Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
jeg må bare si dette!!

det er fler som blir drept av i trafikken av noen som sovner bak rattet.

Så bare på topgear at i england var det 4% som døde av fart! men over 90% ble drept av dyr osv.

så fart er ikke det værste! dessuten så er det smellen som dreper deg : )

Jo, fart er det verste. Small speed, small damage som de sier i utlandet. Strengt tatt er det bare fart som er farlig med bil. Satt på spissen: Kjører du i 10 km/t og sovner bak rattet dreper du ingen av den grunn...

• Svar 132
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
jeg må bare si dette!!

Så bare på topgear at i england var det 4% som døde av fart! men over 90% ble drept av dyr osv.

..og poenget er?

4% er uansett 4% for mye..og smellen er et resultat av farten.

Skrevet

heh, heidu skands1, det var ikke meg du, til og med ikke jeg kjører så idiotisk, men idiotisk nok fordeom, men jeg holder da alltid avstand og kjører alltid fint med folk i bilen. men de målte meg i mørke, har det noe å si da?

Skrevet

Tror det er svært lite som har noe å si, du har blitt tatt i å kjøre for fort og må ta straffen.

Har skjønt det sånn at du ble tatt av en snut som fulgte etter deg, og da har de helt sikker brukt Police Pilot. Simpel sak, og virker sånn: Et klikk på knappen når du kjører forbi et punkt (en stolpe, under en bro fx), et klikk når politibilen kjører forbi samme punktet, et klikk når du kjører et annet punkt og et klikk når politibilen kjører forbi det samme punktet. Da har de måling på hvor langt du har kjørt og hvor lang tid du har brukt på å kjøre strekningen og enkel matematikk gir da din gjennomsnittsfart. Og dette fungerer i mørket.

Målingene taes med marginer på DIN side.

Løpet er kjørt. Kjipt å miste lappen, men nå er det bare å ta straffen og bedre lykke neste gang.

For de som lurer: Det går fint an å bruke laser i mørket.

Skrevet
jeg må bare si dette!!

Når du nå har sagt dette, er det kanskje på tide at du får vite litt om realiteten også. Enhver ulykke er en enorm samling av medvirkende faktorer. Dekktrykk, gummiens tilstand, førers helse, vær og føre, bilens tilstand, etc. Og en faktor som ALLTID er tilstede: FART. Uten fart, ingen kollisjon. Jo høyere fart, desto mer krefter som virker inn. Fart er den faktor som har mest å si for skadeomfanget. Du kan gjerne si at det ikke er noe problem å holde 110 km/t på en strekning med 70-grense fordi du har holdt den hastigheten hver dag der i flere år uten at noe har skjedd. Og det er jo helt korrekt. Som regel går det bra og man kan isolert sett konkludere med at det er helt ufarlig.

MEN så kommer dagen da man enten selv mister kontrollen, eller at en annen gjør det. Det smeller. Ville du da helst kollidere i 70 km/t eller 110 km/t? Eller en elg kommer busende ut i veien. 110 km/t eller 70 km/t?

Skrevet

Passerte senest en laser kontroll syd for Drammen på E18 sist søndag kveld....Hadde flaks å hehe, cruise kontrollen på 130... :oops:

Den holdt jeg på å brenne meg på og.. Hendigvis lå det en paragrafrytter i venstrefila og holdt farta nede..

Akkurat da jeg blinket på ham for å komme forbi, ser jeg rett inn i laseren... Hadde han forand lagt seg ut litt tidligere hadde jeg blitt kvitt noen kroner..

Hvor på E18 var dette?

Har faktisk aldri opplevd laser på 4-felts vei. Når jeg tenker etter tror jeg bare jeg har opplevd det i type 50-60-soner...

Skrevet

Passerte senest en laser kontroll syd for Drammen på E18 sist søndag kveld....Hadde flaks å hehe, cruise kontrollen på 130... :oops:

Den holdt jeg på å brenne meg på og.. Hendigvis lå det en paragrafrytter i venstrefila og holdt farta nede..

Akkurat da jeg blinket på ham for å komme forbi, ser jeg rett inn i laseren... Hadde han forand lagt seg ut litt tidligere hadde jeg blitt kvitt noen kroner..

Hvor på E18 var dette?

