hagenisse Skrevet April 12, 2010 Share Skrevet April 12, 2010 Foringen foran venstre bakhjul? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet April 12, 2010 Forfatter Share Skrevet April 12, 2010 Foringen foran venstre bakhjul? Var det første som dukket opp i skallen min også. Etter den lille inspeksjonene som var mulig uten å demontere alt av deksler og slikt så syns jeg egentlig den så grei ut. Får vel bare bite i det sure eplet og begynne å demontere... Nr.4 på bildet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 12, 2010 Share Skrevet April 12, 2010 Så har den første seriøse feilen på vår 2003 E46 318d Touring med 197000 Km på telleren dukket opp. ABS sensoren på venstre bakhjul har sluttet å virke og det medfører at hverken ABS bremsene, ASC (antispinn), forbruksmåleren eller speedometeret virker. Hvorfor ABS sensoren plutselig sluttet å virke er et mysterium, men de isglatte bakkene opp fra Harpefoss til Gålå må åpenbart ha vært litt for mye ASC funksjonen. ABS sensoren blir skiftet i morgen tidlig... og jeg blir 2000 kroner fattigere... Hmmm... den som kunne spå om fremtiden. Et par tusen kilometer senere... rett før 200000 Km begynte de virkelige store problemene med vår 2003 E46 318d Touring som nå har kjørt nesten 242000 Km. Det hele startet med at motoren virket grov og ukultivert på tomgang. Jeg satset på at det var slitte motorfester og bestilte et bytte av disse samt en inspeksjon av den berømte svingningsdemperen (vibrasjonsdemperen). Motoren virket helt klart mer harmonisk med nye motorfester... spesielt på tomgang, men det var stadig relativt kraftige vibrasjoner ved pådrag/belastning... og det skulle bli værre... mye værre. Jeg kjørte bilen rett til BMW i Danmark og de konstaterte at svinghjulet var helt ødelagt. Dette ble byttet i kombinasjon med en ny clutch. Store deler av vibrasjonene var nå borte, men dessverre ikke helt. Ved kraftig akselerasjon og ved belastning av drivverket... typisk over 140 Km/t var det stadig vibrasjoner i bilen. Hele drivlinjen etter gearkassen ble derfor sjekket og et skifte av hardykoblingen ble gjennomført uten at vibrasjonene ble borte. Drivlinjen var forøvrig ellers OK. Gode råd var dyre, men ved et tilfelle oppdaget jeg at AC-kompressoren var en indirekte kilde til vibrasjoner. Den virket fint, men gikk tungt (trolig av mangel på gass) og dette påvirket motorens belastning. Når kompressoren ikke var aktivert gikk motoren lettere og det medførte mindre vibrasjoner. Tiden var kommet til at jeg selv forsket litt på problemet... nye felger/dekk ble testet, gearkassefestet ble sjekket, dysene ble sjekket, bakluken ble sjekket (kan skape vibrasjoner hvis den ikke lukker skikkelig), samtlige foringer i understelet ble sjekket og alle hjullagrene ble sjekket. Status Que er at bilen stadig har moderate vibrasjoner ved kraftig akselerasjon og ved moderat belastning over ca. 140 Km/t. Jeg mener at kilden til vibrasjonene enten er vibrasjonsdemperen på motoren, et hjullager, en av drivakslene eller en kombinasjon. Typisk er det at vibrasjonene tiltar når bilens mekaniske deler er varmet opp. Vibrasjonene er lavfrekvente og følger ikke motorens turtall, men bilens hastighet relatert til f.eks hjulenes rotasjon. Dette tyder på at det er et hjullager som er kilden til vibrasjonene, men det forklarer ikke hvorfor vibrasjonene tiltar ved belastning (det gjør derimot en utslitt vibrasjonsdemper). Kilden til vibrasjonene kan også være en av drivakslene. Disse koster ca. 2000 kroner stk. eksl. montering. Jeg har derfor valgt å kjøre videre i påvente av at duringen/vibrasjonene skal bli kratigere med tiden og ikke minst mer entydige, men dette trekker dessverre ut (så langt ca. 42000 Km). Bilen kan fint kjøres og man merker ingen during eller vibrasjoner ved moderat akselerasjon og så lenge hastigheten er under ca. 140 Km/t (noe den er 98% av tiden bilen brukes). Jeg bør legge til at vår BMW kjøres voksent og at den aldri har vært på en bane. Den har blitt brukt til pendling (Danmark-Norge) og ca. 70-80000 Km er kjørt med cruisekontrollen aktivert. Hverken motor eller drivverket har med andre ord vært utsatt for mer belastning enn normalt. Bilen har også stort sett kun vært kjørt med 195/65-15 felger/dekk (alternativt 205/55-16) og dette forklarer ganske sikkert hvorfor det tar så lang tid før f.eks problemer med et hjullager utarter seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet April 12, 2010 Share Skrevet April 12, 2010 Bilen er daukjørt så det holder tenker jeg Fredrik. Nå er det jammen på tide du får kjøpt den den nye bilen du har pratet om siden 1985! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet April 12, 2010 Forfatter Share Skrevet April 12, 2010 Koed skal ha ca 350kr ferdig levert for to bakresvingarms foringer (vist som nr 4 på bildet i mitt tidligere innlegg). Syns det er rimelig billig, men vurderer også powerflex sitt alternativ til 600kr + frakt ca. Er det noen grunn til å gå for powerflex? vil det egentlig utgjøre noe forskjell? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet April 12, 2010 Share Skrevet April 12, 2010 Neppe veldig markbart, men når du først bytter kan du jo alltids sette inn noe bedre. Tilsvarende foringer gjør ganske mye med E30-oppheng, men det blir jo endel annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet April 12, 2010 Forfatter Share Skrevet April 12, 2010 Har funnet ut at jeg tar meg en tur på bmw her i sarpsborg i morgen og plukker opp en slik foring. Er det den som viser seg å være feilen så bestiller jeg ett sett med powerflex. Den på andre siden er nok moden for utbytting snart den også da regner jeg med... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 12, 2010 Share Skrevet April 12, 2010 Bilen er daukjørt så det holder tenker jeg Fredrik. Nå er det jammen på tide du får kjøpt den den nye bilen du har pratet om siden 1985! Hehehe.... siden 1985 har jeg vel kjøpt 24-25 biler (mange nye), men du har helt rett... jeg tror tiden nå er inne for å bytte bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet April 13, 2010 Forfatter Share Skrevet April 13, 2010 Da viser det seg at det var ikke den foringen jeg trodde det var. Vært under og sjekekt, og alt virker fortsatt tight og fint... kan stabsstaget lage lyd om det er mye slark i det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet Februar 4, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 4, 2011 litt morsomt å dra opp denne igjen. min e46ci har nå gått 148 000, altså ca 43 000km lenger enn når denne tråden ble opprettet. Det som et byttet av ødelagte slitedeler siden sist er svingarmsforingene bak og håndbrekket. Må si at jeg er ganske fornøyd med holdbarheten i e46'n. Begynner nå å nærme seg våren og en ny banesesong, så ting begynner vel å ryke fortløpende Skal også sies at dempere og fjører er byttet rundt hele, men det er på grunn av ett ønske om ett bedre understell, ikke på grunn av slitasje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW-Coupe Skrevet Februar 4, 2011 Share Skrevet Februar 4, 2011 litt morsomt å dra opp denne igjen. min e46ci har nå gått 148 000, altså ca 43 000km lenger enn når denne tråden ble opprettet.Det som et byttet av ødelagte slitedeler siden sist er svingarmsforingene bak og håndbrekket. Må si at jeg er ganske fornøyd med holdbarheten i e46'n. Begynner nå å nærme seg våren og en ny banesesong, så ting begynner vel å ryke fortløpende Skal også sies at dempere og fjører er byttet rundt hele, men det er på grunn av ett ønske om ett bedre understell, ikke på grunn av slitasje. Liker dette. Ja, E46 er gode biler. Spes coupe da! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KireS Skrevet Februar 5, 2011 Share Skrevet Februar 5, 2011 Hei, Jeg har en 2004 316 touring. Virker som det er litt slark i noe i forstillingen så skal få det sjekket opp. Men en ting som er litt snodig er at ved kjøring på dårlig vei så virker det som airbagen i rattet vibrerer noe som fører til en skranglelyd(er allergisk mot ulyder!). Noe som har vært borti dette eller vet hva det kan skyldes? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 5, 2011 Share Skrevet Februar 5, 2011 Vi har stadig vår 2003 E46 318d Touring og nå har den kjørt over 260000 Km. Svinghjulet og clutchen ble skiftet på garantien av BMW her i Danmark og nå kjører bilen 100% som den skal uten noen former for vibrasjoner. Jeg tror vi må ha tidenes billigste E46... ca. 1,5 kroner pr. kilometer... det er det ikke mange som klarer med en BMW... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå