 13, 2008 Share Skrevet September 13, 2008 Vi skal ikke avspore helt, men jeg foretrekker faktisk fjernlysene på pre-facelift E60. De er mer behagelig + at jeg liker at man kan velge mellom (bare) halogen-fjernlys og halogen + Xenon. Jeg pleier å gi lyshorn rett før jeg passerer bilen. Du vil ikke rekke å gi meg noe som helst før jeg er langt bak deg For øvrig legger jeg til dette sitatet fra VG: - Grunnen til at vi reagerer overfor denne feilbruken av lys, er at de setter opp lysvegg. Tåkelysene lyser opp nærområdet rundt bilen bra, men sørger samtidig for at sikten utover dette feltet blir mye dårligere, sier UP-sjefen.Tåkelyset lyser opp veien maksimalt rundt 20 meter foran bilen. Nærlyset rekker minst 50-60 meter og opptil 100 meter foran bilen. Mange bilister tror at mest mulig lys rett foran bilen er en fordel. I stedet får de en såkalt egenblending: Øynene innstiller seg på det sterkest belyste området rett foran bilen. Da er det ikke sikkert at du ser for eksempel en fotgjenger 50 meter foran deg. link: http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel ... tid=138849 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå