Gå til innhold

Dekkonline- gamle dekk

PF0075
 Share

Anbefalte innlegg

Raus kompesasjon ja...

Hvem andre da? Jeg? Superdekk?

Kan ikke si at jeg kunne påvirke det her noe særlig... Superdekk har jo bare fått beskjed om å legge de om, vanskelig å klandre dem.

Det er vel på tide å runde av tråden med konklusjonen at hos dekkonline har vi fått det skriftelig at dekk fra 2005 er å betrakte som nye... Og at de har mistet en kunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...Var litt rar kundebehandling, men men...Så har ikkje eg peiling på regelverket her da, moralen med det heile er att vi folket må sjekke dato på dekk før vi legger om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakka med en som studere juss no, han har B i kjøpsloven.

Han seier følgende:

Vist du har betalt full pris for dekka og har fått gamle dekk, så har du rett på retur og utlevering av nye dekk i samme merke og samme kvalitet :)

Siterer: dette i med hold av forbrukerkjøpsloven § 15 om tingens egenskaper, den hjemler spesielt til fbkjl. § 15, annet ledd, bokstav b

http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html Forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette rimer da ikke. du skal kunne i det minste kreve omlevering, og nye dekker, eller prisavslag (mer enn 250 kr)

Det blir noe ala det samme som å kjøpe en uke gammelt brød. Det er ikke like godt, selv om det er lagret riktig. Krev omlevering/en prisreduksjon du er enig i:) lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole: Takker for den, skal se om det er muligå benytte seg av den paragrafen. Problemet kan være at dekkonline sine kjøp- og leveringsvilkår er styrt av tysk lovgiving. Blir ihvertfall opplyst så i kjøpsvilkårene..

Problemet er jo at det ikke eksistere noen spesifikk lovgiving på dette. NAF og andre forståsegpåere sier bare at dekk over to år er å betrakte som gamle..

Det forunderlige er jo at dekkonline tilbyr kompensasjon da de mener at dekk produsert i 2005 er å betrakte som nye. Hvorfor kompensere for noe som er nytt og i god stand?? Hvis jeg gidder å klage det inn for forbrukerombudet eller hva det nå heter, så stiller de jo ikke akkurat med en god sak vil jeg tro.

Fikk forresten en kompis til å ringe igår med noen spørsmål angående dekk, og blant annet kunne de opplyse om at de ikke solgte dekk eldre enn to år :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står på hjemmesiden deres:

Er dekkene nye?

"Vi tilbyr kun nye dekk fra gjeldene produksjon. Vi selger ikke gamle lagerrester. Du kan regne med at dekkene våre ikke er eldre enn ett år. På dekkets sidevegg kan du ved hjelp av DOT-markeringene finne ut i hvilken uke og i hvilket år dekket ble produsert. Vær også oppmerksom på at dekkmaterialets spesielle egenskaper kan under forsvarlig oppbevaring forbedres, siden gummien ikke blir utsatt for gatetrafikk og blir derfor med tiden herdet ytterligere. I følge BRV (Deutscher Bundesverband Reifenhandel und Vulkaniseur-Handwerk), gjelder dekk som er blitt oppbevart korrekt i opp til 3 år som fabrikknye, og i opp til 5 år som nye".

Men det står også dette:

Vårt 30-dagers returtilbud

"Vi ønsker at du skal være fornøyd med alle våre leveranser. Derfor kan du returnere alle varer du har kjøpt hos oss innen 30 dager. Dette løftet går lenger enn de lovbestemte betingelsene, hvor du bare har en returrett innen to uker etter at varen er mottatt. Unntatt fra denne frivillige 30-dagers returtilbudet, på samme måte som for den lovbestemte returretten i henhold til § 312b BGB (tysk sivil lovgivning), er levering av varer som er produsert etter kunden spesifikasjoner. Under denne bestemmelsen faller blant annet levering av komplette hjul, som vi produserer spesielt for hver enkelt kunde. Vårt returtilbud omfatter imidlertid ikke forsendelseskostnader. Det betyr at vi ved kundekontrakter som kanselleres etter utløpet av den lovbestemte kanselleringsfristen (fra den 15. til den 30. dagen), beregner en fast pris for returforsendelsen. Prinsipielt bærer selskaper forsendelseskostnadene. Mer informasjon, spesielt om størrelsen på forsendelseskostnader og om vårt 30- dagers returtilbud, finner du på de respektive Internettportalene. Vennligst bruk vår transportemballasje. Beskytt varene mot skader. Dekk skal pakkes to og to, rengjort og i forsendelsesklar tilstand. Pass spesielt på å beskytte komplette hjul på for og bakside med tilstrekkelig papp og pakketape. For skader som oppstår ved returforsendelse på grunn av mangelfull innpakning eller usakkyndig behandling, forbeholder vi oss retten til å gjøre erstatningskrav gjeldende. Transportbedriftene godtar bare varer med tilstrekkelig innpakning for transport".

Altså, de har 30 dagers full returrett på dekkene deres hvis man som kunde ikke er fornøyd med dekkene. Hvordan kan man vite om man er fornøyd eller ikke med dekkene uten å montere dem/prøve dem.???!! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 years later...

En veeeeeeeldig gammel tråd, men jeg mottok fire dekk i dag fra Dekkonline.

To av dekkene er produsert uke 23 2015, og to uke 43 2016. Altså nesten fem år gamle og 3,5 år gamle. 🙄

Greit nok det ikke skal ha så mye å bety ved korrekt lagring, men syntes dette var noe drøyt.

Merkelig nok ble det også en endring i ordren min underveis, da to av dekkene visstnok var for gamle og ble erstattet med nye(!).

Uansett, blir spennende å se hva de svarer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har handlet flere ganger fra Dekkonline før, og har alltid vært fornøyd. Fikk feil dekk en gang, men det ble også fort rettet opp i.

Likevel var dette litt småirriterende, men er glad for jeg ikke bestilte i siste liten.

(PS: forhandlere kan også ha «gamle» dekk, man har ingen garanti der heller.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...