Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Design er natulrig nok helt avgjørende for hvilket førsteinntrykk man får av et produkt, og innen dette området har BMW i stor grad holdt seg til stramme og tidløse linjer - selv i Bangle-årene holdt man fast ved de grunnleggende BMW-designelementene. En BMW forblir umiskjennelig en BMW, selv når den begynner å bli gammel.

Et motstykke til en klassisk BMW, finner vi I Renault 30.

En av årsakene til at Renault 30 er såpass ukjent i dag, er nettopp design: Den var designet hos Renaults egen designavdeling, av Gaston Juchet. Juchet ble senere sjef for den samme designavdelingen. Bilen fulgte en mote som var populær blant moderne store og litt eksklusive biler på 1970-tallet, med skarpe linjer og en skrå hekkavslutning.

ykzu1vw7yf8pvms7pb0f.jpg

Andre eksempler på denne designretningen var Lancia Beta Berlina, Alfasud, Citroën GS, Rover SD1 og Leyland Princess.

ml631x7shng9tgisl3k5.jpg

Renault 30 ble presentert våren 1975 - Lanciaen alt noen år tidligere - og må ha fått en BMW E3 til å virke temmelig tradisjonell. Men når moteretningen igjen endret seg, var det Renaulten som ble gammeldags, BMWen var tidløs.

u0cqynrkb6ke9z4gv3xh.jpg

Et annet problem med Renaulten var at den var så og si identisk med den rimeligere Renault 20, og klarte derfor ikke å gi en separat identitet til modellen, som gjorde at kjøperne fikk en bil som skilte seg ut fra dem som hadde kjøpt den rimeligere, enklere utstyrte og mer sparsommelig motoriserte bilen. Et tilsvarende problem møtte også Volvo etterhvert med sin 264 og Opel med sin Commodore.

Det tredje problemet med Renault 30 var motoren: Renault og Peugeot hadde alt i 1966 inngått et samarbeid om å lage en V8-motor. Senere ble Volvo med på dette samarbeidet. Alle disse tre manglet en stor motor, og gjennom et slikt samarbeid kunne man muliggjøre et slikt prosjekt, selv om de hver for seg ikke kunne oppnå et tilstrekkelig produksjonsvolum til å forsvare utviklingskostnadene.

I 1972 finner Jaguars nye V12-motor veien ned under det linjelekre panseret til XJ6 som således får navnet X12. Sterk, stille, silkemyk - ja, og så tørst da. Et nytt høydepunkt og en ny drømmebil for bilinteresserte.

Men alt i 1973 slår oljekrisen inn, i Norge innfører man bilfrie søndager og selv den amerikanske bilindustrien begynner downsizing av sine modeller. Planer om store og kraftige motorer legges på is, og Jaguar regjerer markedet for modeller med fire dører og 12 sylindre i 15 år - temmelig alene.

Peugeot, Renault og Volvo blir derfor nødt til å gjøre noe med sitt motorprosjekt, og bestemmer seg for å kutte ut to sylindre og redusere den fra en V8 til en V6.

Når Renault 30 lanseres i 1975 er det derfor med en 2,7 liters (2,664, for å være pinlig nøyaktig) V6-motor under panseret. Denne overfører beskjedne 131 hk til forhjulene. Denne motoren finner også veien til motorrommene i biler som Volvo 264 og Peugeot 604. Senere brukes den også i Volvo 760, Peugeot 505 og 605 samt Renault 25 og Espace. Den gjør også tjeneste i Lancia Thema, i en 2-seter som ble solgt til kundene uten utvendig lakk ;) - og i Renault Alpine. Innen den går ut av produksjon etter nesten 25 år, blir altså motoren brukt som kraftkilde i en hekkmotorbil, i en midtmotorisert sportsbil - samt i både bak- og forhjulsdrevne biler med tradisjonell frontmontert motor.

