Gå til innhold

CDV - Clutch Delay Valve

Rayb
 Share

Anbefalte innlegg

Min bil skal inn på BMW den 22.

Da skal de se om jeg har en slik en. Så sa han at han kunne fjerne den om jeg ville, men han ville satt inn en slik erstatningsventil som det står om i artikkelen som trådstarter sier at jeg bare skal drite i. Hvilken funksjon har den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at du får direkte kontakt med clutchen, istedetfor å ha forsinkelse.

Det stemmer!

Her er en link som viser veldig godt hva som gjøres, operasjonen utføres på en M3 men det var helt likt på min E46 330XI bortsett fra at jeg har en drivaksel som gjorde tilkomsten vanskeligere :) og jeg kan tilføye at man også vil trenge en 7mm fastnøkkel til luftenippelen når clutchen skal luftes etterpå.

http://m3.madrussian.net/diy_cdv.shtml

Men husk at denne CDV ventilen er satt på for å spare drivverket for støt og slag under giring, så hvis man driver å slipper ut clutchen over lang tid (år!?) vil det gå mer utover drivverket ditt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var på bmw i dag å spurte dem om dette tema. de hadde hørt om folk som hadde fjernet denne ventilen før, de mente at det var ingen stor fare med å gøre dette, men at clutchen og drivverket var mer utsatt ved villmanskjøring.... de ville ikke anbefalle det, men de så ikke noe galt med det heller....

Jeg skal fjerne min på lørdag for å se hvordan det blir. om det ikke gir noen merkbar effekt eller "feeling", eller av at jeg av en eller annen grunn ombestemmer meg. ja da er det bare å bruke en halvtime/time på å montere den igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 months later...

Så er det noen som kan bekrefte om denne utingen finnes på alle e46 ? 316 og oppover ?

Har selv litt trøbbel med kenguruhopping fra første til andre med litt gasspådrag. Nå har jeg hvertfall noe å skylde på om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge linken min i første post finnes den bare fra 320'er og oppover.

Men gå inn på GsBildeler å finn delefilmen for din bil som viser slavesylinderen/hydraulikk system til clucthen og se om du finner den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var på bmw i dag å spurte dem om dette tema. de hadde hørt om folk som hadde fjernet denne ventilen før, de mente at det var ingen stor fare med å gøre dette, men at clutchen og drivverket var mer utsatt ved villmanskjøring.... de ville ikke anbefalle det, men de så ikke noe galt med det heller....

Jeg skal fjerne min på lørdag for å se hvordan det blir. om det ikke gir noen merkbar effekt eller "feeling", eller av at jeg av en eller annen grunn ombestemmer meg. ja da er det bare å bruke en halvtime/time på å montere den igjen....

Ja fikk du fjernet denne ventilen på bilen din, og ble det noe merkbar forskjell? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt; Jeg merket forskjell! :)

Hvorfor byttet du den gummislangen med en stålomspunnet slange egentlig? Skal det bli noe mer trykk i den slangen når du fjerner ventilen? Eller var det bare for å ha gjort det, siden du likevel skulle av med ventilen?

Hvem leverte stålomspunnet slange? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok stemme at det kun er på 320 og oppover, da jeg ikke hadde en slik ventil. Men E36 320 har jo samme girkasse som meg, så der er jeg litt usikker.

Han byttet nok til stålomspunnet slange for å få litt hardere pedal..

Er det ikke bare e46 som har slik ventil da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...