Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

He-he :) Bra fish! Nå tror jeg faktisk trådstarter har oppnådd noe med tråden her :)

Hehe, ja jeg tror de fleste har blitt mer oppmerksom på lysbruk, både hos seg selv og andres biler. Vil si det er positivt. :wink:

• Svar 334
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Blir irritert hver gang eg ser biler med nærlys og grøftelys på kveldstid.

Jeg ble for noen uker siden stoppet av politiet og fikk tilsnakk for bruk av ringer og grøftelys i sentrum, men flere biler passerte med nærlys og grøft uten å bli stoppet.

Jeg fikk beskjed om at jeg hadde for kraftig lys :shock: Han ble blendet når han kjørte motorsykkel :?

Skrevet
er en bil jeg møter hver morgen. det er en kangoo. den kjører litt forskjellig med lysene. noen ganger er det kunn nærlys. andre dager nær og grøft. andre ganger park og grøft. det er kunn irriterende å møte den bilen med nærlys og grøft lys. den har ikke xenon noe sted.

til dere som ikke skjønner hvorfor dette blender mer. jeg vet heller ikke hvorfor. men de blender mer samme F om vi vet hvorfor eller ikke!!!

i det siste har den bare kjørt grøftlys og nærlys. og på vei til jobb for noen dager siden ble jeg blendet så jevlig at jeg fikk hjertet i halsen. veiene var tørre, så våt eller tørr vei har ikke noe å si. jeg lå i 60 som er fartsgrensa. og rundt svingen i andre enden av sletta kommer den jævla bilen. jeg ser ikke en dritt for jeg blir blendet. slipper gassen og bilem nin er nede i underkant av 50 når bilen passerer meg. siden jeg ikke ser veien har jeg kommet såppas ut på veikanten at jeg har hjula på den hvite stripa. og noen meter forran bilen går det et par personer i veikanten. når jeg ser de merker jeg at hjertet hopper over et par slag. og jeg får hevi bilen inn i feltet mitt igjen. hadde han jævelen i den andre bilen brukt lysene som han skal så hadde jeg kanskje sett folka i veikanten og slupped ubehagelige overaskelser på veien.

Du skal jo ikke si noe Petter, Du blender jo som helvette med park og grøftelys også :wink: Og ikke prøv å nekt for det engang, du har ikke kjørt foran deg selv, elelr møtt deg selv noen gang... hehe

jeg har faktisk testet ut dette. mamma kjørte bilen min og jeg hennes. jeg lå forran uten problemer med noe blending. helt til mamma fant ut at ho ikke så noe og vridde om bryteren så kjørelysene kom på sammen med grøftlysene som var på. da blendet bilen min også. jeg blinket med tåkelyset. og da trur jeg mamma lette etter tåkelyset for alt av lys blinket i hytt og pine. og alle knapper i bilen sto feil når jeg tok over bilen min igjen. men når ho fikk av grøftlysene ble jeg ikke blendet noe mer.

grunnen til at du syns lysene mine blender stian er nok fordi bilen din er senka 200 forran og 150 bak. du har jo asfalten i høyde med dørhåndtakene.

og en grunn til at nærlys og grøftlys blender mye mer er nok at det er dobbelt opp med lys.

ganske sikke på at det er mye vondere og bli skutt 4 ganger enn bare 2 ganger.

Tenk etter litt nå da petter. er bilen min senket mer foran enn bak så er det mindre sjangs for meg å bli blendet bakfra... rart alle andre klager på at du blender da, men du ser det ikke...

ingen andre enn du som sakt noe om at lysene mine blender. men når vi dro fra rudskogen for og hente audi`n til thomas klaga du på at lysene mine var jævlig dårlige. og da kjørte jeg med fjernlys utti skævven der.

og uanset om bilen din er senka mer forran eller bak så har du fortsatt bilen omtrent under asfalten. ikke rart du får lysene rett inn da. alle billys lyser jo nedover mot bakken. altså der rutene på bilen din befinner seg.

og om du syns bare mine lys er blendende så er det fordi du kjenner meg og blir mer opphengt i mine lys enn på andre biler du ikke kjenner noe til og bare møter en gang.

prøv å møt kim du. han kan jo ikke starte bilen engang uten og bli blinket ihjel av møtende trafikk. lysa hans er helt jævlige. og det er ikke xenon engang.

Skrevet

Idag har jeg greid å få en til å slå av tåkelysene. :)

Vi var ute å kjørte, og tok igjen en bil som lå med tåkelysene bak tent, som igjen gjorde at jeg ikke fikk god nok sikt til å kjøre forbi på en fornuftig måte.

Etter en del blinking med langlys uten hell, sendte vi regnr til 2282, for så å sende tlf til 1881.

Jeg ringte til eigeren av bilen, og fikk bekreftet at hun eide den aktuelle bilen.

Det var ikke hun som kjørte den, men hun lurte på hva det gjalt.

Jeg fortalte at den lå med tåkelysene bak tent, og hun svarte at hun skulle ringe til hun som kjørte den og be henne om å slå dem av.