Så kommer problemet: Siden den ideelle vinkelen i en V-motor er forskjellig avhengig av om man har 6 eller 8 sylindre, får man ikke noen særlig god motor ved å downsize en V8 til en V6. Den såkalte Europamotoren er rett og slett ingen imponerende kraftkilde. Effekten er knapt større enn en rekkefirer, men det er til gjengjeld drivstofforbruket. Når i tillegg det som mange forbinder med V6-motorer - nemlig den kultivert og rolige gangen - mangler, kan man spørre seg hva man egentlig skal med denne motoren. Det gjorde man også, og entusiasme for bilene utstyrt med denne motoren uteble.

Oljekrisen i 1973 fører altså til at mange produsenter mangler et troverdig motoralternativ for sine større modeller. Dette skal etterhvert være med på å forårsake at mange tradisjonsrike bilmerker mister fotfestet i markedet for store sedaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Bilen fulgte en mote som var populær blant moderne store og litt eksklusive biler på 1970-tallet, med skarpe linjer og en skrå hekkavslutning.

Når jeg leste det, poppet Citroen CX opp. Ganske unik bil i sin tid - hakket over E12 denne her. Var en periode verdens raskeste produksjonsbil med diesel.

Faren min holdt på å kjøpe E12 på tidlig 80-tall, men kjøpte en 1979 CX 2400 Pallas kliss lik den på bildet. God familie- og pendlebil det der. Dog gikk den på høggern allerede i 1991 pga gåen elektronikk og høyt oljeforbruk...

I dag er de relativt sjeldne, spesielt serie 1 (74-84). Prisene er lave, men det er nok fordi de koster mye å restaurere. Florerer ikke av delebiler på høggerene heller.

rf0agkk8xepgftbh8rmu.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leste det, poppet Citroen CX opp. Ganske unik bil i sin tid

CX - bilen som kostet Citroën en formue å utvikle - stod ferdig et drøyt halvår før Renault 30. Bilen var planlagt som en anti-Mercedes, men timingen for Citroën var svært dårlig, og oljekrisen rammet dem hardt. Designet krediteres Jean Giret i Citroëns egen designavdeling, men hvor original var egentlig CX-designet i 1974?

Tid for å quote meg selv fra side 39 i denne tråden:

Som vi ser ganske tydelig på bildene, er det en ganske lang vei fra Renaults 16 til de nyeste grand tourerne med stor bakluke.

Formmessig kan disse i større grad spore sine aner tilbake til den unge Pininfarina-designeren Paolo Martins 1800-konsept for British Leyland i 1967.

30x5l5oloii9j8xxdeos.jpg

Leyland var lite interessert i en så moderne bil. Det skulle også gå flere år før de fikk en konkurrent til Renault 16 med stor bakluke på markedet; nemlig Austin Maxi. Maxien ser også litt mindre radikal ut en Martins forslag.

ijsnx9n205syy1lltt8y.jpg

Konseptstudien må imidlertid ha hatt en viss gjennomslagskraft, for jeg kommer på ganske mange biler fra 1970-tallet - både fra England, Italia og Frankrike - som viser tydelig inspirasjon fra Martins arbeid fra 1967.;) Noen med stor bakluke, noen fortjener tittelen grand tourer, og så noen andre.

40 år senere faller det meg derfor ganske lett å kalle Citroëns C6 ganske konservativ i linjene.:)

qo9dmgatu1hp5sm3zm2l.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi på jo heller ikke glemme førstegenerasjon av VW Passat som kom i 1973, med det da så moderene "Fastback" designet. Bilen ble basert på Audi 80 som kom året før og var tegnet av Giorgetto Giugiaro, som står bak biler som Lotus Esprit S1, BMW M1, DeLorean DMC-12 og Alfa Romeo 159. Passaen holdt på denne skrånede hekken til langt inn på 80 tallet, da de fleste andre hadde droppet desigent. Denne Passaten kunne man også få med ett lite lys som lyste i speedometeret, som varslet at sjåføren måtte skifte gir for mer miljøvennlig kjøring. Ikke ulikt dagens system :)

