Kjennern Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Typisk Norge å lage lover og regler fordi man irriterer seg over ting. Hvis man seriøst blir blendet av tåkelys, er det to alternativer:1. De er feil innstilt 2. Du bør feste blikket ditt ett annet sted Prøver igjen. Det er ikke tåkelysene/sprederne som direkte blender så mye, men den totale lysmengde med tåkelys(spredere)/kjørelys(nærlys) som blender. Tåkelysa alene blender ikke
Fredrik Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Prøver igjen. Det er ikke tåkelysene/sprederne som direkte blender så mye, men den totale lysmengde med tåkelys(spredere)/kjørelys(nærlys) som blender. Tåkelysa alene blender ikke Så er tåkelysene feil innstilt. Det som blender er tåkelysenes lyskjegle rett foran bilen når veien er våt... ikke lysene i seg selv. Nærlysene skal heller ikke blende motkjørende biler.
hagenisse Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Så dersom du ikke har mer enn 20k km i året i snitt, som en gjennomsnittlig billist, og som også er mye for å være såpass ung, så er jeg redd for at jeg muligens har kjørt en del mer enn deg.. Tja, jeg har kjørt over 30.000 siden april, og har jo hatt lappen siden forrige århundre, men antall kilometer er egentlig ikke poenget her. Taxi-sjåfører kjører jo f.eks mye uten at noen av dem noensinne har slått meg som spesielt gode sjåfører. Ellers dømmer vel folk deg egentlig ikke etter alderen, men alderen skinner liksom litt igjennom i det du skriver...
Mexos Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Jeg er selv 21 om 1mnd, har vært taxi sjåfør i helgene i litt over 1års tid, og mye pirattaxi før den tid. Jobben jeg hadde i de to årene før jeg begynte på skolen igjen, innebar svært mye kjøring. I perioder 120-130mil pr uke. Jeg har også vært gjevnlig på lengre turer til Oslo++. Så dersom du ikke har mer enn 20k km i året i snitt, som en gjennomsnittlig billist, og som også er mye for å være såpass ung, så er jeg redd for at jeg muligens har kjørt en del mer enn deg.. Så tror du skal være litt forsiktig med å uthevde deg som den som har rett- på bakgrunn av kjørelengde, i en setting hvor jeg anser deg som å ha kjørt 20x4=80 000km Jeg innrømmer at teknikken egentlig er idiotisk- da den egentlig ikke passer andre plasser enn nettopp Hemsedals fjellet++ som jeg nevnte. Så vi kan jo egentlig drite litt i at jeg skrev om teknikken min, da den tydeligvis møtte slakt her inne. Jeg presiserer imidlertid at trafikkreglene i de aller fleste tilfellene er de mest fornuftige- og at jeg følger dem, inkludert 1003++ avstand i den generelle kjøringen min. Jeg har nok kjørt en del lenger enn 20 000km i året. Jeg har aldri telt nøyaktig km da jeg har kjørt en del forskjellige biler, og også hatt en del, men over 20K bekker jeg i god tid før året er omme Vil tro jeg fort kjørte 40 000km bare første året med førerkort. Nå har jeg aldri basert min kunnskap ut fra kjørelengde osv, for må ærlig innrømme at jeg trenger ikke kjøre mange meterne for å finne ut at nærlys er mer effektivt enn tåkelys i mørket
Kjell Z3 Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Kjell ZJeg ønsker at du lar være å dømme meg etter alder. Du har dessuten ingen som helst bakgrunn for å bedømme min far sin kjørestil. Reaksjonsevnen min er "målt" i bilen, og ikke reaksjonstest. Hva tar du meg for? Jeg har nevnt flere ganger at teknikken passer seg på Hemsedalsfjellet- og en kan jo sette store likhetstegn mellom hemsedalsfjellets rette strekk, og ingen berg knauser, plutselige vikeplikter, og tysklands motorveier.. Hva jeg tar deg for? Jeg tar deg for en som ikke er moden for lappen ennå. Ikke noe galt i ung alder, men du skriver jo klart og tydelig at du ikke er moden nok til å kjøre etter mørkets frembrudd. Om 10 år er jeg sikker på at du ikke kjører med tåkelys i mørket, da har du sikkert skjønt det du også. Dette med avtand til bilen foran har du heller ikke peiling på, hvor raskt tror du at du reagerer til enhver tid når du kjører ? Det er tiden frem til du har presset bremsen inn til full brems som er den reelle reaksjonstiden. Om du kjører 100 km/t (som er ganske normalt over fjellet) og du bruker 0.5 sekund på å få bremsen inn, da har du kjørt 13,8 meter før du har full brems, det er ca 3 vanlige familiebil-lengder. Skjønner du?
MrElg Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Grøftlys burde vært ulovlig på normal vei under normale forhold.
skrape Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Hawkon88: Hva om den første bilen med nærlys ikke har god nok reaksjonstid, da vil det sannsynligvis bli et problem for bilen bak med tåkelys og park, som baserer på at bilen forran har god kontroll. Biler som ikke kan holde avstand blir ofte et irritasjonsmoment for veldig mange bilister, det har kommet frem i flere undersøkelser.
JulianS Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Tviler på at du har så god reaksjonsevne som du påstår, eller så er du jævlig konsentrert og fokusert når du kjører og blir jævelig sliten... Å hvis de teknikkene dine fungerer så utrolig godt for deg tror jeg du bør holde dem for deg selv.. Å du sier du har vært taxisjåfør? det er INGEN i trafikken som er så elendige sjafører so taxisjafører (min mening), du eier ikke veien fordi du jobber der!
Odd-M Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 På tide. I mørket, særlig ved våt vegbane, og over bakketopper blender grøftelysene svært mye.Når jeg møter biler med både grøftelys og hovedlys så får de smake 2x Hella Rally 3000. Hvis de tar seg retten til å bruke 2 ekstra lys, så gjør jeg også det. ja hvis en gjør noe ulovlig så må jaggu alle andre gjøre det også, way to go! Øye for øye, tann for tann. Slår du først så slår jeg garantert tilbake.
Fredrik Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Øye for øye, tann for tann. Slår du først så slår jeg garantert tilbake. Ja... og på den måten blir det jo fred her i verden...
Torbjørn H Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Du kan med andre ord ikke ta saken i egne hender og ettermontere ulovlige Xenonlys... det er ganske enkelt helt ulovlig og det er ingen unnskyldning at "alle" andre gjør det. Dette er jeg vel klar over, og bruker det ikke som noe unnskyldning. Hvor langt lyser dine egne nærlys? Du skal kunne stoppe for enhver påregnelig hindring, og selvfølgelig på den avstanden veien er belyst av nærlysene dine. Kan du ha noe særlig større fart enn 50 km/t og fremdeles kalle det forsvarlig? (på vinterføre) Tror ikke det... Nok xenon OT fra min side.
Just-turbodiesel Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 jeg irriterer meg mer over "bærumstyper" i en eller annen fattigmanns-roadster enn over feil lysbruk.. det første er ødeleggende for landets rykte, det andre irriterer kun de som vil bli irritert. Jeg blir blenda av 90% av alle bilene jeg møter, men klarer fortsatt å holde kjeft.
Fredrik Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 jeg irriterer meg mer over "bærumstyper" i en eller annen fattigmanns-roadster enn over feil lysbruk. Que???... Hva i alle dager mener du med dette?... ... Kan man virkelig klandre folk for at de kjøper de bilene de kjøper?...
Superbeetle Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 jeg irriterer meg mer over "bærumstyper" i en eller annen fattigmanns-roadster enn over feil lysbruk. Que???... Hva i alle dager mener du med dette?... ... Kan man virkelig klandre folk for at de kjøper de bilene de kjøper?... hehe....blir som en standup-sketch jeg såg her en dag hvor det ble tatt opp hvor primitiv man måtte være for å ha hate en retning.(Folk i midtøstens hat mot vesten)
hagenisse Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 jeg irriterer meg mer over "bærumstyper" i en eller annen fattigmanns-roadster enn over feil lysbruk.. det første er ødeleggende for landets rykte, det andre irriterer kun de som vil bli irritert. Du er bare best.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå