flobben Skrevet Januar 19, 2010 Skrevet Januar 19, 2010 Kjører faktisk stort sett med AC avslått da den stjeler nyttig motorkraft vel den gjør jo faktiskt ikke det. Ut i fra hva jeg har skjønt så kobler ackompressoren ut når det blir stor belastning på motoren eller når motoren passerer et vist turtall. Med andre ord når du begynner å bruke bilen så kobler den ut for å ikke stjele hk. Å ha den avskrudd er heller ikke bra for systemet da pakninger tørker ut. Det er anbefalt å ha AC på minst 15 min i uka hvis jeg ikke husker feil. En annen ting er når du setter vifta på fult mot vinduet så vil du se at den skrur seg på igjen, dette fordi ac tørker luften og derfor fjerner dugg fortere med en uten ac. En annen liten detalj er at at ac skrur seg av når temperaturen faller under 3+ for å hindre issing i systemet.
hagenisse Skrevet Januar 19, 2010 Skrevet Januar 19, 2010 Kjører faktisk stort sett med AC avslått da den stjeler nyttig motorkraft Ser :twisted:'en din, men mange tror jo dette. Jeg bruker ha den på stort sett på bane - den kutter jo ut på fullgass uansett, men får en fin kjøling når man bremser.
Andreas1 Skrevet Januar 19, 2010 Skrevet Januar 19, 2010 Jeg synes like fullt det er en merkbar forskjell, den føles/er på en måte litt "kvikkere" med den avslått...
Andreas1 Skrevet Januar 19, 2010 Skrevet Januar 19, 2010 -Og deg skal jeg sitte på med på bane en gang nisse! (-bare du får erstattet de trange dyrekjøpte barnesetene dine med noe som rommer en skikkelig Mann )
Hawkon88 Skrevet Januar 19, 2010 Skrevet Januar 19, 2010 Jeg synes like fullt det er en merkbar forskjell, den føles/er på en måte litt "kvikkere" med den avslått... Jeg mener nesten bestemt at den ikke slår seg av.. Husker jeg satt på med en e34 m52b20 med ac som "dragracet" mot en japaner,- farten var noe høy, over 150kmt en plass- opp mot 200 mener jeg å huske. Bilene gikk gjevnt, side om side på motorveien. Jeg fikk beskjed av sjåføren å slå av ac,- da dro vi ganske fort sakte men sikkert fra,- dette var jo da med full gass selvfølgelig.
flobben Skrevet Januar 19, 2010 Skrevet Januar 19, 2010 Jeg synes like fullt det er en merkbar forskjell, den føles/er på en måte litt "kvikkere" med den avslått... Jeg mener nesten bestemt at den ikke slår seg av.. Husker jeg satt på med en e34 m52b20 med ac som "dragracet" mot en japaner,- farten var noe høy, over 150kmt en plass- opp mot 200 mener jeg å huske. Bilene gikk gjevnt, side om side på motorveien. Jeg fikk beskjed av sjåføren å slå av ac,- da dro vi ganske fort sakte men sikkert fra,- dette var jo da med full gass selvfølgelig. vet ikke hvordan det er på antikviteter , men nyere biler skal i hvert fall oppfære seg slik.
Dr_S Skrevet Januar 19, 2010 Skrevet Januar 19, 2010 -Og deg skal jeg sitte på med på bane en gang nisse! (-bare du får erstattet de trange dyrekjøpte barnesetene dine med noe som rommer en skikkelig Mann )
Fredrik 90 Skrevet Januar 19, 2010 Skrevet Januar 19, 2010 Jeg kjører som regel med AC av om vinteren, men jeg må si at jeg merker det nesten på forbruket om den er av eller på i BMWen, kanskje jeg heller bare er litt rar BMWen har en tendens til å dugge på vinduene så det hender jeg slår den på men det er som regel kun om sommeren den står på i mine to biler Audien dugger av en eller annen grunn aldri, så der er AC slått av store deler av vinteren. I tillegg så står det i instruksjons boka at så lenge det er kuldegrader så er det unødvendig å ha AC/klima på. Men nå kan det jo være dette har endret seg litt siden tidlig 90-tall da
Sjøbuse Skrevet Januar 20, 2010 Skrevet Januar 20, 2010 Har alltid lurt på hvorfor klimaen lyser selv om jeg setter på 26 grader....??...men det er kanskje fordi den da skal gi meg tørr luft samtidig??? Alltid når jeg setter på varmen i bilen, lyser AC'n at den er på. Så jeg bare slår den av. klima og A/C er ikke dett samme da. klimaen prøver å holde et visst anntal grader du stiller den på. mens A/C prøver å kjøle ned så godt den kan. når lyset er på så er kjøle kompressoren på og nedkjølingen er igang. setter du da klimaen på 26 så motarbeider de hverrandre. A/C vil kjøle ned bilen. og klimaen jobber med å holde tempraturen på 26 grader.
Otis Skrevet Januar 20, 2010 Skrevet Januar 20, 2010 Høres ikke helt rett ut det der, sjøbuse. Det står jo i brukerhåndboken for min bil at man kan bruke A/C (snøkrystall knappen) for å fjerne dugg i bilen fortere. Da A/C tørker luften som pøses inn i bilen. De motvirker jo ikke hverandre i det hele tatt. Det kalles vel bare egentlig for intelligent styring av A/C, da den kan gjøre 2 ting. Tørke luft og kjøle luft. På Mercedes e-klasse 2002- og nyere, så er A/C på hele tiden, og man må trykke på en knapp for å slå det av. Sånn er det på hver oppstart.
[space] Skrevet Januar 20, 2010 Skrevet Januar 20, 2010 Husker ikke hvilken bil det var jeg kjørte (Enten Eldre Golf eller Daihatsu) men der var det merkbar forskjell i motoreffekten ved fullt pådrag, om jeg skrudde av eller på AC. Det er vel et godt tegn på at en har for liten motor
Andreas1 Skrevet Januar 20, 2010 Skrevet Januar 20, 2010 ":s9ok6yxh]Husker ikke hvilken bil det var jeg kjørte (Enten Eldre Golf eller Daihatsu) men der var det merkbar forskjell i motoreffekten ved fullt pådrag, om jeg skrudde av eller på AC.Det er vel et godt tegn på at en har for liten motor Merker du ikke forskjell på bilen din? - Altså, nå tenker jeg ikke på når du tøffer rundt i byen på tomgang, men når du gutser litt og bruker motoren?
Tom K Skrevet Januar 20, 2010 Skrevet Januar 20, 2010 merker i hvertfall ingenting på min Jeep Grand Cherokee V8,
Otis Skrevet Januar 20, 2010 Skrevet Januar 20, 2010 Jeg merker ihvertfall en liten forskjell på min bil. Blir litt mer nykkete å ta løs med, men det kan nok bli forsterket pga clutchen min. Men ja, det merkes litt.
Andreas1 Skrevet Januar 20, 2010 Skrevet Januar 20, 2010 merker i hvertfall ingenting på min Jeep Grand Cherokee V8, Det er vel knappest en bil du kjører aktivt med i utgangspunktet? Jeg merker heller ikke noe på vanlig rolig bykjøring eller jevn landeveiskjøring, men det jeg merker det på er når jeg trenger "hele" motoren, - det være seg under leking, forskjellig typer akselerasjon (forbikjøringer, kappkjøring, lange seige oppoverbakker osv) etc. etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå