Diesel power Skrevet November 27, 2009 Share Skrevet November 27, 2009 Blinklysa hadde jeg ikke lagt merke til, og ser litt merkelig ut ja. Forøvrig, BMW har "forsnakket" seg til Dinside og nærmest bekrefter nå at M5 V10 går ut. V8 og Turbo kommer inn. Jeg skjønner at det kommer, men jeg vet ikke helt om jeg liker det, blir det X-drive også. Tror dette kanskje fjerner noe av sjela til bilen Jetlag og ekstremt søvnbehov gjorde for en gangs skyld også stivbente tyskere mer snakkevillige enn vanlig – derfor fikk vi lirket ut at neste M5 kommmer med V8 Turbo, V10eren er ferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet November 27, 2009 Forfatter Share Skrevet November 27, 2009 Apropos turbo.. Jeg under hvorfor det nå finns så mange forskjellige utgaver av x35i motoren på så kort tid.. Tidligere 135i/335i/US 535i ble levert med 306hk og biturbo teknologi. Akkurat det samme som i 740i, men denne gang med 326hk.. Den nå kommende 535i vil nå yte 306hk men med en singel turbo.. Hvorfor går BMW fram og tilbake slik? Var ikke Biturbo motoren noen suksess..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet November 27, 2009 Share Skrevet November 27, 2009 Apropos turbo.. Jeg under hvorfor det nå finns så mange forskjellige utgaver av x35i motoren på så kort tid.. Tidligere 135i/335i/US 535i ble levert med 306hk og biturbo teknologi. Akkurat det samme som i 740i, men denne gang med 326hk.. Den nå kommende 535i vil nå yte 306hk men med en singel turbo.. Hvorfor går BMW fram og tilbake slik? Var ikke Biturbo motoren noen suksess..? Har tenkt samme tanken selv. Syns det er meget rart for å si det mildt. Var det ikke 740i (F10) som har en konfigurasjon av denne motoren med twin snurre med 326 hk og 450Nm, 306/400 hk/Nm, rart. For så å gå tilbake til singel turbo og "gamle" spesifikasjoner...? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deep Dish Skrevet November 27, 2009 Share Skrevet November 27, 2009 BMW's new TwinPower Turbo with High Precision Injection and VALVETRONIC technology, a single turbo with twin-scrolls that puts the squeeze on the 3.0 liter straight-six gasoline engine, internally referred to as the N55 over at BMW. This engine, as opposed to the twin turbochargers of the N54 version, is a first for BMW, coupling that single twin-scroll turbo with High Precision Injection and the variable valve management of the VALVETRONIC system. The 4.4 liter V8 that goes into the 550i GT still gets a twin-turbo but that 4.4 liter may be getting this new tech-upgrading for the upcoming X5M/X6M versions. Distinguishing the N55's performance from its predecessor includes a broadening of the torque band, the 400 Nm now peaking pretty early at 1,200 rpms, and extending all the way to 5,000 rpms. The N55 also has a map-controlled oil pump which helps conserve energy, a first for a turbocharged engine, and the improved engine management gives it a better fuel economy and CO2 emission rating than the N54. Naturally, speculation goes to the obvious next step, that BMW will introduce VALVETRONIC and High Precision (Direct)-Injection on a twin-turbo version of this 3.0 liter straight-six and dial the horsepower up to 360. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet November 28, 2009 Share Skrevet November 28, 2009 http://www.topgear.com/uk/car-news/new- ... ign=review Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet November 29, 2009 Forfatter Share Skrevet November 29, 2009 Det kan vel faktisk allerede se ut til at 520d er klar med spesifikasjoner for Norge og andre hardt rammede avgiftsland.. Dette er nylig sakset fra BMW.no; Det er ikke mange motorer som utvikler 380 Nm og 163 hk. Og som klarer seg med 0,50 liter per mil og har et CO₂-utslipp på bare 132 g/km. Det er det bare BMW 520d som greier. Takket være høyteknologiske løsninger som 4-sylindret diesel-rekkemotor. Finpussing av alle komponenter reduserer friksjonstapet med 3,5 prosent sammenlignet med forrige modell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Custom Edition Skrevet November 29, 2009 Share Skrevet November 29, 2009 jammen ikke sikker på om jeg helt får til fronten.. og rompa er jo omtrent 3-serie.. beste er vel og vente til man ser en live før man dømmer helt.. men personlig er jeg ikke helt positiv til endel av designet.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet November 29, 2009 Share Skrevet November 29, 2009 Det kan vel faktisk allerede se ut til at 520d er klar med spesifikasjoner for Norge og andre hardt rammede avgiftsland.. Dette er nylig sakset fra BMW.no;Det er ikke mange motorer som utvikler 380 Nm og 163 hk. Og som klarer seg med 0,50 liter per mil og har et CO₂-utslipp på bare 132 g/km. Det er det bare BMW 520d som greier. Takket være høyteknologiske løsninger som 4-sylindret diesel-rekkemotor. Finpussing av alle komponenter reduserer friksjonstapet med 3,5 prosent sammenlignet med forrige modell. 