Har faktisk aldri opplevd laser på 4-felts vei. Når jeg tenker etter tror jeg bare jeg har opplevd det i type 50-60-soner...

Omtrent der den sorte sirkelen er. På sletta der E18 slutta med 4felts før i tiden. Er en lomme på høyre side, der stod det en del uniformerte biler og lasern stod mellom nord og sørgående, er laget sånn snu/skiftefil plass der.

hmm24zh8iv6iirk3jon3.gif

Skrevet

Har opplevd laser flere ganger på 4felts vei, de har stått mange ganger på den raste plassen før OSL Gardermoen. på vei til flyplassen. Sett dem har hengt oppe under den brua et lite stykke før å målt biler bakfra :shock: Så man ikke skal se at man blir målt.

Blitt tatt der selv engang for mange år siden da det ikke var så himla dyrt å ligge i 120 i 90... Da stod dem på enden av rasteplassen der å vinka biler inn.

Skrevet

Ah, der ja. Det jeg tenkte.

Har hørt rykter om laser der, men aldri sett det, og jeg har kjørt der relativt mye.

Det var på den sletta der jeg ble stoppet av sivil, en gang da jeg var ung og dum også, da snakket han om at jeg burde være glad for at jeg ble tatt av han, og ikke av laser. (Fordi han brukte litt skjønn kontra en faktisk måling.)

Skrevet

Omtrent der den sorte sirkelen er. På sletta der E18 slutta med 4felts før i tiden. Er en lomme på høyre side, der stod det en del uniformerte biler og lasern stod mellom nord og sørgående, er laget sånn snu/skiftefil plass der.

hmm24zh8iv6iirk3jon3.gif

Jeg har kjørt denne strekningen mange ganger i forbindelse med jobben de siste par årene og jeg kan også bekrefte at politiet ofte har kontroller på akkurat dette stedet. I Danmark har jeg i løpet av over 10 år imidlertid aldri sett en eneste fartskontroll på motorveiene (og her nede kjører folk gladelig i 150-160 Km/t på motorveiene). Man kan bli tatt av politibiler eller sivile politibiler i fart, men dette er ikke alminnelig utenfor Københavnområdet.

Skrevet

Ble målt med laser i 117 på firefeltsen ut av Fredrikshavn sentrum. Utrolig kjipt da jeg ikke kjørte så fort. Kranglet i en time og påstod de målte bilen ved siden av. Jeg ble kraftig forbikjørt i venstre felt av en svenske som ikke ble stoppet.

Illsint politimann som skjelte meg huden full. Havnet på nyhetene også.

Men jeg var nok 15-20 over og ble av Asker og Bærum politikammer bedt om å gi meg å betale boten ELLER SÅ osv. Surt da jeg vet jeg var under 117 og ble passert av en i god steam.

Politimannen på sin side påstod jeg var både frekk og kjepphøy som mente at 40/50 års gamle tjenestemenn ikke kunne jobben sin. Aldri vært tatt etter dette,(men det er bare flaks da jeg kl 02 på natten passerte Århusavkjøringen i 225 med ett stoooort glis og ny motor). Innkjøring det liksom. Var å byttet vippearm dagen etter. Var min siste kalveopptreden før stutmoduset slo inn. Som førstemann inni en stygg møteulykke på vei mot Flesland i sommer har jeg fått kvoten min av slikt. Håper jeg ikke blir innblandet eller involvert i noe sånt igjen.

Da gjelder det å gjøre sitt.

Skrevet
Ble målt med laser i 117 på firefeltsen ut av Fredrikshavn sentrum. Utrolig kjipt da jeg ikke kjørte så fort. Kranglet i en time og påstod de målte bilen ved siden av. Jeg ble kraftig forbikjørt i venstre felt av en svenske som ikke ble stoppet.

Illsint politimann som skjelte meg huden full. Havnet på nyhetene også.

Men jeg var nok 15-20 over og ble av Asker og Bærum politikammer bedt om å gi meg å betale boten ELLER SÅ osv. Surt da jeg vet jeg var under 117 og ble passert av en i god steam.

Politimannen på sin side påstod jeg var både frekk og kjepphøy som mente at 40/50 års gamle tjenestemenn ikke kunne jobben sin. Aldri vært tatt etter dette,(men det er bare flaks da jeg kl 02 på natten passerte Århusavkjøringen i 225 med ett stoooort glis og ny motor). Innkjøring det liksom. Var å byttet vippearm dagen etter. Var min siste kalveopptreden før stutmoduset slo inn. Som førstemann inni en stygg møteulykke på vei mot Flesland i sommer har jeg fått kvoten min av slikt. Håper jeg ikke blir innblandet eller involvert i noe sånt igjen.

Da gjelder det å gjøre sitt.

Det er ikke så lenge siden at fartsgrensen rett syd for Frederikshavn ble satt ned... så akkurat der er nok politiet rimelig strenge. Ellers er politiet rimelig strenge rundt de store byene der det er 110 Km/t sone. Skal du kjøre fort i Danmark bør du derfor gjøre dette der det er 130 Km/t sone og helst når det ikke er trafikk (typisk om natten). Jeg tror imidlertid at det er klokt å begrense hastigheten til maksimalt 160-170 Km/t... over dette begynner det å bli strengt i Danmark også.

Skrevet

I Danmark har jeg i løpet av over 10 år imidlertid aldri sett en eneste fartskontroll på motorveiene (og her nede kjører folk gladelig i 150-160 Km/t på motorveiene). Man kan bli tatt av politibiler eller sivile politibiler i fart, men dette er ikke alminnelig utenfor Københavnområdet.

Vi kjørte e45 sørover i danmark for to år tilbake (ett sted imellom Svenstrup og Støvring tror jeg det var). Da satt onkel på en bro med laseren sin, også kom det en mc patrulje i bånn gass nedover påkjøringsfeltet og vinket oss til side. 138km\t på firefelten endte med 1200 danske kroner i bot. Så vi smilte pent og sa tusen takk :) hehe

Fartsgrensen er vel 110km\t mener jeg å huske, da skiltet var rett foran oss der vi ble stoppet :oops: hehe

Eneste gangen jeg har møtt på politiet i danmark faktisk, og jeg har tilbragt mye tid i danmark :)

Skrevet

Jeg har aldri skjønt poenget med å råkjøre. Den første tiden etter jeg fikk lappen var det riktignok vanskelig å si nei til å kappkjøre med folk, men den tiden er over.

De eneste gangene jeg er over 100 på speedometeret er enten da jeg foretar en forbikjøring fordi bilene foran meg ligger langt under fartsgrensa, eller da jeg kjører på motorvei... Ellers ligger jeg i fartsgrensa + 5-10 ettersom hva slags fartsgrense og hvordan trafikksituasjonen er.

Hadde dog en rimelig hard kjøretur i fjor, fra Nyland i Oslo til Tynset sykehus. Jeg brukte 3 timer med bensinfylling i Elverum og stopp på Koppang for å fylle olje. Det var en nødsituasjon, og det kommer aldri til å gjenta seg. Kjørte med varselblinkere på til tider, i svært høye hastigheter. Innså selvfølgelig ganske fort i ettertid at det var en idiotisk og livsfarlig kjøretur, men da det sto om livet til nære familiemedlemmer ser jeg absolutt ingen grunn til å angre.

Skrevet

I Danmark har jeg i løpet av over 10 år imidlertid aldri sett en eneste fartskontroll på motorveiene (og her nede kjører folk gladelig i 150-160 Km/t på motorveiene). Man kan bli tatt av politibiler eller sivile politibiler i fart, men dette er ikke alminnelig utenfor Københavnområdet.

Vi kjørte e45 sørover i danmark for to år tilbake (ett sted imellom Svenstrup og Støvring tror jeg det var). Da satt onkel på en bro med laseren sin, også kom det en mc patrulje i bånn gass nedover påkjøringsfeltet og vinket oss til side. 138km\t på firefelten endte med 1200 danske kroner i bot. Så vi smilte pent og sa tusen takk :) hehe

Fartsgrensen er vel 110km\t mener jeg å huske, da skiltet var rett foran oss der vi ble stoppet :oops: hehe

Eneste gangen jeg har møtt på politiet i danmark faktisk, og jeg har tilbragt mye tid i danmark :)

Hehehe... litt uflaks hadde dere jo... jeg har vel kjørt rundt 200000 Km så langt i Danmark og aldri blitt tatt i en kontroll på motorveiene. Heldigvis er de danske fartsbøtene rimelige humane i forhold til de norske. I Norge er man jo direkte kriminell hvis man kjører litt for fort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...