Gå til innhold

Er dagens veisalting grei for deg?  

60 stemmer

1. 1. Er dagens veisalting grei for deg?

• Jada. Forutsigbar salting gir tryggere kjøreforhold.
      6
    • Nja, temmelig skeptisk, men salt er kanskje ikke å unngå på veier med mye trafikk.
      13
    • Nei. Norge er vinterlandet og vi bør lære å mestre kjøring på vinterføre.
      41

Anbefalte innlegg

Skrevet
noe som også burde vært påbudt ved vinteren på lastebiler, er skvettlapper!

Henger meg på denne! :wink:

Utrolig irriterende og ikke minst farlig når lastebilen foran slenger fra seg et avalanche i retning din egen frontrute :evil:

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Jeg fikk meg en liten overraskelse senest på vei hjem fra jobb, da veiene var saltet med unntak av et stykke lokal fylkesvei på ca 5km. Så lenge man er lokalkjent er det greit nok, men her lå jeg altså og sladdet kontraer i 60km/t på max rpm i 3 gir bortover veien...Det er viktig å ha en bil med god respons som gir tilbakemld på slikt føre, en dårlig bil fører til at man kjører for fort eller altfor sakte.

Vi pratet om skvettlapper i Barockengels E12-tråd, og det var nesten dumt at forbudet ble opphevet på første halvdel av 80-tallet. Det er utrolig praktisk både for din egen bil, og andre.

Men jævlig stygt.. Så jeg stemmer nei til ikke tåkelys, skvettlapper og salting!!

Skrevet

Må ofre litt for skjønnheten vettu :wink:

Var forresten speilblankt på morran i dag. Ikke strødd eller salta noen vei. Ble et par firehjulssladder :twisted:

Skrevet
Vi pratet om skvettlapper i Barockengels E12-tråd, og det var nesten dumt at forbudet ble opphevet på første halvdel av 80-tallet. Det er utrolig praktisk både for din egen bil, og andre.

Jeg har fått forklart at noe av argumentasjonen som ble brukt da skvettlappforbudet ble opphevet, var at skvettlappene omgjorde spruten fra dekkene til en mye finere regnsky som virket mer sikthindrende når den traff frontruten på andre biler. Det spørs om dette i samme grad er gyldig når dagens saltsørpe slynges ut bak hjulene.:?

Skrevet

Jeg tror saltingen har reddet mange liv, og da er det vanskelig å argumentere mot den. Noen rustflekker på bilene våre blir peanuts kontra et liv. Sånn er det bare.

I tillegg så går trafikken mye raskere enn den ellers ville gjort. På veier med lav tetthet er det ikke noe problem, men på tett trafikkerte veier så er saltet en god måte å holde hastighetene oppe på. Det skal ikke mer til enn en sjelden bil i blant som kjører 30-40 under grensa for å skape kaos.

Men allikevel så er heller ikke salting en optimal løsning, rett og slett fordi man kan treffe veistubber hvor det ikke er saltet, og få seg et skikkelig sjokk ved første sving/nedbremsing. På vei til jobb i går spant jeg på alle fire oppover med henger bak, men så lenge alle fire drar så funker det helt greit. En Hilux prøvde å svinge ut foran meg, men endte med å nærmest stå stille og spinne på bakhjula midt i veien. Han kom nok fra saltet vei... ;)

Skrevet

Er vel litt skeptisk til salt, pga overforbruk. Har sett saltbil ute i 5-6 grader og regn, uten at det er meldt kaldt vær. Da blir det litt overkill!

Men Norge er et langt land så noen steder er det nødvendig. Her på vestlandet er det mye 0 føre, hvor det veksler mellom frost og ikke. Da er nok salt en livredder, men desverre en sovepute for noen. Ser det i avisa hver gang noen kjører ut. Da skriker de ut om at det ikke var salta. Når det er vinter må man tenke litt selv også.

I nord-Norge og til dels på østlandet og i fjellet synes jeg det trengs mindre salt da det oftest er fine snødekte veier. Så lenge det er kulde grader over lengre tid så blir kjøreforholdene bra.

Skrevet

Salt er ondskap, og det pøses ut i mer eller mindre ubegrensede mengder.

Forstår at det må saltes på motorveier, men har mindre forståelse for inne i byene og på den veien som går forbi her jeg bor.

Inne i villastrøket, 30-sone med fartshumper...går rett frem i ca 500 m. Jada, salte må vi!!

Skrevet

Salting er en pen måte å si at vi heter Norge AS, vi er gjerrigknarker og har både inkompetente folk i administrasjon og på veiene. Ferdig med det.

Å ikke ha kontroll over sin kjøring betyr å kjøre over evne/uforsvarlig i følge loven, og burde dermed bli straffet med førerkortbeslag. Kanskje man først da hadde tatt bilkjøring seriøst (nok)?

Skrevet
Liker ikke salting, vært mye bedre å skrape eller strø sand. Salt tære på understellet.

Her i kommunen blir det saltet på hovedveiene og strødd på sideveiene. (Nytt for året er sand med iblandet salt :S ) Og jeg vil påstå at det er mye værre for bilen å kjøre på sand.

Når man er ute å kjører, kan man høre en konstant stråle av småstein oppover sidene på bilen.

Så man begynner med å få steinsprut over hele bilen, så kommer man ut på hovedveien og får salt i sårene. :(

Heldigvis har min bil gått i Tyskland en del år før den kom til Norge, der salter de ikke veiene.

Såvidt jeg vet, salter de vel så mye i Tyskland som i Norge.

Skrevet

Det skulle vært forbudt med salt. Bilene blir møkkete, de salter sjelden når det faktisk trengs.

Skikkelig snøføre er bedre å kjøre på, og da vet du det kan være glatt, ikke våte veier som plutselig er glatte på visse steder.

Nei til salt på veien.

Skrevet

Salting av veier er ein sovepute både for regjeringen og befolkningen. Noko av det verste er at her i Bergen brøyter dei ikkje, så når snøen smelter blir det bare slaps.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...