520d kom med E39, da med 136 hk og 320Nm, nå har den blitt til nesten voldsomme, 184 hk og 380 Nm. Ikke flaut å kjøre rundt i noe slik. Spent på prisen på denne. Hvordan motorisering er det du tenkt deg mht F10 Salty? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet November 29, 2009 Forfatter Share Skrevet November 29, 2009 Ønsket er isåfall 520d 184hk 380Nm, det tror jeg er en fin motor. Det skal imidlertid bli spennende å se når den kommer til Norge. Tror jeg heller vil satse på en pent brukt 520d med 10.000km på telleren.. Mht. verditapet jeg har hatt på min er det ikke verdt å kjøpe ny BMW.. Over en kvart million på to år er rett og slett en skam.. Forøvrig artig å se at F10 520d nå har E39 530d ytelser... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet November 29, 2009 Share Skrevet November 29, 2009 ^ Koster å være kar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan Skrevet November 29, 2009 Share Skrevet November 29, 2009 520d kom med E39, da med 136 hk og 320Nm E39 520d kom med 280nm, så økningen er formidabel her. Syns den nye modellen virker noe stor og klumpete i design, men er sikkert en tilvenning det også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet November 29, 2009 Share Skrevet November 29, 2009 Ønsket er isåfall 520d 184hk 380Nm, det tror jeg er en fin motor. Det skal imidlertid bli spennende å se når den kommer til Norge. Tror jeg heller vil satse på en pent brukt 520d med 10.000km på telleren.. Mht. verditapet jeg har hatt på min er det ikke verdt å kjøpe ny BMW.. Over en kvart million på to år er rett og slett en skam..Forøvrig artig å se at F10 520d nå har E39 530d ytelser... Jeg vet hva du snakker om. Tror jeg tapte ca 110k på min E90 318i iløpet av halvannet år, denne også kjøpt ny. En 5 serie eller ennå dyrere bil vil tape bare øke proporsjonalt, dessverre. Så fremover blir det 1-2 år gamle BMW'er, mye bil for pengene, det verste verdifallet er vekk, og bilen er såvidt ny at det bør bli minimalt med problemer. Jeg har prøvd gammel morsom BMW med motor, og blitt brent hver gang. Neste gang blir det en mellomting. Men jeg ser frem til å prøve denne nye 5'ern, tror den har veldig .. hva kan jeg best beskrive det som, tilstedeværelse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kilronan Skrevet November 29, 2009 Share Skrevet November 29, 2009 Fronten gir meg assosiasjoner til Maserati Quattroporte. Og det skulle jeg helst ønsket at den ikke gjorde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AuroraDriver Skrevet November 29, 2009 Share Skrevet November 29, 2009 Jeg syns F10 er en langt penere og spennende 5-serie enn E60/61. Men jeg ser jo at det er hentet elementer både fra 3-serien og 7-serien, ikke at det er negativt. Litt mer spent på hvordan touringen blir sende ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 30, 2009 Share Skrevet November 30, 2009 Jeg vet hva du snakker om. Tror jeg tapte ca 110k på min E90 318i iløpet av halvannet år, denne også kjøpt ny. En 5 serie eller ennå dyrere bil vil tape bare øke proporsjonalt, dessverre. Så fremover blir det 1-2 år gamle BMW'er, mye bil for pengene, det verste verdifallet er vekk, og bilen er såvidt ny at det bør bli minimalt med problemer. Jeg har prøvd gammel morsom BMW med motor, og blitt brent hver gang. Neste gang blir det en mellomting. Men jeg ser frem til å prøve denne nye 5'ern, tror den har veldig .. hva kan jeg best beskrive det som, tilstedeværelse. Det er trist å tape mange penger på en bil, men det er etter min mening minst to måter å se dette på. Man kan irritere seg over selve kronebeløpet eller man kan beregne hva kilometerkostnaden på bilen har vært. Det siste gir mye mer mening (omrent som dekningsbidrag pr. enhet i bedriftsøkonomien) og det gir også en bedre mulighet til å vurdere hvordan man skal forhindre tilsvarende tap i fremtiden. Generelt er utfordringen at dere har for høye kostnader over for få kilometer kjørt med bilene. Store kostnader på en bil kan forsvares hvis man kjører langt med den... alternativt bør man være parat til å ta tapet på strak arm. Jeg har vært igjennom dette flere ganger med meg selv i forhold til å kjøpe en nyere E91 med facelift. Problemet er at verditapet ikke blir borte bare fordi det står en ny bil foran huset. I et husholdningsperspektiv (vi snakker om privatbiler) følger nissen med på lasset og detter ned på den nye bilen i tillegg til at man har lagt enda mer penger på bordet for å få den nye bilen. Det smarteste Salty gjør er derfor å beholde verdens fineste E61 (les: dermed er verditapet stadig kun på papiret), men det er selvfølgelig ikke like spennende. F10 er forøvrig en temmelig stor bil. Jeg har sammenlignet de vitale målene for modellen med E38 (7-serien i perioden 1994 til 2001) og kom frem til følgende relativt sjokkerende data. Modellene er mer eller mindre like tunge og brede, men F10 har 8,5 cm kortere totallengde enn E38. F10 er derimot 3 cm høyere enn E38 og når det gjelder akselavstanden er den faktisk nesten 4 cm kortere i en E38... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå