Gå til innhold

740il e38 "Alpina" - Solgt


740AV
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Nå har jeg også montert en Dension Gateway 300 med mulighet for tilkobling av iPhone 4, USB-memory stick og 3,5mm jack (aux).

Fungerer supert :D Den har litt tungvindt brukergrensesnitt men begynner å bli vant til det nå. Heldigvis har jeg en radio som støtter tekst. Hvis jeg ikke har hatt det, så hadde det vært håpløst. GW300 kobles til der cd-veksleren skal inn på radioen.

4dt6mbp27rqlm0s49522.jpg

shpez5uggkqrzxuhs4qx.jpg

2at9aiabl3daxye8q5rm.jpg

8zmx90sh0v2evobm9mqg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har jeg også ordnet det sånn at jeg kan koble til en videokilde til ryggekamerainngangen på videomodulen. For å aktivisere ryggekamerainngangen må man sende et 0-volt signal (koble til jord) på pin 17 på den blå 18pins kontakten på videomodulen.

n2yptsay4tbczwu7bb47.gif

Fordelen med å bruke ryggekamerainngangen i forhold til den vanlige AV-inngangen på videomodulen er at ryggekamerainngangen overstyrer alle andre menyskjermer på bordmonitoren når den er aktivert. Så ved hjelp av f.eks en trykknapp kan jeg veksle mellom eksempelvis navigasjon og å se på film som i mitt tilfelle kommer fra min iPhone4.

Det er også en annen grunn til at jeg bruker denne løsningen, og det er at den vanlige AV-inngangen på videomodulen har bare mono lyd.

Nå kobler jeg da altså stereo lyd inn via Dension GW300 aux inngang fra iPhone4 og video inn via ryggekamerainngangen.

"Despicable me" fra iPhone4 uten bilde men lyd via GW300:

aljra0ts2fojs619jdf8.jpg

Så trykker jeg på "TV"knappen og vips! så blir det bilde :D

j5rmqetbh6fo38u7zurd.jpg

0fxlqkc7qov564zfia6s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"TV" knappen er en litt spesiell løsning, kansje litt tungvint, men fungerer utmerket.

Denne knappen er en fjærbelastet knapp som er NO (normalt åpen). Den lukker når du trykker og holder den inn, men åpner når du slipper den igjen.

Problemet med det er at ryggekamerainngangen på videomodulen aktiviseres når den får 0-volt og deaktiviseres når den mister signalet. Det hadde blitt dumt om jeg måtte sittet å holde inn "TV" knappen for å kunne se på video.

Løsningen der ble et impulsrele (skrittrele). Ett trykk på tv-knappen og releet slås på, ett trykk til og releet slås av. Jeg koblet så jord (0v) gjennom en NO kontakt på releet og videre inn til pin17 på videomodulen. Releet må ha 12v fast for å fungere. Jeg koblet det via tenning.

En liten skisse på opplegget:

yddd06vv3e97eud96856.png

Har også ordnet A/V-inngang i askebegeret i midtkonsollen:

ap2cy5q5rl998zv5erg8.jpg

qcqjt5pqyalattwe5naq.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble helt konge det der :D mye skal du ha for å fikse sånn i min da ? :P er det 16:9 tvmodul du har forresten? jeg prøvde å plugge i min sjø, men bildet ble i 4:3 og kom heller ikke opp noe "tv" i menyen.

Har 16:9 modul jeg ja. Kan godt hjelpe deg med å fikse det i din bil også :wink:

TV valgmuligheten aktiviseres ved at du går inn på innstilling på menyen og så bare skrur av tenninga og venter i ca 10 -20sek for så å skru tenninga på igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har brukt hele dagen i dag på detailing av bilen :P

Startet med en grundig vask etterfulgt av en runde med clay der det trengtes. Fikk av mye dritt :D

Etterpå var det tid for å prøve Meguiar's 3stegs deep crystal serie, med paintcleaner, polish og carnauba wax. Funket kjempebra :D Skal fortsette i morgen med rengjøring av felger, plastikk-lister, vinduer, motorrom m.m.

fh5wt3cnkx9iwl8uev6y.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jo kjempe bra ut. Hva slags muligheter har man av tilkoblinger til navigasjonen? Skal montere 16:9 navigasjon i bilen min til neste uke og funderer litt på hva slags muligheter man har med iPhone..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har montert Dension Gateway 300 i min bil. Det skal vist være det beste produktet fra Dension til e38/e39. Den har mulighet for tilkobling av aux(3,5mm jack), USB og iPod/iPhone(4). Jeg mangler fortsatt tilkoblingskabler for å koble til iPhone 4, men det blir vel etter hvert :)

GW300 er veldig enkel å montere.

Dice er også et alternativ, men Dice sine interface krever at du har kabler lagt opp for cd-veksler i bilen (nyere enn 09/98 for e38). Dice fungerer omtrent på samme måte som Dension.

Det aller beste interfacet er vel Intravee 2. Intravee2 har mere omfattende menyer og sånn som kan vises på bordmonitoren. Denne er dog bare for iPod og har ikke tilkobling for USB eller aux. Om den fungerer men iPhone 4 vet jeg ikke. Intravee er vel det dyreste alternativet også, og i likhet med Dice, krever den opplegg til cd-veksler. I tillegg må du ha en tillegsenhet fra Alpine for å koble til iPod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har CD veksler i min bil, men ønsker ikke å koble ut denne. Vil dension getaway fungere i tillegg til CD veksleren? Blir de tilkoblingspunkt i hanskerommet? Hvor mye pes er det å montere den når navigasjonen er montert? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke Dension Gateway med cd veksler, men det krever følgende del i tillegg: http://www.dension.com/iphone-ipod-car- ... ention-kit

Tilkobling gjøres bak på radio modul og du vil da trekke en kabel frem slik at ipod er foran.

Har testet litt forskjellige løsninger på original stereo, og det hender iPoden henger seg så kan være greit å ha den foran.

Men for de som er opptatt av detaljer :) så er valget soleklart for de med navigasjon.

http://www.intravention.co.uk/

:mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om det retention kit-et fra dension passer cd-veksleren til Saltkjelen. Jeg tror man må ha cd-veksler av type PI hvis jeg ikke tar feil (ikke rund tilkoblingskontakt).

Intravee 2 hadde vært det soleklare valget, hvis den ikke hadde vært 2-3 ganger så dyr og hadde hatt mulighet for aux og usb.

Jeg bruker aux- inngangen på GW300 til lyd fra videokilder som dvd og video fra iPhone, så den er kjekk å ha :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig bra info :-)

Jeg har ikke satt meg så veldig inn i navisystemet ennå, men jeg lurte på om den ryggekamera inngangen overstyrer skjermen når den får signal ? Jeg har montert DIce MB 1500 i bilen, samt bestilt en sånn holder med AV utgang. (Cradle G2 DCR-150) Så det jeg håper på, er at med den AV utgangen fra holderen direkte til ryggekamera inngangen skal kunne vise samme bilde på navien som på iphonen, samtidig som jeg har lyden fra iphone. Har du/noen noe formening om dette er mulig, eller har prøvd noe tilsvarende ? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryggekamera inngangen overstyrer alle skjermbilder på monitoren ja. D er d som er som er så kjekt. Så opplegget ditt med cradle'n kommer sikkert til å fungere fint :D

Tilkoblingsmetoden for videosignalet har jeg forklart ovenfor :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...