Det tok 30 sekund, så var tåkelysene slått av. :)

Jeg tror ikke denne dama kjører med tåkelys igjen. :P

Skrevet

Gleder meg SYKT til jeg får tekstmeldinger fra sinte førere som jeg nettopp har kjørt forbi fordi de lå i 70 km/t i 80 sona..

:roll:

Den funksjonen med regnr syns jeg egentlig er ett brudd på overvåkningsloven..

Skrevet

Og hva er problemet ditt, egentlig?

Hvis du ikke har gjort noe galt, har du vel ikke noe å skjule heller. :?

Ja, for slik er det vel meningen man skal tenke, er det ikke? Egentlig synes jeg det er oppsiktsvekkende lite oppmerksomhet mot problemene som kan - og vil - oppstå pga. innskrenkingene i den enkeltes personvern. :-k

Skrevet

Og hva er problemet ditt, egentlig?

Hvis du ikke har gjort noe galt, har du vel ikke noe å skjule heller. :?

Ja, for slik er det vel meningen man skal tenke, er det ikke? Egentlig synes jeg det er oppsiktsvekkende lite oppmerksomhet mot problemene som kan - og vil - oppstå pga. innskrenkingene i den enkeltes personvern. :-k

Ble litt forvirra i starten, men alt ble meget bedre da jeg fikk lest gjennom det to ganger.. Er 100% enig i det du sier, for det er ikke det at jeg har gjort noe galt og vil skjule det, men jeg ønsker ikke at hele Norge så enkelt skal kunne finne ut, og bl.a. sende meg en tekstmelding, om det feks er min bil som har sklidd av veien en plass.. Jeg syns ærlig talt ikke at regnr mitt, og adressen min der bilen står, er noe som skal være tilgjengelig for alle og enhver..

Man kan jo bare tenke seg alle de ulike situasjoner der slike ting skulle kunne bli brukt.. Hva med at en person har sendt kondolanese melding til en mor, lenge før politiet har ringt og sagt at sønnen/datteren har vært i en stygg ulykke, og slettes ikke er død, siden sønnen/datterens bil ble ført av en annen sjåfør som er omkommet..

Edit: Kom på nå at vi fortsatt er i tåkelys tråden.. Beklager OT og antar dette er en diskusjon som kommer til å dukke opp i andre plasser på foraet..

Skrevet
Ble litt forvirra i starten,

Det var meningen også. - jeg regnet med du var smart nok til å ta poenget.:D

Edit: Kom på nå at vi fortsatt er i tåkelys tråden.. Beklager OT

Javisst, som om OT hadde for vane å være noe stort hinder i enkelte tråder. :P Men, ja - vi kan håpe temaet dukker opp i andre tråder, skjønt jeg sitter ikke akkurat å venter å at det skal skje.

Vi kan imidlertid tenke oss noe bli så irriterte og sinna over ulovlig tåkelysbruk at de bruker regnr. til finne adressen og venter på bileieren hjemme når han kommer hjem. :shock: Eller reiser for å stjele tåkelysene slik at de ikke kan misbrukes igjen... Eller tar med hele bilen hvis tåkelysene sitter for godt fast.;)

Skrevet

Engel: det er vel heller ditt siste utsagn som kan bli et leit tilfelle:(

Selvfølgelig kan man finne ut hvor en bil befinner seg uansett, men det er jo mye mindre slit når man bare trenger regnr og en mobiltelefon...

Skrevet
Ble litt forvirra i starten,

Det var meningen også. - jeg regnet med du var smart nok til å ta poenget.:D

Edit: Kom på nå at vi fortsatt er i tåkelys tråden.. Beklager OT

Javisst, som om OT hadde for vane å være noe stort hinder i enkelte tråder. :P Men, ja - vi kan håpe temaet dukker opp i andre tråder, skjønt jeg sitter ikke akkurat å venter å at det skal skje.

Vi kan imidlertid tenke oss noe bli så irriterte og sinna over ulovlig tåkelysbruk at de bruker regnr. til finne adressen og venter på bileieren

hjemme når han kommer hjem. :shock: Eller reiser for å stjele tåkelysene slik at de ikke kan misbrukes igjen... Eller tar med hele bilen hvis tåkelysene sitter for godt fast.;)

Siden vi nå vet om denne muligheten så går det an å reservere telefonnummer mot offentliggjøring, da behøver en ikke være redd. Man får nemlig ikke opp adresse når man sender en SMS med regnr. til 2282, bare byen som vedkommende bor i. Sorry for OT.

Med tanke på temaet her så har jeg bare én anmodning å komme med: Kjør med tåkelys og park så mye dere vil på dagtid(jeg gjør det selv også), men bruk bare vanlig nærlys på kvelden på den tiden av året det er skikkelig mørkt. Hadde senest i går kveld en opplevelse med en Land Cruiser bak meg som hadde nær- og tåkelys tent samtidig, det var mildt sagt plagsomt.. :roll:

Skrevet

Møtte på en X6 idag i et kryss, den satte på kun det ene kurvelyset når den hadde på blinklys + svingte litt til venstre. Så da fikk jeg den rett i trynet. Det var artig.....

Samma med nye MB også, men dem er litt lavere tross alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...