mwgvjkoy9o1gz47fbw8j.jpg

Passaten slo umiddelbart ann da den ble lansert, og kan i ettertid betegenes som en av VW største sukseer. 100 000 biler ble produsert allerede første året

mzzw2won8b0i0slhpklk.jpg

Og så kom Audi 100 Avant, den aller første Avanten i 1977. Bilen ble basert på 100 C2 plattformen som kom året før i 1976. Det var også med denne modellen Audi gjorde seg kjennt med rekke femmerene som de holdt på helt opp til 90 tallet, og som de så smått har begynt å bruke igjen :)

mbiwc3dtcp36h5f7ydiy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 år senere faller det meg derfor ganske lett å kalle Citroëns C6 ganske konservativ i linjene.:)

qo9dmgatu1hp5sm3zm2l.jpg

Fantastisk fine og interessante innlegg fra din hånd Barockengelen... 8)

Apropos Citroën C6 så er den modellen nesten mer tro mot det originale designet enn CX og MX var. C6 er helt "back to the future" i relasjon til Citroën DS. Flaminio Bertoni (enda en italiener) designet tidlig på 50-tallet bilen som for alltid kommer til å fremstå som en sann revolusjon når det gjelder bildesign. Han var også ansvarlig for den nesten like geniale Citroën Traction Avant fra 1934.

http://www.youtube.com/watch?v=JRJhYr2- ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=n7U-9i-7 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=RKHqGg6Y ... re=related

Jeg (og familien) har forøvrig hatt ganske mange franske biler (et par av modellene har vi hatt flere av)... Peugeot 505, 205, 106, 306, 405, 406 samt Renault 4 og Citroën C5 series I (prefacelift). Fine biler med meget bra kjøreegenskaper. Relativt feilfrie også hvis vi ser bort fra C5´en. En vakker dag tar jeg meg sammen og kjøper jeg en C6... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den såkalte Europamotoren er rett og slett ingen imponerende kraftkilde. Effekten er knapt større enn en rekkefirer, men det er til gjengjeld drivstofforbruket. Når i tillegg det som mange forbinder med V6-motorer - nemlig den kultivert og rolige gangen - mangler, kan man spørre seg hva man egentlig skal med denne motoren. Det gjorde man også, og entusiasme for bilene utstyrt med denne motoren uteble.

Mine fordeldre kjøpte kjøpte i 1987 en helt ny Lancia Thema 6V (V6 på Italiensk), har kjørt denne veldig mye og kan egentlig ikke kjenne meg helt igjen i at den er ukultivert og kraftløs. "Vår" bil hadde en nyere "generasjon" av denne motoren du refererer til, da på 2849 ccm. Og i Lancia utgave hadde den 150 hk og en tre trinns ZF automat. Høres kansje ikke så imponerende ut, men den gikk ganske bra. Spesielt akselrasjonen fra 60 - 120 km/t var imponerende, synes å huske at den brukte 3,2 sekunder på dette, som jeg tror var omtrent det Porsche 911 Turbo hadde på den tiden (Fredrik kan vel bekrefte/avkrefte dette). Lyden på den var ganske rå og gangkulturen var heller ikke så verst, men kan dog ikke sammenlignes med en rekkesekser, men da mye bedre enn i rekkefireren i Thema 2,0 som jeg også har kjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lancia var uten tvil et fint bilmerke med en stolt historie frem til 90-tallet. Top Gear har et fint innslag i en episode der de hyller nettopp Lancias historie. Dine foreldres Thema må ha vært hurtig og det stemmer at Porsche 911 Turbo (930) med 300 HK klarte 60-120 Km/t på 3-4 sekunder... :)

Noen som drar kjensel på Lancia nr. 3 i dette innslaget... Fulviaen...(altså etter Beta og Gamma)?... I mine ører er det Il Tempo Gigante (denne gangen i tysk versjon!) som er på farten... :P

http://www.youtube.com/watch?v=QFBWNlnc-1Y

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...