Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Den er god, jeg reduserer mengden heretter og bidrar med et bilde fra en velkjent viadukt i Europa......

gotthard.jpg

Hvor er dette bildet fra?Aldri sett det før...

Og for min del kan du pøse på med bilder...ingen problemer med å se dem her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fin bok fra 1968, som inneholder alle utgavene av bladet "Motor" (Dansk) som ble gitt ut dette året. Her er det gode biltester, reklamer, artikler, nyheter og mye annet som er artig og lese idag.

Boken er på 2000 sider.

Jeg legger ut noen bilder i denne posten, så får jeg legge ut noen flere etterhvert

idqgvsmuol504wkzuuux.jpg

yana9o1iucsv76exrenj.jpg

hn7a8lvbylskulu3lnpy.jpg

Legg merke til at også feltet for viskere er med i beskrivelsen (bildet øverst til venstre)

iohat3322ea83vxz32uh.jpg

Flere utdrag kommer om dette er interessant.

"oljemålern" var jo tøff!!

last gjerne opp fler ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er etterhver ganske mange slike konstruksjoner i Alpene. De er teknisk meget imponerende, men jeg er glad for at vi ikke har slikt i Norge (ennå). Slike veier medfører etter min mening alt for store inngrep i ellers vakker natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt... Mercedes-Benz W109 300SEL 6,3... Porsche 911S... BMW E9 2800 CS... og for ikke å snakke om en hel rekke italienske, franske og engelske bilmodeller...:)

Det står en artikkel om 300SEL 6,3, og en test av 250S. Porsche finner jeg faktisk ingenting om, og BMW er det kun test av 2002. Hvis man blar litt kan man sikkert finne noen korte artikler om noe av det, men iflg. innholdsfortegnelsen er det ikke mer. Noe franske, italienske og engelske er det også der.

akzjw85b1ko7sq1zspzn.jpg

ox1wymz9yha0jy6y1tiy.jpg

zndv6gc6afdqf1c3eijr.jpg

7zmgow2na1x1uuif4p8s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en stor bok hjemme som beskriver alle W114, W115 og W109, kan scanne inn noen artikler derfra om jeg husker det.

300 SEL 6.3 er en helt nydelig bil å kjøre, nesten uvirkelig at en såpass gammel bil med luftfjæring, har den effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gotthard.jpg

Det er fra St.Gotthard-passet

GothardstrasseBusT1KG.jpg

Utrolig flotte biler av noen imponerende byggverk :D Har du flere så ikke nøl med å legge dem ut, det er akkurat sånne bidrag vi elsker her i tråden. Tror nok det blir mange år til vi ser slikt i Norge, og hadde vi hatt det så tror jeg ikke det hadde skadet turistenes syn på fjellene våre. Alpene er jo stadig populære tross disse konstruksjonene som iallfall ikke har gjort dem mindre populære, snarere tvert imot :) I Norge har vi alltid unndskyldt de dårlige veiene med alle fjellene i landet her, men se på Sveits! De har i alle år hatt topp moderene veier tross at hele landet barer fjell og daler, dette bildet over er sikkert fra sent 60 tall eller tidlig 70 tall. Hvordan var veiene i fjell-Norge på den tiden? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan med det samme slenge inn siste rest av produksjonbildene jeg har liggende :)

dx96cbkk925wm8z5qbhf.jpg

Her settes en E12 sammen, legg merke til tallet "12" på rampa karosseriet står på :wink:

3ikawvziclq81m6w0f7p.jpg

En E12 skal får sin karosseri beskyttelse før den skal få sin farge

uv38n262cq9qqqfdkaru.jpg

En tidlig kamuflert "E24" fra 1973, da BMW fortsatt var på forsknings-stadiet når det gjelder dems kommende luksus coupe. Her er det understell og drivverk som skal ut på veien for å testes, delevis kamuflert med ett E12 karosseri oppå og massiv kamuflering :) Da E24 kom i produskjon så ble den en god stund produsert av Karmann, produksjonen ble så flyttet til Dingolfing men karosseri og visse deler ble stadig produsert av Karmann

0yubt9tjb17ujq6864bk.jpg

I April 1977 lanserer BMW sitt nye flaggskip, nemelig 7-serien! En linjelekker og velvoksen sedan for overklassen og en ikke så ukjent kriminalinspektør :) All 7-serie produksjon har foregått i Dingolfing siden starten i 1977

z7sy4v622diro2tewxiu.jpg

Selv om denne BMW fabrikken var en av verdens mest moderene så forgikk mye montering stadig for hånd, som for eksempel store deler av interiørmonteringa. Er får en E23 sine seter instalert :)

0pwjatcc5hcwnmcolly3.jpg

Det September 1980 og en E24 bades for å få sin karosseribeskyttelse. Som dere ser så forgår nå produskjonen av E24 i Dingolfing, bortsett fra karosseri og enkle deles som produseres av Karmann i Osnabruck

mq3ncss43597doptnll8.jpg

Så er det dags for E30 produskjon, en helt ny 3-serie som var starten på noe nytt for BMW. Både i design og teknikk

5j5dfcse35uonawe67ta.jpg

BMW gikk heller ikke klar av streik blant de ansatte dessverre. I Mai 1984 var det streik i metallindustrien, noe som førte til produksjons stans i 33 dager både ved fabrikken i Dingolfing og i Munchen. Heldigvis så gikk ikke streiken ut over kvalitetetn på bilene slik det var tilfelle med Engelske og Italienske biler :wink:

n2957r20vqb6get0mpqt.jpg

"Avansert datataknikk" ble også benyttet i produksjonen. I bakgrunnen to E30er

m38yjrsw3ah1b9zjz6t3.jpg

Så tidlig i 1988 så var det klart for E34, en modell som sammen med E32 for alvor tok BMW opp i premiumsegmentet. Denne modellen er ikke riktig noen klassiker ennå, men siden det en populær modell fra BMW samt at mange her på forumet er E34 eiere så får den bli med

2c5rwft6dir11k9mp6o6.jpg

E34 ble i mellom 1988 og 1995 produsert i 722 328 eksemplarer

9z44wtdt7o87fiky05hs.jpg

rvevkwqe19ktm61fj6tv.jpg

Så er vi faretruende langt oppe i "Airbag aldern" igjen men siden det er en lekker bil og flotte fargebilder så lar vi det gå. Etter 86 216 eksemplarer av E24 så sto den nye E31 8-serien klar til å ta over i 1989, den ble dog ikke samme sukseen som E24 med det var en uhylig lekker bil likevel. E31 var forøvrig den første serie produserte bilen med 6-trinns manuell girkasse og den første personbilen som kostet over 1 million kroner i Norge

rzaxxzn73u5tu6mb7k2q.jpg

xex2nrjtk0xcekfaw7kb.jpg

Her helt på sluttstreken, ved siden av og bak kan ferdige E32er skimtes

95btsorir65k6gq60sg3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh så deilige bilder - en skikkelig nostalgitrip. Jeg vet ikke om denne er postet før, i så fall får dere allikevel holde ut.......

PR17.jpg

Og et fra Misurina i de italienske Dolomittene. Sølve(Grazatfahrer) og jeg passerte der under sommerens utflukt, lite BMW, men mye annet koselig..

LAGO%20DI%20MISURINA.jpg1..jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...