Gå til innhold

Dieseltuning, erfaringer, meninger og svar?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Har selv klokketro på ESS, men om Blufin kan ta backup av orginal-ecu, for så å legge over (mest sansynlig samme ECU-map som ESS bruker) den remappede softwaren hjemme i hagen, vil jo dette være et utrolig bra alternativ..

Spesielt ved videresalg, hvor kjøper ofte ugleser annonser med chippede biler.

Ja... og akkurat dette er interessant. Nesten alle vil ha en chippet dieselbil, men ingen vil kjøpe en brukt dieselbil som er eller har vært chippet. Hvorfor er det slik? Kan det være fordi det er på seg selv at man skal lære andre å kjenne?... :wink:

Hehehe...Godt poeng. Jeg har ikke helt skjønt hvorfor fok er så veldig bekymret om bilen har vert chippet. Kansje et tema om der er automat?, men ellers om den fungerer greit er det jo greit. Man ser jo fort om det er en jallakjørt rånebil eller om det er en entusiasteid og påpasset bil....

En kompis hadde dette på sin Focus ST og den brukes kun ved endring av ECU. Trenger ikke være koblet til. Det jeg ikke vet er om denne kan justere noen av parameterne uavhengig av programmet....? Om dette blir regnet som et pigyback system? På lightningen fikk man en slik sak som kunne justere verdier som bensin osv for å fintune.... Kunne vert ideelt for å fintune programmet på rullende landevei hvor man kunne fåt opp verdiene på AF osv....

• Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

530Daten min var chippa, der gikk samtlige dyser til helvete. Kan på det sterkste anbefale å DRITE i chip, uanset type. Sikkert mange som er uenige med meg her, men fikk erfare det på værst tenkelig vis.

Skal du ha sprekere bil kjøp deg en bil med større motor...

Skrevet
530Daten min var chippa, der gikk samtlige dyser til helvete. Kan på det sterkste anbefale å DRITE i chip, uanset type. Sikkert mange som er uenige med meg her, men fikk erfare det på værst tenkelig vis.

Skal du ha sprekere bil kjøp deg en bil med større motor...

Og hvilke grunnlag har du for å si at dysene gikk til h... på grunn av chipping? Jeg er ingen ekspert, men betviler sterkt at dyser påvirkes negativt av chipping...? Er nok en annen årsak til dette problemet en chipping....

Skrevet

Tja si det, bilen stod nå på verksted i 3-4 mnd iløpet av 1 år. Bytta alle pumper etc men fikk aldri noen feil på daig. Sjekka dysene på Bosch verksted og de var OK.

Men satte inn 6 nye så var bilen fin igjen.

Tror du virkelig ikke at dysene få gjennomgå mer når du chipper? Bilene er idag tunet enormt fra fabrikk for å utnytte hver eneste del omtrent. Når man da henter ut 20-30-40-50 HK mer så må det gå på bekostning av noe.

Vet jeg er noe over pessimistisk til chip, men unner ingen de kostnaden jeg hadde på 1 år.

Skrevet
Da jeg importerte bil ville nesten alle av BMW kundene ha bilen ferdig levert med omprogrammert styreenhet. Vi brukte kun ESS og hadde aldri noe som helst tull.

Effektmessig var det natt og dag på samtlige. Den råeste var nok 325d hvor det nesten hentes ut 100hk uten problem! Jeg ville aldri vurdert powerbox siden de ikke er optimalisert til akkurat din bil, men bare på generelt grunnlag for den gitte modell.

Så du mener ar rette måten å få mer effekt ut av en dieselbil er å finne en chip som er tilpasset din bil? Du/dere var aldri plaget med at girkasser eller dyser røk?

Tenker på å gjøre det med min bil, men er redd risikoen er større en fortjenesten? Men det er vell jeg som tar feil.

Noen som har chipet E34 525tds her?

Skrevet
Har selv klokketro på ESS, men om Blufin kan ta backup av orginal-ecu, for så å legge over (mest sansynlig samme ECU-map som ESS bruker) den remappede softwaren hjemme i hagen, vil jo dette være et utrolig bra alternativ..

Spesielt ved videresalg, hvor kjøper ofte ugleser annonser med chippede biler.

Ja... og akkurat dette er interessant. Nesten alle vil ha en chippet dieselbil, men ingen vil kjøpe en brukt dieselbil som er eller har vært chippet. Hvorfor er det slik? Kan det være fordi det er på seg selv at man skal lære andre å kjenne?... :wink:

Skulle jo tro at de var et salgs triks å si at bilen var chipet, men det er det ikke.

Kan jo fort spare 6 7 tusen, når bilen allerede er chippet. :^o

Orginal programet mitt er lagret hos tunig levranøren.

Blir nok at jeg progrmerer min tilbake før salg. :(

Skrevet

Det skal nok min også (..ikke at jeg har omprogrammert den ennå).

Men, etter det spørsmålet om Bluefin ble stilt litt lenger opp her, må jeg ærlig innrømme at det er det mest fristende hittil!

Men, jeg vil gjerne vite mer om det!

Skrevet
Helt riktig. Tror folk innbiller seg at hvis andre har chippet den, er det synonymt med at den har vært grisekjørt..

Min far på 55 har chippet Volvoen sin - det er ikke ensbetydende med at bilen har vært i helkjørt, mens naboen på 18 kjører en dønn orginal, langt nyere, 318 - likevel er nok denne i helkjørt lenge før min fars 330 hk Volvo er..

Tror jeg før ville ha sett an selger, enn om bilen er chippet..

Helt enig. Hadde heller kjøpt en bil bil som var tunet på skikkelig vis og samtidig tatt vare på med service på girkasse og bil etc enn en som var original og ihjelkjørt rundt halve kloden med lite stell og på den samme "lifetime" olja. Personlig tror jeg ikke seriøs tuning knekker så mange girkasser eller dyser hvis bilen blir vedlikeholdt og behandlet skikkelig men derimot griskjøring, powerboxer, mangelfullt vedlikehold tror jeg har tatt livet av både girkasser og andre ting.

Skrevet

Årsaken til at en Chip er bedre en en powerbox er at på chip kan man også programmere når kassen skal skifte gi og hvilke krefter som skal være. Altså mye mer mulighet for å tune dette i detaljer slik at det passer optimelt til den typen bil. Skal man tune en spesefikk bil er det kun rullende landevei som gjelder der de leser av verdiene "real life" og optimaliserer i forhold til dette.

En powerbox gir bare MER og ferdig med den. Lite sofistikert, men det funker. Det er her jeg anbefaler de med automat å tenke seg litt mer om en oss med manuel. Årsaken er at det kan være ekstra slitsomt for kassen spesielt om du trekker tung henger...Noe som jo mangen gjør samtidig som de skal imponere med hvor godt drag der er.... Pang!

Når ESS eller andre lager programmene til Bluefin og liknende blir dette trolig gjort på en dyno/rullende landevei for gitt biltype. Dette fungerer i gjenomsnitt bra på alle like modeller, men siden man ikke har eksakt bil er det ikke 100% optimalt. Men skal man kjøre dyno og "chippe" selv må man ha en datasprut som kan programeres med de viktige parametere og instillinger som skal til. Dette er ikke noe for amatører :-). Derfor er jeg litt nyskjerrig på Bluefin om den har litt tuningsmuligheter utover standard programmet slik som en del andre liknende "piggyback" systemer har...Apex til 200sx for eks.... Predator til Lightning osv... Litt usikker. SKal sende Bluefin/Superchip en mail om dette og komme tilbake når jeg får et svar

Skrevet
Årsaken til at en Chip er bedre en en powerbox er at på chip kan man også programmere når kassen skal skifte gi og hvilke krefter som skal være. Altså mye mer mulighet for å tune dette i detaljer slik at det passer optimelt til den typen bil. Skal man tune en spesefikk bil er det kun rullende landevei som gjelder der de leser av verdiene "real life" og optimaliserer i forhold til dette.

En powerbox gir bare MER og ferdig med den. Lite sofistikert, men det funker. Det er her jeg anbefaler de med automat å tenke seg litt mer om en oss med manuel. Årsaken er at det kan være ekstra slitsomt for kassen spesielt om du trekker tung henger...Noe som jo mangen gjør samtidig som de skal imponere med hvor godt drag der er.... Pang!

Når ESS eller andre lager programmene til Bluefin og liknende blir dette trolig gjort på en dyno/rullende landevei for gitt biltype. Dette fungerer i gjenomsnitt bra på alle like modeller, men siden man ikke har eksakt bil er det ikke 100% optimalt. Men skal man kjøre dyno og "chippe" selv må man ha en datasprut som kan programeres med de viktige parametere og instillinger som skal til. Dette er ikke noe for amatører :-). Derfor er jeg litt nyskjerrig på Bluefin om den har litt tuningsmuligheter utover standard programmet slik som en del andre liknende "piggyback" systemer har...Apex til 200sx for eks.... Predator til Lightning osv... Litt usikker. SKal sende Bluefin/Superchip en mail om dette og komme tilbake når jeg får et svar

Jeg har fått omprogramert ECU på min E39 530Dat så jeg har 26HK og 50NM mer enn originalt. Jeg sendte endel mailer og leste og leita endel før jeg gjorde det nettopp pga "alle" mente så mye om disse GM og ZF automatkassene som står i disse bilene og jeg satt i begynnelsen igjen med et inntrykk av at noen hester ekstra garantert ville føre til girkassehavari :)

Hvorvidt det gjør det gjenstår jo å se men jeg tror det er andre ting som er minst like viktige for å få kassen til å vare. Jeg tok bl.a et oljeskift/filterskift/flushing av systemet for å få frisk olje og for å se hvordan tilstanden var på den gamle olja.

Etter å ha fått svar fra både tuningfirma og firma som driver med overhaling av automatkasser så må jeg si at inntrykket av hva som tar livet av en automatkasse har endra seg noe for min del. Det er 2 ting som er svært viktige for å få en automatkasse til å overleve, den ene er å holde tempen nede på olja og det andre er å holde linjetrykket/oljetrykket høyt. Med gammel olje og tett filter så faller linjetrykket og kassen raser. Dette skjer like godt med en bil som er helt original. En annen ting er rivstarter og griskjøring på kald bil.

E39 530Dat har momentbegrensning på 1,2 og 3 gir i original software. Med skikkelig tuningsoftware har den fremdeles momentbegrensning på 1,2 og 3 gir så dette blir tatt hensyn til men det er såvidt jeg har forstått her problemet oppstår med kombinasjonen av en enkel powerbox og automatgear eller hvilken som helst girkasse som krever momentbegrensning. En powerbox fungere med å gi falske verdier om railtrykk til dieselpumpa slik at dieselmengde og turbotrykk økes såvidt jeg har forstått. Problemet med dette er at girkassen dermed får feil informasjon om hvilket moment den har på inngående aksel og dermed blir momentbegrenseren i software på en måte overstyrt med de konsekvenser dette kan ha for girkassen.

Derfor er det ofte vanskelig å få et inntrykk av hva som egentlig knekker girkassene for begreper som powerbox,chip tuning går litt om hverandre så det er ikke alltid så godt å vite hvilke trimming som ble brukt. Jeg er uansett tilhenger av seriøs tuning, ikke nødvendigvis for å tyne ut de siste 5hk men for å få en bil med en finere kurve som er mye mer lettbent og har mye bedre respons på gassen. Jeg kunne ihvertfall ikke tenkt meg å gått tilbake til origina software.

Følger spent med på hva du finner ut om Bluefin. Husk å poste her når du får svar :)

Skrevet

Vedlikehold er nok nøkkelen til suksess, uansett tunet eller ikke.

Blir nok ikke noe Bluefin/remap før til sommeren, ettersom jeg kjører på 1 uke gamle piggdekk, som jeg allerede synes synd på (river jo pigger for hver minste reaksjon på gasspedalen), og fordi økonomien ikke er helt på plass ennå ;-)

Men, skal holde alle underrettet.

Eneste jeg er veldig usikker på, er hvordan man skaffer Bluefin til Norge, uten å betale moms, toll og tull ..

Den blir jo fryktelig dyr, om man først skal ut med 4500,-, så 1150,- i moms, og så er det vel noe toll-greier på toppen..

7000,- give or take - det er jo fort prisen man betaler hos en VELDIG seriøs tuner.

Skrevet

Det med piggdekka hørtes kjent ut, jeg hadde nye Goodyear pigg i begynnelsen av desember og trodde inntil nylig at de hadde overlevd vinteren ganske bra men forleden la jeg meg ned for å se litt nøyere etter og fant ut at jeg kun har pigger på utsiden av dekka, på innsiden var det helt tomt :)

Tror det blir piggfritt neste gang ja hehe.

Skrevet

Jeg er på generelt grunnlag ikke en tilhenger av chiptuning. Litt avhengig av bilmodellen er risikoen for at noe kan gå galt alt for stor etter min mening. Jeg chippet imidlertid en Peugeot 406 2.0 HDi (common-rail motor) som jeg hadde for 10 år siden, men det ble en blandet fornøyelse. Cruisekontrollen ble bl.a forvirret og det medførte at hastigheten hele tiden gikk opp og ned med ca 5 Km/t... utrolig irriterende i lengden. Tilsvarende også med beregningen av drivstofforbruket... trolig fikk OBC´n feil parametere fra ulike sensorer etter chippingen. Når motoren i tillegg fikk en typisk ketchupeffekt i området rundt 1800-2000 rpm fikk jeg nok og gikk tilbake til en original motor. Dagens chipper er sikkert bedre, men det er også dagens dieselmotorer.

Jeg hefter meg også ved at noen mener at man øker turbotrykket ved å chippe. Dette tror jeg ikke er korrekt. Hvis jeg har forstått prinsippene riktig endrer man kun på motorens fyllningsgrad ved at bl.a blandingsforholdet mellom luft og diesel endres. Noe av usikkerheten i denne sammenhengen knytter seg til hvor skadelig en tilsvarende øket termisk temperatur påvirker motorens levetid. På denne bakgrunn er det trolig også tvilsomt om katalysatoren og partikkelfilteret kan overholde de lovlige grenseverdiene etter chipping.

Skrevet

Jeg hadde BSR PPCboks på min gamle Volvo og var veldig fornøyd med den. Den puttet du inn i ODBC kontakten og programerte om før du tok den ut igjen. Altså ingen synlig boks montert, ingen chip montert, ren programmering.

Denne trimmingen fungerte veldig bra på bilen og hadde ikke noe problemer med verken cruisecontrol eller tilsvarende.

Nå går nok BSR som en ganske seriøs Volvo tuner som på mange måter nok kan sammenlignes med ESS på BMW. Kanskje også Alpina/Ac schnitzer da BSR kan levere egen garanti på motor og drivverk hvis ønskelig.

I allefall PPC boksen fungerte veldig bra, og kommer de med et tilsvarende system til BMW så vil jeg vurdere det. 2 min for å trimme, 2 min for å få den orginal igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...